Let erop dat je niet zoveel kracht zet dat je de spindel verbuigt. Als je het onderdeel wilt hergebruiken, dan is dat een manier om te doen.Marijke&Peter schreef: 24 aug 2025 12:17 Ik ga een speciaal stukje gereedschap maken zodat ik meer kracht kan zetten
Emcomat V8 onderhoud.
Moderator: Moderators
-
Huub Buis
- Donateur
- Berichten: 4219
- Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
- Locatie: Hoensbroek
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Emcomat V8 onderhoud.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- Marijke&Peter
- Donateur
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
- Locatie: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Emcomat V8 onderhoud.
Uiteraard, maar uiteindelijk viel het erg mee met de kracht die nodig was.hfjbuis schreef: 24 aug 2025 14:22Let erop dat je niet zoveel kracht zet dat je de spindel verbuigt.

De volgende stap is om de olie af te tappen, daarna kan de draaibank naar de 1e verdieping.
-
Huub Buis
- Donateur
- Berichten: 4219
- Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
- Locatie: Hoensbroek
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Emcomat V8 onderhoud.
Mooi dat het zonder schade los is gekomen. Die plaat kun je bewaren voor de volgende wissel!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 13181
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Re: Emcomat V8 onderhoud.
Hulp gereedschapje maken is altijd goed.
Ik denk eigenlijk niet dat je die schijf nog kunt gebruiken. Die klemming werkt op deze manier niet meer zoals bedacht.
Ik denk eigenlijk niet dat je die schijf nog kunt gebruiken. Die klemming werkt op deze manier niet meer zoals bedacht.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Emcomat V8 onderhoud.
de bevestiging in de schijf gaat in ieder geval niet meer klemmen.
Een vervangende zou het meest ideaal zijn.
Alternatief zou je kunnen overwegen om de klemming in 2en te delen aan te passen. mogelijk geeft dit een minimale onbalans maar dit het geheel wel vast.

Het lassen van de bestaande gietijzeren ring lijkt mij niet het beste idee
Een vervangende zou het meest ideaal zijn.
Alternatief zou je kunnen overwegen om de klemming in 2en te delen aan te passen. mogelijk geeft dit een minimale onbalans maar dit het geheel wel vast.

Het lassen van de bestaande gietijzeren ring lijkt mij niet het beste idee
-
Huub Buis
- Donateur
- Berichten: 4219
- Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
- Locatie: Hoensbroek
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Emcomat V8 onderhoud.
Je hebt nog een 2e klauwplaat met zo'n zelfde plaat die waarschijnlijk uitwisselbaar is.
Ik denk dat dat deel behalve voor klemming, die bus ook voor centrering zorgt. Maar wat let je om te kijken hoe goed het functioneert. Zolang je de klauwplaat maar niet andersom laat draaien, kan hij er ook niet aflopen.hugo stoutjesdijk schreef: 24 aug 2025 17:48 Die klemming werkt op deze manier niet meer zoals bedacht.
Misschien kun je zelf, t.z.t., een nieuw plaat maken. Daar heb je tenslotte een draaibank voor.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- Marijke&Peter
- Donateur
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
- Locatie: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Emcomat V8 onderhoud.
Om het transport makkelijker te maken zijn de meeste onderdelen er af.
Alleen de tandwielkast zit nog op het bed, dit i.v.m. de uitlijning.
Met hulp van een elektrische lier en de buurman is de gedemonteerde draaibank gearriveerd op de 1e verdieping.
Mijn broertje wist een bedrijf waar ze tandriemen verkopen.
Helaas hadden ze dit model daar niet, wel kreeg ik daar de naam van een ander bedrijf, en een typenummer :
"T5 520 25"
Daarna ontdekte ik dat er onder een laag zwarte aanslag ook een nummmer op de tandriem gedrukt staat :
"200 XL 100"
Bij dat volgende bedrijf hebben ze de tandriem wel, maar moet deze on-line besteld worden.
https://aandrijftechniek.nl/product/200 ... ntinental/
Dat lijkt weer een ander typenummer te zijn.
Ook moet ik bij het bestellen zelf de breete van 25mm aangeven.
Alleen dat laatste lukt nog niet omdat ik nergens kan vinden waar ik die 25mm kan aangeven.
En in de technische gegevens kan ik niets vinden over de breete.
Die specificaties zijn :
Gewicht (kg/m) 0.9608
Spoed (mm) 5.08
Hoogte riem (mm) 2.3
Spoorlengte (mm) 508
Materiaal riem CR
Koordmateriaal Glass
Riemprofiel XL
Number of teeth, Z 100
Belt length code (in) 200
Antistatic ISO 9563 Nee
Belt length code (in) 200
Merk Continental
Gewicht (kg/m) 0.9608
Spoed (mm) 5.08
Materiaal riem CR
Riemprofiel XL
Groetjes, Peter
Alleen de tandwielkast zit nog op het bed, dit i.v.m. de uitlijning.
Met hulp van een elektrische lier en de buurman is de gedemonteerde draaibank gearriveerd op de 1e verdieping.
Mijn broertje wist een bedrijf waar ze tandriemen verkopen.
Helaas hadden ze dit model daar niet, wel kreeg ik daar de naam van een ander bedrijf, en een typenummer :
"T5 520 25"
Daarna ontdekte ik dat er onder een laag zwarte aanslag ook een nummmer op de tandriem gedrukt staat :
"200 XL 100"
Bij dat volgende bedrijf hebben ze de tandriem wel, maar moet deze on-line besteld worden.
https://aandrijftechniek.nl/product/200 ... ntinental/
Dat lijkt weer een ander typenummer te zijn.
Ook moet ik bij het bestellen zelf de breete van 25mm aangeven.
Alleen dat laatste lukt nog niet omdat ik nergens kan vinden waar ik die 25mm kan aangeven.
En in de technische gegevens kan ik niets vinden over de breete.
Die specificaties zijn :
Gewicht (kg/m) 0.9608
Spoed (mm) 5.08
Hoogte riem (mm) 2.3
Spoorlengte (mm) 508
Materiaal riem CR
Koordmateriaal Glass
Riemprofiel XL
Number of teeth, Z 100
Belt length code (in) 200
Antistatic ISO 9563 Nee
Belt length code (in) 200
Merk Continental
Gewicht (kg/m) 0.9608
Spoed (mm) 5.08
Materiaal riem CR
Riemprofiel XL
Groetjes, Peter
-
Huub Buis
- Donateur
- Berichten: 4219
- Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
- Locatie: Hoensbroek
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Emcomat V8 onderhoud.
Zoek op 200 XL 25 belt, dan vindt je deze riem op 25 breed. Die van gates zijn goed.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- Marijke&Peter
- Donateur
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
- Locatie: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Emcomat V8 onderhoud.
Nou probeer ik te snappen hoe die typenummers zijn opgebouwd.
De oude band heeft een opdruk "200 XL 100" en is 25mm breed.
https://aandrijftechniek.nl/product/200 ... lts-gates/
Deze heeft volgens de specificatie een
Breedte riem (mm) = 6.4
Belt width code (inch) 025
Dus ik denk dat het laatste getal de breete is in % van een inch.
De oude band heeft een opdruk "200 XL 100" en is 25mm breed.
https://aandrijftechniek.nl/product/200 ... lts-gates/
Deze heeft volgens de specificatie een
Breedte riem (mm) = 6.4
Belt width code (inch) 025
Dus ik denk dat het laatste getal de breete is in % van een inch.
Re: Emcomat V8 onderhoud.
laatste getal verteld je idd de breedte
de riem die je hebt zal 1 inch breed / 25,4 mm breed geweest zijn en 508 mm lang (ofwel 20 inch)
https://www.bruinaandrijftechniek.nl/ar ... 248194095&
de riem die je hebt zal 1 inch breed / 25,4 mm breed geweest zijn en 508 mm lang (ofwel 20 inch)
https://www.bruinaandrijftechniek.nl/ar ... 248194095&
-
Huub Buis
- Donateur
- Berichten: 4219
- Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
- Locatie: Hoensbroek
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Emcomat V8 onderhoud.
Vraag het aan microsoft Copilot, dit soort vragen kan hij beantwoorden (kon mijn PDF niet vinden)
https://www.ammeraalbeltech.com/globala ... -chart.pdf
Niet geheel foutloos want 200 is 100 tanden!!!! als ik het mij goed herinner.
Antwoord van CoPilot:
https://www.ammeraalbeltech.com/globala ... -chart.pdf
Niet geheel foutloos want 200 is 100 tanden!!!! als ik het mij goed herinner.
Antwoord van CoPilot:
Code: Selecteer alles
1. Check the Belt Markings
Most belts have printed or embossed codes. For XL belts, you’ll often see something like:
XL037 → XL pitch, 0.375" wide
150XL037 → 150 teeth, XL pitch, 0.375" wide
2. Measure the Belt
Use a caliper or ruler to measure:
Pitch: Distance between teeth (XL = 0.200 inches)
Width: Common widths are 0.25", 0.375", and 0.5"
Length: Count the number of teeth and multiply by pitch
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Re: Emcomat V8 onderhoud.
de 200 staat volgens mij voor het aantal inches, oftewel 20,0hfjbuis schreef: 12 sep 2025 22:52
Niet geheel foutloos want 200 is 100 tanden!!!! als ik het mij goed herinner.
die 100 tanden klopt dan ook helemaal
net nog even de lengte vergeleken en bv een 070 xl is 7 inches lang
- Marijke&Peter
- Donateur
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
- Locatie: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Emcomat V8 onderhoud.
Bedankt voor de uitleg
weer wat geleerd.
Inmiddels is de nieuwe tandriem gearriveerd.
De codering is "200 XL" , dus zonder aanduiding voor de breedte.
Het opgeven van de gewenste breedte moet daar op de plek waar je bij andere artikelen het aantal opgeeft.
Je besteld het dus per mm breedte ( maar dat staat er nog niet bij )
https://aandrijftechniek.nl/product/200 ... ntinental/

