Mastercam 9.1 cam

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Alfred

Mastercam 9.1 cam

Bericht door Alfred »

Hallo allen,
Ik ben bouwer van muziekinstrumenten (NH) en gebruik (de oude) mastercam 9,1 voor ontwerpen, daarna via STL naar een printer en gieter. Het cam-deel gebruik en ken ik nauwelijks of niet. Ik loop nu echter tegen een probleem aan waarbij ik in een gespecificeerde holle buis een specifiek gat moet maken en blokjes die daar weer in passen. Alles wel al klaar als tekening en solid. Dat zou prima op mijn zelfgebouwde cnc freesmachine gemaakt kunnen worden. Met de tutorials (vaak specifieke bewerking of grondige opbouw van a tot z) kom ik nu niet veel verder. Ik zoek iemand die doorkneed is in MC9.1 en mij daarbij even kan helpen.
Dank voor het antwoord!
Alfred
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 176 times
Been thanked: 51 times

Re: Mastercam 9.1 cam

Bericht door Huub Buis »

Alfred,
Het ziet er naar uit dat de kennis binnen dit forum over mastercam beperkt is. Ik denk dan een zoektocht op YouTube je misschien verder kan helpen.
Op YouTube zoeken op mastercam levert heel wat video's op, succes.
Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Alfred

Bericht door Alfred »

Dank je wel Huub,
Ik had gehoopt dat er wellicht toch één zou zijn die MC
redelijk kende. Met een paar aanwijzingen n.a.v. een specifieke vraag ben je vaak veel sneller geholpen dan met geschriften of video's die weliswaar van a naar b of z gaan maar jouw probleem net omzeilen. En dan wordt het een vertaalslag of zoektocht.
Maar je hebt vast gelijk dus zal ik voor het experiment dat ik in gedachten heb jouw weg gaan bewandelen.
Vriendelijke groet,
Alfred
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Alfred,

Ik ken alleen FreeCAD. Toch denk ik, dat als je al een beetje thuis bent in MC, dat je met wat proberen een heel stuk kunt komen. In FreeCAD zou het voor mij niet echt spannend zijn net als in b.v. Fusion360 of andere 3D pakketten als je er in thuis bent. Er in thuis geraken kost nu eenmaal heel veel tijd.

MC is niet echt software voor de hobby gezien de prijs. Dat beperkt meteen het aantal gebruikers.
Quepee
Has thanked: 18 times
Been thanked: 39 times

Bericht door Quepee »

Ik gebruik Mastercam al een jaar of 20.

Belangrijke vraag is wel of je er ook de juiste post voor hebt , anders heeft het weinig nut.
Alfred

Bericht door Alfred »

Dat is zo Huub, maar het cad-deel is niet zo het probleem. Cam voor een specifiek experiment wel. Ik weet niet of mijn post duidelijk genoeg was Quepee en of het forum daar iets aan heeft. Maar als ik op weg geholpen kan worden via deze of een directere weg dan graag!
Groet, Alfred
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Alfred schreef: 20 jan 2026 09:54 het cad-deel is niet zo het probleem. Cam voor een specifiek experiment wel.
Voor CAM zijn er 2 dingen belangrijk, het maken van de toolpaden en dan het maken van de gcode m.b.v. de postprocessor. MasterCAM heeft verschillende postprocessors geschikt voor meerdere CNC controllers maar zoals bij "elk" pakket niet alle.
Heb je het probleem met het maken van de toolpaden of het maken van de gcodes m.b.v. de postprocessor?
hugo stoutjesdijk
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 80 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien kun je je probleem wat specifieker tonen? Zodoende kan iemand daar misschien een richting aan geven hoe je dat aan pakt.
Wat stel je je precies voor van het even op weg helpen? Wil je bij iemand langs, of verwacht je een service bus die voor komt rijden ;-)
Als je je lokatie aan geeft wordt de drempel misschien wat lager.

Voor cam moet je in ieder geval niet bij mij zijn, ik ben van de g code generatie. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie