Eerste CNC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Woutertje

Eerste CNC

Bericht door Woutertje »

Avond allemaal,

Waarschijnlijk voor de meeste van jullie het zoveelste draadje met deze titel.

Ik ben me aan het oriënteren voor mijn eerste cnc frees.
Het doel: hout bewerken en misschien dun aluminium plaatmateriaal.

Ik zou graag een werkoppervlak hebben van 1x1M.
Dit vanwege het verwerken van kastdeuren ed.
Ietsie kleiner zou ook mogelijk zijn.

Ik heb gekeken naar de sorotec hobby line: https://www.sorotec.de/shop/Instant-Mil ... 60-EN.html
Dit lijkt mij een best aardige machine.

Na het lezen van de post van cobolo2 leek mij zo'n machine uit China ook wel een goed idee.
Het lijkt me een veel stevigere machine en iets waar je echt jaren mee vooruit kan. Ik kijk dan naar deze:
https://www.quick-cnc.com/products/CNC_ ... chine.html

Geen idee wat dit gaat kosten, heb ze een mail gestuurd.

Als iemand een suggestie heeft hoor ik dat heel graag.
benkr
Donateur

Re: Eerste CNC

Bericht door benkr »

Neem contact op met Jacala hier van het forum, kijk ook op zijn YouTube kanaal, hij is hier de expert in het importeren van machines uit China.
Woutertje

Bericht door Woutertje »

Thanks, ga ik doen!
Had zijn naam al in een paar posts voorbij zien komen.
Woutertje

Bericht door Woutertje »

Ik heb inmiddels even gesproken met Quick.
de K1212T in desktop variant met vacuüm tafel kost 4800 USD.
https://www.quick-cnc.com/products/CNC_ ... chine.html
dat is toch wel een serieus bedrag. in de eerste instantie dacht ik wel te kunnen beginnen met een uitgave van ca 2000 euro.
ik moest Jacala de groeten doen van Lanny, typische Chinese naam :lol:

maargoed, ik ben benieuwd wat de meer ervaren cnc'ers van jullie denken.
LangLeveDeHobby

Bericht door LangLeveDeHobby »

Op de één of andere manier lijkt het standaard antwoord hier de laatste tijd te zijn dat je via een ander forumlid een machine uit China moet importeren😄

Eventueel een gebruikte machine zoeken via Marktplaats? Als het een zakelijke aanschaf is dan is deze optie misschien minder interessant.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

LangLeveDeHobby schreef: 08 dec 2025 09:00 Op de één of andere manier lijkt het standaard antwoord hier de laatste tijd te zijn dat je via een ander forumlid een machine uit China moet importeren😄
Nee, dat is helemaal niet de bedoeling, maar Jacala heeft al diverse machines uit China geimporteerd, hij weet waar de valkuilen zitten, daarom geeft ik aan om vooraf met hem te praten, ik geloof zelfs niet eens dat hij een machine voor je wil gaan importeren. (tenzij daar een redelijke vergoeing tegenover staat, maar dat lijkt me niet de bedoeling)
    Huub Buis
    Donateur
    Has thanked: 3 times

Bericht door Huub Buis »

Woutertje schreef: 08 dec 2025 08:15 maargoed, ik ben benieuwd wat de meer ervaren cnc'ers van jullie denken.
    Met je eerste CNC moet je het leren. Dat ding zal vaker crashen dan je lief is. Als het een goedkoop (gebruikt) exemplaar is met relatief weinig power en lage snelheden, valt de schade meestal mee.