Groetjes, Peter
Inmiddels is de nieuwe tandriem gearriveerd.
De codering is "200 XL" , dus zonder aanduiding voor de breedte.
Het opgeven van de gewenste breedte moet daar op de plek waar je bij andere artikelen het aantal opgeeft.
Je besteld het dus per mm breedte ( maar dat staat er nog niet bij )
https://aandrijftechniek.nl/product/200 ... ntinental/

Groetjes, Peter
- Marijke&Peter
- Donateur
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
- Locatie: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Emcomat V8 onderhoud.
Het mechaniek van de drukknoppen is gedeeltelijk defect.
Als ik de drukknop voor de stand "hoog toeren" , tot op de bodem indruk en vast houd, dan werkt het goed.
als ik deze los laat komt die een paar mm omhoog, dat is genoeg voor een los contact.
Dit is het schema : https://www.circuitsonline.net/forum/file/115649

In de stand laag toeren meet ik van af de voedingskabel :
Linksom : 3x 37,5 Ohm
Rechtsom : 3x 37,5 Ohm
Als de schakelaar in de stand hoog toeren staat meet ik :
Linksom :
2x 35,2 Ohm
1x 28,2 Ohm ( tussen fase 1 en 2 )
Rechtsom :
2x 35,2 Ohm
1x 28,2 Ohm ( tussen fase 1 en 3 )
Bij het tot op de bodem ingedrukt houden is dat :
3x 28,2 Ohm
Het open peuteren van die oude schakelaar zie ik niet zo zitten,
Het alternatief is om 2 relais te gebruiken die de functie van de schakelaar overnemen.
Dan kan ik de oude schakelaar wel gebruiken om de relais in te schakelen.
Op het blok schakelaars zit een witte drukknop, daar staat een pictogram van schroefdraad bij.
Maar het inschakelen van de spindel voor het maken van schroefdraad gaat met mechanische tandwielen.
Dus wat is de functie van de witte knop ?
Groetjes, Peter



Als ik de drukknop voor de stand "hoog toeren" , tot op de bodem indruk en vast houd, dan werkt het goed.
als ik deze los laat komt die een paar mm omhoog, dat is genoeg voor een los contact.
Dit is het schema : https://www.circuitsonline.net/forum/file/115649

In de stand laag toeren meet ik van af de voedingskabel :
Linksom : 3x 37,5 Ohm
Rechtsom : 3x 37,5 Ohm
Als de schakelaar in de stand hoog toeren staat meet ik :
Linksom :
2x 35,2 Ohm
1x 28,2 Ohm ( tussen fase 1 en 2 )
Rechtsom :
2x 35,2 Ohm
1x 28,2 Ohm ( tussen fase 1 en 3 )
Bij het tot op de bodem ingedrukt houden is dat :
3x 28,2 Ohm
Het open peuteren van die oude schakelaar zie ik niet zo zitten,
Het alternatief is om 2 relais te gebruiken die de functie van de schakelaar overnemen.
Dan kan ik de oude schakelaar wel gebruiken om de relais in te schakelen.
Op het blok schakelaars zit een witte drukknop, daar staat een pictogram van schroefdraad bij.
Maar het inschakelen van de spindel voor het maken van schroefdraad gaat met mechanische tandwielen.
Dus wat is de functie van de witte knop ?
Groetjes, Peter




