Kogelmoer nastellen?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Micropuller
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Kogelmoer nastellen?

Bericht door Micropuller »

Kars-cnc schreef: 28 jul 2025 07:35 Door al die 45 graden hoeken lijkt mij dit juist een heel stevige constructie op te leveren...
Tja, dat dacht ik ook. Ideaal is het niet (dan zou ik schoren in het verlengde van de x- en y-as plaatsen), maar ik zit vast aan het feit dat de machine op een werkbank staat en ook nog in een hoek en ik eigenlijk geen plek heb om hem ergens anders neer te zetten.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 13 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou proberen uit te vinden wat het zwakke punt is van die kolom, en gevoelsmatig is dat torsie over de lengte. Dus een kwispelende freeskop.
Daarna kijken hoe je die stijfheid kunt verbeteren.
Of dat buisframe dan beter scoort dan een dikwandige stalen buis tegen te achterkant zou ik niet weten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Micropuller

Het lijkt inderdaad op een torderende kolom (de kolom lijkt nog het meest op een UPN profiel). Aangezien de achterkant van de kolom open is, denk ik dat dit het zwakke punt is. Helaas kan ik die niet zomaar dichtmaken, omdat de bevestiging van de kop "om" de kolom heen gaat en binnenin de kolom de kogelomloopspindel zit. Ik heb dus eigenlijk alleen bovenkant en de bovenste 60mm van de kolom om iets aan te bevestigen.
Ik heb een kennis die er wel kijk op heeft gevraagd er naar te kijken en die denkt dat het wel het één en ander (hopelijk genoeg) gaat brengen.
Om met een bekende cabaretier uit Twente te spreken: "Laten wij het maar proberen."
Micropuller

Het is alweer even geleden, maar intussen is de omkasting van mijn SyilX5 klaar.
Alles op zijn plek zetten en de frees in de kast bouwen, aansluiten en uitlijnen was even een klusje, maar ook dat is inmiddels achter de rug.
Net even een proefstukje gefreesd en voor de zekerheid de laatste 2d contour een keer extra laten lopen.
De gemiddelde afwijking die ik nu meet (ok, met een digitale schuifmaat) is ca. 0.02 / 0.03mm. Goed genoeg voor het soort werkstukjes dat ik over het algemeen maak.
En de werkbank en vloer blijven ook meteen een stuk schoner :-)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Micropuller op 13 jan 2026 23:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Bericht door Huub Buis »

Ziet er mooi uit.
Micropuller schreef: 13 jan 2026 13:00 De gemiddelde afwijking die ik nu meet (ok, met een digitale schuifmaat) is nu ca. 0.02 / 0.03mm.
Dat kan ook nog van de diameter van de frees komen. Die freesjes van mij, Chinese makelij, zijn niet altijd precies op maat. En als 0.03 mm goed genoeg is, dan is het OK.
Micropuller schreef: 13 jan 2026 13:00 En de werkbank en vloer blijven ook meteen een stuk schoner :-)
Mijn CNC is met zijn "omkasting" zo veel makkelijker schoon te maken dan de freesmachine die alles de ruimte in slingert. Dat pleit er voor om t.z.t. ook de CNC draaibank te voorzien van iets van een omkasting.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Papaatje
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Bericht door Papaatje »

Geweldige machine! :P ;-)
John7jb
Been thanked: 1 time

Bericht door John7jb »

Wat een plaatje !!!!!!! en ook mooi de tool changer ..

Groeten John
Micropuller

Huub Buis schreef: 13 jan 2026 13:38 Ziet er mooi uit.
Thanks!
Huub Buis schreef: 13 jan 2026 13:38 Dat kan ook nog van de diameter van de frees komen. Die freesjes van mij, Chinese makelij, zijn niet altijd precies op maat. En als 0.03 mm goed genoeg is, dan is het OK.
Daar zit inderdaad iets in. Ik gebruik ook (voornamelijk) freesjes van Ali. En in dit geval nog een lange en vrij dunne ook (6x25mm tweesnijder). Maar zoals je zegt: als het goed genoeg is, is het prima.
Quepee
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Reden dat die niet precies op maat zijn is omdat ze geslepen worden en ze beginnen met een ronde maat bijv 12.00 en na het slijpen is het snijdende gedeelte vaak 11.98
serum

Bericht door serum »

Tikkie afhankelijk van de nauwkeurigheid. Niet alles is geslepen, rollen hebben ze ook redelijk goed in de vingers nu. Geloof dat er tot C5 gerold kan worden.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 13 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

O, o, spraakverwarring. Frezen of ko spillen :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Quepee
Has thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door Quepee »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 jan 2026 22:25 O, o, spraakverwarring. Frezen of ko spillen :lol:
Geeft niet , iets met leeftijd.
Plaats reactie