SimCNC

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
BlueGTT
Been thanked: 3 times

SimCNC

Bericht door BlueGTT »

Gebruikt er hier iemand SimCNC voor een plasma machine??
Ik heb mijn machine werkend op Mach3 met een CSMIO IP-M controller.

Nu ben ik bezig met omzetten naar SimCNC, maar ik kom diverse hele vage dingen tegen (heb de 3 maanden licentie)
Als ik namelijk een motion kit aan een as koppel dan gaat hij na het sluiten van dat menu doodleuk terug naar de standaard instelling.
Ik heb dus de drivers om moeten zetten naar de volgorde die SimCNC zelf als standaard aangeeft. Dit heb ik naderhand ook in Mach3 maar gedaan zodat de hardware bij beide pakketten gelijk is.
Maar ik neem aan dat ik eigenlijk gewoon moet kunnen zeggen dat motion kit 0 de X as is, motion kit 2 de Z enzovoorts.
(Dus de software aanpassen aan de hardware ipv andersom)

Heb de assen inmiddels werkend, kan homen en kan joggen.
Tot zover volg ik hun manual.

Echter als ik de assen een bepaalde afstand wil laten verplaatsen door middel van G1 X100 F50 gebeurt er helemaal niks.
Hulp vanuit Polen is lastig, ze vragen om screenshots, echter een screenshot zonder enige beweging heeft volgens mij weinig nut.

Het manual op hun eigen site laat ook een hele andere layout zien dan de daadwerkelijke software die ik heb gedownload van hun eigen site, en dus staan er dingen beschreven die ik helemaal niet op mijn scherm heb.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 176 times
Been thanked: 51 times

Re: SimCNC

Bericht door Huub Buis »

Ik dacht dat @motormuis op zijn bridgeport met SimCNC heeft gestoeid maar uiteindelijk bij Mach3 is gebleven.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
P1-Engineering
Donateur
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Bericht door P1-Engineering »

Ik heb er in 2022 even mee gespeelt als mogelijk alternatief voor Eding, maar was ook niet overtuigt. Vond het vrij buggy, veel random crashes en ook SimCNC wordt vrijwel kaal geleverd, extra functies moet je allemaal zelf bouwen.
BlueGTT

Bericht door BlueGTT »

Dat dacht ik inderdaad al.
Heb straks een MyPlasm Pro gekocht.

Tzt komt de IP-M hier wel te koop.
In combinatie met Mach3 werkt het gewoon goed, maar Mach3 is inmiddels wel erg oud.
Zo oud dat ze bij CSMIO zelf niets meer ontwikkelen ervoor, alleen is het jammer dat hun eigen pakket zo vol zit met hele simpele fouten.

Ik had een 3 maanden testlicentie, dan krijg je via de mail een keyfile.
Deze mail had ik op mijn telefoon binnen gekregen.
Nu draai ik Mach3 op een laptop zonder internet (want dan hoeft er geen virusscanner op die mogelijk irritant gaat doen op de PC, hij kan toch nergens mee verbinden) en dus moet je de file volgens hen kopieren naar de C drive, en dan in SimCNC zeggen dat de license file daar staat.
Gedaan, geeft aan geaccepteerd, en als je dan op OK klikt dan geeft hij weer aan dat er geen license file is.
Als ik echter mijn mobiel via usb koppel en de file vanaf de telefoonopslag inlaad doet hij het wel.
De file is gewoon goed gekopieerd, maar als ik hem vanaf de HD laad pakt hij hem niet, hij moet vanaf de telefoon.
Verder hebben ze om de keyfile te kunnen gebruiken de firmware aangepast,echter daardoor werkt de controller met die firmware niet meer in Mach3.
Dus als je iets wil testen in SimCNC moet je downgraden naar de vorige firmware, kun je de instellingen in Mach3 bekijken, dan moet je de firmware weer upgraden naar de versie waarbij SimCNC wel werkt om het in SimCNC te testen. Gaat dat goed is het mooi, is er nog iets fout moet je dus weer een firmware downgrade doen om de controller nog via Mach3 te kunnen benaderen.
Verder kan ik met het toetsenbord en via het programma joggen, maar Gcode om bv 100 mm te verplaatsen (zodat je weet dat de steppers goed staan) lukt dan weer niet, krijg dan een "axis ref not correct error" Die kenden ze zelf ook nog niet, blijkbaar.
Want ze konden zelf niet aangeven wat die Axis Ref incorrect nu betekend. De assen kloppen met de knoppen en het display (links rechts is de X as, boven en onder de Y assen en Pgup/Pgdn is de Z as.

