WMD25LV marktplaats

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Papaatje

WMD25LV marktplaats

Bericht door Papaatje »

Affijn, ik heb dus afgelopen zondag de 285 kilometer naar Antwerpen gereden en de Freesbank, die ook al een keer aangekaart werd bij het 'interessante aanbiedingen' gedeelte, opgehaald.

25771

Kwam daar bij een man, van migrantenafkomst, in zijn garage..... Hij woonde er niet, het was zo'n garage-blok.
Wist gewoon niet waar ik moest kijken, VOL met allerlei gereedschap. :shock:
Best leuk spul erbij. Veel halve draaibanken en weet ik wat nog meer, gewoon overprikkeld door de troep.
Wilde me natuurlijk van alles erbij laten kopen, maar nee, ik kwam voor de freesbank.
De garagedeur mocht ook niet helemaal open, anders konden de mensen aan de overkant zien wat hij allemaal had. :lol:

Tsja, geen stroom in die garage, dus een dikke generator erbij om te laten zien dat de motor draaide. Yep, hij draaide.
De communicatie ging niet zo lekker, begreep de helft niet wat hij uit probeerde te leggen, hij brabbelde nogal veel. :roll:
Maar ik dacht, hij draait, dus wat kan er verder aan mankeren. Ik haal hem toch uit elkaar.
Ben al een oude man, dus moest na zo'n rit ook nodig plassen. :lol: Dus ik wilde weg! :roll:
Maar ik had niet gecheckt of het toerental te regelen was. De man had al gezegd dat het display het niet deed moet ik erbij zeggen.

Dus de bank uit elkaar en in mijn auto verdeelt. Ik had de passagiersstoel eruit gehaald, dus het kon precies.

Het display en de knopjes hingen ook allemaal half los , dus die heb ik thuis vastgeschroefd voordat ik de proef op de som nam.
Stekker in het stopcontact, en gaan met die banaan! 8)
De motor vloog gelijk naar zijn maximale toerental en "pats", geen stroom meer. :roll:
Hij draait zo'n 3 seconden en dan de aardlekschakelaar eruit.
Nog een keer geprobeerd natuurlijk, met hetzelfde resultaat. :cry:

Ik zal allles nog demonteren en bekijken, maar denk dat ik moet zoeken naar een nieuw regel-unit.

Ik denk dat als ik die bank aangeraakt had toen met het demonstreren, ik een 220 door me heen gekregen had. :idea:

Hier wat foto's van de electronica:

25768

25770

25769

Van de week komt mijn servo-motor voor mijn "steampunk-projectje" binnen, ander doe ik die erop. ;-)

Eric
benkr
Donateur

Re: WMD25LV marktplaats

Bericht door benkr »

Mocht je die regelunit niet gaan gebruiken houd ik me aanbevolen voor het stoffelijk overschot, al dan niet met motor, kan ik mooi mee experimenteren om zo'n unit met 0 - 10 V te gaan regelen.

Ik zou hoe dan ook de motor uit elkaar halen en schoonmaken, vervuiling door stof van de koolborstels is een heel bekend probleem, ook versleten koolborstels en daardoor zelfs gesmolten borstelhouders is een bekend probleem, maar zijn goed te repareren.

Zo'n motor en regelaar vervangen door een servomotor is op zich een goed idee, meer vermogen en een heel goed regelbaar toerental zijn e kenmerken van een servosysteempje.
PE1BEY

Bericht door PE1BEY »

Mailtje gestuurd....

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Papaatje

Bericht door Papaatje »

Bedankt voor de tip Ben.

Zal gelijk de motor uit elkaar halen om dit te gaan bekijken.
Je bent de eerste die het vraagt, en hebt mij ook vaak geholpen, dus als ik de motor ga vervangen mag jij de resten natuurlijk hebben.
Ik kreeg wel na jou nog een vraag van iemand voor het display, maar ik zal eerst kijken hoe de motor eraan toe is.

Hou jullie natuurlijk op de hoogte.

Eric
Papaatje

Bericht door Papaatje »

Ik heb de motor uit elkaar...... :shock:

25772

25773

25774

Als nieuw! :lol: :lol: :lol: :lol:

Kijken wat ik daar nog van kan maken. 8)

Kwam natuurlijk nog een verrassing tegen:

25775

Heeft iemand proberen te schakelen met draaiende motor, kan nie he?
Wil toch stalen tandwielen realiseren.

En zo gaan we weer verder met onze hobby. ;-)

Eric
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik vind die motor er helemaal nog niet zo slecht uit zien, meestal zijn ze roetzwart van binnen en heeft dat roet (of slijkppoeder van de koolborstels) allerlei problemen veroorzaakt met als voornaamste een soort van kruipweg (met kortsluiting tot gevolg) naar de behuizing maar dat lijkt hier helemaal niet aan de hand te zijn.
Ik zou beginnen om de collector van de motor met heel fijn schuurpapier op te schuren en daarna de isolatie openingen weer goed schoon en open te maken, ik geloof niet dat de schade zo erg is dat je moet gaan denken aan afdraaien en zo, dat kan altijd nog ooit een keer en heeft ook gevaren in zich, er kan altijd een baantje loskomen en dan heb je een groter probleem.

