Pellet Pres

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DaBit
Donateur

Re: Pellet Pres

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 dec 2025 10:10 Hmm?
Een halve hectare olifantengras dan maar, kan ik elk jaar 1/3e van oogsten en dat zou dan zo’n beetje equivalent moeten zijn aan 1000m3 gas.
Snel googelen vertelt me dat een hectare olifantengras 12-20 ton droge stof per jaar zou moeten doen, goed voor ~70MWh aan energie per jaar.
Dan zou je voor je 1000m3 aan gas equivalent genoeg hebben aan een achtste hectare. Maar het komt niet energetisch gratis van het land af en word niet energetisch gratis in warmte omgezet, dus een kwart hectare dan maar?

Of plemp gewoon zonnepanelen op die kwart hectare. Dat doet richting de 250-300MWh/jaar. Toch net effe efficienter, doeidoei olifantengras.
Plaats ze iets hoger, zet er verticale muurtjes onder van baksteen en isolatiemateriaal, en je kunt er zelfs nog mensen laten wonen en werken....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Ik geef een "vind ik leuk".
Alhoewel . . .
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, ik was met een redelijke zuig uit de duim voorzichtig realistisch, Dabit misschien iets exacter maar heel veel scheelt dat ook niet.
Ja, zonnepanelen, de heilige graal is dan wel je overproductie van de zomer dusdanig opslaan dat je er in de winter iets mee kunt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Markus
Donateur
Contacteer:

Bericht door Markus »

Mijn ideale oplossing is bio afval (gras, bladeren, snoei en groente afval, eventueel papierafval) in de zomer met zonnepanelen in elektrische oven te doen en zo houtskool te maken. (is makkelijk 500 graad voor een uurtje of 5). Wij hebben een groot erf (circa 7000 m²) en ik denk dat 3 a 4 ton mogelijk moet zijn. Dit is mogelijk aan te vullen met sloot en berm bioafval waar de gemeente graag vanaf wil.

Ik geloof dat je dan 1/5 aan massa overhoud na pyrolyse dus 4 ton geeft 800kg houtskool = 800x 8,5 kWh = 6800KWh

Houtskool brikketen zijn eenvoudig te maken door nat te persen met een minder dan een ton druk, en je kunt je zonnepanelen weer gebruiken om ze te drogen.

Mogelijk kun je ook het houtgas dat vrijkomt bij het maken van de houtskool gebruiken om nog extra energie eruit te persen

Je zou dan een luchtdicht vat met een overdruk ventiel in de oven kunnen doen en zo het houtgas kunnen afvoeren

zoiets ?

Afbeelding

productie van zonnepanelen is dusdanig waardeloos in de winter dat je inderdaad heel wat oppervlak nodig hebt. Bovendien is voor grondplaatsing een vergunning nodig,

EDIT: ik heb een emailtje naar deze oven bouwers gestuurd gestuurd om te kijken wat er misschien mogelijk is

Greezt,

Markus
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

😂😂😂het kan dus nog gekker. Pellets persen vond ik al gewaagd.

Markus, wat wil je met houtskool gaan doen?

Die biomeiler van Kjelt reageer ik effe niet op, dat laat ik aan de NOS.

Olifantengras kan prima, beetje bulky en pluf maar te doen. In maart oogsten en ooslaan voor pelletpers 😀. Was pellets maken al makkelijk dan is 100 kg/m3 opslaan ook geen probleem.

Verdorie wat ben ik toch een azijnzeiker.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Markus, zoek eens richting Hookway retort als je houtskool wil maken. De rest is een beetje retard😀
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 15 dec 2025 11:36 Plaats ze iets hoger, zet er verticale muurtjes onder van baksteen en isolatiemateriaal, en je kunt er zelfs nog mensen laten wonen en werken....
Doe dat goed geisoleerd en er hoeft helemaal geen olifantengras meer verstookt te worden. Ga je daar wonen, en sloop de ouwe zooi, zet ook daar zonnepanelen met muren neer.

Dan hoef je er alleen eten in te stoppen plus mensen die dat opeten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Markus
Donateur
Contacteer:

Bericht door Markus »

kawarider schreef: 15 dec 2025 13:42 😂😂😂het kan dus nog gekker. Pellets persen vond ik al gewaagd.

Markus, wat wil je met houtskool gaan doen?

Die biomeiler van Kjelt reageer ik effe niet op, dat laat ik aan de NOS.
Ach ik heb vroeger in Duitsland op van alles gestookt in mijn kachelofen, waaronder ook geperst zaagsel (Pini Kay) en Bruinkool, de meeste mensen associëren houtskool met de BBQ, geliefd wegens weinig rook, en hele goede houtskool met heel weinig CO. De moderne mens is veel vergeten het is ook anders te gebruiken.

En ik heb het dus over briketten, niet losse houtskool

Afbeelding
Voorbeeld plaatje Kachelofen

In Africa en Azië maar ook in Oost Europa gebruikt men nog houtskool briketten. Daar maken mensen ook briketten uit papier door nat te persen en dan in de zon te laten drogen.

houtskool briketten hebben voordelen tov, zaagsel, hout, ongeperst houtskool en papieren briketten zoals

Hoge energie dichtheid 8.5 kWh/kg (Pini Kay is ongeveer 5KWh/kg), (minder opslag nodig), lang geleidelijk branden, weinig vocht (goed voor de schoorsteen), minder rook, hogere verbrandingstemperatuur (niet altijd voordelig), en je kunt het heel lang bewaren en afhankelijk van de persvorm makkelijk stapelen.

Ik snap dat het grappig kan lijken, maar zelf houtskool briketten maken is niet moeilijk, als je maar materiaal hebt. En als je zelf materiaal hebt is het helemaal niet duur.

Greezt,

Markus
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Houtskool heeft inderdaad vele mogelijkheden, maar in de kachel verbranden is wel het laatste dat ik zou doen. En denk eraan, rotzooi erin is rotzooi eruit. De basis zal toch hout moeten zijn en geen troep.
Zelf verschillende batches houtskool gemaakt, het volume neemt ongeveer 2/3 af. Bewaren is een grote plus.
Verder is houtskool ideaal voor houtgas en een generator. Simpel te bouwen. Water toevoegen voor H2 en gaan met die banaan. KISS, niet als vandaag besproken onrealistische hersenscheten maar bruikbaar in het echt. Kijk maar eens in die richting Spinningwheels.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 dec 2025 12:20 Ja, zonnepanelen, de heilige graal is dan wel je overproductie van de zomer dusdanig opslaan dat je er in de winter iets mee kunt.
Als je genoeg oppervlak ter beschikking hebt hoeft dat ook niet eens.
Diezelfde kwart hectare die je met olifantengras nodig hebt om de toko warm te houden doet met panelen nog zo'n 7500kWh in December. Alsnog meer dan wat een mens nodig heeft, of je moet toevallig in een kasteel met 43 kamers wonen..
Markus schreef: 15 dec 2025 12:37 Mijn ideale oplossing is bio afval (gras, bladeren, snoei en groente afval, eventueel papierafval) in de zomer met zonnepanelen in elektrische oven te doen en zo houtskool te maken.
Mjah. Mits afval dan is het idee nog niet zo slecht want dan ben je tenminste niet je buren aan het uitroken met nat hout op de kachel, anders wel. 5 kilo aan de lucht gedroogd hout doet 15.5kWh aan warmte aldus Joost de Vree, een kilo zachthout-houtskool zo'n 5kWh aldus diverse bronnen via google.
Ruim 2/3 van de energie zit 'm dus schijnbaar in dat houtgas wat er vrij komt, maar daar heb je in de zomer niet zoveel aan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

4 "pellets" voor 1 dag warmte :mrgreen:

https://www.youtube.com/shorts/w98QVBqdBl8
Plaats reactie