WMD25LV marktplaats

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 2 times

Re: WMD25LV marktplaats

Bericht door Huub Buis »

Papaatje schreef: 05 dec 2025 09:43 Ik heb genoeg filmpjes gezien op internet die aangeven dat je ruimte in moet leveren wanneer de glasliniaal aan de achterkant van het bed gemonteerd wordt. :cry:
Dat vind ik jammer, ben niet de enige zag ik ook.
Bij mij past de liniaal wel aan de achterkant. De tafel komt niet helemaal tot aan de Z zuil.
Papaatje schreef: 05 dec 2025 09:43 Omdat ik de glasliniaal toch aan de voorkant wil hebben wil ik daar wat veranderingen in aanbrengen:

Het schroefdraad van die fixeer hendels wil ik iets omlaag brengen in het bed. Ze dienen alleen om de gib vast tegen de geleiding te drukken, dat kan ook wel lager.
Goed idee, als de schroeven 2 mm lager komen ben ik al gered. Ga ik ook doen, is minder werk dan de opnemer verplaatsen. Let erop dat je de nieuwe gaten alleen maar richting het midden kunt verplaatsen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Papaatje

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 04 dec 2025 17:31 Op X heb ik een 600 mm liniaal zitten. Die zit nu aan de voorkant maar nu kom ik slecht aan de 2 knoppen om de slede vast te zetten. Die gaat straks naar achteren.
Op Y zit er een van 310 mm. Dat lijkt wat lang, maar de "loper" zit niet precies in het midden omdat ik bestaande bevestigingsgaten heb gebruikt. In de voet heb ik 2 gaten geboord en getapt om de liniaal zelf vast te zetten.
Bedankt voor de lengtes waar ik ongeveer aan moet denken.
Ik ga nu even checken waar ik op uit kom. ;-)

Heb je geen liniaal op de Z-as? :shock:
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Papaatje schreef: 07 dec 2025 14:24 Heb je geen liniaal op de Z-as?
Nee, ik maak maar klein spul. Die één keer per jaar dat ik de Z-as nodig heb (dieptes boven de 50 mm) voor de maat, dan gebruik ik de schaal op de handel wel en tel de slagen.
Papaatje schreef: 07 dec 2025 14:24 Ik ga nu even checken waar ik op uit kom.
Je zou op X een liniaal van 340 mm lang kunnen monteren. Dan steekt hij nog net niet buiten de voet uit. Mocht je ooit naar CNC willen gaan, dan is een uitstekende liniaal lastig. Achter de voet verstopt zit de liniaal ook een beetje beschermd.

Daar waar de Z-as liniaal zou passen, zet ik misschien een KO voor de Z-as. Monteren op de buitenkant van de kolom is gemakkelijker dan aan de binnenkant. Bovendien kan de KO spindel dan ook op het einde worden vastgezet. De huidige montage van de trapezium moer is niet geheel spelingsvrij en dat goed aanpassen is niet eenvoudig.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 07 dec 2025 14:57 Daar waar de Z-as liniaal zou passen, zet ik misschien een KO voor de Z-as. Monteren op de buitenkant van de kolom is gemakkelijker dan aan de binnenkant.
In de kolom is echt plek zat, daar een KO spindel met moer verbergen stelt echt helemaal niets voor.
BF20 KO spindel opstelling.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hainjedaf
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door hainjedaf »

benkr schreef: 07 dec 2025 18:22 BF20 KO spindel opstelling.jpg
Hee @hugo, Lijkt wel heel veel op mijn BF25L
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

benkr schreef: 07 dec 2025 18:22 In de kolom is echt plek zat, daar een KO spindel met moer verbergen stelt echt helemaal niets voor.
Ja, er is meer dan voldoende ruimte. Het maken van een houder voor het monteren van de moer is mijn grootste bezwaar. Die zuiver gemonteerd te krijgen zal heel wat passen en meten vragen.
Papaatje

Bericht door Papaatje »

Ach, in principe ben ik niet van plan hier een cnc van te maken.... :roll:

Maar ik switch wel vaker van plannen, dus wie weet. :lol:
Papaatje

Bericht door Papaatje »

ff een update:

Ik heb in principe de sledes enz nu als geheel. Het begint een beetje op een freesbank(je) te lijken. :lol:
Moet mezelf op een gegeven moment afremmen om niet te blijven afstellen. :shock:
Kan uren bezig zijn om het in mijn ogen perfect te laten lopen met zo weinig mogelijk speling, herkenbaar?

25881

Ik kan wel zeggen dat deze bank weinig tot geen onderhoud heeft gehad in zijn leven.
Zelfs de lagers van het handwiel boven in de kolom voor de Z-as waren totally gone. :|
Gelukkig had ik nog nieuwe lagers liggen van deze maat. Volgens mij kwamen die uit een lagerblok van een kogelomloopspindel van de CNC bank.
Had deze een keer vervangen voor hoekcontactlagers..... wie wat bewaard heeft wat. :lol:

25882

Het kroonwiel zat onder de bramen en beschadigingen, ben weer tijden bezig geweest om deze te fatsoeneren.
Dit kwam omdat het kroonwiel ten opzichte van het wiel dat hij aan moest drijven een speling had van, ik schat, 2 millimeter? :shock:

Ik heb in de knowledge base van cnc-zone een tekening gevonden waar deze op staat.
Achter het kroonwiel zit daar een ring, maar deze is niet hoog genoeg of zo, heel apart.
Misschien moet er een boutje in het kroonwiel zitten om deze op zijn plaats te houden?
Maar ik heb een nieuw busje gedraaid en het kroonwiel komt nu perfect 'bijna' tegen zijn broer aan. 8)

De volgende foto geeft aan waar het kroonwiel ongeveer moet zitten om de overbrenging lekker te laten lopen;
25884

En nu een foto met het oorspronkelijke ringetje en de nieuwe:

25883

Ben ik trouwens de enige die de hendels zo goedkoop vinden klepperen wanneer je ze bedient? :shock:
Daarom heb ik bij alle hendels een klein petg ringetje geprint en een strookje latoenkoper ertussen.

25885

Tsja, zoals ik al aangaf, ik kan soms te ver gaan in het proberen te verbeteren waar anderen zich misschien niet aan storen.
Toch een beetje een 'spectrum' trekje? :lol:

Heb nog geen millimeter gefreesd, maar heb mezelf vast een cadeautje besteld:
Een Sino DRO.... 8)
Dus ik kan nog heerlijk weken (zullen wel maanden zijn) door hobbyen. ;-)

Maar gauw de stofhoezen en de spindel erop, ben nu toch ook wel benieuwd hoe het freest. :P

Wordt vervolgd, Eric
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Papaatje schreef: 15 dec 2025 17:36 Kan uren bezig zijn om het in mijn ogen perfect te laten lopen met zo weinig mogelijk speling, herkenbaar?
Ja, zo ben ik ook. Ik denk altijd de tijd die ik er nu insteek haal ik er op termijn wel uit. Ik heb de speling op de Z-as slede opgelost met 5 extra stelboutjes.
S7301059.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Papaatje

Bericht door Papaatje »

Huub Buis schreef: 15 dec 2025 19:47 Ja, zo ben ik ook. Ik denk altijd de tijd die ik er nu insteek haal ik er op termijn wel uit. Ik heb de speling op de Z-as slede opgelost met 5 extra stelboutjes.
Dat ziet er serieus uit Huub.
Hoop dat mijn slede genoeg heeft aan de tapse gib, maar het is wel een idee. :idea:

Bij mijn vevor draaibank heb ik ook extra stelboutjes op de kruisslede gemonteerd.

25886
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Papaatje schreef: 16 dec 2025 10:51 Hoop dat mijn slede genoeg heeft aan de tapse gib, maar het is wel een idee.
Mijn BF16 had ook een tapse gib maar daar waren de zwaluwstaarten blijkbaar zuiver geslepen. Dat heeft al die jaren probleemloos gewerkt. Nu (straks) stel ik voor elke klus, net als op de draaibank, de boutjes even met de vingers. Dat kost maar een paar seconde en het is "spelingsvrij". Daarom zitten er bij mij geen borgmoertjes op.

In de linker top hoek van de slede zit een blokje (instelbare stop) om de Z-as L/R uit te lijnen. Die zat wel op de BF16 maar niet op deze machine. Het M6 gaatje daarvoor gelijk maar geboord en getapt.
Papaatje

Bericht door Papaatje »

Huub Buis schreef: 16 dec 2025 14:04 In de linker top hoek van de slede zit een blokje (instelbare stop) om de Z-as L/R uit te lijnen. Die zat wel op de BF16 maar niet op deze machine. Het M6 gaatje daarvoor gelijk maar geboord en getapt.
Ja, dat blokje zit dus niet op mijn freesbank. :shock:
Ben wel van plan dat te realiseren, altijd handig om na het onder een hoek gezet te hebben de kop weer recht te zetten.
Natuurlijk wel checken met een meetklok, maar dan zit ik in ieder geval in de buurt. ;-)
Plaats reactie