opslaan van kleinere stukje aluminium ...
Moderator: Moderators
-
MarcoPajotter
- Contacteer:
opslaan van kleinere stukje aluminium ...
hallo iedereen,
zoals jullie ondertussen wel zullen weten,
ben ik een diy robotjes bouwer.
omdat ik daarvoor alsmaar kleinere stukje alu nodig heb,
spaar ik ook elk klein stukje aluminium om later eens te gebruiken.
maar ...
ik heb al dozen en plastiek boxen vol kleine stukjes,
en het zoeken naar het beste stukje neemt alsmaar meer tijd in beslag.
wie heeft er een goed systeem bedacht, voor de opslag van zijn voorraad ?
alvast bedankt,
marco
zoals jullie ondertussen wel zullen weten,
ben ik een diy robotjes bouwer.
omdat ik daarvoor alsmaar kleinere stukje alu nodig heb,
spaar ik ook elk klein stukje aluminium om later eens te gebruiken.
maar ...
ik heb al dozen en plastiek boxen vol kleine stukjes,
en het zoeken naar het beste stukje neemt alsmaar meer tijd in beslag.
wie heeft er een goed systeem bedacht, voor de opslag van zijn voorraad ?
alvast bedankt,
marco
- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -
Re: opslaan van kleinere stukje aluminium ...
Ik heb een poging gedaan voor hetzelfde probleem maar voor wat groter plaatmateriaal.
Mijn conclusie is dat ik een set kasten en kastjes nodig had, elk voor een basismaat.
Uitgaande van de meest voorkomende standaardmaat (122x244) werd dat 30, 40, 60, 80 en 122 cm diep. Deze maten zijn de dieptes die een kast(je) moet hebben, de hoogtes variëren.
De kast voor 60 cm was de eerste, (hele lengtes en aangebroken), een kast voor 80 lange smallere stroken is er, gecombineerd met kortere smalle stroken.
In de planning staat nu een kast voor hele platen, en een kastje voor stroken van 60 x maximaal 60.
Jij hebt vast een systeem voor kleinere maten nodig, misschien in lades of kratjes? Per maximum lengte in een kratje, breedte in de hoogte? Kratje iets voorover gekanteld in de kast?
En in je systeem het adagium in gedachten houden "Vergeten, ontoegankelijke of onzichtbare voorraad is geen voorraad"?
Mijn conclusie is dat ik een set kasten en kastjes nodig had, elk voor een basismaat.
Uitgaande van de meest voorkomende standaardmaat (122x244) werd dat 30, 40, 60, 80 en 122 cm diep. Deze maten zijn de dieptes die een kast(je) moet hebben, de hoogtes variëren.
De kast voor 60 cm was de eerste, (hele lengtes en aangebroken), een kast voor 80 lange smallere stroken is er, gecombineerd met kortere smalle stroken.
In de planning staat nu een kast voor hele platen, en een kastje voor stroken van 60 x maximaal 60.
Jij hebt vast een systeem voor kleinere maten nodig, misschien in lades of kratjes? Per maximum lengte in een kratje, breedte in de hoogte? Kratje iets voorover gekanteld in de kast?
En in je systeem het adagium in gedachten houden "Vergeten, ontoegankelijke of onzichtbare voorraad is geen voorraad"?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
-
xander janssen
Ik lees mee, heb hetzelfde probleem voor:
Messing
Staal
RVS
Aluminium
POM
Koper
...
Sorteer nu vooral op materiaal en dan op vorm e.g. platstaf, rondstaf, zeskant, plaat
Messing
Staal
RVS
Aluminium
POM
Koper
...
Sorteer nu vooral op materiaal en dan op vorm e.g. platstaf, rondstaf, zeskant, plaat
- Bjornski1976
Eens in de zoveel tijd gaan alle stukjes in de smeltkroes en giet ik er plakken, staven of andere vormen van. Het word uiteindelijk niet het mooist homogene maar voldoet voor mijn toepassingen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Een deel kan samen in dezelfde container als de maten vergelijkbaar zijn, pom, messing en rvs bijt elkaar niet en zijn prima uit elkaar te houden.
Ik heb mijn diversen metrische dingen met twee diameters in een bak, m3 en m8, m4 en m10. die maten belemmeren de zoektocht niet.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
Moin,
Kijk eens in een catalogus en/of een magazijn van een (non-ferro) metaalhandel, daar is alles in categorieën met onderverdelingen ondergebracht.
Categorieën : draad, plaat, gaas, staf, buis, extruded, enz.
Mogelijke onderverdelingen: materiaal soort, dikte, lengte, diameter, profiel soort, etc.
Dat is ook in het klein toe te passen met een (tweedehands) ladenkast (eventueel rollend), zoals van onder een metalen bureau (zelf heb ik er vier met laden van verschillende hoogten als een blok, naast en op elkaar staan), of (als het kleiner moet/kan) stapelbare (plastic) brievenbakken (van bij de kringloopwinkel, of nieuw van de kantoorboekhandel).
Een echt luxe uitvoering is een tekenkast (voor een afbeelding, zoek via google image search), die kun je dan eventueel per lade weer onderverdelen middels (koppelbare, Curver!) ladeverdelers. Zo'n kast is ook een goede huisvesting voor schuurpapier, vellen pakking, plastic plaat, elektronica onderdelen, O-ringen, schroefjes/boutjes/moertjes, (kippen)veertjes, laat je fantasie de vrije (uit)loop, zelfs karton en papier past er in !
Kijk eens in een catalogus en/of een magazijn van een (non-ferro) metaalhandel, daar is alles in categorieën met onderverdelingen ondergebracht.
Categorieën : draad, plaat, gaas, staf, buis, extruded, enz.
Mogelijke onderverdelingen: materiaal soort, dikte, lengte, diameter, profiel soort, etc.
Dat is ook in het klein toe te passen met een (tweedehands) ladenkast (eventueel rollend), zoals van onder een metalen bureau (zelf heb ik er vier met laden van verschillende hoogten als een blok, naast en op elkaar staan), of (als het kleiner moet/kan) stapelbare (plastic) brievenbakken (van bij de kringloopwinkel, of nieuw van de kantoorboekhandel).
Een echt luxe uitvoering is een tekenkast (voor een afbeelding, zoek via google image search), die kun je dan eventueel per lade weer onderverdelen middels (koppelbare, Curver!) ladeverdelers. Zo'n kast is ook een goede huisvesting voor schuurpapier, vellen pakking, plastic plaat, elektronica onderdelen, O-ringen, schroefjes/boutjes/moertjes, (kippen)veertjes, laat je fantasie de vrije (uit)loop, zelfs karton en papier past er in !
May the Torque be with you,
Ludvig
Ludvig
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 2 times
Mijn rond materiaal staat als het langer is dan 0.5 mm rechtop tegen de muur of langer dan 2 meter ligt plat op de vloer in de garage of op de zolder. Moet daar nog een nettere oplossing voor maken. Staf korter dan 500 mm ligt in vakken onder de werkbank, één vak per materiaal soort.
Plaatmateriaal dat in een gereedschapslade past doe ik daar in, één lade per materiaal soort. Groter staat weer rechtop tegen de muur of ligt plat in de garage of op zolder.
Ik maak hoofdzakelijk klein spul maar kan niet ieder stukje bewaren ook al komt het ooit eens van pas. In een gereedschapslade passen heel veel kleine stukjes en dat is ook redelijk overzichtelijk.
Ik heb een voorraad lijst voor het langere staf en plaatmateriaal. Als het kan, pas ik mijn ontwerpen aan, zodat het uit voorraad gemaakt kan worden.
Plaatmateriaal dat in een gereedschapslade past doe ik daar in, één lade per materiaal soort. Groter staat weer rechtop tegen de muur of ligt plat in de garage of op zolder.
Ik maak hoofdzakelijk klein spul maar kan niet ieder stukje bewaren ook al komt het ooit eens van pas. In een gereedschapslade passen heel veel kleine stukjes en dat is ook redelijk overzichtelijk.
Ik heb een voorraad lijst voor het langere staf en plaatmateriaal. Als het kan, pas ik mijn ontwerpen aan, zodat het uit voorraad gemaakt kan worden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination