Lompe wagens pakken. Eerst kijken hoe zwaar je Z-as wordt die uitschuift. Dan hele lompe kogellagers op die Y-as pakken. Die RG versie van hiwin lijkt me ideaal ervoor. Het gaat niet om de totale belasting hier die ze aankunnen maar de doorbuiging.Superkees schreef: 11 nov 2025 13:32 Dat vraag ik mij dus ook af. Daarbij gaan de wagentjes van de as er onder als scharnier fungeren en krijg je er ook nog eens de speling van de achterste twee bij.
Op grond van die keuzes dan ontwerp je er een constructie bij. Die zal dan wel snel vele vele duizenden kilo's worden wil je het met een girder type constructie doen.
De meer lichtgewicht oplossing is de Y-as op 2 plekken ondersteunen - hebben we natuurlijk een gantry en geen girder.
Is waarom al die moderne 5-assers natuurlijk gantries zijn.
Zo'n 5-asser heeft natuurlijk vooral nut als je zaak zo weet op te spannen dat je zoveel mogelijk vlakken in 1 keer kunt frezen.
Daar is al snel wat lengte voor nodig in Y-richting.

