Swets schreef: 08 jan 2026 22:35
maar gaat dus om die hoek die krom trekt....
Ik heb dat bij mijn open Artillery printer ook. Het doet zich hoofdzakelijk voor bij grote onderdelen die nog maar net op de printplaat passen. Dat is gelukkig iets wat ik maar zelden heb. Waarschijnlijk is de rand van
mijn verwarmd bed wat koeler dan de rest. Je zou de bed temperatuur 5° hoger kunnen zetten voor een betere hechting van de eerste laag.
Het bed, als die is afgekoeld, goed schoonmaken met b.v. alcohol (ik gebruik spiritus) zorgt ook voor een betere hechting. Ik doe dat elke printopdracht. Een van de eerder genoemde hechtmiddelen gebruiken kan ook.
Droog filament helpt. Ik droog ook PLA en bewaar alle filament in een droogbox met silica gel. Er ligt een hygrometer in zodat ik kan zien wanneer de silicagel vervangen (gedroogd) moet worden. Normaal is de vochtigheid iets van 20% als de rol al heel lang in opslag staat met silicagel tot 33% van een rol die nieuw uit de verpakking de droogbox gaat.
De eerste laag op een lagere snelheid printen zodat er minder spanning in het materiaal zit helpt ook.
De eerste laag op een nog 5° hogere temperatuur printen met daardoor een betere hechting helpt ook.