myford draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Quepee
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Re: myford draaibank

Bericht door Quepee »

Zeiken over een stopcontact lijkt me ook geen goed plan.
hainjedaf
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door hainjedaf »

Quepee schreef: 11 sep 2025 23:17 Zeiken over een stopcontact lijkt me ook geen goed plan.
Wie weet....
Er zijn zoveel dingen die ik nog niet geprobeerd heb...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
keesijp68

Bericht door keesijp68 »

Maar goed de draaibank staat hier nu.

Heb dat ding gekocht omdat meten van de afwijkingen allemaal ruim binnen 0.01mm vielen.

Had wel lichtjes wat krassen in het bovendeel van het bed, maar niks bijzonders en niet over het geheel
komt denk ik door de spaantjes, en ding is al flink oud, (45 jaar).

Zit best wat bij, zie foto,s en ook een freeshulpstuk wat je op de slede kan monteren.

Zit op houten multiplex plaat geschroefd niet de beste weg om goed uit te lijnen.

Bood ook een goede boormachine aan, een optimus voor 50 euro, heb die ook genomen,
ben nu goed uitgerust hoop ik, ook als ik later eens aan klokken werk omdat ik te oud wordt
voor het zware oldtimer hobbiewerk.
Bijlagen
WP_20250913_11_46_15_Pro.jpg
WP_20250913_11_42_20_Pro.jpg
WP_20250913_11_46_41_Pro.jpg
WP_20250913_11_46_29_Pro.jpg
WP_20250913_11_46_10_Pro.jpg
WP_20250913_11_42_12_Pro.jpg
keesijp68

Bericht door keesijp68 »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 sep 2025 17:38 Maar misschien is die draaibank daar maar even tijdelijk geplaatst omdat z’n definitieve plek nog even leeg geveegd moest worden.
En dat is maar goed ook anders hadden we weer niet lekker commentaar kunnen leveren.
De man gebruikte hem niet maar was van een familielid welke is overleden. Deze man maakte er busjes mee voor de restauratie van indian motoren.

Wat een drama is dat wel, het leven is je niet gegeven, maar geleend.
keesijp68

Bericht door keesijp68 »

Ik heb eens gekeken naar wat mogelijk is kwa frezen van de klauwen.

Ik kan hem inspannen en op de draaibank bewerken, zoals de bussen er uit frezen met een
vlakfrees of met normale frees en dan aan twee kanten.

Maar voor het goede moet ik een iets grotere machineklem hebben lijkt me.

Ik heb de draaibank geheel bekeken, en moet uit elkaar, was ingevet en dat is gedroogt. Valt ook
op dat er geen backlash voelbaar is, er zit een plaatje op dat het er uit kan halen. heb de conus
bekeken, hij maakt stapjes van 0.01 mm ook de draaibank zelf. Wat ik mis is de aan de zijkanten zittende
veeg vilt, dat is er namelijk origineel niet.
Bijlagen
WP_20250915_14_34_52_Pro.jpg
JanSr

Bericht door JanSr »

keesijp68 schreef: 13 sep 2025 15:29 Heb dat ding gekocht omdat meten van de afwijkingen allemaal ruim binnen 0.01mm vielen.
Erg nieuwsgierig hoe je die afwijkingen hebt gemeten, vooral ook welke afwijkingen en met welke hulpmiddelen.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

keesijp68 schreef: 15 sep 2025 15:04 Ik heb eens gekeken naar wat mogelijk is kwa frezen van de klauwen.
Op de foto staat een opspanplaat. Die is gemaakt om zulke dingen op te spannen. Mogelijk moet je daar nog een hulpstukje voor maken. Draaien doe je op een heeeeel bescheiden toerental. Om de balans te verbeteren kun je ook nog losse gewichten op de opspanplaat schroeven. Bedenk dat als zoiet los komt je niet in de buurt moet staan.