Het zou ze daar goed doen om ook eens iemand van buiten de developercirkel naar het pakket te laten kijken, want ik heb het idee dat ze zelf precies weten waar ze met SimCNC heen willen, alleen als je er dus ergens halverwege instapt omdat je van Mach over stapt dan is hun gedachtengang eigenlijk niet te volgen.
Echt simpele bugs zoals bv dat je alleen de eerste keer dat je een motion kit (dat zijn eigenlijk gewoon de stepperinstellingen) aanmaakt er een as aan kunt verbinden, je kunt hem naderhand in het programma wel aan een andere as verbinden maar als je dat menu weg klikt en dan weer opent blijkt dat de as weer terug is gezet naar de motion kit die je het eerste ermee hebt verbonden. Sterker nog, nadat ik alle 4 de assen heb voorzien van hun eigen motion kit kun je de nummers van de drives lukraak veranderen, ze blijven toch op de 1e correcte instelling staan.
Je zou toch verwachten dat dat iemand eerder heeft op moeten vallen.

Hardware is top , de software echt een flop.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

BlueGTT schreef: 02 sep 2026 23:34 In combinatie met Mach3 werkt het gewoon goed, maar Mach3 is inmiddels wel erg oud.
Als iets goed werkt, dan hoef ik geen updates. Stabiel en goed werkend is voor mij beter dan bugs met de nieuwste snufjes die ik niet gebruik.
Laatst gewijzigd door Huub Buis op 03 sep 2026 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Sven
Has thanked: 9 times
Been thanked: 61 times
Contacteer:

Bericht door Sven »

Als ze vragen om screenshots dan geef je die toch gewoon?

Het nut daarvan is toch niet aan jou om te beoordelen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Frankp

Bericht door Frankp »

ik heb de CSMIO IP-S icm simCNC en tot nu toe werkt het perfect icm veel custom scripts(python) voor de toolchanger
BlueGTT

Bericht door BlueGTT »

@ Sven.
Een terugspringend iets in een menu is als foto toch nutteloos, je krijgt dan 2x dezelfde foto.
Sven
Has thanked: 9 times
Been thanked: 61 times
Contacteer:

Bericht door Sven »

Tuurlijk, dat vind ik net zo goed als jij.
Maar als zij in een andere tak van logica zitten dan wordt dat door die screenshot snel anders.

Jullie werken beide waarschijnlijk in je niet-moedertaal, dan gaat communicatie heel makkelijk en snel mis.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
BlueGTT

Bericht door BlueGTT »

Van die denkwijze dat klopt.
Ik ga er verder ook geen moeite meer in steken.
Heb een andere controller en software gekocht.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

BlueGTT schreef: 02 sep 2026 23:34 Heb straks een MyPlasm Pro gekocht.
Dat is een behoorlijke stap om van mach3 af te komen.
Supervet
Has thanked: 14 times

Bericht door Supervet »

Goedenavond,

Ik gebruik ook SimCNC, al is het nog niet zo lang en/of uitgebreid. M'n machine is nog niet volledig operationeel. Ik denk dat SimCNC in mijn geval het probleem niet gaat zijn, alles werkt tot nu toe zoals ik had gehoopt en ik heb 2x een vraag gesteld aan support en binnen 24 uur het juiste antwoord. De documentatie laat inderdaad wel echt te wensen over, en ook op Youtube staan relatief weinig goeie instructiefilmpjes.

Mij leercurve gaat zitten in het CAM gedeelte van Fusion. CAD is mijn dagelijks werk, maar CAM zeer zeker niet. Laatste keer dat ik een CNC machine bediende is ruim 25 jaar geleden en dat was een OKUMA draaibank die toen al niet hypermodern was :lol: en dat is dus wel even wennen. Ik ben ook benieuwd hoe moeilijk het gaat zijn om een postprocessor (fanuc zou moeten werken) aan de praat te krijgen die G-code schrijft die 1:1 draait op mijn machine.

Wat ik wel weet is dat de nieuwere SimCNC versies niet meer draaien op een oudere controller. Hoe en wat precies met welke versie weet ik niet omdat dat niet van toepassing is, ik heb vorig jaar de controller en software als één pakketje aangeschaft.

De functies op basis van Python heb ik nog amper gebruikt, behalve het homen van de machine, en het parkeren. Dat werkt zoals ik het zou willen.

Later,

Loek
BlueGTT

Bericht door BlueGTT »

Heb inmiddels de MyPlasmPro binnen.
Dat is zeker qua software en simpelheid een echte revelatie.
Gewoon een stepper instellen en zeggen, dit is Y as 2, ook al zit hij op de 4e motor output, of op de 1e.
Ondersteuning voor 6 assen (Bij de IP/M waren het er 4, alleen was de 4e altijd een slave)
Deze 6 zijn echt losse assen, dus beide Y-assen zijn apart te homen (zodat je gantry zeker recht staat)
Dat had de IPM helaas niet, niet dat ik last heb gehad van een verlopen gantry, maar ach, als het er op zit is het wel handig.
Moedwillig natuurlijk de gantry een keertje verzet (graad op 5) en hij corrigeert echt mooi na.

Tot nu toe echt geen spijt.
Plaats reactie