tijd tussen m3 en toerental
Moderator: Moderators
tijd tussen m3 en toerental
Ik gebruik een servomotor als spindelmotor.
Nu staat er in de beschrijving van de driver dat er tussen het bekrachtigen van de servo en een daadwerkelijk toerental opdracht minimaal 550 milliseconden moet zitten.
Ik gebruik de 0-10volt voor m.n toerental en dan 2 relais aansturingen voor de m3 3n m4 functie.
besturing is mach 3.
weet iemand hoeveel tijd er tussen het schakelen van het relais (m3) en het 0-10 volt signaal zit?
of hoe dit op de een of andere manier is in te stellen.
Ik heb er nu een schakelaar tussen zitten en moet dus handmatig de spindel bekrachtigen maar zou dat liever automatisch hebben.
Nu staat er in de beschrijving van de driver dat er tussen het bekrachtigen van de servo en een daadwerkelijk toerental opdracht minimaal 550 milliseconden moet zitten.
Ik gebruik de 0-10volt voor m.n toerental en dan 2 relais aansturingen voor de m3 3n m4 functie.
besturing is mach 3.
weet iemand hoeveel tijd er tussen het schakelen van het relais (m3) en het 0-10 volt signaal zit?
of hoe dit op de een of andere manier is in te stellen.
Ik heb er nu een schakelaar tussen zitten en moet dus handmatig de spindel bekrachtigen maar zou dat liever automatisch hebben.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: tijd tussen m3 en toerental
Ik denk dat dit alleen is, net als bij mijn servo motor, als je in step/dir mode de servo bestuurd. Gewoon proberen zonder delay, zal wel goed gaan.machiel schreef: 18 sep 2025 13:24 Nu staat er in de beschrijving van de driver dat er tussen het bekrachtigen van de servo en een daadwerkelijk toerental opdracht minimaal 550 milliseconden moet zitten.
De schakeltijden van het relais zijn type afhankelijk. Volgens Google moet je denken aan 5..20 ms. Elektronische relais schakelen sneller, 1 ms en korter is heel normaal. De uitgang van het 0..10V PWM of een echt 0..10V signaal (afhankelijk van de hardware) zal sneller opbouwen dan het toerental van de spindel. Op de spindel driver kun je meestal ook een acelleratie instellen. Die zal de zaak nog meer vertragen en dat is maar goed ook.machiel schreef: 18 sep 2025 13:24 weet iemand hoeveel tijd er tussen het schakelen van het relais (m3) en het 0-10 volt signaal zit?
Bij mijn freesmachine het ik een "spinup time" ingesteld van 5 seconde zodat ik zeker weet dat de spindel op toeren is als de eerste freescommando's worden gegeven. De acceleratie van die (BLDC) spindel wordt door de BLDC driver geregeld en die zal ik ook wel laag hebben ingesteld.
Op de draaibank staat de acceleratie van 0..max RPM op 5 seconde ingesteld.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
-
FreesKever
machiel schreef: 18 sep 2025 13:24 Ik gebruik een servomotor als spindelmotor.
Volgens mij is dat bedoeld dat die 550mm zit tussen spanning op het hele ding zetten en aansturen, en heeft het niets te maken met verdere bediening. Die servo motoren kunnen hun volledige moment (koppel) leveren van 0.0 RPM. Die halve seconde is dan bedoeld om de voeding condensatoren in de motor driver op te laden, en ook om het hele ding zelf te initializeren (er zit een microcontroller in die de hele motorsturing (FOC enzo) voor je uitrekent, en die heeft ook wat tijd nodig om wakker te worden.
Zo hoort het dus niet. Je gaat niet de controller van de servo aan en uit schakelen. Die dingen horen aan te staan en met de juiste ingangen te worden aangestuurd, waarna ze zelf de motor naar het juiste toerental sturen.FreesKever schreef: 27 sep 2025 14:57 Die halve seconde is dan bedoeld om de voeding condensatoren in de motor driver op te laden, en ook om het hele ding zelf te initializeren (er zit een microcontroller in die de hele motorsturing (FOC enzo) voor je uitrekent, en die heeft ook wat tijd nodig om wakker te worden.
-
FreesKever
Een mis interpretatie denk ik. Natuurlijk zet je zo'n ding niet de hele dag aan /uit, en krijgt de hele sturing spanning. Maar ooit moet dat ding toch een keer aangezet worden, en voor die eerste keer (elke ochtend?) geld dan die extra halve seconde wacht tijd.
Nee, die halve seconde heeft daar niets mee te maken. Volledige onzin.

Het gaat mij om deze tekst.
Ik heb nu een externe schakelaar op de son aangesloten maar ik wil hem eigenlijk op het M3 relais aansluiten.
Kan dit? of kom ik dan in de knel met die 50ms?
-
Huub Buis
- Donateur
Dit staat in mijn Lichuan a4 handleiding:
Ik moet dus 0.1 seconde wachten met het sturen van een pulse input (step/dir mode) na het enabelen van de servo. Ik mag het enable signaal ook niet gebruiken als start/stop signaal. Daar kan ik de Zero speed clamp input signaal voor gebruiken. Nu enable ik in speed mode (0..10V) de servo met de potmeter op de 0 positie. Daarna draai ik de potmeter in de gewenste stand. Om uit te schakelen, zet ik de potmeter weer in de 0 positie.
Als ik niet de potmeter maar een input zou willen gebruiken om de motor aan/uit te zetten, zou ik een input configureren om de motor te stoppen met de "Zero speed clamp". Standaard is A4 driver input pin 4 al geconfigureerd om dat te doen. In mijn HLTC T3D servo driver werkt dat op z'n zelfde manier en ook de (€ 30) VFD kan ik zo besturen.
Ik moet dus 0.1 seconde wachten met het sturen van een pulse input (step/dir mode) na het enabelen van de servo. Ik mag het enable signaal ook niet gebruiken als start/stop signaal. Daar kan ik de Zero speed clamp input signaal voor gebruiken. Nu enable ik in speed mode (0..10V) de servo met de potmeter op de 0 positie. Daarna draai ik de potmeter in de gewenste stand. Om uit te schakelen, zet ik de potmeter weer in de 0 positie.
Als ik niet de potmeter maar een input zou willen gebruiken om de motor aan/uit te zetten, zou ik een input configureren om de motor te stoppen met de "Zero speed clamp". Standaard is A4 driver input pin 4 al geconfigureerd om dat te doen. In mijn HLTC T3D servo driver werkt dat op z'n zelfde manier en ook de (€ 30) VFD kan ik zo besturen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
dus als ik het goed begrijp kan wat ik wil wel maar moet ik de zero speed klamp functie gebruiken in plaats van de SON.
En dan de servo "ingeschakeld" laten (p98 = 1 )
Ik gebruik ook de HLTC T3D.
Er zitten wel heel veel mogelijkheden op zo,n driver voor iemand die er niet in thuis is
En dan de servo "ingeschakeld" laten (p98 = 1 )
Ik gebruik ook de HLTC T3D.
Er zitten wel heel veel mogelijkheden op zo,n driver voor iemand die er niet in thuis is
-
Huub Buis
- Donateur
Dat is de manier om het te doen.machiel schreef: 07 okt 2025 09:30 dus als ik het goed begrijp kan wat ik wil wel maar moet ik de zero speed klamp functie gebruiken in plaats van de SON.
Als je de servo ingeschakeld laat, kun je de spindel niet meer verdraaien. Ik zou daarom een schakelaar gebruiken om de enable van de spindel te activeren. Daarnaast een 2e schakelaar om de spindel aan/uit te zetten en een 3e schakelaar voor de draairichting.