En als je Kees blij kunt maken met dat display dan heb ik daar absoluut geen moeite mee, het gaat mij vooral om de motorregeling hoewel die denk ik compleet anders is dan die in de Optimum BF20 zit, maar dat mag de pret niet drukken.

Over de tandwielen, bedenk dat die bewust van een zwakker materiaal zijn gemaakt om er voor te zorgen dat er geen duurdere dingen kapot gaan als de gebruiker iets verkeerds doet.
Overigens zijn er heel veel gebruikers die die tandwielen er helemaal uit hebben gehaald en er een tandriem voor in de plek hebben gemaakt. Vaak met een servomotor of BLDC motor. Daar wordt de machine echt heel veel stiller van.
Papaatje

Bericht door Papaatje »

Zoals altijd bedankt voor je tips Ben.

Volgens mijn mail krijg ik morgen de servomotor binnen via DHL.

Had al een hele tekening gemaakt in Fusion360 voor de motorophanging voor mijn "steampunk machine".

Maar gebruik hem nu natuurlijk voor de freesbank.
Ook wel weer een leuk project op zich. :P
Probeer ik die steampunk wel weer te verkopen met de oude motor erop. ;-)

Hou je op de hoogte wat motor enz betreft.
Misschien heeft Kees er ook nog wat aan. Dat knokken jullie samen maar uit.

De servomotor haalt 6000 toeren, maar even een vertraging er tussen. Twee vliegen in 1 klap, stiller door de direkte aandrijving en sterker.

Zoals ik al zei, leuk projectje, zie er naar uit.

Eric ;-)
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Papaatje schreef: 28 jul 2025 21:24 Kwam natuurlijk nog een verrassing tegen:
Zo te zien is maar één van de twee versnellingen kapot. Beter een tandwiel, dan een spindel.
Veel plezier er mee.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Papaatje

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 28 jul 2025 23:25 Veel plezier er mee.
Bedankt!
Ik vind het weer een super leuk projectje, uitdaging. ;-)
HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 »

Lijkt er op dat de verbinding van de zwarte draad naar de koolborstel niet helemaal meer jofel is, ziet er zwart uit.
Kan ontstaan zijn door een losse verbinding en/of overbelasting.
Komt nu toch een servo op dus maakt niet zoveel meer uit.
Papaatje

Bericht door Papaatje »

Net de foto's van het inwendige van de motor bekeken.
Je kunt zien dat er een overslag geweest is van de stekker op de koolborstel naar het huis.
Vandaar de half verkoolde isolatie. De stekker heeft misschien ook niet goed geknepen.

25776

Bij close-up kun je zien dat zelfs het koper aan het smelten was. :shock:

25777

Maar even alles goed stofvrij maken van het slijpsel van de koolborstel, zal goed helpen. ;-)
Nieuw stekkertje eraan. ;-)
Papaatje

Bericht door Papaatje »

HD13 schreef: 29 jul 2025 06:58 Lijkt er op dat de verbinding van de zwarte draad naar de koolborstel niet helemaal meer jofel is, ziet er zwart uit.
Kan ontstaan zijn door een losse verbinding en/of overbelasting.
Komt nu toch een servo op dus maakt niet zoveel meer uit.
Terwijl je deze reactie plaatste had ik de laatste foto's geplaatst.
Moet haast telepathisch zijn. :shock:
Maar je hebt gelijk, bedankt voor het meedenken op deze vroege ochtend. :P
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

De vorige eigenaar van de mijne had ook zo'n probleem en heeft die motor maar vervangen voor een 3 fase motor met een externe inverter. Volgens mij is zo'n motor krachtiger en "vloeiender". Dus kan je ook evt overwegen.
Oscar f1
Contacteer:

Bericht door Oscar f1 »

benkr schreef: 28 jul 2025 22:21 Ik vind die motor er helemaal nog niet zo slecht uit zien,.....................
Ik zou beginnen om de collector van de motor met heel fijn schuurpapier op te schuren en daarna de isolatie openingen weer goed schoon en open te maken, ik geloof niet dat de schade zo erg is dat je moet gaan denken aan afdraaien en zo,
Toch is afdraaien naar mijn idee een beter optie.
Ik heb veel elektromotoren tot hun laatste snik gemarteld om
er maximaal vermogen uit te halen in de modelbouw racerij.
Standaard na 2 accu"s rijden de collector er uit en afdraaien .
Belangrijk is de motor op zij eigen as te laten draaien ( kuiltje met olie voor en achter waar de as in rust)
We gebruikten een O -ring om de collector aan te drijven ( is ech weinig kracht nodig)
dan met een scherp beiteltje afsteken tot de "kuilen" er uit zijn.
Elke ander manier van schuren of poetsen leid tot stuiteren van de koolborstels.
En dan ben je snel weer op het zelfde punt.
Plaats reactie