Doorslijpschijven 0.6 0.8 1 mm wat een verschil
Moderator: Moderators
- spinningwheels
- Contacteer:
Doorslijpschijven 0.6 0.8 1 mm wat een verschil
Al een jaar geleden kreeg ik hier een tip over de 0.6 mm doorslijpschijfjes van rhodius.
Toen eens 2 besteld, zijn niet goedkoop maar snijden wel heel mooi.
Nu een aantal aardig scherp kunnen kopen en ook een doosje 0.8 mm van rhodius.
Dus de tijd genomen om even goed te testen, voor nu alleen nog in alu.
De 0.8 doet het al een heel stuk mooier dan de 1. aanzienlijk minder braam, minder hitte dus wil niet plakken aan het alu zoals een 1 mm wel doet.
De 0.6 is helemaal mooi. de makkelijkste om uit de hand een kraslijn mee te volgen. en snijd ook een heel stuk sneller.
Alleen je moet niet drukken en ook niet even snel afbramen zoals met een 1 mm nog wel kan.
Ik ben wel om. voor het ruigere werk gewoon de 1 mm of het doosje 0.8 opmaken, maar verder de 0.6. Zeer zeker de meerprijs wel waard.
Toen eens 2 besteld, zijn niet goedkoop maar snijden wel heel mooi.
Nu een aantal aardig scherp kunnen kopen en ook een doosje 0.8 mm van rhodius.
Dus de tijd genomen om even goed te testen, voor nu alleen nog in alu.
De 0.8 doet het al een heel stuk mooier dan de 1. aanzienlijk minder braam, minder hitte dus wil niet plakken aan het alu zoals een 1 mm wel doet.
De 0.6 is helemaal mooi. de makkelijkste om uit de hand een kraslijn mee te volgen. en snijd ook een heel stuk sneller.
Alleen je moet niet drukken en ook niet even snel afbramen zoals met een 1 mm nog wel kan.
Ik ben wel om. voor het ruigere werk gewoon de 1 mm of het doosje 0.8 opmaken, maar verder de 0.6. Zeer zeker de meerprijs wel waard.
In theorie kan ik praktisch alles
Re: Doorslijpschijven 0.6 0.8 1 mm wat een verschil
Lol, ik vond de overgang van 2,5 naar 1 mm al een wereld van verschil. Wist niet eens dat je ze nog dunner had. Hoe werken die in dik materiaal (staf dia 25 ofzo)?
- hainjedaf
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Ik kende de dunne alleen uit de plaatwerkerij.mjeuring schreef: 23 okt 2025 09:38 Lol, ik vond de overgang van 2,5 naar 1 mm al een wereld van verschil. Wist niet eens dat je ze nog dunner had. Hoe werken die in dik materiaal (staf dia 25 ofzo)?
Veel nauwkeuiger als je vb een achterscherm moet vervangen en de slijp- en lasnaad mooi vol in het zicht zal zijn...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Die dunne vragen minder vermogen van je slijptol, slijptol blijft daardoor beter op toeren (zeker bij een accutol). Ik gebruik alleen nog maar 1 mm schijfjes.
Probeer maar eens een keer de 3M Cubitron 0.8mm.
Die zijn nog een heel stuk beter als de Rodius.
- spinningwheels
- Contacteer:
Kon die Rodius heel scherp kopen, bijna op de datum.BlueGTT schreef: 23 okt 2025 19:43 Probeer maar eens een keer de 3M Cubitron 0.8mm.
Ja weet dat Cubitron helemaal mooi is, Heel wat doosjes 1 mm verbruikt, zijn alleen wat aan de prijs en geen 0.6
Inderdaad, die dunne schijven bevallen mij ook wel, ik ken alleen de 1mm, de dunnere zal ik ook eens kopen.
Maar bij sandwichpanel ( blik-PIR-blik, dat van die "dozen" op een industrieterrein ) slijt een schijf erg hard.
Voor de lange stukken is een snel draaiende cirkelzaag veel handiger en ook netter.
EN ik zie te vaak dat er geen beschermkap om de schijf zit, als er een brok afvliegt dan . . .
Maar bij sandwichpanel ( blik-PIR-blik, dat van die "dozen" op een industrieterrein ) slijt een schijf erg hard.
Voor de lange stukken is een snel draaiende cirkelzaag veel handiger en ook netter.
EN ik zie te vaak dat er geen beschermkap om de schijf zit, als er een brok afvliegt dan . . .
https://european-alternatives.eu/ https://appdwang.nl/
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
- spinningwheels
- Contacteer:
Dan ben je lek.keesfrees schreef: 24 okt 2025 10:53
Wat dat betreft zijn het best wel linke dingen die slijptollen. Maar o zo handig.
-
Tonybryden
- Contacteer:
Ik gebruik de dunste van 3M voor autoschade herstel en werken perfect .