410 x 1000

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

tuscani

410 x 1000

Bericht door tuscani »

weeral; ik ben aan het rondkijken om een 410 x1000 draaibank(je) aan te schaffen maar kan nergens vinden wat het grote verschil in prijs verklaard
tussen de verschillende merken gezien de meeste juist dezelfde specificaties hebben ( gewicht /vermogen/ toerental/ uitzicht ) ik weet er zijn ook vario modellen die tot een max van 3000 troeren gaan en dit automatisch aanpassen aan de diameter zodat de omloop snelheid gelijk blijft maar die dingen kosten dan al vlug nog 5000 euro meer

de "gewone " 410x1000 modellen met DRO kosten tussen de 8500 en 19000 euro voor op het eerste zicht dezelfde machiens
volgens de duurdere (knuth ) zitten bij hun hoogwaardige SKF lages gemonteerd en worden de machines exra gecontrolleerd op nauwkeurigheid
maar ook de goedkoopste (CORMAC) heeft " hoogwaardige "lagers en nauwkeurigheids attest . HMR machines die iets duurder zijn dan de CORMAC geven geen info over lagers en nauwkeurigheid maar mogelijk zit dat er ook bij .al zijn deze attesten volgens mij met een grove korrel zout te nemen

dus ik zoek wat de prijs verschillen verantwoorden om te kiezen voor die of die merken (cromak/HMR/huvema/bernardo/crispijn/knuth )
en dit specifiek voor de machines in de 410x1000 series niet echte hobby machientjes meer
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 1 time

Re: 410 x 1000

Bericht door Huub Buis »

Als ik kijk naar de klachten en "testen" over de afgelopen 10 jaar op Yutube, dan hebben alle hobby merken een onderhoudsbeurt nodig als de draaibank uit de krat gehaald wordt. Voor hobby gebruik zou ik mij over de lagers geen zorgen maken. Zelfs mijn 2 HBM draaibanken heb jaren van mishandeling probleemloos verwerkt.
Als het je eerste draaibank is voor hobby gebruik, dan zou ik een goedkoop exemplaar nemen om te leren draaien. Draai je hoofdzakelijk grote diameters metaal, dan heb je koppel nodig. Een draaibank met vario (heb ik ook, is mooi stil) is daar minder geschikt voor omdat je dan vaak een riem moet omleggen wat (op mijn draaibank) veel tijd kost. Een draaibank met tandwielen is wat dat betreft gemakkelijker maar maakt ook veel meer lawaai.
Een constante snijsnelheid is mooi bij het vlakdraaien van grotere diameters. Bij kleinere diameters heb ik er geen voordeel van omdat mijn draaibank al snel tegen zijn limiet van 2000 RPM aan loopt. Een grote draaibank heeft meestal ook een grote klauwplaat en die heeft maar een beperkt max toerental. Mijn 160 mm klauwplaat gaat maar tot 2500 RPM.
Een draaibank is een groot compromis. Bedenk wat je hoofdzakelijk gaat maken en stem daar de draaibank op af. Dan zijn er dingen die je nog wel kunt maken ook al is de draaibank daar minder geschikt voor en er zijn dingen de gewoonweg niet gaan.
Kijk ook naar de doorlaat van de draaibank. Het is zoveel handiger als je het werkstuk door de klauwplaat kunt steken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
xander janssen

Bericht door xander janssen »

Mijn Proxxon PD400 draaide direct uit de krat zonder enig onderhoud of afstellen binnen 0.03 over 300 mm.

Nu, na ruim 15 jaar en veel gebruik nog altijd heel zuiver draaiwerk.

Als ik ooit een nieuwe ga kopen wordt het een Wabeco. Zeer tevreden over de kwaliteit van mijn nieuwe freesbank. Vermoed dat hun draaibanken ook zekfde kwaliteit en nauwkeurigheid zullen hebben. En die zijn er ook in grotere formaten.
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Met een Cormak zit je al een of tree tredes boven het "goedkope chinese hobby" spul.

https://www.cormak.pl/gb/420-lathes

En Knuth kan er ook wat van.

https://www.knuth.com/en-us/machines/tu ... tal-lathes

Huvema is geen touw op te trekken. Die importeren vanalles van goedkoop hobby spul tot iets wat er best goed uit ziet (en ook in die prijs categorie zit).

Er zit een vrij groot verschil tussen een draaibank die gemaakt is om "zwaar te verspanen" en een die vooral op nauwkeurigheid gebouwd is. Je geeft al duidelijk aan dat je wat beters wilt dan die "hobby machientjes". Maar zo te zien weet je zelf niet goed wat je wilt. Het is ook je eerste bericht op dit forum, dus "wij" weten ook niet wie je bent of wat bij je past.

Marius Hornberger (Youtuber) heeft heel recent een Knuth gekocht.
Een paar jaar terug heeft Stephan Gotteswinter ook een 2e-hands draaibank gekocht, en een uitgebreid verhaal over waarom hij precies die draaibank heeft gekocht. (Hij maakt vooral kleine dingen, nauwkeurigheid is belangrijk voor hem).

Wil je nieuw of tweedehands? Omdat de machine die jij wilt net iets te groot is voor de gemiddelde hobbyist, is er vermoedlijk een vrij groot aanbod voor een redelijke prijs. 2e hands maakt het wel weer een stuk moeilijker. Er zit vanalles tussen compleet versleten en bijna nieuw.
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Heb vanmiddag nog ff rond geneusd op het Duitse zerspanungsbude.
Je kunt ook gaan voor een Europese zmm, of een gereviseerde meuser..
Zmm wordt ook verkocht door crispyn, dus hij zou je het verschil tussen zn eigen merk en een zmm moeten kunnen vertellen.
Er zit ook een groot verschil tussen machines uit Taiwan of China, hoewel sommige mensen vinden dat Taiwan China is :lol:
joopbos
Donateur
Contacteer:

Bericht door joopbos »

voor mooie "echt" goede kwaliteits draaibanken, AI, Schaublin kijk eens op https://schinfa.nl/
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 1 time

Bericht door Huub Buis »

Jan Plastiek heeft in 2024 ook een nieuwe draaibank aangeschaft. In zijn topic komen een aantal modellen en merken naar voren.
https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=279434#p279434
There are only 2 limits, the sky and your imagination
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

Inderdaad,

ik kocht deze bij Huvema, na een bezoek ter plaatse, er stonden toen 5 modellen, de Chinese waren voor mij allen te laag of te lawaaierig, ik heb ze allen laten draaien en mijn bank was veruit de stilste en zonder onderhuidse trillingen, door de hand op een bank te houden als ze draait, voel je ook of de draaibank b.v.b. een resonantie heeft, daar was ik zeer kieskeurig in omdat ik enkel kunststoffen draai en de minste trilling is zichtbaar in het draaioppervlak, ik ben zeer tevreden van mijn bank, het is een Taiwanees. De fabrikant is deze
http://www.shyesheng.com/products_detai ... 1702240026
Vergeet niet dat deze kaal binnen komt, maar als je zoekt vind je hier klauwplaten voor rond de €500 i.p.v. €2000 en meer.
Ik heb nu 4 klauwplaten, allen van Bison, zelf centrerende 3 en 4 klauw 315mm bij Maxodeal
1 onafhankelijke 4 klauw 315mm via Marktplaats
1spantang klauwplaat C5 met spantangen van 1 tot 30mm per 0,5mm oplopend. hier was Gedema de Goedkoopste
Deze week ook nog een Bison 250mm Westcott gecombineerde klauwplaat gekocht, die kan bij repetitief werk met onregelmatige vormen toch als een zelf centrerende gebruikt worden.Deze is mijn frees leverancier gekocht
Breek de dag, frees een lijntje.
jteu2002

Bericht door jteu2002 »

iemand ervaring hier mee of met dit merk AYEL-TECH CD6241 x 1000 ?
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

jteu2002

Bericht door jteu2002 »

Leeuwinga schreef: 24 nov 2025 15:13 al eens gekeken bij:
https://www.crispyn.be/draaibanken
zeker en vast maar de vraag die ik mij stel hoe komt het dat de prijzen voor een zelfde machine met zo goed als zelfde opties zoveel
van prijs kunne verschillen ? als ik naar de 410x1000 chineese kijk met digitale uitlezing en snelwisselaar + 4 klauw etz.
kom ik op enorme prijs verschillen uit gaande tussen de 7300 cormak HMB 9750 crispyn 12800 euro huvema 13200 pijzen zonder BTW
transport van polen kost 1130 euro maar die andere brengen ze ook niet gratis . ik kan moeilijk geloven dat het 5000 euro kost om bij fabricatie hoogwaardige lagers te laten monteren en de machine te testen en na te meten op nauwkeurigheid ????
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Goede raad, ga ook eens achter de draaibanken staan bij deze handelaars, ik vond de chinese voor mij allemaal te laag. De topline die ik kocht was voor mij de ideale hoogte, degene zonder vibratie, de stilste. Verschil zit in een wel of niet gehard bed, kwaliteit van de onderdelen etc.
jteu2002

Bericht door jteu2002 »

janplastiek schreef: 25 nov 2025 07:54 Goede raad, ga ook eens achter de draaibanken staan bij deze handelaars, ik vond de chinese voor mij allemaal te laag. De topline die ik kocht was voor mij de ideale hoogte, degene zonder vibratie, de stilste. Verschil zit in een wel of niet gehard bed, kwaliteit van de onderdelen etc.
goed idee , ik heb nu een celtic 14 en die is voor mij goed van hoogte
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Net als hoe het bij mij is gegaan, de Celtic 14(meer dan 40 jaar oud) is weggedaan en de nieuwe er voor in de plaats gekomen. Niet omdat de Celtic niet goed meer was maar door mijn halfzijdige gezichtsverlamming kon ik de nonius voor de maat aanduiding niet meer fatsoenlijk aflezen, op een oude bank nog een nieuwe aflezing zetten werd door de accountant afgeraden.
Omdat de roverheid toch teveel wou afromen is daarom een nieuwe bank gekocht.
De prijs is voor mij niet het grootste issue geweest om eender welke bank wel of niet te kopen omdat ik deze dus zakelijk aankocht, maar de stabiliteit (lees geen gedaver of trillingen tijdens het draaien) de hoogte en het formaat natuurlijk.
Crispyn verkoopt de machines van Huvema, je kan eerst eens bij Huvema kijken en dan bestellen bij Crispyn
Plaats reactie