Gezocht: kleine stukjes POM plaat/blok

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren of neem anders contact op! De berichten worden automatisch verwijderd na 6 maanden!!!

Moderator: Moderators

hugo stoutjesdijk
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 13 times
Contacteer:

Re: Gezocht: kleine stukjes POM plaat/blok

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ook het aanvoelen, schilvertje afsnijden enz geeft vaak al een beeld wat het is. En natuurlijk ook de logica er bij van kleur en waarschijnlijkheid weegt bij mij altijd mee.
En aansteken en naar het vlambeeld kijken wil niet zeggen dat je er ook aan moet ruiken, en ruiken is ook weer geen inhaleren, een beetje prikken in de neus overleef je vast wel.
Het is wel zo dat het aantal soorten kunststof de afgelopen 40 jaar behoorlijk is toegenomen, met speciale mengsels voor byzondere eigenschappen. Maar die houden dan toch wel een beetje de beleving van hun oer-herkomst.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Kjelt »

Jampot007 schreef: 06 jan 2026 22:42 Dat is wel beter ja. Ik heb de vlamtest geleerd. Aansteker, kijken, ruiken. Dan in een tabel kijken "Pas op, giftig"... nadat je net aan de rook hebt staan ruiken.
Lijkt me dat Kelders en andere verkopers het niet zo op prijs stellen om voor de verkoop het product met een aansteker te testen :mrgreen:
Ze zijn daar zowiezo erg bang voor brand ivm niet dekking verzekering dat je groter materiaal alleen met een handzaagje mag inkorten. Elektrisch gereedschap is niet toegestaan, dan moet je het eerst kopen en op de parkeerplaats bewerken.
keesfrees
Has thanked: 6 times

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 jan 2026 10:03 [..] ook de logica er bij van kleur [..]
Nou ja, het is wel zo dat kunststoffen een soort van basiskeur hebben.
Dat zie ik aan de afvalbakken -gesorteerd op soort- achter het pand bij een kunststofverwerker waar ik voorheen veel contact mee had.
Ik nam die stukken van daar mee naar de cnc dagen een aantal malen.

Maar, ik heb hier HDPE in allerlei kleuren, dus . . .
HDPE krast enorm, POM niet zo (?)
DaBit
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Bericht door DaBit »

Wat je ook kunt doen is die dingen bij JLC3DP laten printen uit nylon. Ik schat de kosten op 3-5 euro per stuk voor SLS nylon, het dubbele voor PA12 MJF. Het is onwaarschijnlijk hoe weinig dat kost vandaag de dag.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jampot007
Has thanked: 2 times

Bericht door Jampot007 »

DaBit schreef: 07 jan 2026 14:30 Wat je ook kunt doen is die dingen bij JLC3DP laten printen uit nylon. Ik schat de kosten op 3-5 euro per stuk voor SLS nylon, het dubbele voor PA12 MJF. Het is onwaarschijnlijk hoe weinig dat kost vandaag de dag.
Ja bij JLC3DP circa 4 euro/stuk 3D print, maar 3d printen in nylon kan ik zelf ook wel. Cnc frezen uit POM is 30 euro/stuk

Forumlid Quepee gaat mij wat POM plaat opsturen dus ik ben ondertussen geholpen.
Plaats reactie