reflectie van raster
Moderators: audiomanics, Moderators
reflectie van raster
goeiemorgen
ik heb regelmatig een opdracht dat ik onderdelen moet laseren uit pmma xt 5mm
nu moet ik de goede zijde op het bed leggen omdat ik op de achterzijde ook moet graveren
dus ik heb last van reflectie van de laser op het raster en dat mag niet
ik leg nu men werkstuk op latten van pmma en zodoende heb ik geen last van de reflectie
volgend probleem
de plaat is 1500 x 700 en daar komen 150 onderdelen uit
van miniscul (3x2mm) tot stroken van 1300x 20 dus heel variabel
de kleine vallen dan op het rooster en indien verkeerd onder een ander stuk en als de laser daar komt heb ik daar nog indrukken van dus onderdeel omzeep
of het stuk heeft maar 1 ondersteuning en komt dan schuin te liggen met de kans dat de lenskop er tegen rijd met gevolg plaat verschoven en dus komen de graveringen en het stuk niet meer overeen en werkstuk omzeep
iemand nog een idee om dit op te lossen
laser heeft geen vast nulpunt dat vind ik ook lastig (kan nergens tegen leggen)
anders was het simpel 2 programma's maken - achterzijde graveren plaat omdraaien en dan onderdelen uitlaseren
als er kleine reflecties zijn aan de achterzijde is niet zo erg
mvg
carlo
ik heb regelmatig een opdracht dat ik onderdelen moet laseren uit pmma xt 5mm
nu moet ik de goede zijde op het bed leggen omdat ik op de achterzijde ook moet graveren
dus ik heb last van reflectie van de laser op het raster en dat mag niet
ik leg nu men werkstuk op latten van pmma en zodoende heb ik geen last van de reflectie
volgend probleem
de plaat is 1500 x 700 en daar komen 150 onderdelen uit
van miniscul (3x2mm) tot stroken van 1300x 20 dus heel variabel
de kleine vallen dan op het rooster en indien verkeerd onder een ander stuk en als de laser daar komt heb ik daar nog indrukken van dus onderdeel omzeep
of het stuk heeft maar 1 ondersteuning en komt dan schuin te liggen met de kans dat de lenskop er tegen rijd met gevolg plaat verschoven en dus komen de graveringen en het stuk niet meer overeen en werkstuk omzeep
iemand nog een idee om dit op te lossen
laser heeft geen vast nulpunt dat vind ik ook lastig (kan nergens tegen leggen)
anders was het simpel 2 programma's maken - achterzijde graveren plaat omdraaien en dan onderdelen uitlaseren
als er kleine reflecties zijn aan de achterzijde is niet zo erg
mvg
carlo
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 13 times
- Contacteer:
Re: reflectie van raster
Volgens mij geef je zelf het antwoord al.
Zorg dat je een vast nulpunt krijgt, dat lijkt me geen onoverkomelijke opgaaf. En je hebt ar alleen maar plezier van.
Zorg dat je een vast nulpunt krijgt, dat lijkt me geen onoverkomelijke opgaaf. En je hebt ar alleen maar plezier van.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- hainjedaf
- Donateur
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 10 times
reflectie?
kan je je werkstuk niet beroeten met een walmende kaars of zo?
Dat is redelijk makkelijk weer te verwijderen toch?
kan je je werkstuk niet beroeten met een walmende kaars of zo?
Dat is redelijk makkelijk weer te verwijderen toch?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
- Ballegooijen
- Donateur
- Been thanked: 4 times
- Contacteer:
Ik plak het vaak af met brede (schilders)tape. De onderzijde is dan ook meteen schoon na het verwijderen van de tape.
Wat wellicht ook mogelijk is om de reflectie te voorkomen is een zwart karton onder de plaat leggen?
