Usb-c voeding, andere plug gemonteerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sven
Has thanked: 9 times
Been thanked: 61 times
Contacteer:

Usb-c voeding, andere plug gemonteerd

Bericht door Sven »

Niet helemaal cnc maar wel voeding.

Ik heb een usb-c voeding (met vast snoer, dat was dom) waar de plug-snoer overgang van kapot is gegaan.

Daar heb ik een plug aan gesoldeerd van een ander snoer.
De min draad van de nieuwe plug is veel dunner dan die van de voeding.

Maakt dat dat de voeding minder vermogen kan leveren, met name als de laptop accu vol begint te raken?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hugo stoutjesdijk
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 80 times
Contacteer:

Re: Usb-c voeding, andere plug gemonteerd

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.amazon.nl/chenyang-aansluit ... rce=1&th=1

Misschien die kabel nog korter knippen, dit printjes op de voeding plakken, en een los snoertje gebruiken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

atlas1302 schreef: 12 jul 2026 13:40 Niet rommelen met dit soort dingen, gewoon een nieuw snoertje en kost geen drol. Beter nog een afgeschermd nemen, minder storingen. ;-)
Wel lastig met een snoer wat vast zit aan de adapter.

Mijn laptop voeding heeft ook een vaste usb-c kabel, ik vermoed om te voorkomen dat er met inferieure kabeltjes gewerkt wordt die de hogere laadstromen in de weg zitten. (20v 3.25A)
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Hallucinerende AI tools moet je mee oppassen. :lol:
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 176 times
Been thanked: 51 times

Bericht door Huub Buis »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 jul 2026 15:59 Mijn laptop voeding heeft ook een vaste usb-c kabel, ik vermoed om te voorkomen dat er met inferieure kabeltjes gewerkt wordt die de hogere laadstromen in de weg zitten.
Mijn HP tablet lader heeft ook een vast snoer. Het is een USB-C aansluiting maar geen enkele andere USB-C lader die ik heb werkt op deze tablet. Op de werkende lader (niet van HP) staat output 5..20V, 3.2 A. Mogelijk dat daar het probleem zit want alle andere laders leveren 5V output. Zomaar een andere lader aansluiten werkt dus niet.
Ik heb ook geprobeerd om hem via de PC op te laden maar dat werkte ook niet.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 12 jul 2026 09:26 Maakt dat dat de voeding minder vermogen kan leveren, met name als de laptop accu vol begint te raken?
Nee, dan word er juist minder stroom gevraagd...
Gewoon zo laten, en als het niet bevalt dan simpelweg een ander blokje kopen. Het leven is echt te kort om je om zoiets als een USB-C ladertje heel druk te maken. Voor het idee: https://tweakers.net/reviews/14674/zeve ... -euro.html
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Has thanked: 57 times
Been thanked: 30 times

Bericht door Kjelt »

Wat ik ook wel apart vind is dat een aantal chinese productjes zoals bij mij de koffieweegschaal, een camera en een klein freesje, wel een usb-c plug hebben maar niet werken op een usb-c lader.
Er zit dan ook altijd een USB-A naar USB-c kabel bij die producten die dus met 5V laad.
Oppassen dus, de enigste reden dat die chinezen hun usbA plug vervangen hebben door een USB-c plug is de EU wetgeving.
Maar als het daarna dus niet met een usb c lader werkt missen ze het hele punt van de EU :mrgreen:
Als je ook zo'n chinees gedrocht heb plak er een stikkertje op 5V usbA . Ik vraag me af of een cheapo usb-c lader er anders wellicht een hogere voltage op zet.
Sven
Has thanked: 9 times
Contacteer:

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 12 jul 2026 22:18 Nee, dan word er juist minder stroom gevraagd...
Dat is juist waar mijn onbegrip begon.
De laptop geeft een klein bliebklikgeluidje als ie verbind met de lader. Bij de gesoldeerde lader gaat ie rond de 60% aan de lopende band bliepen, bij 50% doet ie dat niet.
Bij mijn kruidvatlader van 15 euro (die mist in de tweakers test), met een dik los usb snoer, gaat ie braaf door naar de 80%.
DaBit schreef: 12 jul 2026 22:18 Het leven is echt te kort om je om zoiets als een USB-C ladertje heel druk te maken
Leermomentjes.

@hugo stoutjesdijk Top suggestie!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 176 times
Been thanked: 51 times

Bericht door Huub Buis »

Kjelt schreef: 12 jul 2026 23:19 Ik vraag me af of een cheapo usb-c lader er anders wellicht een hogere voltage op zet.
Ik heb wat gegoogeld:
Om te laden met meer dan 5V moet de lader een USB laad protocol ondersteunen. Mijn laptop lader ondersteund PD en QC 3.0
Ik denk dat mijn laptop daarom niet, met een USB lader die geen laad protocol ondersteund, kan worden opgeladen.
https://nl.ugreen.com/blogs/oplader/usb ... adprotocol
There are only 2 limits, the sky and your imagination
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Zowel in geval Sven als in geval Huub staat in de handleiding van het apparaat waar de USB-C voeding aan moet voldoen. Voor laptops en tablets is wat ze vragen meestal USB-PD, minimaal 65W en niet onbelangrijk: een kabel die die 65W kan en mag hebben. Boven de 65W word het nog hariger en heb je (officieel dan tenminste) actieve kabels nodig.

Als die kruidvatlader of dat USB-blokje dat destijds ooit met je zwartwit Nokia meegeleverd werd daaraan voldoet dan hoort het te werken. Maar ga er maaar vanuit dat als er zo'n rechthoekige USB-A aansluiting op zit dat dat niet zo is. Voor dat USB-PD heb je ook meer dan de 4 plus/min/D+/D- draadjes nodig. Minimaal de CC pinnen nog. Even een ander stukje kabel met stekkertje eraan solderen doet de truuk dus waarschijnlijk niet tenzij je weet wat je doet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie