Welke aansturing voor een draaibank CNC ombouw
Moderator: Moderators
Re: Welke aansturing voor een draaibank CNC ombouw
Nee ze hebben complete kits om een cnc machine aan te sturen.
Ik weet dat Cees dit systeem al zolang ik hier op het forum aanwezig ben al promoot.
Hetgene wat mij dan wel weer zorgen baart is dat dit systeem de afgelopen 20 jaar niet echt meer geupdate is. Ze hebben nog net dit jaar de prijs aangepast. Een controller die nog aangestuurd moet worden met RS-232 of RS-485 is niet echt meer van deze tijd. En de software ziet er ook nogal gedateerd uit.
Ik weet dat Cees dit systeem al zolang ik hier op het forum aanwezig ben al promoot.
Hetgene wat mij dan wel weer zorgen baart is dat dit systeem de afgelopen 20 jaar niet echt meer geupdate is. Ze hebben nog net dit jaar de prijs aangepast. Een controller die nog aangestuurd moet worden met RS-232 of RS-485 is niet echt meer van deze tijd. En de software ziet er ook nogal gedateerd uit.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
- P1-Engineering
- Donateur
Zou zelf voor Centroid gaan om een CNC draaibank om te bouwen. Is toch even een aantal stappen verder qua functionaliteit vergeleken met de andere opties.
Alles wat je aandraagt zit er standaard in. Je kan volgens mij de offline programeer software ook downloaden om te proberen.
Nadeel is dat het wat complexer oogt, voor ATC functies moet je volgens mij met PLC lader logica aan de gang en voor echte support bij Centroid zelf moet je per uur betalen.
Duitser die veel mooie dingen laat zien met zijn Centroid machines:
https://www.youtube.com/@TheSuntravel/videos
De extreem lelijke GUI is overigens aan te passen...
Alles wat je aandraagt zit er standaard in. Je kan volgens mij de offline programeer software ook downloaden om te proberen.
Nadeel is dat het wat complexer oogt, voor ATC functies moet je volgens mij met PLC lader logica aan de gang en voor echte support bij Centroid zelf moet je per uur betalen.
Duitser die veel mooie dingen laat zien met zijn Centroid machines:
https://www.youtube.com/@TheSuntravel/videos
De extreem lelijke GUI is overigens aan te passen...
Ja dank allemaal voor de input. Ik ben indertussen naar alle opties aan het kijken en de ELS4 pro is zeker iets wat interessant kan zijn, maar ziet er wel een beetje closed source uit.
Ik ben heel erg geneigd naar de centroid te gaan, maar ik ga nog eens rustig verder kijken. Het heeft allemaal geen haast, moet leuk blijven!
Ik ben heel erg geneigd naar de centroid te gaan, maar ik ga nog eens rustig verder kijken. Het heeft allemaal geen haast, moet leuk blijven!
De ELS lijkt me idd een heel mooi systeem, ik mis alleen de mogelijkheid voor een 3e motor als je b.v. een gereedschapswisselaar wilt aansturen. Of ze moeten daarvoor een oplossing hebben die ik niet zo snel kan vinden.
Dit stukje hardware hoort er bij
https://www.microkinetics.com/index.php?page=mn400
https://www.microkinetics.com/index.php?page=mn400
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Dan wordt het dus ook een waarde afweging. Als er een te mooie besturing voor meer geld op komt is het vinden van een koper waarschijnlijk lastiger. En dan moet je ook naar de potentiële doelgroep van kopers kijken, wat daar nog makkelijk aan te verkopen is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- spinningwheels
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
En wat voor een besturing wil de koper?hugo stoutjesdijk schreef: 07 aug 2025 14:15 Dan wordt het dus ook een waarde afweging. Als er een te mooie besturing voor meer geld op komt is het vinden van een koper waarschijnlijk lastiger. En dan moet je ook naar de potentiële doelgroep van kopers kijken, wat daar nog makkelijk aan te verkopen is.
Het grote voordeel van de ELS is dat alles mooi in een kastje zit, je ziet op het display wat je doet. EN je hoeft niets van tekenen en G code te weten.
In theorie kan ik praktisch alles
Centroid, zou ik zeker doen. Ik word er erg blij van en die wisselaar is ook simpel in te stellen..