Wat wellicht ook mogelijk is om de reflectie te voorkomen is een zwart karton onder de plaat leggen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
goeiemorgen
hugo
hainjedaf - ballengooijen
tape of beroeten gaat niet
de stukken moeten vrij van beschermfolie en zuiver zijn daar deze nog gelakt moeten worden
en om telkens 150 onderdelen terug zuiver te maken of folie te verwijderen is monnikenwerk
bij trotec kun je kiezen tussen een rooster of vlakke plaat
hoe is die plaat dan bewerkt dat die geen reflectie geeft
de bedoeling is (enfin de baas wil) dat ik plaat opleg en knopje druk en dan iets anders ga doen
voor het graveren moet ik de lucht afsluiten en voor het snijden dan weer aan zetten dus de tijd van graveren moet ik bij de machine blijven
karton er onder is geen optie
brandgevaar, dit is al laser nr2 de 1ste is heeft een ex collega in de fik gezet
bijkomende vraag
hoe krijg ik mijn rooster goed zuiver
heb een plek waar ik heel snel vuur heb door het aangekoekt residu
mvg
carlo
hugo
hoe kun je op een losliggende rooster een vast nulpunt zettenZorg dat je een vast nulpunt krijgt
hainjedaf - ballengooijen
tape of beroeten gaat niet
de stukken moeten vrij van beschermfolie en zuiver zijn daar deze nog gelakt moeten worden
en om telkens 150 onderdelen terug zuiver te maken of folie te verwijderen is monnikenwerk
bij trotec kun je kiezen tussen een rooster of vlakke plaat
hoe is die plaat dan bewerkt dat die geen reflectie geeft
de bedoeling is (enfin de baas wil) dat ik plaat opleg en knopje druk en dan iets anders ga doen
voor het graveren moet ik de lucht afsluiten en voor het snijden dan weer aan zetten dus de tijd van graveren moet ik bij de machine blijven
karton er onder is geen optie
brandgevaar, dit is al laser nr2 de 1ste is heeft een ex collega in de fik gezet
bijkomende vraag
hoe krijg ik mijn rooster goed zuiver
heb een plek waar ik heel snel vuur heb door het aangekoekt residu
mvg
carlo
- Ballegooijen
- Donateur
- Been thanked: 4 times
- Contacteer:
Dit zou je met de software kunnen instellen?voor het graveren moet ik de lucht afsluiten en voor het snijden dan weer aan zetten
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 13 times
- Contacteer:
Een los liggend rooster? Tuurlijk, dat zweeft ergens rondom de machine.
Beetje oplossings gericht denken, waar kan ik een steunpuntje creëren zodat er een vaste aanslag komt?
Misschien kun je dat rooster wel fixeren met een klemschroef, of een offerplaat vastleggen waar je dat nulpunt uit laserd.
Ik ken het probleem heel goed, te kleine onderdelen die door gaatjes vallen, of weg kantelen waardoor de laser nog een keer dwars over het product veegt. Helaas ergens zit altijd een ondergrens.
Er bestaan ook kunststof roosters, heb je daar al eens mee getest?
Volgens mij ruitjespatroon van 10mm. Nog wat fijnere honingraat is misschien prettiger. Er bestaat aluminium honingraat, heb ik zelf nooit gebruikt. Dat is alu folie, zo dun dat er amper reflexie kan optreden lijkt me.
Beetje oplossings gericht denken, waar kan ik een steunpuntje creëren zodat er een vaste aanslag komt?
Misschien kun je dat rooster wel fixeren met een klemschroef, of een offerplaat vastleggen waar je dat nulpunt uit laserd.
Ik ken het probleem heel goed, te kleine onderdelen die door gaatjes vallen, of weg kantelen waardoor de laser nog een keer dwars over het product veegt. Helaas ergens zit altijd een ondergrens.
Er bestaan ook kunststof roosters, heb je daar al eens mee getest?
Volgens mij ruitjespatroon van 10mm. Nog wat fijnere honingraat is misschien prettiger. Er bestaat aluminium honingraat, heb ik zelf nooit gebruikt. Dat is alu folie, zo dun dat er amper reflexie kan optreden lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.