ApexTurn Studio for EdingCNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Geko
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

ApexTurn Studio for EdingCNC

Bericht door Geko »

ApexTurn Studio voor EdingCNC – Standalone 2D CAD/CAM & Cyclusgenerator voor Draaibanken

Hallo CNC-vrienden en EdingCNC-gebruikers,

Iedereen die wel eens achter een CNC-draaibank met EdingCNC staat, herkent het vast: voor een eenvoudig of middelgroot draaideel (een asje, boring, passing, schroefdraad of velling) is een zwaar 3D-CAM pakket vaak veel te omslachtig en tijdrovend. Aan de andere kant is handmatig programmeren in G-code foutgevoelig, vooral bij complexe contouren of radiusovergangen.

Om dit gat te dichten, hebben we ApexTurn Studio ontwikkeld – een compacte, snelle en standalone 2D CAD/CAM-studio speciaal geoptimaliseerd voor EdingCNC draaibanken (zoals EMCO Turn 120/220/242, Wabeco, Optimum en custom CNC-ombouwen).

Wat kan ApexTurn Studio?
ApexTurn combineert een intuïtieve 2D-CAD schetstool, een menugestuurde CAM-cyclusmanager en een 2D-G-code backplotter met een naadloze 1-klik koppeling naar EdingCNC.

De belangrijkste features op een rij:
  • Geïntegreerde 2D CAD-Sketcher:
    - Snel contouren tekenen met lijnen (G01), tangentiële bogen en cirkelbogen (G02/G03).
    - Vrij te definiëren startpunt P1 (ideaal voor binnencontouren / boringen).
    - Automatische afrondingen (fillets) en schuine kanten (chamfers).
    - DXF-import voor reeds bestaande tekeningen.
  • Krachtige CAM-Draaicycli:
    - Vlakdraaien & Langsdraaien (voor- en nabewerken met instelbare snedediepte en nabewerkingstoeslag).
    - Contour Voorbewerken: Intelligente banen met automatische vrijloop- en terugtrekhoeken.
    - Afwerken / Nabewerken: Continue baan met ondersteuning voor gereedschapsneusradiuscompensatie (Q1–Q9 kwadranten).
    - Insteken & Afsteken met parametrische breedte en diepte.
    - Schroefdraadsnijden (G76) met automatische meerstaps aanzet.
    - Constante snijsnelheid (G96) of constant toerental (G97).
  • 100% EdingCNC Integratie:
    - Directe overdracht naar EdingCNC via F2 of één muisklik (wordt via de EdingCNC file-watcher direct automatisch geladen).
    - Automatische uitlezing van je cnc.ini / Emco.ini (achtersupport / voorsupport, diameter-/radiusprogrammering, omkeren van G02/G03, gereedschapstabel en revolverposities).
    - Volledige WCS-ondersteuning (G54 t/m G59).
  • 2D Simulatie & Backplot:
    - Directe visuele controle van alle gereedschapsbanen, ijlgangen en snijvolumes vóórdat de spindel start.
  • Volledig Meertalig (o.a. Nederlands!):
    - De interface en de complete interactieve handleiding zijn beschikbaar in het Nederlands, Duits en Engels.
    - Inclusief moderne Dark Mode & Light Mode interface.
Website, Handleiding & Download:
ApexTurn Studio is gratis beschikbaar als community-tool. Op onze website vind je meer informatie, de interactieve handleiding en de directe download:

🌐 https://apexturn.gekonet.org

Feedback & Ideeën:
We hebben er veel werk en praktijkervaring in gestoken om het draaien met EdingCNC een stuk sneller en aangenamer te maken.
Probeer het gerust eens uit! Feedback, suggesties voor extra features of ervaringen uit de werkplaats zijn van harte welkom in dit topic.

Veel draaiplezier en groeten,
Geko / Het ApexTurn Team
Laatst gewijzigd door Geko op 29 aug 2026 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Geko

Betreff: ApexTurn Studio für EdingCNC

Bericht door Geko »

🚀 Update: ApexTurn Studio v2.4.6 is uit! (Auto-Save, Nieuwe CAM-Layout & Gereedschapsvalidatie)

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van de recente tests en feedback uit de werkplaats is er een grote nieuwe update beschikbaar voor ApexTurn Studio (v2.4.6)!

We hebben de software op veel punten nóg stabieler, overzichtelijker en sneller gemaakt voor dagelijks gebruik aan de EdingCNC draaibank.

Wat is er nieuw in versie 2.4.6?
  • 🛡️ Auto-Save & Crash-Recovery:
    - ApexTurn slaat je werk nu automatisch na elke tekenactie of parameterwijziging op de achtergrond op.
    - Mocht de computer onverhoopt uitvallen of vastlopen, dan herkent ApexTurn bij het opnieuw opstarten automatisch de sessie en herstelt je project met 1 klik!
    - Snel opslaan met Ctrl+S (overschrijft direct) en Ctrl+Shift+S (Opslaan als...).
  • 📐 Nieuwe, overzichtelijke CAM-Layout (Widescreen geoptimaliseerd):
    - Links (1/3): Gestructureerde parameterinvoer voor snijgegevens (voedingen).
    - Rechts (2/3): Veel grotere 2D-Live-simulatie en baancontrole.
    - Onder (100% breedte): De complete cyclus-/joblijst met duidelijke detailkolommen in één oogopslag.
  • 🧭 Intelligente Snijkantvalidatie (Q1–Q9 kwadranten):
    - Automatische plausibiliteitscontrole voor beitels, boorstangen (Q1/Q2/Q5), steekbeitels (Q6/Q8) en boren (Q7).
    - Waarschuwt direct als een gekozen beitelgeometrie botst met de geselecteerde bewerkingsrichting (voorsupport vs. achtersupport).
  • 🎨 Opgeschoonde CAD-Toolbar & Rechtsklik-Contextmenu:
    - Alle tekentools (Lijn, Tangentebogen, Bogen, Splines, G76 Schroefdraad, G75 Steken) zitten nu in een compact dropdownmenu.
    - Uitgebreid rechtsklik-menu op het tekenvlak voor directe toegang tot afrondingen (fillets), vellingen (chamfers), punten bewerken en centreren.
    - Duidelijke ↶ Undo en ↷ Redo knoppen (met 100 stappen geheugen).
  • 🔩 G76 Schroefdraad & Industriële Steekcycli (Peck Grooving):
    - Schroefdraad: Directe invoer van spoed en visueel langer/korter slepen van de schroefdraad met de muis. Volledig afgestemd op EdingCNC macro's (geen foutmeldingen meer met G94/G95).
    - Steken / Groeven: Volledige spaanbreking (peck grooving), ontlastingsslag en automatische vrijloop naar veiligheidsdiameter.
  • 🔔 Automatische Update-Check:
    - ApexTurn controleert bij het opstarten op de achtergrond discreet of er een nieuwere versie beschikbaar is.
Download & Website:
De update is zoals altijd gratis te downloaden via de officiële website:

🌐 https://apexturn.gekonet.org

Laat gerust weten wat jullie van de nieuwe layout en functies vinden!

Groeten,
GeKo / Het ApexTurn Team
Laatst gewijzigd door Geko op 29 aug 2026 08:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Caesar
Been thanked: 11 times

Re: ApexTurn Studio for EdingCNC

Bericht door Caesar »

Ik heb nog geen ervaring met CNC draaien, en ik wist dat EdingCNC een optie, maar niet het sterkste punt was voor draaien (wel frezen).

Dit ziet er veel belovend uit, als ik wat tijd heb, zal ik er eens mee spelen. Doet me een beetje denken aan wat Acorn heeft voor CNC draaien; zoals zij dat noemen; conversational UI. Precies inderdaad 90% nodig is voor cnc draaien.

Mooie aanvulling op EdingCNC, mooi geintergreerd ook.
Geko

Bericht door Geko »

Dankjewel voor de reactie.
Leuk dat je het als frezer toch eens wilt proberen.

Acorn ken ik zelf niet, dus daar kan ik geen vergelijking mee maken.

Ik freue me over elke terugkoppeling!
frank
Donateur
Contacteer:

Bericht door frank »

download linkje werkt niet
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Geko

Bericht door Geko »

Excuses voor het ongemak! Ik heb de downloadlink inderdaad bewust offline gehaald, omdat ik een bug had ontdekt. Ik dacht aanvankelijk dat het slechts een kleine kwestie was, maar wilde toch niet dat iedereen een versie met een fout zou downloaden.

Het heeft wat langer geduurd dan verwacht, maar de fix is nu klaar. Versie 2.4.9 is beschikbaar! De downloadlink werkt weer normaal.

Houd er wel rekening mee dat ApexTurn Studio nog steeds in Beta is. Er kunnen dus nog onvolkomenheden of onverwachte gedragingen optreden. Feedback is daarom altijd welkom – zo kunnen we de software samen verder verbeteren! 😉

Bedankt voor je geduld! 🙂
Geko

Bericht door Geko »

✅ Update: Versie 2.6.0 beschikbaar!

Download en wat er nieuw is: zie het Handbuch / Manual → https://apexturn.gekonet.org

Feedback welkom! 😊
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 176 times
Been thanked: 51 times

Bericht door Huub Buis »

Ik wist niet dat er zoiets voor eding was, dacht altijd dat Arie Kabaalstra de enige was die zich met zoiets voor eding bezig hield.

Ik ben geen eding gebruiker maar ga er toch naar kijken.
Geko schreef: 24 aug 2026 16:38 houd er wel rekening mee dat ApexTurn Studio nog steeds in Beta is
Ik dacht dat Beta versies met 0.xxxx begonnen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 80 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Huub Buis schreef: 31 aug 2026 23:22 Ik dacht dat Beta versies met 0.xxxx begonnen.
Dan maken we er speciaal voor jouw 0.2.6.0 van. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Geko

Bericht door Geko »

Bedankt voor je interesse in mijn software — het is fijn om te horen dat er testers zijn.
Omdat ik een one-man-show ben en de software alleen ontwikkel, heb ik simpelweg niet de tijd om alles in detail te testen. Daarom publiceer ik het als bèta — zo is duidelijk dat het werkt, maar dat er nog dingen kunnen veranderen.
Wat de versienummer betreft: die zegt niets over de stabiliteit. Een 2.x-versie kan prima bèta zijn — de major-versie geeft alleen aan dat er nieuwe functionaliteit bij is gekomen, niet dat de software ‘af’ is.
Geko

Bericht door Geko »

Dan maken we er speciaal voor jouw 0.2.6.0 van. :lol:
:lol: 8)
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 176 times
Been thanked: 51 times

Bericht door Huub Buis »

Ik heb ApexTurn gestart en krijg een Duitse versie. Is voor mij geen probleem, maar zie in de handleiding ook geen mogelijkheid om Engels te selecteren. Dat had ik wel verwacht aangezien de site ENG, DL,NL is.

Ik krijg de indruk dat de schermen niet gemaakt zijn voor touchscreens. Dat is jammer omdat ik aan de machines uitsluitend touchscreens heb.

Ik heb geprobeerd een stukje schroefdraad toe te voegen. Daar word M35x1.5 van gemaakt. Ik had M36x4 of MF35x1.5 logischer gevonden
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Palmerlivesteam
Been thanked: 1 time

Bericht door Palmerlivesteam »

Zet LanguageId=2 voor NL en 0 voor EN in de Apexturn.ini, niet alles is vertaald.

uh, het werkt niet meer, ook niet bij opnieuw starten van de pc
EdingCNC 720 met Wabeco CC-F1200 HS
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Geko

Bericht door Geko »

Wenn deutsch kein Problem ist…. :P
Die Sprache sollte eigentlich aus der Maschinen .ini gelesen werden, da sie dort auch hinterlegt ist.
Ich schaue es mir mal an.

Das Gewinde sollte im CAD Bereich mit einem Doppelklick angepasst werden können (Steigung)
Ich habe für Gewinde (noch) keine Standard Tabelle hinterlegt, wäre auch mal ein TODO.

Danke fürs Feedback und testen!
Plaats reactie