Hars voor gebruiksobjecten

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

DaBit
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 13 times

Re: Hars voor gebruiksobjecten

Bericht door DaBit »

Dan lijkt het model voor elkaar boksen me nog verreweg de grootste klus, zeker als je geen toegang hebt tot een echte JF-17 om honderden detailfotos en metingen te maken.

Ben je eenmaal zover, dan is dat printen ook nog maar een formaliteit. Dat lukt je wel met de reguliere resins, en anders verwerk je een stalen buis in je model om de krachten van de basis over te dragen op de rest.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ocf81

Bericht door ocf81 »

Het exterieur dicteert de beschikbare ruimte, dus dat moet inderdaad eerst af. Het ontwikkelen daarvan is nagenoeg klaar en is inderdaad een uitdaging (geweest). Ik ben begonnen met de stam, welke ik op basis van het model in DCS en plaatjes op het internet zo goed mogelijk heb proberen na te maken. De meeste mensen maken echt een supersimpele stam, welke in de verste verte niet lijkt op het echte ontwerp. Er zit een verraderlijk verloop in de vingersteunen die de meeste mensen over het hoofd hebben gezien. In de afgelopen weken heb ik de een eerste versie van de kop ontworpen. Ik moet alleen nog de knurling verwerken in het ontwerp voor het exterieur. Dat wordt nog wel een uitdaging. Het basisontwerp is in FreeCAD gemaakt, maar FreeCAD is niet goed in chamfers en fillets. Om dan alles mooi rond maken gebruik ik Plasticity. Die combinatie werkt echt als een tierelier.

Voor het interne ontwerp denk ik dat ik een bestaand ontwerp voor knoppen als basis ga gebruiken (in essentie de Thrustmaster hat, maar dan op basis van een flex-PCB) en een koppel-PCB ga ontwerpen op basis van een bekende schakeling. De grip is relatief dom, het moet alleen acties van knoppen doorsturen. Dat kan met een aantal geschakelde level shifters. Allemaal niet zo moeilijk dus. Waarschijnlijk ga ik dat bordje in de top wegwerken en dan een draadje naar beneden.

Maar nu het exterieur bijna af is, is het nu eens tijd om af te vragen welk proces ik voor de productie ga inzetten. De prototypes van PETG hebben toch wel erg getrapt uiterlijk. Dat wil ik liever niet in het uiteindelijke product. Voor nu is het voornamelijk voor eigen gebruik, maar ik wil ook eens kijken of ik dat ontwerp voor €10 op printables kan verkopen. Als er genoeg animo is kan ik dan ook eens gaan proberen om het bedrijfsmatig aan te gaan pakken en dan kijk ik nog eens naar hoe ik het ontwerp aan moet passen voor productie.
¡Onafhankelijk denker!
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

ocf81 schreef: 12 dec 2025 09:18 Ik ben begonnen met de stam, welke ik op basis van het model in DCS en plaatjes op het internet zo goed mogelijk heb proberen na te maken.
Het is zeker niet mogelijk om die DCS modellen op de een of andere manier te extraheren? Ergens intern zal zo'n vliegtuig wel een riedeltje glTF bestanden samengepakt in een archief zijn, of iets vergelijkbaars.

Ik zal die DCS ook ooit eens proberen. Ik heb een dikke PC (9900X+4080Super) en een Pico 4

ocf81 schreef: 12 dec 2025 09:18 Het basisontwerp is in FreeCAD gemaakt, maar FreeCAD is niet goed in chamfers en fillets. Om dan alles mooi rond maken gebruik ik Plasticity. Die combinatie werkt echt als een tierelier.
Dat is eigenlijk wel een goede om te onthouden. Als ik er met gewoon CAD niet meer uit kom wil ik wel eens naar Blender overstappen om daar een beetje te trekken en te duwen met de sculpt tools. Mar dan zit ik vervolgens voor eeuwig vast aan de mesh.
De prototypes van PETG hebben toch wel erg getrapt uiterlijk. Dat wil ik liever niet in het uiteindelijke product. Voor nu is het voornamelijk voor eigen gebruik
Och, print het in resin en kijk of dat beter is. Als dat werkt kwa detail ben je spekkoper. Ik heb inmiddels ook een collega van zijn instap-resinprintertje af geholpen maar ik moet het proces nog ervaren.
En mocht dat resinprinten niet zo zijn: al die cosplay-mensen bewijzen toch dat je met een FDM printer en wat nabewerking uitstekende resultaten kunt behalen. Na plamuren moet je schilderen en dat is in jouw geval niet handig, maar materialen als XTC-3D werken ook uitstekend om de laagjesstructuur uit te vlakken. Ik heb het nog nooit gedaan maar aangezien het gewoon epoxy is met een flink prijskaartje is dat spul ook wel in te kleuren.
Vapour smoothing van ASA werkt trouwens ook wel goed. Al gaat het bij beiden weer mis met je oppervlaktestructuur.

