I-step Closed loop

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Swets
Been thanked: 3 times
Contacteer:

I-step Closed loop

Bericht door Swets »

Bezig met een machine van iemand anders...

en de A-as doet het afentoe niet... Dan, als ik wil joggen, gaat de rode led op de driver gelijk beranden.

Ik denk dat het de encoder is? want eerst heeft hij de hele dag probleemloos gedraaid....
Toen kreeg ik opeens , als ik met de A-as jogde, dat gelijk de rode led op de driver aanging...
na een tijdje, tikte ik tegen de encoder, en daarna werkte hij weer...

Nu weet ik dat iedereen gaat zeggen dat ik motors uit moet wisselen... maar dat valt ook niet mee...
Alles zit zo goed ingebouwd en verstopt.. maar misschien dat ik dat toch nog gaat proberen...

Maar de laatste foto is een sticker van wat er op de motor stond...
Is dat een standaard iets? of is die encoder alleen te vervangen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Swets op 16 aug 2026 11:19, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 176 times
Been thanked: 51 times

Re: I-step Closed loop

Bericht door Huub Buis »

Kijk eens of de driver in open loop kan werken. Closed loop is toch meer voor een professionele toepassing waar elke seconde telt en de machine onbeheerd zijn werk moet doen!

Die rode led is dat een error of enable signalering?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

nee een error... want daarna moet de spanning er af en er weer op... en dan is de rode led weer uit....

Afbeelding

Het is deze machine... dezelfde rode led gaat ook aan als ik de A-as door de motor/encoder heen draait...
En ook , op een gegeven moment , bleeft de A-as eigenlijk continue problemen geven, terwijl hij eigenlijk uren goed gedraaid had...

Dus toen alle stekkers gecontroleerd... niets hielp... totdat ik met een schroevendraaier op de encoder op de achterkant van de motor tikte..?
en sind dien draait hij al weer een hele tijd... Maar ja tis niet lekker betrouwbaar...

dus ik denk haast dat er iets in die encoder zit...?

Maar nu vroeg ik me dus af of dat iets van een standaard iets is, dus ook de aansluitingen enzo? (zal wel haast niet)

Afbeelding

Dit vind ik wel terug in de software...
Encoder Div: 1 (encdt ticks/SG pulse)
Encoder Res: 2500 (Lines/rev)

anders ga ik toch eens kijken of ik niet 2 motoren kan wisselen... kijken of de fout mee wisseld... Dan weet ik weer iets meer... Maar het zit allemaal zo ingebouwd dat het allemaal niet mee valt....

edit: ja daar had ik ook al aangedacht, dus zonder de encoder.... maar op die drives zit niets van dipswitches ofzo, er zit wel een rs232 poort op? dus ik denk dat je serieel, met een speciaal programmaatje online moet met die drives denk ik?

o wacht, ik kon wel ergens kiezen tussen stepper / servo maar volgens mij voor alle motoren tegelijk....?
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Swets schreef: 16 aug 2026 10:09 Maar nu vroeg ik me dus af of dat iets van een standaard iets is, dus ook de aansluitingen enzo? (zal wel haast niet)
Nee, iedere leverancier heeft zo z'n aansluitingen op de encoder. De bevestiging op het huis en de as van de motor moeten ook precies passen. Richting de driver is het anders geregeld, daar heb je alleen te maken met de kleur van de kabels en de encoder voeding. De motor compleet vervangen door een "gelijkwaardig" exemplaar heeft meer kans van slagen.
Swets schreef: 16 aug 2026 10:09 bleeft de A-as eigenlijk continue problemen geven, terwijl hij eigenlijk uren goed gedraaid had...
Ik dacht aan een te hoge temperatuur maar dan zou de tik met de schroevendraaier niets uitgehaald hebben.
Swets schreef: 16 aug 2026 10:09 niets hielp... totdat ik met een schroevendraaier op de encoder op de achterkant van de motor tikte..?
en sind dien draait hij al weer een hele tijd...
Dat duidt op een slecht contact of kabelbreuk aan de kant van de driver. Je zou de driver los kunnen maken, misschien vindt je dan een slecht contact/soldeerverbinding.
Swets schreef: 16 aug 2026 10:09 nee een error... want daarna moet de spanning er af en er weer op... en dan is de rode led weer uit....
OK, error signalering.
Swets schreef: 16 aug 2026 10:09 anders ga ik toch eens kijken of ik niet 2 motoren kan wisselen... kijken of de fout mee wisseld...
Je kunt om te beginnen ook de driver verwisselen. Ook daar kan het probleem zitten maar ik denk toch een encoder hardware probleem in de vorm van een slecht contact. Als je de driver kunt uitsluiten, ben je toch een stukje verder.
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