Met een CNC ben je er niet. Je zult CAD moeten leren en daarna ook nog CAM. Allemaal te doen als je er maar genoeg tijd in steekt.
    There are only 2 limits, the sky and your imagination
    FreesKever

Bericht door FreesKever »

Woutertje schreef: 08 dec 2025 08:15 de K1212T in desktop variant met vacuüm tafel kost 4800 USD.
    Dat is iets waar veel beginners tegenaan lopen.
    Maar als je ver onder die prijs wilt gaan zitten, dan ben je eigenlijk altijd op kwaliteit aan het beknibbelen.
    En een groot nadeel van "mindere kwaliteit" is dat het moeilijker wordt om de machine te gebruiken (i.v.m. minder stijfheid, trillingen enzo)

Sorotec maakt best mooie machine's, maar de "hobby line" zou ik zelf nooit aanschaffen. geleidingen met "wieltjes" in plaats van fatsoenlijke liniaire geleidingen komen er bij mij niet in. En met b.v. de "Compact Line" heb je iets moois, maar dat is ook wel weer aan de prijs. (Er zitten dan nog geen stappenmotoren en besturing bij).

De meest betaalbare variant voor een machine van dat formaat is waarschijnlijk de PrintNC. Dit is een zelfbouw ding, heeft ook zo z'n eigen nadelen (vooral erg "open" geledinging, gevoelig voor vervuiling). Maar het is wel een manier om voor relatief weinig geld nog een redelijk stijve machine te maken (ook afhankelijk van de koker formaten die je kiest). Maar echt bouwpakketten zijn er van de PrintNC geloof ik niet. Daarmee wordt het een beetje bewerkelijk om zelf zo een machine te maken.

Vanuit China kost een "Mechanische CNC Set" ong EUR300. Daarvoor heb je dan 6HGR railzen 12 lagerblokken 3 kogelomloop spindels en moeren en lagerblokken voor de spindels. Een "Elektrische CNC set" (Motoren, motor sturingen, voedingen) heb je ook voor ong. EUR 300 to t EUR 400. Dus dan heb je nog wat budget over voor stalen kokers en klein spul (boutjes, moertjes, etc).
    Huub Buis
    Donateur
    Has thanked: 3 times

Bericht door Huub Buis »

FreesKever schreef: 14 dec 2025 03:41 Maar als je ver onder die prijs wilt gaan zitten, dan ben je eigenlijk altijd op kwaliteit aan het beknibbelen.
    Prijs zegt niet alles. Afgelopen weken heb ik CNC routers voorbij zien komen van € 7000 tot €12000 die ik lager inschat dan een zelfgebouwde PrintNC van nog geen € 1000.
    De TS wil hout en soms aluminium plaat bewerken. In hout hoeft het niet zo precies en dat kan ook niet. In plaat is een hoge precisie vaak niet nodig.

Op YouTube staan heel veel zelf gemaakt CNC routers op basis van hout. Die doen het vaak uitzonderlijk goed. Voor een eerste CNC meer dan goed genoeg.

Er zijn ook veel beginners (laag model) CNC's te koop die gemonteerd op een stevige ondergrond een prima eerste CNC machine voor hout kunnen zijn (Genmitsu, TwoTrees, Holzmann, Atomstack, etc).
    There are only 2 limits, the sky and your imagination
    Jacala
    Contacteer:

Bericht door Jacala »

LangLeveDeHobby schreef: 08 dec 2025 09:00 Op de één of andere manier lijkt het standaard antwoord hier de laatste tijd te zijn dat je via een ander forumlid een machine uit China moet importeren😄

Eventueel een gebruikte machine zoeken via Marktplaats? Als het een zakelijke aanschaf is dan is deze optie misschien minder interessant.
    Hoi!

Er heeft nog nooit iemand een CNC geïmporteerd "via" mij.

Ik ben alleen degene op het forum die het toevallig het vaakst gedaan heeft en een paar keer in china is geweest. Ik verkoop geen machines maar ik geef gratis advies en mensen kunnen, als het uitkomt, bij ons in de werkplaats de machines komen bekijken.

Enige reden waarom ik dit doe is omdat ik gewoon simpelweg heel veel van machines hou en het geweldig vind wat je allemaal kunt maken. En als ik dan andere mensen aan betaalbare machines kan helpen dan zie ik dat alleen maar als vooruitgang: Meer spullen maken in Nederland.

Importeren is heel eenvoudig en helemaal niet ingewikkeld.
    Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
    FreesKever

Nog wat fotot-jes voor inspiratie. de "Bootec" en "LowCost DIY 500" (Tekening, instructables) zijn bijde van hout. Geen super keuze, maar omdat er liniaire railzen op zitten (MGN25 ofzo) kun je er toch wat nauwkeurigheid mee halen. En je kunt zo'n machine flink stijver maken door b.v. eenvoudig strips of hoekprofielen over de hele lengte over het hout vast te lijmen en schroeven. Grote voordeel van zulke machines is dat je heel eenvoudig kunt experimenteren, En als het "mislukt" pak je een nieuwe plaat multiplex en maak je de volgende beter.

Dit kun je zelf opschalen naar een machine van een meter werk breedte. Lijm dan voor de portaal 4 houten platen aan elkaar, en doe dan op elke hoek over de hele lengte een stalen hoekprofiel.

Een "kant en klaar" bouwpakket wat interessant is voor een redelijke machine is de Ratrig Stronghold pro. Ratrig zit in Spanje geloof ik (Of verkoopt vanuit Spanje).
    https://docs.ratrig.com/product-details/stronghold-pro

Iets duurder (USD 4500) is de Langmuir MR-1, maar deze heeft volgens mij nog wel een vrij goede prijs/kwaliteit verhouding. Bijzonder aan deze machine is dat je het werkblad zelf giet uit beton (met een aluminium inleg plaat). Dit is op zich best goed, en het maakt het verzenden een stuk gemakkelijker i.v.m. het lagere gewicht. Importeren vanuit de USA is echter moeilijk / Duur.

https://www.langmuirsystems.com/mr1

Wat de PrintNC betreft. Dit is meer een "ideeen pakket" dan een "bouwpakket". Er zijn heel veel varianten. Bijgevoegde foto van SebastianMusser is een van de betere varianten.

* Alle Belasting dragende delen van staal (UNP op de gantry!) of Aluminium.
    * Spindels aan de buitenkant, waardoor ze minder vervuilen.
    * Tandriemen op de kogel omloopspindels, waardoor de machine compacter wordt.
    * Niet de "open kokers" tussen X/Y as, want daarmee verlies je veel stijfheid.

Overigens, dit is ook helemaal de intentie van de PrintNC. Je begint met in plastic geprinte onderdelen, en dan gebruik je de machine zelf om betere onderdelen van aluminium te maken.

En verder...
    Voor mijn eerste kleine machine heb ik niet ondersteunde railzen gekocht. 16mm van SKF. Dat was nog van voor "China". Die machine heb ik nooit gebruik i.v.m. gebrek aan stijfheid. Op m'n 2e (ook kleine) machine zitten RBR16 railzen. Die zijn best bruikbaar, maar ik zal ze niet meer kopen. In het vervolg gebruik ik alleen de rechthoekinge railzen. MGN12 of MGN15 voor kleine en lichte machine's, en HGR15, HGR20 of groter voor zwaardere machine's.

Een INA lager voor een as van 16mm (KGHK) heeft een dynamisch draag getal van 520N.
    SKF Lineaar lager (LUCHT16 voor ondersteunde as) heeft een draag getal van 865N

En als je dat vergelijkt met rechthoekige geleidingen:
    Hiwin MGN12C Heeft al een Cdyn. van 2840N. ( Dit type rails is populair bij 3D printers).
    Hiwin HGH15CH heeft een C dyn. van 11380N.

Die rechthoekige geleidingen hebben veel hogere draag getallen omdat de geleiding veel beter op de kogels past (ronde kogel in holle baan, in plaats van ronde kogel op cylinder). Ik vermoed dat een MGN12C systeem vanwege het mindere materiaal verbruik ook nog goedkoper is dan de ronde assen.

De "goedkope Chinese" railzen en blokken zijn van mindere kwaliteit, dus de draag getallen zijn lager (en onbekend). Maar globaal gaat de te verwachten levensduur sterk omhoog met overbemeten lagers. Hiwin heeft de naam redelijke kwaliteit te hebben voor een schappelijke prijs (Goedkoper dan SKF, THK enz). En ook beduidend beter (maar ook duurder) dan het "goedkope Chinese spul". Hiwin HGH blokken kun je b.v. kopen met een lichte voorspanning (B.v. bij Sorotec. (DamenCNC gelooft blijkbaar niet in voorspanning)). Voorspanning is niet zo zinvol voor een (lichte) hout bewerkings machine. Maar voor metaal (en zeker voor staal) wil je naar lagerblokken met voorspanning toe.

De enige reden die ik kan verzinnen om nog ronde assen te gebruiken is omdat de afdichtingen beter zijn. Een ronde as is gemakkelijker stof dicht te maken dan de vierkante geleidingen. De gebruikelijke oplossing is echter om relatief veel olie te gebruiken bij de vierkante geleidingen. De olie druipt er dan vanaf en die neemt het vuil mee. De olie kun je eventueel opvangen met absorberent vilt oid, en dat dan af en toe uit knijpen. Maar secundaire afdichtingen (harmonica hoezen) over de gelijdingen worden ook veel gebruikt, vooral op produktie machine's die veel uren maken. Maar zelfs op professionele machines (Zie b.v. balken verwerk machine's van Voortman, of grote CNC routers) liggen de geleidingen vaak "open". Dus blijkbaar is dit goed genoeg.

Voor de volledigheid:
    IGUS heeft geleidingen van geanoidiseerd aluminium met (plastic) glij lagers er op. Ik vermoed dat deze ook best goed zijn. Ik heb ze zelf niet gebruikt. Omdat het ook een "Westers" merk is, zijn ze vrij stevig van prijs.
    Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
    Laatst gewijzigd door FreesKever op 14 dec 2025 19:30, 3 keer totaal gewijzigd.
    FreesKever

Nog eentje, wat hout betreft ...
    De mooiste die ik ooit heb gevonden was van bamboe gemaakt. Ik ben de referentie kwijt en heb geen overzicht foto's, maar hier is een detail foto
    Bamboe_DSC00447.JPG
    :
    Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
    LangLeveDeHobby

Bericht door LangLeveDeHobby »

Jacala schreef: 14 dec 2025 13:08

Hoi!

Er heeft nog nooit iemand een CNC geïmporteerd "via" mij.

Ik ben alleen degene op het forum die het toevallig het vaakst gedaan heeft en een paar keer in china is geweest. Ik verkoop geen machines maar ik geef gratis advies en mensen kunnen, als het uitkomt, bij ons in de werkplaats de machines komen bekijken.

Enige reden waarom ik dit doe is omdat ik gewoon simpelweg heel veel van machines hou en het geweldig vind wat je allemaal kunt maken. En als ik dan andere mensen aan betaalbare machines kan helpen dan zie ik dat alleen maar als vooruitgang: Meer spullen maken in Nederland.

Importeren is heel eenvoudig en helemaal niet ingewikkeld.
    Mijn punt was meer dat misschien niet iedereen die een CNC freesmachine zoekt het beste geholpen is met het advies een machine uit China te importeren. Had eigenlijk niks met jou te maken :)
    Jacala
    Contacteer:

Bericht door Jacala »

@lang leve de hobby.

Snap ik. Ik wist alleen niet of de indruk gewekt zou worden dat het voor mij een commercieel plan zou zijn.

Werken met machines is mijn werk. Andere mensen introduceren is mijn hobby.

Ergens dit eerste kwartaal doe ik weer een opendag. Niks commercieels maar een broodje worst. Veel machines die je kunt zien en vooral kennis uitwisselen of gewoon nieuwsgierig komen kijken.

Tzt zal ik er een topic over openen
    Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
    Plaats reactie