Snapmaker U1: 4 head toolchanger 3D printer
Moderator: Moderators
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Snapmaker U1: 4 head toolchanger 3D printer
Ik wil met 2 soorten filament (balgen voor de CNC router) gaan printen. Voor mijn huidige Artilery Genius printer is dat geen optie.
De H2D AMS van Bambu zou mijn eerste keus zijn als hij niet zo duur (2200), zo groot en zo zwaar (31 kg) was. De Bambu P1S AMS met één printkop (€700) is een goedkoop alternatief maar genereert weer veel afval.
De Snapmaker U1 met 4 printkoppen en toolchanger zonder AMS (Kickstarter prijs € 750, snel en minimaal afval) is een goedkoop alternatief. Omdat deze printer niet zo zwaar is (18 kg) en hij aan de achterkant niet toegankelijk hoeft te zijn overweeg ik hem te kopen. Inmiddels staan er op YouTube een aantal redelijk positieve reviews.
https://www.kickstarter.com/projects/sn ... wards_page
https://www.youtube.com/results?search_ ... apmaker+u1
De H2D AMS van Bambu zou mijn eerste keus zijn als hij niet zo duur (2200), zo groot en zo zwaar (31 kg) was. De Bambu P1S AMS met één printkop (€700) is een goedkoop alternatief maar genereert weer veel afval.
De Snapmaker U1 met 4 printkoppen en toolchanger zonder AMS (Kickstarter prijs € 750, snel en minimaal afval) is een goedkoop alternatief. Omdat deze printer niet zo zwaar is (18 kg) en hij aan de achterkant niet toegankelijk hoeft te zijn overweeg ik hem te kopen. Inmiddels staan er op YouTube een aantal redelijk positieve reviews.
https://www.kickstarter.com/projects/sn ... wards_page
https://www.youtube.com/results?search_ ... apmaker+u1
There are only 2 limits, the sky and your imagination
-
Huub Buis
- Donateur
Re: Snapmaker U1: 4 head toolchanger 3D printer
Ja, de verzendkosten zijn niet genoemd maar ze leveren hun overige spullen ook via een EU warehouse. Die schat ik op €60,--serum schreef: 22 aug 2025 14:31 Ik deel je enthousiasme. Zit er ook aan te denken om er 1 aan te schaffen. die prijs is incl. btw zag ik.
Ik heb er eentje besteld in de November batch , de verzendkosten worden op $ 50,- gehouden .
De daadwerkelijke levering van de Movember batch wordt in half Januari verwacht .
De heat chamber deel heb ik ook besteld , die wordt pas eind Maart verwacht ( productie, dus levering nog later )
De daadwerkelijke levering van de Movember batch wordt in half Januari verwacht .
De heat chamber deel heb ik ook besteld , die wordt pas eind Maart verwacht ( productie, dus levering nog later )
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Volgens mij noemen ze 50 euro als verzendkosten voor 1 stuk en 100 voor 2.
Ik kijk de kat nog mooi even uit de boom, maar dit begint aardig richting wat ik echt wil hebben te gaan.
Ik kijk de kat nog mooi even uit de boom, maar dit begint aardig richting wat ik echt wil hebben te gaan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- kevertje
- Donateur
- Has thanked: 1 time
Ik “wacht” eigenlijk op een implementatie van dit system…
https://www.bondtech.se/topics/bondtech ... JTwtldFKYO
https://www.bondtech.se/topics/bondtech ... JTwtldFKYO
- serum
Dat zul je niet vinden op een printer onder de 2000e gok ik. Dat zou het mij persoonlijk niet snel waard zijn, als ik zie hoe stabiel mijn sv08 draait, opgebouwd is en hoe voordelig ze zijn.
- DaBit
- Donateur
Ik heb er ook ooit aan zitten denken aangezien een simpele ZVS inductieheater ook niet zo complex is en ik vroeger mijn eigen hot/coldend maakte met 2mm naadloze RVS buis.
Maar ik zag de voordelen nog niet zo; het probleem is de kern van het filament op temperatuur krijgen, niet zozeer de buitenkant. (maar of die nozzles met in het midden ook nog metaal het gaan winnen op de langere duur? Denk het niet)
Ik denk dat ik eerder 2 of 3 smeltzones zou maken. Voor lage volumetrische flow gebruik je alleen de laatste, en als de flow toe begint te nemen gebruik je de anderen als preheaters.
Maar ik zag de voordelen nog niet zo; het probleem is de kern van het filament op temperatuur krijgen, niet zozeer de buitenkant. (maar of die nozzles met in het midden ook nog metaal het gaan winnen op de langere duur? Denk het niet)
Ik denk dat ik eerder 2 of 3 smeltzones zou maken. Voor lage volumetrische flow gebruik je alleen de laatste, en als de flow toe begint te nemen gebruik je de anderen als preheaters.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
-
Huub Buis
- Donateur
Dat vraagt om een goede warmte overdracht en dan is langer en dunner beter. Maar langer en dunner leidt tot hogere krachten om de smelt erdoor te duwen.DaBit schreef: 25 aug 2025 08:54 het probleem is de kern van het filament op temperatuur krijgen, niet zozeer de buitenkant.
Voor de warmte overdracht goed, maar al die hoeken maken het moeilijker om het filament eruit te spoelen. Daardoor blijven resten filament te lang zitten, volgt thermische afbraak met uiteindelijk verstoppingen.DaBit schreef: 25 aug 2025 08:54 of die nozzles met in het midden ook nog metaal het gaan winnen op de langere duur?
Al die prototypes moeten hun lange termijn resultaat nog bewijzen maar voor € 1000,-- wil ik de gok wel wagen. Mijn huidige Artillery genius printer blijft waarschijnlijk staan want als het project klaar is moet de nieuwe printer naar de zolder vanwege ruimte gebrek.
Ik denk dat als je meerdere typen filament tegelijk gaat gebruiken, de slicer minstens zo belangrijk is voor een goed resultaat.
- serum
Ik print de laatste 1,5jr? Alleen maar met die gespleten persoonlijkheid nozzles. Het bevalt mij top..met inductie zou je nog beter in staat zijn om de kern te verwarmen.
Zelfde hotend, op mijn huidige sv08 kom ik met een standaard nozzle niet boven de 22mm3/s. Met de gespleten variant 35 a 37mm3/s. (0,6mm nozzle)
Prints bevatten ook weinig spanning. Vorige week een grotere print van xy400xz350 geprint van 20mm dik (ronding) en de spanning is dusdanig laag bij het printen op 300mm/s dat je met een paar kleine Mickey Mouse oortjes het werkstuk vlak houdt.
Ik hoef niet weer terug naar gewone nozzles. Stukje koper in het midden doet veel.
Zelfde hotend, op mijn huidige sv08 kom ik met een standaard nozzle niet boven de 22mm3/s. Met de gespleten variant 35 a 37mm3/s. (0,6mm nozzle)
Prints bevatten ook weinig spanning. Vorige week een grotere print van xy400xz350 geprint van 20mm dik (ronding) en de spanning is dusdanig laag bij het printen op 300mm/s dat je met een paar kleine Mickey Mouse oortjes het werkstuk vlak houdt.
Ik hoef niet weer terug naar gewone nozzles. Stukje koper in het midden doet veel.
-
Huub Buis
- Donateur
Ja, daar is inductie prima toe instaat.serum schreef: 25 aug 2025 10:52 met inductie zou je nog beter in staat zijn om de kern te verwarmen
Ik zie blijkbaar te veel problemenserum schreef: 25 aug 2025 10:52 Ik print de laatste 1,5jr? Alleen maar met die gespleten persoonlijkheid nozzles. Het bevalt mij top
- serum
Ik print puur enkel en alleen PETG. heel sporadisch wat ABS of PLA+, maar 99,9% Petg.
maximale flow is ook erg afhankelijk van filament (en verschillende kleuren uit eenzelfde serie hebben andere eigenschappen) ik doe alles in stemmig zwart. mij bevalt de jayo petg zwart goed. Voor 6 euro per kg kan je er niets van zeggen en het print mooi en stabiel.
maximale flow is ook erg afhankelijk van filament (en verschillende kleuren uit eenzelfde serie hebben andere eigenschappen) ik doe alles in stemmig zwart. mij bevalt de jayo petg zwart goed. Voor 6 euro per kg kan je er niets van zeggen en het print mooi en stabiel.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Volgens mij verwarmd inductie alleen het metaal, dus de kern van het kunststof wordt daar niet warm van.
Dat koper in die kern, wanneer de stroom gesplitst wordt zal wel warm worden. Maar of inductie daar de winst oplevert?
Voor mijn gevoel zijn ze inductie gaan gebruiken omdat ze alleen de nozzle en wat daar aan vast zit willen wisselen, en inductie is dan wel lekker makkelijk contactloos warmte overbrengen. En het is natuurlijk ook nog eens een prachtig high tech verkoop argument.
Ehhh, ze hebben het ook over alvast opwarmen voordat die gaat wisselen, dus daar gaat een deel van mijn aanname al manko.
Waarom zou dat eigenlijk nut hebben als inductie zulke voordelen heeft?
Maar de temperatuur meting zal toch wel bij de nozzle zitten hoop ik.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
Huub Buis
- Donateur
Uiteraard, maar inductie kan de koperen kern in de nozzle sneller verwarmen dan middels warmteoverdracht via de buitenkant. Als de kern van een ander materiaal gemaakt is dan de rest van de nozzle, kan dat weer temperatuurverschillen opleveren.hugo stoutjesdijk schreef: 25 aug 2025 12:32 Volgens mij verwarmd inductie alleen het metaal, dus de kern van het kunststof wordt daar niet warm van
Ik denk, dat m.u.v. de spuitmond zelf, een geheel koperen nozzle die vernikkeld wordt mijn voorkeur zou hebben. Dan is het toepasbaar tot zo'n 350°. Dat zal dan weer niet geschikt zijn voor b.v. glas gevuld filament
ik dacht dat ze niet deden voorverwarmen omdat het opwarmen zo snel gaat. Dan heb je minder onderdelen nodig en koelt het element ook sneller af.Ehhh, ze hebben het ook over alvast opwarmen voordat die gaat wisselen