Zelfbouw 5-Axis CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

diepchess
Contacteer:

Re: Zelfbouw 5-Axis CNC

Bericht door diepchess »

Superkees schreef: 11 nov 2025 13:32 Dat vraag ik mij dus ook af. Daarbij gaan de wagentjes van de as er onder als scharnier fungeren en krijg je er ook nog eens de speling van de achterste twee bij.
Lompe wagens pakken. Eerst kijken hoe zwaar je Z-as wordt die uitschuift. Dan hele lompe kogellagers op die Y-as pakken. Die RG versie van hiwin lijkt me ideaal ervoor. Het gaat niet om de totale belasting hier die ze aankunnen maar de doorbuiging.

Op grond van die keuzes dan ontwerp je er een constructie bij. Die zal dan wel snel vele vele duizenden kilo's worden wil je het met een girder type constructie doen.

De meer lichtgewicht oplossing is de Y-as op 2 plekken ondersteunen - hebben we natuurlijk een gantry en geen girder.
Is waarom al die moderne 5-assers natuurlijk gantries zijn.

Zo'n 5-asser heeft natuurlijk vooral nut als je zaak zo weet op te spannen dat je zoveel mogelijk vlakken in 1 keer kunt frezen.
Daar is al snel wat lengte voor nodig in Y-richting.
diepchess
Contacteer:

Bericht door diepchess »

EmuuuH schreef: 11 okt 2025 18:42 Enkel het basisframe wordt met beton en de staanders van het onderstel. Voor de rest heb ik de grote frees delen in staal aangevraagd.
Rails op Y-as zou ik absoluut gaan voor: https://www.damencnc.com/nl/hiwin-profi ... ce-m/a1405
dus bevestiging van onderkant. Dus qua doorbuiging doen paar boutjes op wat staal wat je over y-as laat lopen niet zoveel.

Dus hoe sterker die rails zelf zijn des te kleinere constructie je nodig hebt wat megaveel gewicht scheelt, want de rails zelf doen het voor je.

Eerst de freesmotor selecteren, dan kast eromheen bouwen. Gewicht meten. Dan op grond daarvan rails selecteren op Y-as.
Dan pas de constructie ontwerpen.

(look who is talking)

En ik weet dat er fiks wat betonlievelingen hier in het forum zitten, omdat die paar honderd euro aan epoxy te duur bevonden wordt, maar als we het dan toch over beton hebben waarom niet epoxy-beton type dabit - heb je minder epoxy nodig.

Keertje verwarmen paar dagen later fiks laten ontluchten en daarna hoef je niet eerst een jaar te wachten tot het beton gekrompen is maar is de constructie af.

Heb hier nu met aluminium wat gedaan - volgende keer wordt dat ook epoxy beton natuurlijk (probleem hier gewicht wat op de vloer mag).
diepchess
Contacteer:

Bericht door diepchess »

P1-Engineering schreef: 10 sep 2025 21:13
De trunnion
25823
Die trunnion ziet er tof uit!
EmuuuH
Contacteer:

Bericht door EmuuuH »

Paar dagen niet gecheckt en een hele reeks berichten gemist..
De rails waar ik voor ga (en die ik al heb liggen) zijn de hiwin RG Serie van 25mm. In plaats van kogeltjes hebben deze rollengeleiding wat ze een stuk stijver zou moeten maken.
uiteindelijk is de afstand van de freesmotor (center) tot de voorste loopwagen <2x de afstand tussen de wagens.

De reden dat ik voor beton gegaan ben in plaats van Epoxygraniet is vanwege de manier waarop ik het aan het staal ga bevestigen zo min mogelijk verschil in krimp wil hebben. Beton komt qua uitzettingscoëfficiënt een stuk dichter bij staal dan dat de epoxygraniet komt voor zover mijn research klopt.

Edit: voor het beton heb ik geen standaard bouwmarkt beton, maar wel het UHPC van Tegno.
LangLeveDeHobby

Bericht door LangLeveDeHobby »

Jammer dat er nog geen nieuwe video is 😀
Papaatje

Bericht door Papaatje »

LangLeveDeHobby schreef: 13 dec 2025 20:40 Jammer dat er nog geen nieuwe video is 😀
+1 ;-)
EmuuuH
Contacteer:

Bericht door EmuuuH »

+1 Helemaal mee eens!
Ik ben 'as we speak' aan het editten op de video over de besturingskast. Maar vooral ben ik heel hard aan het wachten op mijn gefreesde delen. Die verwacht ik nog dit jaar binnen te krijgen. Dan zal ik in elk geval wat foto's posten.
Plaats reactie