En wat je ook nog altijd kunt doen is gewoon een print bestellen bij een printservice als je tevreden bent met de prototypes. Dat kost de wereld ook niet meer vandaag de dag, vooral MJF niet. En dat voelt nog best lekker aan in de hand.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ocf81

Bericht door ocf81 »

DaBit schreef: 12 dec 2025 10:03
ocf81 schreef: 12 dec 2025 09:18 Ik ben begonnen met de stam, welke ik op basis van het model in DCS en plaatjes op het internet zo goed mogelijk heb proberen na te maken.
Het is zeker niet mogelijk om die DCS modellen op de een of andere manier te extraheren? Ergens intern zal zo'n vliegtuig wel een riedeltje glTF bestanden samengepakt in een archief zijn, of iets vergelijkbaars.

Ik zal die DCS ook ooit eens proberen. Ik heb een dikke PC (9900X+4080Super) en een Pico 4
Je kan de cockpit als geheel in blender inladen. Dan heb je de algemene vorm van de stick, maar de magie van 3D-rendering in spellen betekent dat details in het spel door texturen en interpolatie tot stand worden gebracht. Deze zijn dus geen onderdeel van het model. Dat betekent dat je een goede referentie hebt voor de vorm, maar geen basis voor een product. Om tot een waardig product te komen zal je dus alsnog een eigen model moeten maken.
DaBit schreef: 12 dec 2025 10:03 Och, print het in resin en kijk of dat beter is. Als dat werkt kwa detail ben je spekkoper. Ik heb inmiddels ook een collega van zijn instap-resinprintertje af geholpen maar ik moet het proces nog ervaren.
En mocht dat resinprinten niet zo zijn: al die cosplay-mensen bewijzen toch dat je met een FDM printer en wat nabewerking uitstekende resultaten kunt behalen. Na plamuren moet je schilderen en dat is in jouw geval niet handig, maar materialen als XTC-3D werken ook uitstekend om de laagjesstructuur uit te vlakken. Ik heb het nog nooit gedaan maar aangezien het gewoon epoxy is met een flink prijskaartje is dat spul ook wel in te kleuren.
Vapour smoothing van ASA werkt trouwens ook wel goed. Al gaat het bij beiden weer mis met je oppervlaktestructuur.

En wat je ook nog altijd kunt doen is gewoon een print bestellen bij een printservice als je tevreden bent met de prototypes. Dat kost de wereld ook niet meer vandaag de dag, vooral MJF niet. En dat voelt nog best lekker aan in de hand.
Goede suggesties inderdaad. De optie om een ASA print in een nevelkamer te zetten is iets wat ik nog achter de hand houd. Als het mij echt niet lukt kan ik er inderdaad nog voor kiezen om het uit te besteden.
¡Onafhankelijk denker!
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

ocf81 schreef: 12 dec 2025 11:48 dat details in het spel door texturen en interpolatie tot stand worden gebracht. Deze zijn dus geen onderdeel van het model.
Weet ik, in een heel ver verleden deed ik nog wel eens ooit wat met 3D engines programmeren.
Maar als je de textured modellen hebt kun je vervolgens met photogrammetry of iets als Hunyuan3D-2mv+ComfyUI (jij zult de benodigde 12GB VRAM wel hebben) best een aardig 'spiekbriefje' genereren. Dat maakt het bouwen van het echte model vervolgens wel heel veel makkelijker.
Plaats reactie