myford draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hainjedaf
Donateur
Been thanked: 1 time

Re: myford draaibank

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 sep 2025 13:58
Rocnc schreef: 09 sep 2025 07:54 Interessante plek voor een stopcontact. In de spetterende van het koelmiddel :roll:
Je moet niet zo kritisch zijn. :lol:
Zuurstof... Ik kwam echt niet meer bij.
Zeker toen ik in de vergroting zag dat er een keuringssticker op zat.....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
JanSr

Bericht door JanSr »

en wat betreft niet metrisch, daar ga
ik op letten want ik wil metrisch
De eerste metrische Myford, die ik tegenkwam, jaren geleden, had spindels met 2,5 mm spoed, zodat je dus per omwenteling 2,5 mm deed.
Uitermate onhandig. Nep- metrisch, noem ik dat. Bovendien vond ik, dat de diameter van elke nonius zeer ondermaats was.

Bij mijn Harrison is dat Ø63 mm en bij mijn AI Ø70 mm. Die zijn tenminste goed af te lezen.
Zoals ik al zei: Hopeloos ouderwets. Maar: goed genoeg voor stoomtreintjes.
keesijp68

Bericht door keesijp68 »

Rocnc schreef: 09 sep 2025 07:54 Interessante plek voor een stopcontact. In de spetterende van het koelmiddel :roll:
Het is een aardestopkontakt dus dat is ongevaarlijk, alleen slaat je lekschakelaar er uit
als er nat in komt, ongeaard dat is wel zeer gevaarlijk zo.
Laatst gewijzigd door keesijp68 op 10 sep 2025 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
keesijp68

Bericht door keesijp68 »

JanSr schreef: 10 sep 2025 12:09
en wat betreft niet metrisch, daar ga
ik op letten want ik wil metrisch
De eerste metrische Myford, die ik tegenkwam, jaren geleden, had spindels met 2,5 mm spoed, zodat je dus per omwenteling 2,5 mm deed.
Uitermate onhandig. Nep- metrisch, noem ik dat. Bovendien vond ik, dat de diameter van elke nonius zeer ondermaats was.

Bij mijn Harrison is dat Ø63 mm en bij mijn AI Ø70 mm. Die zijn tenminste goed af te lezen.
Zoals ik al zei: Hopeloos ouderwets. Maar: goed genoeg voor stoomtreintjes.
Myfords zijn heel precies daar ligt het niet aan, en zijn zeer geschikt voor precisiewerk maar niet het grote zware werk, wat ik ook niet doe.

De myford die ik wil gaan bekijken is uit 1980, heeft roller lagers, en mm indeling op de nonius, je kan deze wieltjes kopen met zelfs 0.01 mm stap en nulinstelling, niet eens zo duur. deze zijn wat groter zodat ze uitkomen op deze stappen. Of is het kleiner?

Heb deal voor 900 euro, en dit zit er allemaal bij. klein tandwieltje mist een tand, maar die zijn gewoon verkrijgbaar, anders een kunstgebitje. leuk is ook de frees unit.
Bijlagen
ScreenHunter 337.jpg
ScreenHunter 338.jpg
ScreenHunter 339.jpg
ScreenHunter 340.jpg
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times

Bericht door Huub Buis »

Veel plezier er mee. We horen wel hoe het bevalt en zien je werkstukken wel verschijnen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesijp68 schreef: 10 sep 2025 16:50
Het is een aardestopkontakt dus dat is ongevaarlijk, alleen slaat je lekschakelaar er uit
als er nat in komt, ongeaard dat is wel zeer gevaarlijk zo.
Inderdaad, ik zou me er niet te druk om maken. ( onder die kraan werd per slot ook gewoon gekeurd, en dat was in het ziekenhuis, wel hulp dicht bij ;-) )
Maar dat verhaal dat het omdat het een aarde stopkontakt is, is niet correct. Ook zonder aarde slaat je aardlek er uit. Bijna standaard gemaakte vergissing.
Steek er gewoon een adaptor van een leuke machine lamp in, kan er ook geen vuil in.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Rocnc

Bericht door Rocnc »

Steek er gewoon een adaptor van een leuke machine lamp in, kan er ook geen vuil in.
Nee. Het hoort gewoon niet zo. Zo'n stopcontact moet van zichzelf veilig zijn in de omgeving waar hij zit. Zonder dat die veiligheid afhankelijk is van dingen als een aardlekschakelaar. Aardlekschakelaars zijn een extra. Iedereen met een houding van "ach het gaat toch altijd goed" vind ik gewoon dom. Dat zijn de mensen die aan het begin staan van droevige nieuwsberichtjes of van afleveringen van Seconds from diseaster.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Als het een installatie met aardlekschakelaars is (volgens mij kun je dat op de foto niet zien) dan ben je sowieso afhankelijk van het correct functioneren van die aardlekschakelaar. Bij een dergelijke installatie wordt namelijk een veel minder laag-Ohmige aarde geslagen. Daardoor werkt het klassieke principe; dat de stroomafvoer naar aarde voldoende hoog wordt om de zekering op te blazen niet meer. Bij een installatie met aardlekschakelaars (bijna alle tegenwoordig) is de enig functie van de randaarde om bij een stroom naar aarde de aardlek te laten trippen zodat dat niet pas gebeurd als je er met je handen aan zit. Maar zoals Hugo aangeeft, ook dan zal de aardlek alsnog z'n werk doen.

Het voelt misschien wat eng, afhankelijk te zijn van zo' stukje techniek, maar bedenk dat in de oude situatie de zekering er lang niet altijd op tijd uitging. Het aantal dodelijke slachtoffers door elektrocutie is sinds de 30mA aardlek spectaculair afgenomen.
Superkees

Bericht door Superkees »

Vervang dat ding door een net exemplaar met een dekseltje. Dan ben je weer helemaal bij de tijd.

De functie van randaarde is niet gewijzigd. Enkel tript nu (als het goed is) eerder de aardlekschakelaar, dan de installatieautomaat.
Rocnc

Bericht door Rocnc »

Vervang dat ding door een net exemplaar met een dekseltje. Dan ben je weer helemaal bij de tijd.
Beter is: de draaibank verplaatsen, het stopcontact verplaatsen of (in de hobbysfeer) een fatsoenlijk kapje over het gehele stopcontact met stekker plaatsen. Maar er dan wel een gewoonte van maken om regelmatig te kijken of er achter die kap geen vuil ophoopt. Die kap moet natuurlijk ook voorkomen dat vocht langs de muur naar beneden sijpelt en zo bij de achterzijde van het stopcontact kan komen.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
hainjedaf
Donateur

Bericht door hainjedaf »

Nee. Het hoort gewoon niet zo. Zo'n stopcontact moet van zichzelf veilig zijn in de omgeving waar hij zit.
Iedereen zeikt over dat stopkontakt, maar onze grote veiligheids autist @Kjelt heb ik nog niet gehoord :mrgreen: :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar misschien is die draaibank daar maar even tijdelijk geplaatst omdat z’n definitieve plek nog even leeg geveegd moest worden.
En dat is maar goed ook anders hadden we weer niet lekker commentaar kunnen leveren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Hij staat op een wasmachine of droger lijkt me ook niet de meest geschikte plek om lekker een stukje rvs af te steken.
hainjedaf
Donateur

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 sep 2025 17:38 En dat is maar goed ook anders hadden we weer niet lekker commentaar kunnen leveren.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Plaats reactie