Freesmachine VMC640

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

HD13
Contacteer:

Re: Freesmachine VMC640

Bericht door HD13 »

ababbel schreef: 02 sep 2026 08:18
HD13 schreef: 02 sep 2026 06:50 Als deze machine in Nederland staat dan vind ik de 210 Vac wel erg laag, komt dit overeen met de netspanning ter plekke ?
Deze machine staat in een heel klein en eng hoekje in het Belgenland. ;-)
ababel, had aan u woordkeuze al begrepen dat u van Belgie was, geen idee waar de machine stond.

210 Vac, als machine echt vermogen gaat trekken dan heb je kans dat de spanning nog verder onderuitzakt wat dan eventueel op zich weer storingen kan veroorzaken.
Zijn dan soms spanningsdippen die een universeel meter niet meet.
P1-Engineering
Donateur
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Bericht door P1-Engineering »

ababbel schreef: 01 sep 2026 21:26 Vandaag met een zware maag naar de machine gereden. Eerst de contactoren bekeken, maar die Siemens zijn niet direct uit elkaar te halen. Alle contacten, zowel de hulpcontacten al de vermogenscontacten, nagemeten en meten goed door. Alles terug mooi vast gedraaid. Mechanisch lopen die ook vrij.

De remweerstanden, bedrading en thermisch contact gemeten vanaf de drive. De weerstanden zijn 2.3 Ohm, de contacten slechts enkel hondersten Ohm. Dus bedrading, weerstanden en thermisch contact ok lijkt me.

Nu alles spanningsloos was de "onbereikbare" voeding totaal mechanisch gedemonteerd en de bedrading in de draadkanalen los gemaakt. Ze vrij laten hangen met de elektrische aansluitingen naar boven gericht. Meetwaarden nu opnemen moet echt wel lukken zonder elektrocutiegevaar. Machine ingeschakeld. De inkomende voeding is 210V AC op de ingang van de voedingsmodule. De uitgaande +24V voeding nauwelijks één Volt. Soms even kort een spanning, maar meestal valt die helemaal terug. De voeding ligt dus schijnbaar te pompen. De eerste dader is gevonden lijkt mij! (bravo Hugo, jouw gedachtegang klopte volledig).

Alle DC-draden losgekoppeld, zodat de voeding onbelast kon werken. Totaal geen gelijkspanning meer. De groene led op de voedingsprint is trouwens totaal uit. Draden terug aangesloten, voeding ingeschakeld en die blijft monddood. Groen led is uit. Deze voeding lijkt nu voor goed aan het einde van haar latijn.

Een nieuwe voeding (350W - 24V - 14.6A/ 230-110V omschakelbaar) wil de eigenaar nog wel bestellen, maar hoger oplopende kosten wil hij echt niet meer doen. Daar kan ik echter wel van inkomen. Het is trouwens (nu althans) een reserve machine.
Hopelijk lijkt het grote leed geleden en de echte boosdoener gevonden. Voor verdere fouten zien we wel als de nieuwe voeding er is.

Met alle geluk zijn de drives schijnbaar ok en kan ik mijn volgende stukje pogen voor te bereiden. :lol:
Goede zaak, met een beetje volharding kan elke storing opgelost worden! Ben benieuwd waneer de nieuwe voeding erin zit
jesse

Bericht door jesse »

Ik zou die voeding zelf eerst verder testen / nakijken. Die 210 Volt AC lijkt ook mij niet ok. Volgens mij hebben ze in België ook gewoon 230V als netspanning, als de input spanning maar 210 Volt AC is, terwijl er geen DC output is, is er ook grote kans dat er ergens spanningsval is door overgangsweerstand. Een overgangsweerstand meet je alleen goed als er stroom loopt (zonder stroom is er geen spanningsval), en de spanningsval wordt groter naar mate de stroom groter wordt.

Er is dus best een kans dat de voeding nu niet goed opstart doordat de ingangsspanning te laag is, en je met een nieuwe voeding het zelfde probleem zult hebben.

Mijn advies zou zijn, om de voeding los te voeden met een 230 Volt stekker uit het lichtnet, om te kijken of de voeding dan wel goed opstart en je wel uitgangsspanning hebt. Als hij het dan wel doet, is het vervangen van de voeding waarschijnlijk zinloos.

Mocht de voeding toch defect blijken, zou ik bij de nieuwe voeding toch kijken waar je die 20 Volt AC op kwijt geraak hebt. De nieuwe voeding heeft wel een groot input bereik, maar spanningsverlies is ook potentieel (brand) gevaar. Het verlies wordt namelijk omgezet in warmte, als dit in b.v. een defecte schakelaar of relais is, kan dit gaan smelten / smeulen.

Met andere woorden, ik zou die 210 Volt niet zomaar accepteren, en steeds een stapje dichter naar de stekker van de machine meten om uit te vinden waar het verlies vandaan komt. Let op, als je dus de voeding los koppelt, is de spanning waarschijnlijk wel richting de 230V omdat er dan geen stroom meer loopt door die kring. Dit kun je dus alleen meten een belasting, zoals de voeding, of een lamp aangesloten.
ababbel
Been thanked: 3 times

Bericht door ababbel »

Zo, even een update hoe het verder is gegaan met het opsporen van de fout(en) bij de machine.
De defecte voeding onderworpen aan een kleine test. Een verlengsnoertje aangekoppeld en onder spanning gebracht (230V). Er komt werkelijk geen gelijkspanning meer uit. Alles is dood, ook niet met een belasting er bij van 100W. De SOPS start niet op of er is fout in de secundaire (DC-) kant naar de netvoedingskant (230V). Waarschijnlijk is deze voeding nog wel te herstellen wat het zijn allemaal losse componenten die nog vrij verkrijgbaar zijn. Het is een oud exemplaar die er al enige jaartje opzitten heeft en zijn dienst heeft bewezen.

De nieuwe voeding is kleiner van opbouw en totaal anders van interne opbouw. Er lijken mij ontstoringsnetwerken aanwezig te zijn wat de oude voeding niet heeft. De koelventilator zit onderaan zodat die koele lucht kan aanzuigen en geforceerd de interne componenten kan koelen. De aansluitklemmen zitten beter geïsoleerd op een klemmenstrook. De mechanische montage kan eenvoudiger met 2 schroeven.
Deze voeding dan aangesloten in de schakelkast maar de DC-kant vrij gelaten. Alles onder spanning gebracht. Ingangsspanning is 210V AC en 24,18V DC uitgang (onbelast). Kast terug uitgeschakeld. De 24V-voeding (eerst laten ontladen) dan maar volledig aangesloten en alles onder spanning gebracht. Meten van de DC-spanning en die is netjes +24V.

In eerste instantie weinig succes qua gevolg. De drives vertonen Aa op het display. Op het bedieningspaneel (Mitsubishi) vooraan dan maar op de groen toets gedrukt en jawel er is beweging te horen in de schakelkast. De PLC ingangen zijn onder spanning en het lijkt wel een kerstboom. De drives duiden D1, D2 en D3 aan voor de assen en C4 voor de spindel. Dit voelt leuk aan.
Bij het bedieningspaneel de fouten opgevraagd en daar heb je terug de fout "Noodstop"! Bij controle leek die ook nog ingedrukt. Ontgrendeld en jawel de fout verdwijnt. Bij controle van PLC-foutmeldingen of NC-melding blijft het scherm keuring zonder enige rode opmerking. Na de opstart komt ook de groene lamp.

Even de Z-as op en neer bewogen. Een materiaalwissel uitgevoerd en alles verloopt zonder problemen.
Wat me erg verwonderd is dat de machine zijn nulposities nog steeds kent zodat ik de referentiepunten niet moet nalopen. Waarschijnlijk zij de asmetingen absoluut.

Nog even dit: de 3-fasige nettransformator is 400V naar 220V, niet omschakelbaar aan de secundaire. Dus deze secundaire kan niet hoger geschakeld worden. De primaire heeft ook slecht één reeks met aansluitklemmen. Het oude machientje zal dus altijd wel op deze voedingsspannig gewerkt hebben.
De nieuwer Siemenscontactoren zijn in de loop der jaren toegevoegd of hebben oudere en defecte contactoren vervangen. Alleen de montage en cablage kon heel wat beter.
De ontbrekende kabelgoten zijn niet meer aanwezig en ik heb netjes de elektrisch kast afgesloten door de schakelkastdeur terug te monteren. ;-)

Sorry voor het wat grotere epistel die ik hier neerpen, maar wie weet is er ooit iemand die hier iets aan heeft bij zijn depannage.

Verder moet ik jullie bedanken voor het meedenken en aansturen. Zonder die info was ik vast nog aan het zoeken wat er mis kon zijn. Thanks!

Ik ga alvast mij heel wat moeten verdiepen in het schrijven van programma's voor het maken van de stukjes. 8)
Laatst gewijzigd door ababbel op 10 sep 2026 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
rien1959
Has thanked: 27 times
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door rien1959 »

Ik heb al meerdere keren aan Mitsubishi cnc besturingen gesleuteld. De encoders hebben een ingebouwde backup accu en verliezen daarom hun positie niet. Zelfs als je ze verdraait, terwijl de machine uit staat, is de positie de juiste.
Een korte wandeling in Doesburg : https://youtu.be/WzPJ21rrc2A?si=U_-_9KmsLRj-C7V7
P1-Engineering
Donateur
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Bericht door P1-Engineering »

Ah goede zaak!
Gefeliciteerd met het oplossen en dank voor de terugkoppeling.

Veel freesplezier! 8)
ababbel

Bericht door ababbel »

rien1959 schreef: 08 sep 2026 20:42 Ik heb al meerdere keren aan Mitsubishi cnc besturingen gesleuteld. De encoders hebben een ingebouwde backup accu en verliezen daarom hun positie niet. Zelfs als je ze verdraait, terwijl de machine uit staat, is de positie de juiste.
Dit betekent dat de sensor dan toch incrimenteel kan werken. :roll:
Dat zal ik moeten onthouden voor in de toekomst. Weet je toevallig ook nog welke soort batterij(tje) er in steekt?
rien1959
Has thanked: 27 times
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door rien1959 »

Ik weet niet meer wat er voor batterij in zit. Ik kwam erachter toen een klant een nieuwe machine had binnen gereden en daarbij de encoder van de Z-as had beschadigd. Foto's heb ik ook niet meer. Ik dacht dat het een grote 3.3V knoopcel was. Het kan ook zijn dat het een oplaadbaar type was. Het is namelijk al voorgekomen dat de machine maanden uit stond en daarna niet meer wist waar hij was. Verder hebben de servokaarten ook een backup batterij en die moeten om de paar jaar worden vervangen.
Een korte wandeling in Doesburg : https://youtu.be/WzPJ21rrc2A?si=U_-_9KmsLRj-C7V7
ababbel

Bericht door ababbel »

Ok. Bedankt voor de info. Ik ga het hier neerpennen in mijn schriftje. Altijd handig als extern geheugen. :lol:
Plaats reactie