De klauw moet je centreren. Een eerste centrering gaat snel met een centerpunt in de losse kop. Daarmee haal je wel 0.2 mm. Daarna een taster op de binnenkant van de bus en verder centreren. Als de bus is uitgedraaid kun je een nieuwe sleeve draaien op de maat van de uitgedraaide bus.
Opspanplaat.jpg
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesijp68

Bericht door keesijp68 »

Ik heb een kotterkop op het oog maar is een MK2 morse, heb eens gemeten maar deze past gewoon.

Daarmee kan ik ook kotteren en is veiliger dan de opspanplaat. zo,n klauw moet niet om je oren vliegen inderdaad.

De kotterkop is MC2 en hoop dus dat dit past nogmaals maar zo te zien wel. het inklemmen van de klauw in het
freesstuk is prima.

De draaibank, dings is uiterst precies, ik heb het uitgemeten maar zit zelfs onder de 0.010. maar langsdraaien
wijkt wel wat meer af, maar dat komt omdat de bank opgesteld moet worden en dit kan je ook nog bijstellen

ZE hebben de draaibank op een multiplex plaat zitten, ik kan dat vervangen door een bouwplex plaat van 25 dik
dat is bijzonder stijf. Blokjes moet ik dan nog hebben, hardhout en of van staal profiel maken, weet iemand
wat beste is, ik heb er geen kast van staal bij, ik heb de ferm op een eiken kast staan, dat blad is ook behoorlijk
sterk eiken.

vrg kees
Bijlagen
WP_20250926_12_21_54_Pro.jpg
WP_20250926_12_09_01_Pro.jpg
WP_20250924_17_59_40_Pro.jpg
ScreenHunter 367.jpg
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Bij mijn kotterkop zat een MK2 en MK3 houder.
De bijgeleverde Widia beitels zijn niet echt bruikbaar, veel te flexibel. Ik zet daar een draaibank binnendraaibeitel met een DCGT of CCGT insert. Die G versie zijn super scherp en hebben daardoor lager snijkrachten.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1 ... -kotterkop
There are only 2 limits, the sky and your imagination
JanSr

Bericht door JanSr »

keesijp68 schreef: 26 sep 2025 16:06 ZE hebben de draaibank op een multiplex plaat zitten, ik kan dat vervangen door een bouwplex plaat van 25 dik
dat is bijzonder stijf. Blokjes moet ik dan nog hebben, hardhout en of van staal profiel maken, weet iemand
wat beste is, ik heb er geen kast van staal bij, ik heb de ferm op een eiken kast staan, dat blad is ook behoorlijk
sterk eiken.
Als je op zoek bent naar stijfheid kan je het best beginnen met te kijken naar dit lijstje: https://nl.wikipedia.org/wiki/Elasticiteitsmodulus

Je ziet daar dat de stijfheid van hout ligt tussen de 9 en de 16 GPa. De stijfheid van staal is 210 GPa, dus meer dan 13 maal zo stijf.
Een draaibank op hout zetten is dan ook totaal zinloos. Een stalen kast met daarop een staalplaat is een redelijk begin.

Daarbij kom ik ook terug op mijn eerdere vraag:
JanSr schreef: 15 sep 2025 19:06
keesijp68 schreef: 13 sep 2025 15:29 Heb dat ding gekocht omdat meten van de afwijkingen allemaal ruim binnen 0.01mm vielen.
Erg nieuwsgierig hoe je die afwijkingen hebt gemeten, vooral ook welke afwijkingen en met welke hulpmiddelen.
Hoe ter wereld heb je dat gemeten en met welk meetgereedschap? De meeste amateur-beginnelingen hebben de spullen daar niet voor en weten ook niet hoe je dat moet meten.
keesijp68

Bericht door keesijp68 »

Ik heb dat gemeten met een micrometer, is niet zo moeilijk, hij had wel afwijking als je langs werkstuk ging
niet over de bovenkant, dus bed is oke, de Myford kan je instellen voor de langs draai precisie en wat betreft plaatsing,
het betreft kleine bank, ik weet niet of dat nu zo verschrikkelijk veel uitmaakt.. Kijk het meten van de afwijkingen
kan wellicht nog wel preciezer, maar heb dit gedaan met een as die precies is, dat had ik al gedaan voor de aankoop
om vanaf boven te meten zodat ik kan zien of bed nog wel goed was, geen afwijking, naaldje bleef gelijk lopen
dat betekend oke.

