Ik heb altijd begrepen dat je zo'n draad-shield altijd maar aan één kant met aarde moet verbinden. Anders maak je een aardlus (waar je heel veel last/storing van kunt krijgen).
Eindschakelaar bekabeling sealen
Moderator: Moderators
-
DirkSchipper
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Re: Eindschakelaar bekabeling sealen
-
benkr
- Donateur
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 72 times
Ja, dat is eigenlijk ook heel gebruikelijk, zeker bij audio toepassingen geldt dat altijd. Maar hier hebben we het over een soort van PWM (blokgolven dus) die van de VFD naar de motor lopen, dit vereist een ander soort aanpak, in het Hoog-Frequent gebied spreekt men van mantelstromen, die zijn gewoon volkomen ongewenst en aan beide kanten aarden onderdrukt deze stromen al een heel eind, moet het nog beter dan komen ringkernen en smoorspoelen te voorschijn, maar dat kan eigenlijk alleen als dat door een expert specifiek op een bepaalde situatie wordt uitgerold, er is dan geen regel meer die echt altijd goed werkt. Eigenlijk is dit altijd al een ding van het toepassen van wat algemene regels en ervaring en is er altijd een kans dat het niet helemaal goed gaat. Soms zijn het echt kleinigheden die iets volkomen de mist in laten gaan, de kunst is dan om die te gaan ontdekken om tot een goede oplossing te komen.DirkSchipper schreef: 12 mei 2026 22:05Ik heb altijd begrepen dat je zo'n draad-shield altijd maar aan één kant met aarde moet verbinden. Anders maak je een aardlus (waar je heel veel last/storing van kunt krijgen).
-
Kjelt
- Donateur
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 30 times
Aan beide kanten hard aarden van de shield betekend dus dat de weerstand naar aarde aan beide kanten praktisch gelijk is en dat betekent ook dat er geen stroom kan lopen. Wel kan er dan nog stroom in de vorm van externe of in dit geval interne storing van de kabel komen en dat kan op twee manieren. Inductief en capacitief en alleen als je de mantel aan beide kanten hard aard bescherm je je tegen beide vormen van in- of uit-straling. Bij microvoltage kabels gebruiken ze triax, dat is een coax kabel met dubbele afscherming, ook aan beide kanten hard geaard de enige manier om in een "vieze" omgeving kleine signalen van mVs zuiver te kunnen transporteren.DirkSchipper schreef: 12 mei 2026 22:05Ik heb altijd begrepen dat je zo'n draad-shield altijd maar aan één kant met aarde moet verbinden. Anders maak je een aardlus (waar je heel veel last/storing van kunt krijgen).
Waar het fout gaat is als de machine of delen van de machine niet hard geaard zijn , ja dan is er potentiaalverschil tussen beide kanten en kunnen daar vereffeningsstromen gaan lopen.
Ergens in de knowledge base van dit forum staat een artikel over EMC, daar staat het grondig uitgelegd dacht ik me te herinneren. Kan ook zijn dat ik het uit een cursus van het werk heb.
Edit: Hier is het desbetreffende knowledge base artikel
https://cnczone.nl/knowledgebase/article?k=53
- Markus
- Donateur
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 39 times
- Contacteer:
Voor betrouwbare eindschakelaars is het slim om 24 volt te gebruiken op de eindschakelaars en die dan met optocouplers naar je cnc controler te brengen. Beste is dan optocouplers met Schmitt Trigger te gebruiken zoals de H11L1. 24 volt is minder gevoelig voor kleine spanningspieken dan bijvoorbeeld 5 volt en de Schmitt Trigger zorgt dan dat schakel dender en andere kleine spanningsfluctuaties onderdrukt worden.FonzieBonzo schreef: 12 mei 2026 08:35 Hi
Mijn VFD laat mijn Z-eindschakelaar triggeren. Ik heb al geprobeerd om de pull-up weerstand op te hogen maar zonder resultaat. Nu wil ik de eindschakelaar kabels gaan vervangen door geshielde kabels. Mag ik de shield gelijk als ground gebruiken voor de schakelaar of moet ik de shield grounden en apart in de shield een draad als ground gebruiken?
Als kabel is afgeschermde gitaar kabel een leuke keuze , het kan flink tegen een stootje is erg flexibel en je kunt het in leuke kleuren krijgen wat de X,Y, Z uit elkaar houden iets makkelijker maakt.
Afscherming maak je dan vast aan de min pool van de (aparte) 24volt voeding
Greezt,
Markus
- FonzieBonzo
- Been thanked: 7 times
Iedereen bedankt voor jullie bijdragen, ik ben een stuk wijzer geworden!
De rode draad is dus de kast aarden en afschermen. Ik leek al te merken wanneer de deksel van de kast af was, ik meet storingen kreeg, deze zal dus wel als faraday-kooi werken.
Ik heb/had de gesealde kabels voor de endstops al bij aliexpress besteld dus daar is het op wachten.
Tijdelijk zal ik een proef doen door de aarding via mijn geaarde centrale verwarming te laten lopen(of kan ik dat beter hier niet zeggen
)
Als dat werkt zal ik kijken hoe ik in godsnaam een aardekabel vanuit de meterkast kan laten lopen zonder mijn huis te hoeven verbouwen.
Ook zal op sommige belangrijke punten de verf van de kast schuren zodat de onderdelen goed contact maken met de massa/aarding.
Ik hoop dat het hierbij verholpen is anders ga ik door op de ander gegeven tips.
De rode draad is dus de kast aarden en afschermen. Ik leek al te merken wanneer de deksel van de kast af was, ik meet storingen kreeg, deze zal dus wel als faraday-kooi werken.
Ik heb/had de gesealde kabels voor de endstops al bij aliexpress besteld dus daar is het op wachten.
Tijdelijk zal ik een proef doen door de aarding via mijn geaarde centrale verwarming te laten lopen(of kan ik dat beter hier niet zeggen
Als dat werkt zal ik kijken hoe ik in godsnaam een aardekabel vanuit de meterkast kan laten lopen zonder mijn huis te hoeven verbouwen.
Ook zal op sommige belangrijke punten de verf van de kast schuren zodat de onderdelen goed contact maken met de massa/aarding.
Ik hoop dat het hierbij verholpen is anders ga ik door op de ander gegeven tips.