ff een update:
Ik heb in principe de sledes enz nu als geheel. Het begint een beetje op een freesbank(je) te lijken.
Moet mezelf op een gegeven moment afremmen om niet te blijven afstellen.
Kan uren bezig zijn om het in mijn ogen perfect te laten lopen met zo weinig mogelijk speling, herkenbaar?
Ik kan wel zeggen dat deze bank weinig tot geen onderhoud heeft gehad in zijn leven.
Zelfs de lagers van het handwiel boven in de kolom voor de Z-as waren totally gone.
Gelukkig had ik nog nieuwe lagers liggen van deze maat. Volgens mij kwamen die uit een lagerblok van een kogelomloopspindel van de CNC bank.
Had deze een keer vervangen voor hoekcontactlagers..... wie wat bewaard heeft wat.
Het kroonwiel zat onder de bramen en beschadigingen, ben weer tijden bezig geweest om deze te fatsoeneren.
Dit kwam omdat het kroonwiel ten opzichte van het wiel dat hij aan moest drijven een speling had van, ik schat, 2 millimeter?
Ik heb in de knowledge base van cnc-zone een tekening gevonden waar deze op staat.
Achter het kroonwiel zit daar een ring, maar deze is niet hoog genoeg of zo, heel apart.
Misschien moet er een boutje in het kroonwiel zitten om deze op zijn plaats te houden?
Maar ik heb een nieuw busje gedraaid en het kroonwiel komt nu perfect 'bijna' tegen zijn broer aan.
De volgende foto geeft aan waar het kroonwiel ongeveer moet zitten om de overbrenging lekker te laten lopen;
En nu een foto met het oorspronkelijke ringetje en de nieuwe:
Ben ik trouwens de enige die de hendels zo goedkoop vinden klepperen wanneer je ze bedient?
Daarom heb ik bij alle hendels een klein petg ringetje geprint en een strookje latoenkoper ertussen.
Tsja, zoals ik al aangaf, ik kan soms te ver gaan in het proberen te verbeteren waar anderen zich misschien niet aan storen.
Toch een beetje een 'spectrum' trekje?
Heb nog geen millimeter gefreesd, maar heb mezelf vast een cadeautje besteld:
Een Sino DRO....
Dus ik kan nog heerlijk weken (zullen wel maanden zijn) door hobbyen.
Maar gauw de stofhoezen en de spindel erop, ben nu toch ook wel benieuwd hoe het freest.
Wordt vervolgd, Eric