postprocessor voor cnc mini plasma/laser
Moderator: Moderators
postprocessor voor cnc mini plasma/laser
Hallo, ik zoek een postprocessor om mijn g-code uit te voeren naar een mini CNC-plasma/laser systeem.
Ik heb de Baileigh-plasma post-processor gevonden en geïnstalleerd. deze werkt en de code wordt gelezen door mijn CNC-systeem en hij gebruikt M7 en M8 om mijn bronlaser in en uit te schakelen.
Het enige probleem is dat het g-codebestand in de absolute G90-modus staat, terwijl ik de relatieve G91-modus voor mijn CNC nodig heb.
Hoe kan ik de instellingen van de postprocessor wijzigen om de G91-modus uit te voeren?
Wie kan mij helpen?
Bart
Ik heb de Baileigh-plasma post-processor gevonden en geïnstalleerd. deze werkt en de code wordt gelezen door mijn CNC-systeem en hij gebruikt M7 en M8 om mijn bronlaser in en uit te schakelen.
Het enige probleem is dat het g-codebestand in de absolute G90-modus staat, terwijl ik de relatieve G91-modus voor mijn CNC nodig heb.
Hoe kan ik de instellingen van de postprocessor wijzigen om de G91-modus uit te voeren?
Wie kan mij helpen?
Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 176 times
- Been thanked: 51 times
Re: postprocessor voor cnc mini plasma/laser
Zou je de werkwijze niet kunnen aanpassen (juiste nulpunt zetten) zodat je de absoluut mode kunt gebruiken?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 80 times
- Contacteer:
Misschien op de eerste regel van het programma G92 X0 Y0 zetten. Dan is dat je nulpunt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
Huub Buis
- Donateur
Even wat extra info :
Een post processor is best complex en bestaat uit heel veel regels code en verwijzingen naar modules. Alle absolute moves wijzigen in relatieve moves is dan ook een grote ingreep en omvat veel meer dan ergens in de post processor één instelling wijzigen. Wijzigingen van een module kan op andere plaatsen, waar deze module ook gebruikt wordt, weer problemen geven.
Een post processor is best complex en bestaat uit heel veel regels code en verwijzingen naar modules. Alle absolute moves wijzigen in relatieve moves is dan ook een grote ingreep en omvat veel meer dan ergens in de post processor één instelling wijzigen. Wijzigingen van een module kan op andere plaatsen, waar deze module ook gebruikt wordt, weer problemen geven.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
op de eerste regel van het programma staat G92 X0 Y0.
ik heb van alles al geprobeerd
zou het kunnen dat die cnc mini router geen relatieve coordinatren stelsel herkend ?
ik heb van alles al geprobeerd
zou het kunnen dat die cnc mini router geen relatieve coordinatren stelsel herkend ?
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Alles is mogelijk, heb je een link naar de beschrijving van de besturing?
Doe je dat met Fusion?
Doe je dat met Fusion?
Goede dag, Ik teken mijn stukken in fusion sheetmetal, dan exporteren naar dxf. Met de bijgeleverde soft TPLNEST bij de minicnc laad ik die dxf en die maakt dan een tool path aan, eventueel met meerdere stukken uit een plaat enz. werkt perfect, Alleen die tplnest zet de hele Gcode in relatieve mode. En dat is wat die minicnc nodig heeft. Ik zou natuurlijk graag rechtstreeks via Fusion die Gcode willen genereren, die doet dat wel maar in absolute mode. En die minicnc doet blijkbaar enkel relatieve coordinaten. Ik heb al alles geprobeert, maar krijg het niet aan werken. Zou een post processor in fusion moeten hebben die alles in relatieve coordinaten zet.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Je hebt dus geen link naar de beschrijving van de besturing?
Kun je wel een stuk code tonen wat het wel doet?
Kun je wel een stuk code tonen wat het wel doet?
Ik heb niets over die besturing, je moet die soft TPLnest gebruiken, en dan werkt het, zeggen ze ...
Ik heb de 2 bestandjes gcode toegevoegd, een simpel vierkant 100x100 met een gat van 50 in center.
de file "testplaat tplNest.txt" toolpath gemaakt door de bijgeleverde softw. werk ok
de file "testplaat Fusion.txt" toolpath gemaakt door de fusion, werkt ook, alleen komt er een heel andere tekening uit
fusioin gebruikt zoals ik al zei absolute coordinaten, als je die met relatieve omwisselt zonder code aan te passen, krijg je natuurlijk een heel ander ontwerp. of bestaat er ms soft die een gcode van absolute naar relatief kan omzetten? dan is mijn probleem natuurlijk opgelost, maar fusion moet dat toch ook kunnen ?, dus ik denk dat die post-processor die gcode zou naar relatieve coordinaten wegschrijven, en zou natuurlijk de oplossing zijn.
alvast bedankt Hugo voor meedenken en hulp ...
Bart
Ik heb de 2 bestandjes gcode toegevoegd, een simpel vierkant 100x100 met een gat van 50 in center.
de file "testplaat tplNest.txt" toolpath gemaakt door de bijgeleverde softw. werk ok
de file "testplaat Fusion.txt" toolpath gemaakt door de fusion, werkt ook, alleen komt er een heel andere tekening uit
fusioin gebruikt zoals ik al zei absolute coordinaten, als je die met relatieve omwisselt zonder code aan te passen, krijg je natuurlijk een heel ander ontwerp. of bestaat er ms soft die een gcode van absolute naar relatief kan omzetten? dan is mijn probleem natuurlijk opgelost, maar fusion moet dat toch ook kunnen ?, dus ik denk dat die post-processor die gcode zou naar relatieve coordinaten wegschrijven, en zou natuurlijk de oplossing zijn.
alvast bedankt Hugo voor meedenken en hulp ...
Bart
-
Huub Buis
- Donateur
Kijk hier eens naar:
https://forums.autodesk.com/t5/hsm-post ... -p/7689467
In jouw postprocessor staat de variabele:
Dat zou dan moeten worden:
https://forums.autodesk.com/t5/hsm-post ... -p/7689467
In jouw postprocessor staat de variabele:
Code: Selecteer alles
var xOutput = createVariable({prefix:"X", force:true}, xyzFormat);
var yOutput = createVariable({prefix:"Y", force:true}, xyzFormat);Code: Selecteer alles
var xOutput = createIncrementalVariable({prefix:"X", force:true}, xyzFormat);
var yOutput = createIncrementalVariable({prefix:"Y", force:true}, xyzFormat);There are only 2 limits, the sky and your imagination
Dit is de oplossing !!
rechtstreeks van Fusion de G-code genereren, op mijn cnc overbrengen en 't werkt

Hartelijk Dank !!
Bart
rechtstreeks van Fusion de G-code genereren, op mijn cnc overbrengen en 't werkt
Hartelijk Dank !!
Bart