Ik importeer een 3kW fiberlaser uit China
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: Ik importeer een 3kW fiberlaser uit China
In cypcut (mijn controller, ik weet niet of jij dezelfde hebt) wordt in het begin alles inderdaad in 1 laag gezet.
Ik moest even zoeken maar hij ziet wel de verschillende lagen en dan kun je daar bewerkingen aan toekennen.
Zie 2e afbeelding op deze website:
https://www.bochu.com/tutorials/map-dxf ... cut-layer/
Hier klikken en dan kun je de lagen instellen
Ik moest even zoeken maar hij ziet wel de verschillende lagen en dan kun je daar bewerkingen aan toekennen.
Zie 2e afbeelding op deze website:
https://www.bochu.com/tutorials/map-dxf ... cut-layer/
Hier klikken en dan kun je de lagen instellen
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:
Precies. En ik weet nu al wat die extra handeling gaat brengen, uitgesneden markeringen.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.kawarider schreef: 29 nov 2025 13:16 Precies. En ik weet nu al wat die extra handeling gaat brengen, uitgesneden markeringen.
Met even zoeken bedoel ik dat ik maanden geleden even moest zoeken en dat ik deze functie nu al tijden naar volle tevredenheid gebruik.
2 lagen in de dxf. 1 markeer laag die eerst gaat om te markeren en 1 snij laag daarna.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Dan ken jij Kawarider nog niet zo goed.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:
En waar Sheetcam de postprocessor voor de plasma was, ook turbo overigens, zit de postprocessor in Sypcut. Online dus, niet off line. Even vlug wordt dan al snel even frustro.
Maar in dxf kun je toch ook lagen uitzetten. ( moeten vouwlijnen wel op aparte laag staan ) Voordat je ze opslaat als dxf. Althans vanuit verschillen programma's moet dat toch mogelijkheden behoren
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:
Klopt. Maar dan moet dat wel doen anders worden ze meegesneden. Doen betekent dus een actie die in de haast vergeten kan worden.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Als ze nu bepaalde layers standaard aan een functie toe kunnen wijzen….
Misschien kan dat ook wel, alleen heb je dat nog niet gevonden. En dat gaat ook niet gebeuren, want je ergens verder in verdiepen is niet jouw ding.
Maar misschien kan iemand anders dat voor je doen.
Misschien kan dat ook wel, alleen heb je dat nog niet gevonden. En dat gaat ook niet gebeuren, want je ergens verder in verdiepen is niet jouw ding.
hugo stoutjesdijk schreef: 30 nov 2025 20:31 Misschien kan dat ook wel, alleen heb je dat nog niet gevonden. En dat gaat ook niet gebeuren, want je ergens verder in verdiepen is niet jouw ding.![]()
Ik heb dit gevonden.
Different cutting technology settings (different speeds, powers, gas settings, etc.)
This is done via: Settings → File → DXF Layer Mapping (names like CUT, MARK, ENGRAVE, 1, 2, etc.)
If your DXF has layers like:
CUT_10MM
CUT_OUTSIDE
MARK_TEXT
CypCut can automatically assign:
cutting type
lead-ins/outs
kerf compensation
technology library
as long as the names match your mapping rules.
Dit lijkt wel op wat je zoekt.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
@jacala: Nou, als kwarider het nu nog niet begrijpt ligt het in ieder geval niet aan jouw inzet. 
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:
Auw, die deed zeer. Misschien omdat het zo waar is Hugohugo stoutjesdijk schreef: 30 nov 2025 20:31 Als ze nu bepaalde layers standaard aan een functie toe kunnen wijzen….
Misschien kan dat ook wel, alleen heb je dat nog niet gevonden. En dat gaat ook niet gebeuren, want je ergens verder in verdiepen is niet jouw ding.![]()
Bedankt Jacala, dat ga ik eens bekijken. Het kan dus wel! Ik was al zo blij met snijden vanaf dxf zonder tussenstap van postprocessor dat ik inderdaad niet verder gekeken heb. Die dxf files vormen de basis van ons systeem, cnc files kunnen dat niet of maken de kans op fouten groter. Ook meteen de snijparameters aan de dxf toevoegen is wel heel leuk. Weer een stapje vooruit. Bedankt.
Edit, heb je dit ook al geprobeerd of blijf je handmatig de layers/snijparameters toewijzen? Ook geen straf, zo doen wij het tot nu toe.
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:
Nog wat, stel dat je een plaat wilt perforeren met vierkante gaten, dan loont het eerst alles in x en dan in y te snijden. Geen idee hoe dit heet maar het lukt me niet. Iemand ervaring mee?
https://youtube.com/shorts/RlPpCJ6jTDc? ... kwubx1UNr3
Zoiets dus, een van de weinige momenten dat ik tijd heb om wat te spelen. Was leuk, functie gevonden maar het gaf niet het gewenste resultaat. Misschien beperking software maar waarschijnlijk stom instellen. Stel je voor dat eerst x dan y afgewerkt wordt, dat scheelt ruim de helft in tijd.
https://youtube.com/shorts/RlPpCJ6jTDc? ... kwubx1UNr3
Zoiets dus, een van de weinige momenten dat ik tijd heb om wat te spelen. Was leuk, functie gevonden maar het gaf niet het gewenste resultaat. Misschien beperking software maar waarschijnlijk stom instellen. Stel je voor dat eerst x dan y afgewerkt wordt, dat scheelt ruim de helft in tijd.
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:

Jacala, nogmaals bedankt voor de parameters maar ik kom echt niet in de buurt. Dit is plaat rvs 2 mm met van rechts naar links.
Parameters volgens dokument.
V 10 m/min nozzle 1.5, lucht
10 m/min nozzle 2.5
8 m/min nozzle 1.5
8 m/min nozzle 2.5
6 m/min nozzle 2.5, deze is goed genoeg bevonden. Zie laatste foto.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je toch nog moet spelen met parameters voordat je het juiste gevonden hebt.
Druk staat op 20 bar, compressor doet 15, dus gewoon max druk. Volgens mij komt die druk gewoon niet tot aan de kop en hoeft het helemaal zo gek niet. 8 bar gaat ook nog prima, daaronder begint het slecht te worden. Mijn snijder regelt wel de O2 druk, maar lucht/ N2 komt er max uit. Niet geregeld dus.
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:

En nog ff met nozzle 1,5. Dan is die 2,5 toch net iets beter