Hars voor gebruiksobjecten

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

ocf81

Hars voor gebruiksobjecten

Bericht door ocf81 »

Ben op zoek naar een suggestie voor een hars dat geschikt is voor harsprinters welke op 405 nm werken. (in mijn geval Prusa SL1S). Zo 1-2-3 wellicht licht buiten het onderwerpgebied van CNC-zone, maar ik hoop via deze weg toch stiekem een expert tegen te komen.

Ik ben van plan een joystick grip te printen met behulp van hars, om zo het getrapte uiterlijk van de print te minimaliseren. De hars moet stijf genoeg zijn om de krachten die tijdens gebruik optreden te kunnen weerstaan. Een grip zal tijdens een (gesimuleerde) vlucht te maken krijgen met verschillende hoeveelheden zijwaartse spanning welke redelijk rap kan veranderen. Tijdens gevechten kan dit oplopen tot tientallen Newtons aan spanning doordat je tegen het einde van het bereik van de joystick aanloopt. De contact contactoppervlakte van het verbindend element met de schacht/basis van de joystick is ca 6 cm². Het zou vervelend zijn als de grip na verloop van tijd speling ontwikkelt. Tegelijkertijd moet het ook wel een beetje tegen een stootje kunnen. Het zou vervelend zijn als uitstekende delen afbreken bij het opbergen etc. Bovendien moet de print veilig genoeg zijn om, nadat deze uitgehard is, langdurig met blote handen vast te kunnen pakken, aangezien vluchten enkele uren kunnen duren en er soms meerdere vluchten op een dag worden uitgevoerd.

De typische kleur voor een grip is zwart. Vanwege het gebruikspatroon is het schilderen van het onderdeel suboptimaal. Als het een transparante hars betreft, dan moet het mogelijk zijn om deze te kleuren.

Ik ben expliciet niet enkel en alleen op zoek naar harsen voor de consumentenmarkt. De prijs is niet de beslissende factor voor mij. Ik zit nu met een schuin oog te kijken naar Formlabs Tough 2000 Resin V2, welke de vereiste eigenschappen lijkt te hebben, echter vereist dit een uithardingsbehandeling bij 70° C, wat een extra investering vereist in een aparte uithardingskamer. Iets dat op zich mogelijk is, maar als dat vermeden kan worden zou dat winst zijn voor mij. Wellicht zijn er ook andere gegadigden die geschikt(er) zijn en welke in Nederland te koop zijn, dan heb ik (nagenoeg) geen gezeik met ADR etc.

Heeft iemand hier nog suggesties?
Laatst gewijzigd door ocf81 op 28 nov 2025 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
¡Onafhankelijk denker!
DaBit
Donateur

Re: Hars voor gebruiksobjecten

Bericht door DaBit »

Van harsprinten heb ik officieel nog niet zoveel verstand; ik heb pas sinds vandaag een klein harsprintertje in mijn hok staan waar ik nog mee moet gaan spelen.

Maar verstand van chemische prutjes en materialen heb ik wel nog enigzins en wat je vraagt klinkt allemaal niet erg bijzonder dus een gangbaar 'ABS-like' / 'tough' / 'durable' hars moet de truuk doen. Na het printen wassen en goed naharden, en aanpakken met blote handen zou geen probleem meer mogen zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ocf81

Bericht door ocf81 »

Dank voor je reactie. Ik ga het eens proberen met FormFutura Engineering LCD Resin - Strong.
¡Onafhankelijk denker!
hainjedaf
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door hainjedaf »

ocf81 schreef: 28 nov 2025 17:03 Ik ben van plan een joystick grip te printen met behulp van hars, om zo het getrapte uiterlijk van de print te minimaliseren. De hars moet stijf genoeg zijn om de krachten die tijdens gebruik optreden te kunnen weerstaan. Een grip zal tijdens een (gesimuleerde) vlucht te maken krijgen met verschillende hoeveelheden zijwaartse spanning welke redelijk rap kan veranderen.
Er zijn van die moldable grips voor tennisrackets. Om een racket naar je hand te zetten.
Warm maken, beethouden tot vormvast en af laten koelen...

Kom je niet bij een betere pasvorm als je zo'n grip om je joystick heen fabriekt?
Scheelt mogelijk ook veel geklooi met harsen e.d.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
ocf81

Bericht door ocf81 »

hainjedaf schreef: 10 dec 2025 13:59
ocf81 schreef: 28 nov 2025 17:03 Ik ben van plan een joystick grip te printen met behulp van hars, om zo het getrapte uiterlijk van de print te minimaliseren. De hars moet stijf genoeg zijn om de krachten die tijdens gebruik optreden te kunnen weerstaan. Een grip zal tijdens een (gesimuleerde) vlucht te maken krijgen met verschillende hoeveelheden zijwaartse spanning welke redelijk rap kan veranderen.
Er zijn van die moldable grips voor tennisrackets. Om een racket naar je hand te zetten.
Warm maken, beethouden tot vormvast en af laten koelen...

Kom je niet bij een betere pasvorm als je zo'n grip om je joystick heen fabriekt?
Scheelt mogelijk ook veel geklooi met harsen e.d.
Op zich sta ik open voor suggesties, maar ik weet niet precies welk soort product je nu bedoelt.

Heb je een voorbeeld?
Mijn indruk is dat het met de hand boetseren geen mooi resultaat op gaat leveren. Hoe goed kan je dat materiaal in een mal vormen?
Hoe stijf is dat materiaal in gestolde toestand? Kan je daar in schroeven of op een andere manier een stevige verbinding realiseren?
¡Onafhankelijk denker!
hainjedaf
Donateur

Bericht door hainjedaf »

https://personagrip.com/

Ik verbaas mij dat ik er op google niks over kan vinden.
Jaren geleden, toen van kleur veranderende speelgoedautootjes een ding waren...

Het was een buisvormige kunststof grip die je over een tennisracket kon schuiven.
Als je hem warm maakte, kon je erin knijpen tot hij de juiste vorm had.
Koud behield het materiaal zijn vorm.

Persoonlijk zou ik denken aan iets van PlayDoh of klei wat je in model knijpt.
Daarvan met siliconen een mal gieten.

In die mal kunsthars gieten en je hebt een grip die perfect bij je hand aansluit.

In de kunsthars een object ingieten dat de verbinding vormt met je joystick...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

ocf81

Bericht door ocf81 »

Ik heb de indruk dat het spul waar jij het over hebt nogal rubberachtig is. Daarnaast vraag ik mij af of de viscositeit het toelaat om vorm van de grip van een JF-17, inclusief knurling, goed te repliceren.

Daar moet dan in de binnenkant van de grip ook nog een PCB worden vastgeschroefd en de knoppen hebben best wat kracht in zich.
Ik vraag me af of dit soort plastic nu wel geschikt is.

Voorbeeld van een JF-17 grip:

Afbeelding
¡Onafhankelijk denker!
hainjedaf
Donateur

Bericht door hainjedaf »

ocf81 schreef: 11 dec 2025 09:11 Ik heb de indruk dat het spul waar jij het over hebt nogal rubberachtig is. Daarnaast vraag ik mij af of de viscositeit het toelaat om vorm van de grip van een JF-17, inclusief knurling, goed te repliceren.
Nou ja, kunstharsen zijn er in verschillende soorten,
Ik denk alleen dat je de 3D printer buiten beschouwing kan laten inzake de handvorm.

Ik zou met de 3D printer iets printen dat:
-een versteviging bevat om de krachten van de joystick naar de schakelelementen te leiden. Vb een stalen pen
(zat bij de C64 en atari ook in de joystick)
-bevestiging voor PCB's
-bevestiging voor schakelaars

Dat voorwerp zou ik ommantelen met klei en met de hand in vorm knijpen/kneden.

Van dat voorwerp maak je een siliconenmal om hars in te gieten.

De hars kan je zelf kiezen op basis van jouw specifieke wensen.

De siliconenmal gebruik je om het 3D-geprinte voorwerp voor krachtafleiding/PCBmount/schakelaarmount op zijn plek te houden
en hieromheen een kunsthars in de geboetseerde handvorm te gieten.

De slappe siliconenmal is dus alleen een negagtieve mal voor de grip van de joystick.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Zo'n 'perfecte hand pasvorm' dwingt wel je hand in 1 positie, uren en uren achter elkaar. Lijkt me ook niet ideaal.
Magoed, er hadden al 5 prototypes van de printer afgerold kunnen zijn inmiddels?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hainjedaf
Donateur

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 11 dec 2025 18:35 Zo'n 'perfecte hand pasvorm' dwingt wel je hand in 1 positie, uren en uren achter elkaar. Lijkt me ook niet ideaal.
Magoed, er hadden al 5 prototypes van de printer afgerold kunnen zijn inmiddels?
+1
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

hainjedaf schreef: 11 dec 2025 19:06
DaBit schreef: 11 dec 2025 18:35 Zo'n 'perfecte hand pasvorm' dwingt wel je hand in 1 positie, uren en uren achter elkaar. Lijkt me ook niet ideaal.
+1
🤣🤣🤣
ocf81

Bericht door ocf81 »

In VR is het echter wel fijn om een replica te gebruiken, omdat je dan niet hoeft te raden waar de knoppen zitten. Je werkwijze komt dan nauwer overeen met de simulatie.
¡Onafhankelijk denker!
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Maar die vorm is dan toch al wel bekend en eventueel zelfs als STEP/STL beschikbaar? Jij bent bepaald niet de enige die aan simvliegen doet
ocf81

Bericht door ocf81 »

DaBit schreef: 11 dec 2025 22:44 Maar die vorm is dan toch al wel bekend en eventueel zelfs als STEP/STL beschikbaar? Jij bent bepaald niet de enige die aan simvliegen doet
Voor een F-16 of een F/A-18 grip kan je zo naar de MediaMarkt. Een wat minder goed gelijkende grip voor een F-14 of iets wat op de grip van een Russische jager lijkt kan je online terecht. Voor een JF-17 is dat een ander verhaal. Er is een Chinees bedrijf dat een slecht gelijkende replica heeft gemaakt, maar die is niet in de EU verkrijgbaar. Er is ook iemand die een onaf project op Thingiverse heeft gezet, welke ook voor geen meter lijkt op het echte verhaal.

Ik heb dus toch maar besloten om zelf een grip te ontwikkelen.
¡Onafhankelijk denker!
Plaats reactie