Ik ga voor de stijfheid wel iets maken ja, je hebt gelijk over hout, van staal, of zoeken naar een kast, die heb ik nu niet.

Waar de bank vandaan komt deze man maakte onderdelen voor de indian motoren, en dat moet precies, dus dat hout
scheen dan wel prima te werken, er komen geen enorme krachten vrij omdat het voor lichter draaiwerk is bedoeld.

De kotterkop doet het prima,
keesijp68

Bericht door keesijp68 »

hfjbuis schreef: 26 sep 2025 19:03 Bij mijn kotterkop zat een MK2 en MK3 houder.
De bijgeleverde Widia beitels zijn niet echt bruikbaar, veel te flexibel. Ik zet daar een draaibank binnendraaibeitel met een DCGT of CCGT insert. Die G versie zijn super scherp en hebben daardoor lager snijkrachten.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1 ... -kotterkop
Ja dat moet ik naar kijken natuurlijk, ik heb wat meer liggen, w van de bijtels die er bij zitten met dat afgedraaide kontje zijn
best wel dun, maar wellicht waren die voor heel licht werk, er zit er een bij met een wissel beiteltje, deze is wel stijf genoeg
voor wat ik er mee wil, fijn werk zoals uitkotteren remklauw.

Maar zal eens bij hbm kijken, is wel chinees spul hoor daar. Ik heb voor de gebruikte net zo veel betaald incl verzenden als wat ze
aanboden.

Bij deze zitten ook gewoon dunnere beiteltjes trouwens, het is maar net wat je ermee doet.

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-7 ... tterkoppen
JanSr

Bericht door JanSr »

keesijp68 schreef: 03 okt 2025 13:54 Ik heb dat gemeten met een micrometer, is niet zo moeilijk, hij had wel afwijking als je langs werkstuk ging
niet over de bovenkant, dus bed is oke
Als ik dit zo lees denk ik, dat je bedoelt dat je met een meetklokje bezig was. Met een micrometer meet je alleen diameters.
Dit is een meetklok:
Meetklok.png
Dit is een micrometer:
Micrometer.png
Voor de onderdelen van een antiquiteit als een Indian is precisie nauwelijks van belang. Dat zal met een Myford wel lukken.

Als je echt wil weten hoe je de afwijkingen van een draaibank meet, is het handig om eens te zoeken op Youtube.
Zoek maar eens op: "measuring and adjusting a lathe".
keesijp68

Bericht door keesijp68 »

Ja klopt Ik heb beide klokjes, en nog een extra klokje met een voeler.

De micrometer gebruik ik inderdaad voor de as diktes of alles wat buitenom gemeten moet worden.

Ik heb nu de remklauw ingeklemd en de oude bussen er uit gefreesd, nu moet de boring in de remklauw
worden gekotterd om de bussen te kunnen ontvangen, overmaat is 0.025 mm voor de loctite, slip fit..

Omdat ik dat nog niet heb gedaan, wat is de beste manier om de zaak uit te klokken? ik gebruik wel de
klok om de kotterkop te bedienen, omdat ik precies moet. heb nu gewoon een buis afgedraaid zodat
ie precies in center zit en de klauw er over geschoven zodanig dat ie er precies in kan, zo heb ik altijd
de zaak recht lijkt me. Maar goede ideeén welkom.

Heb een extra steun gemaakt, omdat de klauw anders niet goed zit, nu zit ie muurvast. En de vraag natuurlijk
kan ik ook messing bussen gebruiken in de klauw ipv rvs? rvs zet namelijk flink uit bij warmte,
Bijlagen
WP_20251011_13_29_50_Pro.jpg
WP_20251011_13_29_36_Pro.jpg
WP_20251011_11_11_41_Pro.jpg
WP_20251011_11_11_25_Pro.jpg
Laatst gewijzigd door keesijp68 op 11 okt 2025 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie