Transformator 400V naar 400V waarom?
Moderator: Moderators
Transformator 400V naar 400V waarom?
Ik heb een poosje terug een DMG CNC freesmachine gekocht en die was bij de vorige eigenaar aangesloten met een 400-400Volt transformator in de hoofd-aansluiting. Ik heb wel eens Japanse of USA machines gezien met een 400-200Volt trafo om de ingaande spanning te wijzigen. Maar bij de DMG trafo verandert die spanning niet, ook niet een klein beetje. Ik heb hem dan ook zonder trafo aangesloten en het is geen probleem.
Weet iemand wat het nut zou kunnen zijn van een 400-400Volt transformator ?
Weet iemand wat het nut zou kunnen zijn van een 400-400Volt transformator ?
-
xander janssen
- Been thanked: 12 times
Re: Transformator 400V naar 400V waarom?
Scheidingstrafo om galvanische scheiding te bewerkstelligen. Vaak als extra veiligheid. Wordt bijvoorbeeld in (vrijwel) alle medische apparatuur gebruikt die elektrisch contact met lichaam hebben of kunnen krijgen.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 80 times
- Contacteer:
Zou die er makkelijker mee door de CE kunnen komen?
En DMG is tegenwoordig redelijk groot, was die machine misschien niet in europa geproduceerd?
Is het er een met een Mitsubishi besturing? (Dialog112)
En DMG is tegenwoordig redelijk groot, was die machine misschien niet in europa geproduceerd?
Is het er een met een Mitsubishi besturing? (Dialog112)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
Kjelt
- Donateur
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 30 times
Je zou ook denken dat ze er 1 standaard transformator inbouwen waarmee ze alle mogelijke globale ingangsspanningen kunnen aansluiten. Een standaard onderdeel voor voorraad / logistiek en dan bij verkoop / montage de juiste aansluitingen bedraden.
Dat concept van veiligheid bij galvanische scheiding snap ik niet zo goed. Als je een fase-draad aanraakt krijgt je nog steeds een schok denk ik.
Machine is van 1999 , heeft een Millplus besturing en is in Duitsland gebouwd. ( Pfronten )
Machine is van 1999 , heeft een Millplus besturing en is in Duitsland gebouwd. ( Pfronten )
-
Kjelt
- Donateur
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 30 times
Je hebt nu een primaire fase of drie fases en neutraal netspanning en een secundaire 3 fase gescheiden voedingsspanning.VDFman schreef: 17 aug 2026 07:45 Dat concept van veiligheid bij galvanische scheiding snap ik niet zo goed. Als je een fase-draad aanraakt krijgt je nog steeds een schok denk ik.
Bij veel nederlandse installaties hangt de neutraal van de netspanning in de groepenkast of transformatorhuisje aan aarde.
Als je zelf contact maakt met aarde via grond of andere hand en je raakt de fase aan sluit je de stroomkring en krijg je een schok.
Bij de gescheiden kant heb je geen stroomkring naar aarde, in lekentaal gezegd: de transformator blokkeert deze.
Je kunt dus veilig met 1 hand een van de secundaire fases of middenaftakking raken en zult geen schok krijgen MITS de fabrikant de aarde niet aan de middenaftakking achter de transformator heeft gehangen.
MAAR als je met twee handen of hand en ander lichaamsdeel twee van de drie fases aanraakt of een fase en de middenaftakking dan sluit je wel de secundaire stroomkring en krijg je niet alleen een schok maar een aardlekschakelaar zal dan ook niet werken en dit kan je dood betekenen.
Dus de veiligheid is zeer relatief en je wilt nog steeds alle persoonlijke beschermingsmaatregelen en voorzorgen gebruiken bij het werken als de machine onder spanning staat.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 80 times
- Contacteer:
Is het dan misschien een manier om zwaardere filters toe te kunnen passen zonder dat de aardlek aan spreekt?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 61 times
Voor de veiligheid lijkt me niet bij een freesmachine. Ze doen het bij de kolomboor toch ook niet plus het hele ding is van metaal en hangt aan veiligheidsaarde.
EMC-regels zou dus best kunnen. Die trafo werkt zelf ook nog wel aardig als filter.
Aan de andere kant: in de industrie hoef je niet perse een aardlek toe te passen dus je kunt veel meer lekken naar aarde voor je in de problemen komt. Dat is in ieder geval een veel goedkopere oplossing.
EMC-regels zou dus best kunnen. Die trafo werkt zelf ook nog wel aardig als filter.
Aan de andere kant: in de industrie hoef je niet perse een aardlek toe te passen dus je kunt veel meer lekken naar aarde voor je in de problemen komt. Dat is in ieder geval een veel goedkopere oplossing.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
over welk machinetype gaat het hier? In pfronten worden vele machine's gebouwd
Het is een DeckelMaho DMU 60E . In Pfronten worden nu nog steeds machines gebouwd en naar mijn idee wel de beste (en duurste) modellen van DMG Mori.
Nou geniet dan eerst maar van deze DMU80T die ik te koop heb: https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... aho-dmu80t .
De DMU 60E heb ik als defect gekocht, eigenlijk voor onderdelen en ik heb er ook al wat af gehaald . Nu blijkt dat de hoofdspil lagers compleet verrot zijn maar verder werkt de machine gewoon. Dus heb ik er moeite mee om hem helemaal te slopen omdat ik hem wellicht nog wel kan repareren. Maar ja , ruimte, tijd....
De DMU 60E heb ik als defect gekocht, eigenlijk voor onderdelen en ik heb er ook al wat af gehaald . Nu blijkt dat de hoofdspil lagers compleet verrot zijn maar verder werkt de machine gewoon. Dus heb ik er moeite mee om hem helemaal te slopen omdat ik hem wellicht nog wel kan repareren. Maar ja , ruimte, tijd....
- pgroot
- Donateur
- Been thanked: 5 times
ruilspindel er in?
Die DMU's worden in pfronten aan de lopende band gemaakt, 1x per jaar is er open huis bij DMG als je er een keer voor uitgenodigd wordt is het zeker de moeite waard om eens te gaan kijken (wel een eind rijden maar als je geluk hebt ligt er nog sneeuw en maak je er een weekend van
)
Die DMU's worden in pfronten aan de lopende band gemaakt, 1x per jaar is er open huis bij DMG als je er een keer voor uitgenodigd wordt is het zeker de moeite waard om eens te gaan kijken (wel een eind rijden maar als je geluk hebt ligt er nog sneeuw en maak je er een weekend van