heb het denk ik gevonden....

eerste motor/encoder gewisseld.... zelfde drive in fout... dus niet de motor/encoder...
2 drives verwissel, nog steeds de zelfde in de fout... dus dan moet het in de kabel /connectors zitten....

en ik denk nu dat ik weet welke kabel het is... want als ik Jog met de A-as, en ik rommel met die kabel, springt opeens de drive rood...

het is een 8x 0,niks kabeltje naar die encoder....

denk dat die ergens kapot is in de kabelrups van jaren bewegen....
en ook wel verklaarbaar dat hij het soms wel een poos doet, en dan opeens een tijd niet...\
had ook alles gehomed, en dan werkt het goed, jog de Y-as een stuk, en daarna geeft A , als je wil joggen opeens een storing...

zag nu trouwens ook dat er 5 drives in zitten, en maar 4 assen... maar de software kan ook 5 assen aan.... dus denk dat die kast standaard was.... gelijk met 5 assen....

maar ga eens kijken of ik iets heb om die kabel te vervangen.... anders moet ik dat eerst bestellen...
Laatst gewijzigd door Swets op 16 aug 2026 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Quepee
Has thanked: 18 times
Been thanked: 39 times

Bericht door Quepee »

Bestel ook een nieuw toetsenbord , deze maakt wel heel veel puntjes als je erop klikt.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Swets schreef: 16 aug 2026 16:41 en ik denk nu dat ik weet welke kabel het is... want als ik Jog met de A-as, en ik rommel met die kabel, springt opeens de drive rood...
het is een 8x 0,niks kabeltje naar die encoder....
den dat die ergens kapot is in de kabelrups van jaren bewegen....
Klinkt plausibel...

8x0,niks: dat kan misschien opgelost worden met een flexibele RJ45 kabel. Die zal het ook niet levenslang doen, maar dan kun je verder.
Speciale kabelrupskabel kan natuurlijk ook: https://www.conrad.nl/nl/p/lapp-olflex- ... 00052.html
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

Morgen eens op me werk kijken wat we aan kabel hebben liggen.... Dan kost het niets....

tis denk ik max 2 meter... , hoop wel dat het dat is, want tussen de machine en de bedieningskast lopen 3 kabels met stekkers...
1 Zelf gemaakte wat zwaardere kabel, met de tekst "motor"er op..
1 standaard Sub D 25p standaard printer kabel met de tekst "Feedback" (zijn de encoders denk ik)...
1 nog een Sub D 25 P met de tekst "signal" er bij... en dat zullen de Home en eindschakelaars zijn....

Maar in de machine zit alles rechtstreeks op die connectors gesoldeerd, met heel weinig ruimte....

Dus het zal wel haast in de rups zitten, want ik heb een keer of 3 a 4 geprobeerd... en met die rups zitten rommelen, terwijl de A-as draait, en dan springt die driver in storing... en de rest van de kabels bewegen niet.... (normaal gesproken...) maar wel veel plekken waar wat fout kan zitten met als die stekkers... en solderingen....
Plaats reactie