Elte AF60 CU ISO 10 spindelmotor

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Has thanked: 10 times
Been thanked: 72 times

Re: Elte AF60 CU ISO 10 spindelmotor

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 06 feb 2026 12:36 110 nl/min ? Dat is 0.1 microliter per minuut, dat kan toch niet kloppen?
En mocht het 110l/min met 6 bar zijn, dan zit je op een flink verbruik vergelijkbaar met een pneumatische slijptol, lijkt me ook vreemd.
Ik weet bijna zeker dat het 110 L/min moet zijn, heb al de opmerking gemaakt dat mijn toch best wel flinke compressor dan alleen daar voor al echt zijn best moet doen, dus dat wordt het niet denk ik.
Kjelt
Donateur
Has thanked: 57 times
Been thanked: 30 times

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 06 feb 2026 12:40 Ik weet bijna zeker dat het 110 L/min moet zijn, heb al de opmerking gemaakt dat mijn toch best wel flinke compressor dan alleen daar voor al echt zijn best moet doen, dus dat wordt het niet denk ik.
Heb er verder te weinig verstand van maar ben wel benieuwd hoe bv die Teknomotor spindels van 2kW en 3.8kW dus 6x meer dan de jouwe dit met een enkele ventilator voor elkaar krijgen.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 80 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Cooling: diameter Ø6, 6 BAR --> 110 nl/min
Deze opgave is een beetje hmmm?
110 Normal liter per minuut, is dan het resultaat van de luchtweerstand van je systeem bij 6 bar.

Ik vind dat een beetje tegenstrijdig, moet je dan 6 bar aanbieden of moet je zorgen dat er 110 liter (atmosferisch gemeten) door het systeem loopt.
Ik blijf het een vreemde oplossing vinden, meer in de trant van " ja hoor je kunt ook met lucht koelen, wat jij wil dan heb je dit nodig", maar tussen de regels door denken ze misschien, dat gaat niemand serieus uitvoeren.

Ik vind die website van Elte wel het summum van bagger, maar ja, Italiaans, daar heb ik al meer van dat soort uitingen gezien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DaBit
Donateur
Been thanked: 61 times

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 06 feb 2026 14:48 hoe bv die Teknomotor spindels van 2kW en 3.8kW dus 6x meer dan de jouwe dit met een enkele ventilator voor elkaar krijgen.
Kijk voor de gein maar eens in een willekeurige datasheet hoe enorm veel lucht een ventilatortje kan verplaatsen....

Misschien kun je de lucht uit de spindel nog een tweede leven geven als lucht voor je mistkoeler? Dan is het 'gratis' lucht.
Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon met water koelen of een andere spindel zoeken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 06 feb 2026 16:13 Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon met water koelen of een andere spindel zoeken.
Ik denk wel dat het dat zal worden, maar nu wil ik toch echt weten wat Elte zelf er van zegt, als het goed is komt de hele datasheet er volgende week aan (hoop ik toch)
Kjelt
Donateur
Has thanked: 57 times
Been thanked: 30 times

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 06 feb 2026 16:13 Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon met water koelen
Mee eens, alleen was daar misschien een probleem:
benkr schreef: 03 feb 2026 19:06 De motor werd door hem gebruikt met vloeistofkoeling waar waarschijnlijk/mogelijk een probleem mee was
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Dan controleer je dat toch? Zet er een bar aan perslucht op en kijk of het ergens lekt. Zo ja: veel ingewikkelder dan een lekkende O-ring in een dekseltje of iets dergelijks is het waarschijnlijk ook niet. En als je het niet vertrouwt in je onderbuik dan gebruik je olie ipv water; dan zijn je spindel en tafel alleen maar goed gesmeerd als het mis gaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik heb het operating manual van deze spindelmotor in de knowledge base geplaatst, is een scan van het origineel, maar voorlopig heb ik niets beters.
Er staat wel alle relevante informatie in, en daar gaat het om.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 07 feb 2026 09:17 Dan controleer je dat toch? Zet er een bar aan perslucht op en kijk of het ergens lekt. Zo ja: veel ingewikkelder dan een lekkende O-ring in een dekseltje of iets dergelijks is het waarschijnlijk ook niet. En als je het niet vertrouwt in je onderbuik dan gebruik je olie ipv water; dan zijn je spindel en tafel alleen maar goed gesmeerd als het mis gaat.
Goed idee, maar hoe zit het met de koelende eigenschappen van dunne olie, is dat vergelijkbaar met koelvloeistof of ........?
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Nee, dat is minder dan waterige vloeistoffen. Maar wel weer veel meer dan perslucht. Het zou me sterk verbazen als het niet voldoende zou zijn in ieder geval.
Caesar
Been thanked: 11 times

Bericht door Caesar »

Ben,

Ik koel zelf mijn spindel met perslucht, het is een HSD 5.5kw meen ik en kwam nieuw met een soort adapter (ik denk speciaal gemaakt) die de ventilator vervangt en een paar kleine nozzles heeft.

Het is een soort aluminium deksel met aan de zijkant een ingang voor 8 of 6mm PE slang. In die deksel zijn gaten geboord en aan de uiteindes kleine nozzles. Soort omgekeerd vacuumbed principe.

I.i.g. ik zet daar ongeveer 4 bar op en de lucht stroomt dan aan de buitenzijde langs de spindel om te koelen. M.a.w. de lucht volgt hetzelfde pad als dat de luchtstroom van de ventilator zou doen.

Ik weet niet wat het verbruik is, maar het is niet heel groot. Maar mijn freesbelasting is ook relatief laag. IK denk dat ik niet meer dan 3.5kw kortstondig trek en niet meer dan 1kw continue.

Lucht gaat aan als de spindel aangaat (dus geen na- of voorkoeling), simpelweg omte voorkomen dat de compressor continue aanstaat. Echter spindel wordt niet eens lauw; slechts lichte verhoging t.o.v. omgeving.

Ik weet niet hoe jij je spindel wilt gaan belasten, maar ik denk dat wat basis flow al heel veel doet.
Plaats reactie