Ik onderschrijf wel je mening over het AD hoor. Het is bijna de Telegraaf, dusdanig het nieuws manipuleren dat ze een maximum aan sensatie bewerkstelligen maar nog net niet hoeven te rectificeren.
Pellet Pres
Moderator: Moderators
Re: Pellet Pres
Dus niet meer remmen want dat is slecht voor het milieu
Ik onderschrijf wel je mening over het AD hoor. Het is bijna de Telegraaf, dusdanig het nieuws manipuleren dat ze een maximum aan sensatie bewerkstelligen maar nog net niet hoeven te rectificeren.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
We weten inmiddels hoe dat soort rapporten onstaat.Kars-cnc schreef: 25 dec 2020 08:36 Waar de journalist van het AD (https://www.ad.nl/auto/brits-onderzoek- ... ~a85db748/) zijn stelling op baseert weet ik niet, maar niet op dit rapport. Volgens mij doen ze een zelf bedachte test. Ik heb het verder niet gelezen (geen zin in dit soort nitwit nieuws) maar de titel en de foto's bij het artikel versterken mijn mening over journalisten die schrijven over wetenschap en techniek![]()
![]()
![]()
https://www.technischweekblad.nl/opinie ... kan-werken
Helaas merk ik dat ook in TW niet altijd de juiste cijfers gebruikt worden. (nieuws, het lijkt wel een forum
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Schaf alleen de raampjestreinen af , meer ruimte voor goederenvervoer per spoor , minder vrachtwagens op de weg.DaBit schreef: 23 dec 2020 17:59 Misschien moeten we treinen dan ook maar afschaffen. Die komen er maar hooguit 10 in het uur langs, maar ondanks dat zit alles rondom een spoor onder een dikke laag bruine drek. En ze zijn best efficient, maar dan moeten ze wel vol zitten en dan moet je die 50 kilometer extra die je moet reizen omdat je alleen via een omweg van A naar B kunt komen niet meerekenen.
Kan ik , zowel op de weg als op het spoor , ook weer lekker door rijden
- spinningwheels
- Contacteer:
Oud topic even afstoffen.
Is er al iemand die wel succes heeft met zo,n kachelbiks pers?
Dingen zijn bij ali al niet meer zo duur. en de brokjes worden wel steeds meer aan de prijs.
Moest afgelopen week €365 per ton in zakjes afgeven, en ze zijn nog wel duurder geweest.
Ik zie als ik naar zo,n ding kijk een plaat met gaatjes en een paar gekartelde wielen die daar overheen lopen, meer lijkt het eigenlijk niet te zijn, of kijk ik wel heel erg scheel.
Is er al iemand die wel succes heeft met zo,n kachelbiks pers?
Dingen zijn bij ali al niet meer zo duur. en de brokjes worden wel steeds meer aan de prijs.
Moest afgelopen week €365 per ton in zakjes afgeven, en ze zijn nog wel duurder geweest.
Ik zie als ik naar zo,n ding kijk een plaat met gaatjes en een paar gekartelde wielen die daar overheen lopen, meer lijkt het eigenlijk niet te zijn, of kijk ik wel heel erg scheel.
In theorie kan ik praktisch alles
Zoals ik overal hoor valt het niet mee om goede pellets te persen. Ligt ook aan het materiaal. Krullen werkt niet zo goed en zaagsel valt ook tegen sommige doen er al bindmiddel bij. Voor mij destijds een reden geweest om er niet aan te beginnen of je moet echt naar zware pers gaan.
