Z - Nulpunt instellen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Z - Nulpunt instellen

Bericht door aw »

Hoe stel ik het best mijn Z nulpunt in?

Wat ik nu doe is de frees softwarematig naar beneden bewegen met een stukje papier tussen het freesje en mijn werkoppervlak/tafel in. Dit is van MDF en heb ik met de frees zef vlakgefreesd.

Probleem is dat tussen 'papiertje los' en 'papiertje vast' toch redelijk onnauwkeurig is. De puntjes van de frees drukken bijvoorbeeld toch iets in het hout. En als de bestaande positie nog te hoog is en het papiertje nog kan schuiven, dan zit ik met 1 keer 'pgdown' toch weer iets te diep.

Resultaat? Na het frezen van mijn werkstuk (ribben/spantjes uit balsa/triplex/gfk met dubbelzijdige vloerbedekkingstape vastgeplakt) zie ik mijn ribbetjes in mijn (welliswaar vervangbare) bodemplaat. Toch lukt het af en toe om zo nauwkeurig in te stellen dat ik door het materiaal heen frees, half in de tape, maar niet in de plaat. Dit gaat dus echt om tienden.

Ideaal zou zijn, dat ik een vast z punt heb ten opzichte van het werkvlak.

Bijvoorbeeld: In een hoek van het werkbald zit een volledig vlak metalen rondje - met een bekende positie t.o.v. de bovenkant van het werkblad. Bijvoorbeeld z 3. Alvorens te frezen ga ik met de frees naar deze x/y positie. Een stukje Gcode in TurboCnc laat vervolgens de frees langzaam zakken totdat deze contact maakt. Op dit moment is de z bekend: 3.0.

Ik stel me voor dat, aangezien de frees van metaal is, je zou kunnen werken met een krokodilleklemmetje dat je even op het freesje zet en de frees gebruiken om een stroomkring te maken.

Zou dit een mogelijkheid zijn - of zijn er betere manieren? Is Gcode geschikt voor een scriptje wat een loop heeft totdat een input hoog wordt? Wie denkt er mee?

Mvg
Arthur
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Z - Nulpunt instellen

Bericht door aanrip »

Ik ga een proefje doen ,met een klein magnetisch laserwaterpasje en een celletje dat de breking ziet. Misschien een spiegel ertussen. Moet lukken.
Als het werkt is het principe ook geschikt voor XY-nullen.
I like the smell of hot chips
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Z - Nulpunt instellen

Bericht door ludo »

ook al eens over nagedacht.
Misschien een stukje dubbelzijdige printplaat,en dan detecteren wanneer
frees het koper raakt,men moet dan wel de dikte van print in rekening brengen
ludo
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Z - Nulpunt instellen

Bericht door Arie Kabaalstra »

een methode die ik op mijn werk nog wel eens toepas bij het kalibreren van de machine:

op de tafel zet ik een geslepen stalen blokje neer, en laat ik het gereedschap zakken tot een hoogte lager dan het blokje...
Nu druk ik het blokje tegen het gereedschap, en jog het gereedschap langzaam omhoog nog altijd tegen het blokje drukkend.
als de frees zo hoog staat als het blokje hoog is, dan schuift het blokje soepeltjes onder de frees..op diy moment stel je Z= Hoogte blokje

als je een heel lage jog gebruikt ( of kleine increments bij incrementele jog ) dan kun je ( afhankelijk van de nauwkeurugheid en stabiliteit van je machine) tot op een paar duizendste nauwkeurig werken
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Z - Nulpunt instellen

Bericht door Joost »

Ook wel eens over nagedacht.

Je gaat alleen een keer dat krokodilleklemmetje vergeten, of het maakt geen goed contact, en dan drukt hij de frees de tafel in.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Z - Nulpunt instellen

Bericht door Arie Kabaalstra »

je zou het ook met een Microswitch kunnen proberen.. ( beetje het idee van een Base-master)

je laat de frees langzaam naar beneden lopen in een G60 Functie, als je een 't NC contact van de schakelaar verbreekt wordt dat door de besturing gedetecteerd..'t is alleen een keer uitzoeken hoe hoog 't schakelpunt boven de tafel ligt..
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Z - Nulpunt instellen

Bericht door Joost »

Tja.. ik zit er aan te denken om een home positie aan te brengen op de Z-as. Met behulp van een lichtsluisje o.i.d.
Het probleem is alleen dat de hoogte steeds varieert als je het freesje vervangt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Z - Nulpunt instellen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik weet nog maar weinig van "huis tuin en keuken CNC's" dat geef ik ruiterlijk toe.. ik ben momenteel mijn eerste aan het bouwen..MAAR!:

Is het niet zo dat zo'n beetje elk besturingsprogramma een Tool-table heeft waar je lengte en raduis van je gereedschappen kunt invoeren?..

als je dan ook iets maakt om je frezen tegen aan te spannen ( een vaste aanslag in je spindel ) dan kun je ten opzichte van een "Nul gereedschap" je andere lengtes eenvoudig bepalen.. 't enige is dan, dat je een rekje moet hebben waar je je "gekalibreerde frezen in bewaard, op nummer, zodat je ze kunt wisselen, en de goede geometrie kan laden als je dat gereedschap oproept?...

: even vertaald vanuit mijn werk:

Ik werk met een Bridgeport VMC 800 met een 22 post ATC ( Automatic Tool Changer ), en een Renishaw TS 27 R basemaster.
in een klein rood gereedschap kistje bewaar ik de gereedschapjes voor het onderhoud en kalibreren van de Basemaster, en de taster EN!.. een Weldon houder met daarin een 16 mm paspen., deze houder staat in mijn gereedschapstabel op positie 60, lengte 92 mm (gemeten vanaf de spilneus) en radius 8.000 mm

op het moment dat ik zeer nauwkeurig werk heb, ga ik eerst de machine kalibreren, ik roep tool 60 op, en plaats de houder met de paspen ( mijn "nulgereedschap") in de spil.
dan plaats ik een eindmaat op de tafel ( of een willekeurig referentievlak,zoals mijn werkstuk ) en "nul het referentievlak"( zoals eerder beschreven).. daarna kan ik allerlei andere gereedschappen op dezelfde wijze nullen ten opzichte van het nulgereedschap, als ik die basemaster niet zou hebben..

zo zou je het "thuis"ook kunnen doen..( of je bouwt zelf een basemaster)..

nu ik dit zo zit te typen , bedenk ik me nog meer mogelijkheden.. wat te denken van een verende pen, in een houder, je zet er een meettastertje ( zwenktaster op, en je laat je nulgereedschap naar beneden lopen tot de klok op 0 staat , dan heb je een redelijk zuivere positie.. de andere tools doe je op dezelfde manier... en vult de waarden in de tabel in.. 't refereren van je werkstukken kun je dan met je nulgereedschap en een Voelermaatje doen.. 0.5 voor het gemak.. je beweegt je nulgereedschap tot vlak boven je referentievlak, voelermaatje ertegenaan, en dan langzaam omhoog tot je voelertje eronder kan.. dit is dan Z0.5.. als je nu je tools allemaal gekalibreerd hebt, dan kun je ze zo omwisselen en oproepen..

er zijn legio mogelijkheden..
ik zal eens een tekeningetje maken van zo'n basemaster met een klokje..
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Z - Nulpunt instellen

Bericht door Swets »

Arie Kabaalstra schreef: Is het niet zo dat zo'n beetje elk besturingsprogramma een Tool-table heeft waar je lengte en raduis van je gereedschappen kunt invoeren?..

als je dan ook iets maakt om je frezen tegen aan te spannen ( een vaste aanslag in je spindel ) dan kun je ten opzichte van een "Nul gereedschap" je andere lengtes eenvoudig bepalen.. 't enige is dan, dat je een rekje moet hebben waar je je "gekalibreerde frezen in bewaard, op nummer, zodat je ze kunt wisselen, en de goede geometrie kan laden als je dat gereedschap oproept?...
Ja die manier gebruikt Kevin van Damencnc ook.. daar kan je deze dingen Afbeelding
kopen in heel veel verschillende maten...

die passen in een Kress machine (asje is 8mm)

En ze zijn niet goedkoop ( 22,50 stuk) maar het grote voordeel (zei Kevin) is dat als je met Mach3 (bijvoorbeeld) werkt en je maakt een tooltabel aan je niet meer je Z-as hoef te nullen...

dus ik denk dat die lengte van die 8mm as zo gekozen is dat hij in de machine niet dieper kan....

Ik heb ook een Kress, maar ik vond die verloopjes toch wel een beetje prijzig... ik heb een klein boorkopje ( tot 6,5mm) en daar een asje van 8mm aangemaakt
en voor het nullen heb ik een blokje staal van 1 cm dik..
deze leg ik op mijn tafel en ik jog tot bijna op het blokje... dan heb ik een schakelaar op mijn electronica waarmee ik het enable signaal mee aan en uit kan zetten....
als deze uit staat kan ik met de hand de stappenmotors draaien... dan draai ik dus met de hand de frees op het harde stalen blokje....
en dan zet ik mijn Z-as op 10mm

de enigste fout die ik dan nog al eens maakte was vergeten de schakelaar weer terug te zetten... en als ik daarna de software start gaan de motoren niet bewegen... en zo ben ik nogwel eens alles kwijt geweest... zeker omdat ik vaak niet weet wat met x en y voor waarden had....toen ik de software het run command gaf....maar nu gaat het steeds beter... want de x en y as mag ik natuurlijk niet veranderen... dus ik stuur mijn machine ergens buiten me werkstuk laat x en y onveranderd... en maak alleen de z weer kloppend...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Z - Nulpunt instellen

Bericht door Swets »

Joost schreef:Tja.. ik zit er aan te denken om een home positie aan te brengen op de Z-as. Met behulp van een lichtsluisje o.i.d.
Het probleem is alleen dat de hoogte steeds varieert als je het freesje vervangt.
je hoort ook home-schakelaars op je machine te hebben toch...

en zodra je het home command geef gaat je machine (in een richting die je ergens gekozen heb) lopen totdat hij in een schakelaar loopt...
daar gaat hij dan ff heen en weer rommelen en zet zichzelf op 0...

als thans zo werkt het met Mach3...

aan de hand van deze waarden kan je ook je softwarematig eindschakelaars instellen... en je ziet in het scherm hoe groot je tafel is...

je z-as laat je vaak omhoog home...en die zet zich niet op 0 maar bijvoorbeeld 200...
als je dan weet hoelang je frees is ( en dat kan met die houders van Damen) en je maakt een tooltabel... dan weet mach3 hoe ver hij naar beneden moet om bijvoorbeeld 30mm van de tafel af te blijven door de lengte van de frees uit de tabel te halen ....

en als je een nieuw freesje in dat damending doet kan je ff met een schuifmaat (ofzo) de nieuwe lengte meten... even de tabel updaten en weer voor elkaar? toch?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Z - Nulpunt instellen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Swets schreef: en als je een nieuw freesje in dat damending doet kan je ff met een schuifmaat (ofzo) de nieuwe lengte meten... even de tabel updaten en weer voor elkaar? toch?
Precies zo gaat het ook met Freesmachines die geen Kalibratie probe hebben, er zijn "voorinstel apparaten" waar je de frees met houder in opspant, en dan kun je lengte en diameter meten, en die gegevens invoeren in de tool-table

Afbeelding

Zo ziet zo'n apparaat eruit.. eigenlijk een hoogteschuifmaat, met een freeshouderopname ernaast.. , ook de freesdiameter kan hiermee gemeten worden.. en tegenwoordig zullen die dingen wel een "uplink"met de machines hebben..
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: Z - Nulpunt instellen

Bericht door asterduc »

misschien zou je een stroommeting van de servo motor kunnen doen.

Als de frees op het werkstuk komt dan krijgt de motor een hogere belasting daardoor hij meer stroom moet leveren.

Ik heb geen idee in welke orde van grootte dit is. Maar als er een verschil te detecteren valt dan kan op een zeer eenvoudige manier een detector gemaakt worden.

Het voordeel hierbij is dat er geen mechanische ingreep nodig is en er geen rekening moet gehouden worden met een off-set.
Gewoon een schakelingetje tussen de voedingsdraad van de Z-as servo motor.

Ed.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Z - Nulpunt instellen

Bericht door Arie Kabaalstra »

zou ik niet gokken.. ten eerste kan je je frees beschadigen, je werkstuk, en mogelijk je machine..

Met het koppel van een beetje motor druk je een kleine frees genadeloos naar de eeuwige schrootvelden nog voor de stroom noemenswaardig oploopt.. als je op welke manier dan ook een afwijking hebt in de wrijvingsweerstand van je geleiding, of je spindels, dan krijg je mogelijk ook al een andere stroom.. kun je ook niet op gokken lijkt me..

wat je ook zou kunnen doen.. een houdertje met een meetklokje erin.. ( zwenktaster, als je die afstelt op een bepaalde hoogte, dan kun je handmatig je frees naarbeneden "joggen" tot dat de klok op 0 staat, of tot ie raakt, en dan de waarde op de klok verrekenen..

Een "Base-master" werkt ook op deze manier.. en er zijn talloze manieren om ziets te bereiken..

Nog een Foefje ( pas ik op mijn werk ook nog wel eens toe... men neme een maatblokje van bijvoorbeeld 10 mm, 't freesje naar beneden joggen tot minder dan 10 mm boven je nulvlak.. blokje tegen de frees drukken, en dan omhoog joggen met kleine stapjes tot het blokje eronderdoor kan.. dan sta je op +10 met je freesje.. 10mm van je Z-waarde aftrekken en je hebt je freeslengte.. "eitje" toch?..
RogierCNC
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jul 2007 13:47

Re: Z - Nulpunt instellen

Bericht door RogierCNC »

Op mijn vorige werk hadden we 2 cnc routers. De Gerbre Sabre 480 had een kunstof plaatje van ca 3 mm (inch maat) die je op de tafel of werkstuk legde. De frees zo laag zetten totdat ie het plaatje net raakt. eventueel tijdens het frezen, manueel de depth adjust verstellen. Ging altijd goed.
De andere cnc router had een auto calibratie functie, en dat was dat ie naar het tegenovergestelde van het nulpunt ging, daar was een contactje op de tafel (hoogte instelbaar door de gebruiker, als de tafel anders was ingesteld) De Z-as ging automatisch naar beneden (heel langzaam) totdat ie het contactje raakte.
Plaats reactie