Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Has thanked: 2 times

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 26 okt 2025 17:37 39 kilo? Dan zal die met een piek boven de 4kW ook wel geen enkel probleem hebben :lol:
Niet echt nee.
Pnom = 4 kW, mag tot 5 sec lang 3 x Pnom hebben zonder probleem, als het langer duurt spreekt er een beveiliging aan, er gaat niets kapot.
Het is de Studer HPC4024
Kan ook tot 100A cont. laden.
Het enige probleem is dat de boel is gebouwd voor lood accu's, de instellingen zijn wel te wijzigen, maar alleen met een speciale externe control unit.
Of ik die nog ooit ga proberen na te maken denk ik niet, maar ik speel wel met de gedachte.
DaBit
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Bericht door DaBit »

Mwah, niet druk maken.

Jij laad incidentieel en dan is de grofweg 28.8V absorptiespanning goed voor 3,6V/cel, wat niet heel verkeerd is. Zelfs met float op 3,4V/cel zit je
best goed; dat is vrij exact de 3,35-3,4V voor een 100% volle LiFePO4 cel in rust. Dan heeft die Studer vast nog wat temperatuurcompensatie, maar die -2,2mV/cel/K ofzo mag de pret ook niet drukken.

Oftewel: er zijn zinnigere dingen om je tijd aan te besteden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Hier nog wat aanvullende plaatjes en info van de Studer:
Studer 4024 bedienpaneel.jpg
Studer 4024 inwendige.jpg
Studer HP-4024 Compact manual.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ik ben misschien toch wat minder onder de indruk van de kwaliteit van het spul dan jij Ben:

- De busbars zien er erg aluminium uit? Ik vind ze wat helder voor vertind koper. Indien aluminium dan zijn ze niet erg royaal kwa doorsnede.
- Indien aluminium: ik zie geen pasta zitten waar ze op elkaar gebout zitten en dat ene schroefje is dubieus kwa gasdichte verbinding.
- Die ringterminals op de busbar zijn wel krapjes voor de te verwachten stromen.
- Stel dat de architectuur een phase shifted fullbridge gebruikt (of halfbridge met 2 primaire windingen op de trafo). Dan heb je bij een middelgrote Vin primair zo'n 200-250A lopen met een rimpel van rond de 70Amp die uit de elco's komt. Da's knap stevig voor die 4 elcootjes.

Ik weet niet hoe lang dit apparaat al stilstaat, maar als dat onbekend of langere tijd is zou ik het ding even voeden vanuit een stroombegrensde labvoeding, langzaam de spanning opregelen en uur of 24 op 30V ofzo laten staan. Even er zeker van zijn dat de oxidelaag in die elco's intact is voor je tientallen amperes aan rimpel erdoorheen gaat sturen kan zeker geen kwaad.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik geloof niet dat ik het ding dit jaar nog ga proberen in bedrijf te stellen, maar die langzame opstart had ik ook al in gedachten, waarschijnlijk is het ding al best wel een tijd in rust gehouden, dus opstarten is een ding wat enige aandacht vereist.
Ik ken de procedure nog van 400V elco's in buizen apparaten die geformeerd moesten worden als ze lange tijd niet te doen hadden gehad, hier geldt waarschijnlijk hetzelfde. Uren op spanning 10%, daarna uren op 20% en zo verder tot uiteindelijk weer 100%.
Ik heb alleen geen variac meer, dus even uitzoeken hoe ik dat ga doen, maar ik denk dat dat goed gaat komen.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Gewoon een DC labvoeding op de DC klemmen. Die elco's zitten aan de 24V kant
Plaats reactie