Op de freesmachine draai ik de draairichting om tijdens het tappen. Een langere tuimel schakelaar is dan handig. De overige schakelaars heb ik liever verzonken om onbedoeld (veiliger) inschakelen te voorkomen.
Mijn HLTC-T3D servo zit nog in de doos en is alleen initieel getest. Ik heb nog geen tijd gehad om hem op de freesmachine te monteren maar kan hem wel op de werkbank testen.
Die HLTC-T3D AC servo is door de bijgeleverde kabels met gemonteerde stekker, step/dir en speed mode, RS485 ondersteuning, redelijk goede handleiding en vriendelijk prijskaartje mijn voorkeur servo.
Ja, het kost wel wat tijd om je dat eigen te maken. Maar daarmee kun je wel een systeem helemaal naar wens maken. De voorbeelden voor position/speed/torque mode zijn een goede basis. Als je daarmee begint, heb je snel een werkende machine. Schrijf de instellingen op en voer één voor één de gewenste aanpassingen uit. Dan kun je altijd weer terug naar de laatst werkende situatie.machiel schreef: 07 okt 2025 09:30 Er zitten wel heel veel mogelijkheden op zo,n driver voor iemand die er niet in thuis is![]()
Ik heb m nu zover dat toerental en draairichting allemaal door mach 3 aangestuurd word.
Ik moet alleen de servo / spindel even handmatig aan zetten voor ik het programma start en uit als hij klaar is.
Het werkt al een jaar prima zo maar het is natuurlijk leuker om het net zo als de "echte" machines te laten werken.
Voor de draairichting gebruik ik gewoon een paar relais die een signaal gevel naar de servo en dan de 0 - 10 volt ook
naar de servo (wel via een omvormertje van pwm naar 0-10v )
En dat alles zit aan het bekende rode usb bordje.
Ik moet alleen de servo / spindel even handmatig aan zetten voor ik het programma start en uit als hij klaar is.
Het werkt al een jaar prima zo maar het is natuurlijk leuker om het net zo als de "echte" machines te laten werken.
Voor de draairichting gebruik ik gewoon een paar relais die een signaal gevel naar de servo en dan de 0 - 10 volt ook
naar de servo (wel via een omvormertje van pwm naar 0-10v )
En dat alles zit aan het bekende rode usb bordje.
-
Huub Buis
- Donateur
Als ik de (BLDC) spindel van de CNC router of de op de spindel van de draaibank (brushed DC) op 0 RPM zet, dat stoppen ze met draaien. Ook de Lichuan A4 servo van de draaibank stopt ook met draaien als ik die op 0 RPM zet. De spindel van de freesmachine (AC motor met VFD) stopt niet omdat ik het min toerental daar op 50 RPM heb gezet.machiel schreef: 07 okt 2025 10:28 Ik moet alleen de servo / spindel even handmatig aan zetten voor ik het programma start en uit als hij klaar is.
Ik denk dat jij ook met het PWM signaal het toerental van de servo op 0 RPM kan zetten. Als het PWM signaal op 0 RPM staat, dan zal de spindel zeker nog langzaam draaien. Met parameter P047 kun je de offset instellen zodat de spindel echt stopt. Eventueel kun je met parameter P051 en P052 een marginale bandbreedte instelt (dead zone) waarbij het toerental niet veranderd. Dan is de offset minder afhankelijk van kleine veranderingen in het PWM signaal t.g.v. b.v. temperatuurschommelingen.
Ik vindt dat een prima bordje dat door de schroefconnectoren "gemakkelijk" aan te sluiten is. De documentatie is wat minder en niet eenduidig maar als je eenmaal weet hoe het moet, dan maakt dat niet uit. Het is jammer dat het bordje geen schroefdraadsnijden (G33) ondersteund in Mach3. Ook de GrblHAL firmware voor dit bordje ondersteund geen schroefdraadsnijden . Toch denk ik dat de GrblHAL of uCNC firmware hier voor wel aan te passen is. Het staat op mijn ToDo lijst om ooit een keer te doen.