Ook schijnt het behoorlijk onderhoud te kosten om machine aan de gang te laten houden
Ook schijnt het behoorlijk onderhoud te kosten om machine aan de gang te laten houden
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Dat is nog steeds maar iets meer dan de helft van stoken op aardgas. Relatief gezien valt die prijs dus wel mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:
Geen idee wat gas kost. Per kuub gas heb je twee ton pellets nodig
Beter richting briketten denken, dat werkt wel
Beter richting briketten denken, dat werkt wel
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Ik hoop toch dat hier iets met een komma op de verkeerde plek aan de hand is?kawarider schreef: 10 dec 2025 12:34 Geen idee wat gas kost. Per kuub gas heb je twee ton pellets nodig
Ik stook in de werkplaats als het koud is iets van 1 kuub gas per uur, ik zie de berg pallets al voor me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- Ballegooijen
- Donateur
- Contacteer:
Als je dan maar niet alles in cm maakt terwijl het mm moeten zijn 
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
Op dit moment EUR 1,18/kuub dynamische prijzen (die betal je met pellets ook immers).kawarider schreef: 10 dec 2025 12:34 Geen idee wat gas kost. Per kuub gas heb je twee ton pellets nodig
Dezelfde hoeveelheid energie uit pellets kost je dan bij 365 euro/1000kg 73 cent.
Moet je alleen nog even het lagere rendement (104% voor de gasketel vs ~85% voor de moderne pelletkachel) verekenen, dus zeg 90 cent.
Is stiekum toch iets meer dan de helft van de kosten die je hebt als je gas stookt, maar nog steeds best te behappen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Als je wilt m.....ken dan moet je het grotere huis voor opslag ook meerekenen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
-
pieter dr200
wij hebben een briketten pers staan en gebruiken we nu circa 25 jaar.Zoals ik overal hoor valt het niet mee om goede pellets te persen. Ligt ook aan het materiaal. Krullen werkt niet zo goed en zaagsel valt ook tegen sommige doen er al bindmiddel bij. Voor mij destijds een reden geweest om er niet aan te beginnen of je moet echt naar zware pers gaan.
onze oude stofafzuiging mocht op een gegeven moment niet meer vanwege brand en milieu eisen.
onze oude installatie had 4 zakken van 200 liter, deze zakken werden dan weer opgehaald door een boer of een manege voor de stallen op te strooien.
bij een nieuwe installatie zouden de 4 x 200 liter zaken vervangen worden door 2x 50 liter en dit was voor ons geen optie, we deden soms wel 8 a 10 200 liter zakken vullen op een dag. ook een 40m3 container was geen optie omdat we daar geen vergunning voor kregen.
hierdoor waren we genoodzaakt om bij de stofafzuiging een briketten pers aan te schaffen. het voordeel voor ons was ook dat we onze afval stroom verkleinen. van 4m3 zaagsel maken wij ongeveer 1 m3 briketten.
deze briketten pers zit onder onze afzuig installatie gemonteerd en werk automatische.
bij het persen van het stof en zaagsel gebruiken wij geen toevoegingen of extra warmte bronnen, wat heel erg belangrijk is dat het zaagsel droog is.
zodra de briketten nat worden vallen ze uit elkaar.
onze briketten pers, perst hydraulische het zaagsel samen tot ronden briketten.
door het onder hoge druk samen persen komt cilullose vrij dat van nature in hout zit, dit zorgt er voor dat de briketten gebonden blijven.
we kunnen zelf nog wat met de persdruk spellen, hierdoor kunnen we de briketten wat vaster of wat losser persen. als de pers druk te hoog is pers je ook het hars uit het hout en hierdoor loopt de briketten pers uiteindelijk vast en wanneer de druk te laag is vallen de blokjes uit elkaar. deze pers druk is afhankelijk van het soort hout wat je verwerkt, dit moet zelf proberen wat het beste is.
of het duur is ja en nee, de aanschaf was best kostbaar maar in de 25 jaar dat onze pers draait is er een keer een niveau schakelaar vervangen en een hydrauliek slang. verder is er nooit iets aan onderhoud aan gedaan.
in het verleden zijn we ook bezig geweest om pallets te gaan persen maar dit was voor ons economische niet haalbaar.
om de pallets te persen moet het zaagsel eerst door een hamermolen heen om het te vermalen en er is ook een andere pers voor nodig.
de kosten hiervan zaten toen rond de €250.000,- en ook gebruikt deze installatie heel erg veel stroom circa 100 kw t.o.v. de 15 kw die nu staat te draaien (afzuiger en bricketten pers).