Aan welke merk/type CNC machine moet ik denken

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Starpoint

Aan welke merk/type CNC machine moet ik denken

Bericht door Starpoint »

Heren en wie weet ook een aantal dames,

Zal me even kort voorstellen.
Ik ben Marcel 55 jaar jong.
Ben vanaf mijn 13e met electronica bezig als hobby en werk in de prof. audio. (reparatie, onderhoud, bedenken van audiokabel systemen en paneelbouw).

Aan welk merk/type CNC machine moet ik denken bij onderstaande werkzaamheden?

Bewerken van aluminium 19 inch frontpanelen.
Koelprofielen van aluminium tot 10mm bewerken en gladfrezen.
Plaatijzer tot ca 1.5mm bewerken.
Proef printplaten maken (FR4 materiaal).

Ben opzoek naar een desktop model die materialen kan bewerken/inspannen van 30cm diep, 60cm breed en ca 15cm hoog.
Uiteraard dient de machine nauwkeurig te zijn met name om de printplaten te frezen en boren.

Wie weet een merk en type die aan bovenstaande eisen kan voldoen?
Een gebruikte of zelfbouwmachine (die te koop is) behoort ook tot de mogelijkheden.

Wie kan me op weg helpen ik zie de bomen niet meer door het(CNC)bos?
Er is zoveel te koop.

Met vriendelijke groet en in afwachting van de eventuele reacties,
Marcel
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Re: Aan welke merk/type CNC machine moet ik denken

Bericht door Ballegooijen »

Mag ik vragen of je ook al ervaring hebt met CAD/CAM en frezen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Starpoint schreef: 28 aug 2025 15:09 Aan welk merk/type CNC machine moet ik denken bij onderstaande werkzaamheden?

Bewerken van aluminium 19 inch frontpanelen.
Koelprofielen van aluminium tot 10mm bewerken en gladfrezen.
Plaatijzer tot ca 1.5mm bewerken.
Proef printplaten maken (FR4 materiaal).

Ben opzoek naar een desktop model die materialen kan bewerken/inspannen van 30cm diep, 60cm breed en ca 15cm hoog.
Uiteraard dient de machine nauwkeurig te zijn met name om de printplaten te frezen en boren.
Ja, de vraag van Ballegooijen is een heel belangrijke, met een machine alleen ben je hooguit halfweg, je hebt ook software nodig, voor het frezen van printjes (hoewel dat eigenlijk toch langzaan achterhaald begint te worden door de goedkope en snelle alternatieven uit China)
Maar ook voor het ontwerpen van dingen, het maken van tool[aden, dus de freesmachine vertellen wat er waar gefreesd moet worden én dan ook nog welk besuringssysteem zou je bij voorkeur willen hebben.

Je vraagt om een desktop machine, gezien de afmetingen van je werkstukken wordt dat toch al een eheikel punt, een freesbereik van 600 x 300 x 150 mm heb je al snel een machine van 1000 x 600 x 500 mm afmetingen en een gewicht van 100 of meer kilo's.
Ja, er zijn machines die deze afmetingen aan kunnen en beduidend minder wegen, maar of je daar blij van gaat worden vraag ik me dan toch echt af.

Ik heb wat op Marktplaats gekeken en vind een paar machines die wellicht iets voor je zouden kunnen zijn:

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... werkbereik

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... rtaalfrees

Er zijn zeker nog meer machines te vinden die wellicht iets voor je zouden kunnen zijn, maar zie dit als een begin.
Mocht je wat op het oog hebben laat het hier weten, dan krijg je meer commentaar en hulp dan je lief is, reken daar maar op.
Starpoint

Bericht door Starpoint »

Bedankt voor de reacties.

Nee totaal geen ervaring met CNC maar wat ik niet weet is wel te leren (goed meelezen hier op het forum om te beginnen).
Ik dacht eerst de hardware in orde te maken en dan daarna pas de software.

Dat gele apparaat van Marktplaats is veel te groot dacht meer aan het merk CNC-step High-Z S, Dat is een aluminium frame maar weet niet of dat goede CNC machines zijn.

Ben blij dat jullie in ieder geval met me meedenken, koop liever gelijk een goede machine dan een hobby Bob ding dat als printplaten ga frezen meteen door de mand valt.

Even off topic als voorbeeld, heb ooit een vingerzetbank van 65cm gekocht van HBM vanwege geen ruimte meer, wat een shit ding is dat zeg bij de eerste vouw/plooi wist ik het al.
Had ik nog maar mijn Jorg vingerzetbank...zucht.

M.v.g.
Marcel
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Starpoint schreef: 28 aug 2025 17:20 Nee totaal geen ervaring met CNC maar wat ik niet weet is wel te leren (goed meelezen hier op het forum om te beginnen).
Ik dacht eerst de hardware in orde te maken en dan daarna pas de software.
Voor een behoorlijk deel bepaalt de software die je machine bestuurd ook de hardware (electronica) die je daar voor nodig hebt.
Eding CNC is een heel veel gebruikt platform hier op het forum, maar ook Mach3 en LinuxCNC zijn sterke kandidaten.
Dat gele apparaat van Marktplaats is veel te groot dacht meer aan het merk CNC-step High-Z S, Dat is een aluminium frame maar weet niet of dat goede CNC machines zijn.
Die CNC-step High-Z is goed voor de printplaten, maar is ook de HBM vingerzetbank voor b.v. je koelplaten frezen, daar heb je echt een degelijkere machine voor nodig. Dat wil niet zeggen dat het absoluut niet kan, maar je moet dan wel erg voorzichtig te werk gaan, je hebt gewoon massa nodig voor dat soort werk. Het ligt er dus helemaal aan waar je zwaartepunt qua werk ligt.

Wellicht is die andere machine die ik had aangegeven dan wel een iets betere keuze, maar ook daar ga niet even mee sjouwen.
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen »

Nee totaal geen ervaring met CNC maar wat ik niet weet is wel te leren
Uiteraard is alles te leren! Maar ik zou je adviseren om eens bij iemand te gaan kijken die al freest en daar je eerste kennismaking op te doen. Dat geeft jou denk ik een beter beeld van wat er allemaal bij komt kijken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Marcel,

Printplaten frezen, Staalplaten frezen en hoge onderdelen frezen, dat zijn totaal verschillende dingen. Staal in het formaat dat je aangeeft, vereist een hele degelijke machine. Met name de hoogte van 150 mm is "gigantisch" bij de gegeven lengte en breedte. Tel daar nog de benodigde ruimte voor de toolhouder, tool en toolwissel bij en het wordt een hele hoge machine die om staal te frezen echt wel stijf moet zijn.

Ik frees FR4 PCB's en staal op dezelfde machine, maar die heeft een werkbereik van (X,Y,Z) 140x240 en 160 mm hoog.

Van CAD naar CNC frezen was een maanden lang leertraject en ik leer nog elke dag.

Als je wilt kun je komen kijken (Hoensbroek, Limburg). Stuur dan maar een bericht (PM).

Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Ik weet niet wat je budget is.
Maar de machines van SK cnc zijn een zeer goede basis..je praat alleen over een veelvoud van een Chinese machine qua prijs.
https://www.maschinen-werkzeuge.com/de/ ... -1576.html
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

assink schreef: 29 aug 2025 07:44 Maar de machines van SK cnc zijn een zeer goede basis..je praat alleen over een veelvoud van een Chinese machine qua prijs.
Nou, € 5799 is de prijs van een kale machine zonder motoren, spindel, besturing, voedingen, basis plaat, etc. Ook wordt de Y-as met maar één spindel aangedreven. Dat is voor deze breedte van 750 mm wel heel erg weinig om metaal te frezen. Niet helemaal een bouwpakket maar ook geen kant en klare oplossing.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

hfjbuis schreef: 28 aug 2025 23:34 Marcel,

Printplaten frezen, Staalplaten frezen en hoge onderdelen frezen, dat zijn totaal verschillende dingen. Staal in het formaat dat je aangeeft, vereist een hele degelijke machine. Met name de hoogte van 150 mm is "gigantisch" bij de gegeven lengte en breedte. Tel daar nog de benodigde ruimte voor de toolhouder, tool en toolwissel bij en het wordt een hele hoge machine die om staal te frezen echt wel stijf moet zijn.

Ik frees FR4 PCB's en staal op dezelfde machine, maar die heeft een werkbereik van (X,Y,Z) 140x240 en 160 mm hoog.

Van CAD naar CNC frezen was een maanden lang leertraject en ik leer nog elke dag.

Als je wilt kun je komen kijken (Hoensbroek, Limburg). Stuur dan maar een bericht (PM).

Huub
Lezen is ook een vak, gaat over staalplaat van 1.5mm dik...waarschijnlijk de backplate van een electronica kast gezien de overige werkzaamheden.
Dat frezen op een router is allemaal niet zo spannend, enige vervelende zijn de stalen spaantjes die er afkomen, je hebt meestal geen flood koeling op een router.
assink schreef: 29 aug 2025 07:44 Ik weet niet wat je budget is.
Maar de machines van SK cnc zijn een zeer goede basis..je praat alleen over een veelvoud van een Chinese machine qua prijs.
https://www.maschinen-werkzeuge.com/de/ ... -1576.html
Ben zelf zeer tevreden over mijn SK machine (ST line van Sorotec komt daar vandaan). SK zelf is niet echt behulpzaam dus zou daar geen zaken mee doen.
Compleet pakket van Sorotec met een Eding besturing en Fusion CAD/CAM ben je binnen een maand gewoon lekker aan het frezen, is allemaal niet zo spannend als je goede spullen koopt.

https://www.sorotec.de/shop/CNC-fraesen ... alfraesen/
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Als je iets goedkoops zoekt dan is dit misschien wel iets voor je:

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... freesmotor

Of dit nauwkeurig genoeg is om printjes te frezen weet ik niet zeker, maar zou best wel eens mee kunnen vallen.
Dit is een redelijk simpel maar toch wel stabiel ontwerp, is niet te vergelijken met een machine van honderden kilo's zwaar, maar met wat beleid kun je hiermee wel alles doen wat jij wil.
Het lijkt er niet op dat er een besturing bij zit, maar dat is een kwestie van vragen aan de verkoper. Zo'n besturing hoeft niet duur en complex te zijn, voor weinig geld is al wel iets te koop.
Starpoint

Bericht door Starpoint »

Beste heren,

Helaas woon ik in Den Haag maar dat is een goed idee om eens bij iemand te kijken.
Zag dat er ergens een CNC bijeenkomst is, denk dat ik me daar maar eens moet gaan laten zien.

Het zijn inderdaad achter en zijpanelen van 19 inch inbouw kasten waar gaten in gefreesd moeten worden, slechts 1.5mm dik plaatijzer maar toch.

Wat betreft de hoogte (15cm) moet ik dat maar laten varen (dacht dat ik "'even"' grote H vormige koelprofielen van 12x12cm kon gaan frezen) niet dus, dan heb je het over een grote (gietijzeren??) machine van honderden kilo,s.

Fijn dat jullie me tips geven, ben ooit zendamateur geweest maar op diverse fora daarover werd er over het algemeen "anders" gereageerd, voel me hier meer dan welkom.

Over een aantal maanden ga ik ook een machine kopen en ga naast jullie tips (bedankt daarvoor) eens flink lezen op dit forum.

Met vriendelijke groet,
Marcel
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Mocht je Sorotec overwegen dan is daar 18 oktober open dag.
Wel een eindje rijden maar denk zeer nuttig voor je om het verschil tussen de diverse machines te kunnen zien.

https://webseite.sorotec.de/hausmesse-2025/
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Staan er geen Sorotec machines bij Eding? Het is denk ik sowieso een goed idee om de Open CNC-zone dag op 8 november bij Eding te bezoeken (viewtopic.php?p=305503&hilit=cnczone#p305503). Je kunt daar een boel zien en advies krijgen over het besturingssysteem (wel een beetje gekleurd :mrgreen: ).

Verder zijn er velen van ons aanwezig die je kunnen advieseren over welke machine voor jou het beste is (ook een beetje gekleurd 8) ). In ieder geval wordt je algemene inzicht in de materie er zeker beter 8) .
Plaats reactie