CNC voor gitaarbouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Helfe

CNC voor gitaarbouw

Bericht door Helfe »

Beste forumleden,

Ik ben zojuist lid geworden van dit forum omdat ik mij wil gaan verdiepen in CNC frezen en in het bijzonder; CNC frezen voor gitaarbouw. Excuseer mij als ik een topic herhaal wat hier ooit al gelopen heeft; ik heb gezocht maar heb niet gevonden waar ik naar op zoek was in het archief.

Ik ben groen in deze wereld maar heb wel al veel gelezen, veelal in de gitaarbouw/lutherie literatuur. Hierin wordt vooral benoemd; als je begint dan kun je beter gewoon goed beginnen qua aanschaf machine. Prullen verhogen de leercurve zegt men.

Nu ben ik op zoek naar advies. Ik heb voor mijzelf besloten dat ik een budget mag hanteren van 15k voor de aanschaf van een CNC freesmachine. Ik wil er mee aan de slag en ik wil echt leren en ben bewust van het feit dat dit een lang proces zal zijn. Dat is ok.

Een beperking is dat mijn werkplek vrij klein is, dit heeft gevolgen voor de max. grootte van de freesmachine. Ik denk max. 2 meter breed en 1.20 meter diep voor de gehele machine.

Wat wil ik ermee doen? Houtfrezen natuurlijk. Hals, inlegwerk, fretboard, bruggen frezen.

Ik weet niet of dit genoeg informatie is, anders hoor ik het wel. Ik waardeer het enorm als mensen mij een handje willen helpen hiermee. Wellicht ben ik naïef en onwetend, mijn intenties om te starten en hiermee echt aan de slag te gaan zijn oprecht.

Ik wil geen prul maar echt een degelijke, betrouwbare, machine. Ik denk richting een tabletop model van hoge kwaliteit.

Groet,
Helfe
Laatst gewijzigd door Helfe op 01 jul 2025 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
keesfrees

Re: CNC voor gitaarbouw

Bericht door keesfrees »

Welkom, zeg ik maar als gewone mede forum gebruiker.
Helfe schreef: 01 jul 2025 10:43 ik heb gezocht maar heb niet gevonden waar ik naar op zoek was in het archief.
Dan ben je voor mij al door de ballotage heen nu :-)
Dan heb je ook al gezien dat cnc frezen een zeer breed begrip is met vele aspecten.
Ik ben benieuwd naar wat anderen er over gaan zeggen.

Suggestie : geef aan in welke hoek van het land je zit, dan kan iemand je uitnodigingen, voor een werkplaatsbezoekje en praatje, nou ja, praat ( zonder verkleinwoord )
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Helfe schreef: 01 jul 2025 10:43 Een beperking is dat mijn werkplek vrij klein is, dit heeft gevolgen voor de max. grootte van de freesmachine. Ik denk max. 2 meter breed en 1.20 meter diep voor de gehele machine.
Allereerst Welkom!

2000 x 1200?.. eh.. je gaat Gitaren bouwen, geen Sitars?.. :lol:
Nou ben ik geen gitaarbouwer, maar.. hoe lang is de langste hals?.. hou dan ook rekening met lange halzen, als je Basgitaren gaat bouwen.. een stukkie langer dan dat, zodat je niet met een schuifmaat je materiaal moet positioneren, omdat het anders niet past, is goed genoeg.. zelfde geldt voor de breedte (Ik ga er vanuit dat een Body het grootste is dat je dan gaat frezen.. ) zelfde verhaal.. grootste maat die je wilt bewerken, + een beetje extra ruimte.. meer moet dat niet zijn.. of.. je kiest die 2000 x 1200 omdat je Serieproductie wilt draaien, 4 nulpunten op de machine, snelklemsysteem, en dan meerdere dingen tegelijk opspannen.. en de machine een dag lang laten frezen..
Helfe schreef: 01 jul 2025 10:43 Prullen verhogen de leercurve zegt men.
Inderdaad.. dan leer je vooral om de beperkingen van een Zwabberbak om te werken.. en daar heb je niets aan.. Goedkoop is duurkoop..

Een Freesmachine is één.. heb je ook Tekensoftware?.. enig idee van CAM Software?, je moet je tekeningen tenslotte omzetten naar G-Code voor de machine.. hoewel ik de kromming van een Fretboard wel aan de machine kan programmeren.. dat is niet heel spannend.. 😅, de curves van een Body als een Fender Stratocaster is wel andere koffie..

bedenk ook dat je bij de aanschaf van je machine ook een budget moet reserveren voor gereedschappen, en eventueel houders.. als je met een wisselaar wilt gaan werken..
Caesar

Bericht door Caesar »

Ik houdt het kort door drukte,

15k is een eerlijk budget, maar is wel laag mocht je hem commercieel gaan willen inzetten. D.w.z. je kunt er geen goede nieuwe machine met ondersteuningen/cursussen voor kopen, dus je kunt beter dat geld gebruiken in een goede machine en tijd investeren in het leren van een bepaald type software/besturing/user interface. Voor 15k kun je 2e hands mooie machines kopen, maar wel geheel afhankelijk wat de besturing is.

Je bent met dit budget te groot voor het servet, maar te klein voor het tafelkleed op commercieel vlak, dus inderdaad tijd investeren om e.e.a. te leren, onderhouden en eventueel aan te passen/integreren zal nodig zijn. Echter is dat, zeker als je iets pakt wat op dit forum bekend is, helemaal niet moeilijk. Begin een steile leercurve, maar als je de basis hebt, wordt het al snel makkelijk. Als je dat eenmaal kan, ben je, mocht het commercieel moeten gaan wordne, spekkoper, omdat je ontzettend bespaart hebt t.o.v. een kant en klare commerciële oplossing.

Ik kwam heel toevallig deze tegen bij zoektocht naar iets anders. Ik weet niet welke besturing deze heeft (kan goed Mach3 of EdingCNC zijn) maar indien geen bekend/ondersteunde, zou ik hem ombouwen, maar ik denk wel dat het de perfecte machine kan zijn qua mechanica.

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... 2-freesbed

Hoogte kan misschien beetje marginaal zijn met eventueel inspan klem hoogte erbij opgeteld.

als hij als een gangbare aansturing heeft waar je veel documentatie over kan vinden:

-Mach3
-EdingCNC
-Linux CNC
-Masso G3 (wss niet omdat er een pc bij zit)
-eventueel een andere aansturing waar je veel over kunt vinden

Als dat het geval is, dan is de vraag prijs o.k. hoewel afdingen op de huidig geinstalleerde spindel motor kan geen kwaad (beetje een achillies hiel op zo'n machine, en zeker voor het werk wat je wilt gaan doen met de machine)

Zo niet: afdingen naar 3k en dan zelf of iemand de machine laten ombouwen naar gangbare besturing. Daar heb je met jouw budget genoeg geld voor. Kosten beetje afhankelijk wat voor motoren op de assen zitten, maar ik denk aan materiaal 1000 als motoren / drives opnieuw gebruikt kunnen worden, 1600 als je de as motoren moet vervangen. Arbeid (laten doen 1500-3000k) afhankelijk van hoeveel opties en wat er moet gebeuren (nieuwe brackets voor as motoren bijvoorbeeld)

Spindel motor is een beetje een instap modelletje, dus als je hem commercieel zou willen inzetten in de toekomst zou ik die ook laten omzetten. Dat kun je zo gek maken als je wilt, maar ik denk in aanschaf dat je tussen 1500 en 4000 euro wel ergens kunt komen. Maar je kunt er wel mee beginnen en leren en in de toekomst eventueel het geld ervoor neerleggen. Achteraf Upgraden/vervangen van motor + drive is niet zo intensief/omslachtig

Met een CNC machine is de basis (mechanica) het allerbelangrijkste. Liever een gebruikte en omgebouwde professionele machine, ipv een nieuwe 12 in dozijn machine waarbij het marketing budget groter is dan de kwaliteit van de bouw.

Mocht je contact opnemen/kijken: ik zie op de foto al kogelomloop geleiders, dat is al een hele goede indicator van de kwaliteit van de machine/opbouw. Iets anders moet je namelijk niet willen voor een commerciële/goede machine.

Bijgevoegde link is een voorbeeld wat interessant zou zijn voor ombouw. Uiteraard staan er veel meer op MP en ik denk voor jouw formaat en eisen, zou ik iets zoeken in de 3-5k range als basis, met dan 10k budget voor ombouw, upgrades etc. Als hij al Mach3 /Eding heeft dan zou richting 8k al een mooie start zijn omdat je dan gelijk aan de slag kan.

Als ik meer tijd heb, kan ik wellicht wat meer aanwijzingen geven.

Welkom trouwens!
Helfe

Bericht door Helfe »

keesfrees schreef: 01 jul 2025 11:03 Welkom, zeg ik maar als gewone mede forum gebruiker.
Helfe schreef: 01 jul 2025 10:43 ik heb gezocht maar heb niet gevonden waar ik naar op zoek was in het archief.
Dan ben je voor mij al door de ballotage heen nu :-)
Dan heb je ook al gezien dat cnc frezen een zeer breed begrip is met vele aspecten.
Ik ben benieuwd naar wat anderen er over gaan zeggen.

Suggestie : geef aan in welke hoek van het land je zit, dan kan iemand je uitnodigingen, voor een werkplaatsbezoekje en praatje, nou ja, praat ( zonder verkleinwoord )
Dankjewel! En ja, het is zeer breed. Ik probeer uiteindelijk te komen tot hetgeen ik 'echt' nodig heb waarbij ik ook een soort van toekomst-proof ben. Ik leef in het zuiden van het land v.w.b. jouw suggestie. Ik merk al dat er hier veel support is, bijzonder (positief) om mee te maken!
Arie Kabaalstra schreef: 01 jul 2025 11:27
Helfe schreef: 01 jul 2025 10:43 Een beperking is dat mijn werkplek vrij klein is, dit heeft gevolgen voor de max. grootte van de freesmachine. Ik denk max. 2 meter breed en 1.20 meter diep voor de gehele machine.
Allereerst Welkom!

2000 x 1200?.. eh.. je gaat Gitaren bouwen, geen Sitars?.. :lol:
Nou ben ik geen gitaarbouwer, maar.. hoe lang is de langste hals?.. hou dan ook rekening met lange halzen, als je Basgitaren gaat bouwen.. een stukkie langer dan dat, zodat je niet met een schuifmaat je materiaal moet positioneren, omdat het anders niet past, is goed genoeg.. zelfde geldt voor de breedte (Ik ga er vanuit dat een Body het grootste is dat je dan gaat frezen.. ) zelfde verhaal.. grootste maat die je wilt bewerken, + een beetje extra ruimte.. meer moet dat niet zijn.. of.. je kiest die 2000 x 1200 omdat je Serieproductie wilt draaien, 4 nulpunten op de machine, snelklemsysteem, en dan meerdere dingen tegelijk opspannen.. en de machine een dag lang laten frezen..
Helfe schreef: 01 jul 2025 10:43 Prullen verhogen de leercurve zegt men.
Inderdaad.. dan leer je vooral om de beperkingen van een Zwabberbak om te werken.. en daar heb je niets aan.. Goedkoop is duurkoop..

Een Freesmachine is één.. heb je ook Tekensoftware?.. enig idee van CAM Software?, je moet je tekeningen tenslotte omzetten naar G-Code voor de machine.. hoewel ik de kromming van een Fretboard wel aan de machine kan programmeren.. dat is niet heel spannend.. 😅, de curves van een Body als een Fender Stratocaster is wel andere koffie..

bedenk ook dat je bij de aanschaf van je machine ook een budget moet reserveren voor gereedschappen, en eventueel houders.. als je met een wisselaar wilt gaan werken..
Allereerst dank voor je reactie! Die 2000x1200 zijn de maximale afmetingen voor de ruimte die ik over heb. Niet wat ik denk nodig hebben qua werkoppervlak. Dus in die zin heb je helemaal gelijk. Geen Sitars o.i.d. , ik wil enkel akoestische gitaren gaan bouwen dus het oppervlak kan aanmerkelijk kleiner (900x600).

Het is ZO veel informatie allemaal dat het voor mij moeilijk is om overal al 'iets over te weten'. Ik ben bezig met tekensoftware, heb wat ervaring met CAD maar wil het geheel leren. Ik heb daar ook de tijd voor gelukkig. Dank, dit geeft alweer een nieuwe denkrichting / perspectief!
Caesar schreef: 01 jul 2025 11:42 Ik houdt het kort door drukte,

15k is een eerlijk budget, maar is wel laag mocht je hem commercieel gaan willen inzetten. D.w.z. je kunt er geen goede nieuwe machine met ondersteuningen/cursussen voor kopen, dus je kunt beter dat geld gebruiken in een goede machine en tijd investeren in het leren van een bepaald type software/besturing/user interface. Voor 15k kun je 2e hands mooie machines kopen, maar wel geheel afhankelijk wat de besturing is.

Je bent met dit budget te groot voor het servet, maar te klein voor het tafelkleed op commercieel vlak, dus inderdaad tijd investeren om e.e.a. te leren, onderhouden en eventueel aan te passen/integreren zal nodig zijn. Echter is dat, zeker als je iets pakt wat op dit forum bekend is, helemaal niet moeilijk. Begin een steile leercurve, maar als je de basis hebt, wordt het al snel makkelijk. Als je dat eenmaal kan, ben je, mocht het commercieel moeten gaan wordne, spekkoper, omdat je ontzettend bespaart hebt t.o.v. een kant en klare commerciële oplossing.

Ik kwam heel toevallig deze tegen bij zoektocht naar iets anders. Ik weet niet welke besturing deze heeft (kan goed Mach3 of EdingCNC zijn) maar indien geen bekend/ondersteunde, zou ik hem ombouwen, maar ik denk wel dat het de perfecte machine kan zijn qua mechanica.

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... 2-freesbed

Hoogte kan misschien beetje marginaal zijn met eventueel inspan klem hoogte erbij opgeteld.

als hij als een gangbare aansturing heeft waar je veel documentatie over kan vinden:

-Mach3
-EdingCNC
-Linux CNC
-Masso G3 (wss niet omdat er een pc bij zit)
-eventueel een andere aansturing waar je veel over kunt vinden

Als dat het geval is, dan is de vraag prijs o.k. hoewel afdingen op de huidig geinstalleerde spindel motor kan geen kwaad (beetje een achillies hiel op zo'n machine, en zeker voor het werk wat je wilt gaan doen met de machine)

Zo niet: afdingen naar 3k en dan zelf of iemand de machine laten ombouwen naar gangbare besturing. Daar heb je met jouw budget genoeg geld voor. Kosten beetje afhankelijk wat voor motoren op de assen zitten, maar ik denk aan materiaal 1000 als motoren / drives opnieuw gebruikt kunnen worden, 1600 als je de as motoren moet vervangen. Arbeid (laten doen 1500-3000k) afhankelijk van hoeveel opties en wat er moet gebeuren (nieuwe brackets voor as motoren bijvoorbeeld)

Spindel motor is een beetje een instap modelletje, dus als je hem commercieel zou willen inzetten in de toekomst zou ik die ook laten omzetten. Dat kun je zo gek maken als je wilt, maar ik denk in aanschaf dat je tussen 1500 en 4000 euro wel ergens kunt komen. Maar je kunt er wel mee beginnen en leren en in de toekomst eventueel het geld ervoor neerleggen. Achteraf Upgraden/vervangen van motor + drive is niet zo intensief/omslachtig

Met een CNC machine is de basis (mechanica) het allerbelangrijkste. Liever een gebruikte en omgebouwde professionele machine, ipv een nieuwe 12 in dozijn machine waarbij het marketing budget groter is dan de kwaliteit van de bouw.

Mocht je contact opnemen/kijken: ik zie op de foto al kogelomloop geleiders, dat is al een hele goede indicator van de kwaliteit van de machine/opbouw. Iets anders moet je namelijk niet willen voor een commerciële/goede machine.

Bijgevoegde link is een voorbeeld wat interessant zou zijn voor ombouw. Uiteraard staan er veel meer op MP en ik denk voor jouw formaat en eisen, zou ik iets zoeken in de 3-5k range als basis, met dan 10k budget voor ombouw, upgrades etc. Als hij al Mach3 /Eding heeft dan zou richting 8k al een mooie start zijn omdat je dan gelijk aan de slag kan.

Als ik meer tijd heb, kan ik wellicht wat meer aanwijzingen geven.

Welkom trouwens!
Oh wow, je hield het kort? Dank voor de enorm uitgebreide post en de suggestie. Als ik het goed begrijp zou je een 'industriele' machine verkiezen boven een commerciele instap? Ook als ik nu nog weinig kaas heb gegeten van het afstellen / instellen van een tweedehands machine?

Zijn er mensen die dat doen op locatie?

De suggestie die je geeft is interessant, vraagje; zijn er ook industriele machines met een werkoppervlak van 900x600 bijvoorbeeld? Misschien een domme vraag. Ben echt op zoek naar 'klein' (maar groot genoeg) en krachtig/stabiel/betrouwbaar/degelijk.

Nogmaals dank, het is heel veel info maar enorm welkom!!!!
Caesar

Bericht door Caesar »

Ik woon zelf in contreien Oirschot, mocht je keerjte langs willen komen ben je welkom. Er staat hier (vooralsnog) een machine met mach3 en 2 machines met EdingCNC. Ik vind het fijn om naar mezelf te luisteren, dus als je kijkje wil nemen om wat ideeen op te doen en wat tastbaars te zien/voelen, staat de koffie klaar.

Belangrijkste voor jezelf is denk ik de vraag:

wil je kant en klaar (zeer krap budget met jouw wensen):

-voordeel: meteen kunnen frezen, maar waarschijnlijk een bespoke besturing. Waarbij in de toekomst je misschien tegen limitaties aanloopt die moeilijk uit te breiden zijn door een gesloten opzet.

-de ombouw/omgebouwde route:
indien nog niet omgebouwd: tijd en geld investeren in ombouw, maar op lange termijn ken je de machine van binnenuit zodat je (gedeeltelijk) zelf onderhoud, aanpassingen en integraties kan verwezenlijken. Als ik je verhaal zo lees is dat denk ik de route voor jouw. Als je echt onderdelen wilt pompen en een machine geld moet maken, dan is het niet anders dan een zaag of stofzuiger: die moet gewoon werken. Wil je echt tijd van begin tot eind investeren en zelf doen is dit denk ik de beste route.

Aanstuurplatformen zoals Mach3, linux, Eding en Masso hebben heel veel informatie op (internationale) fora en je bent heel flexibel in de toekomst om uit te breiden zonder hoge kosten.
Laatst gewijzigd door Caesar op 01 jul 2025 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Helfe schreef: 01 jul 2025 13:24 Oh wow, je hield het kort?
HaHa... dat dacht ik ook al. Ik moet zeggen, ik herken het wel, je hebt niet zoveel tijd maar wil toch even een reactie geven, en als je dan eenmaal begint te typen is het toch zo maar weer een heel verhaal...

Kleine tip voor jou, in plaats van een heel bericht te quoten kun je ook alleen het essentiële deel pakken, Keesfrees legt hier uit hoe dat gaat: https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599

Welkom op het forum!
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Caesar schreef: 01 jul 2025 14:32 Aanstuurplatformen zoals Mach3, linux, Eding en Masso hebben heel veel informatie op (internationale) fora en je bent heel flexibel in de toekomst om uit te breiden zonder hoge kosten.
Inderdaad, maar, wat bedoel je met uitbreiden ? Als je "alles" al hebt, bv een gereedschaps wisselaar. ( je "kan" niet zonder, al dan niet automatisch )

Ik citeer mezelf even :
keesfrees schreef: 23 jul 2014 14:10 de freesmachine is voor mij als een printer, het boek schrijven gebeurt op de computer
is het programma klaar dan is het werk bijna gedaan, machine aan en koffie maken
Mijn oude-trouwe machine doet al jaren precies wat ik 'm vertel met gcode.
Kars-cnc schreef: 01 jul 2025 14:37[..]in plaats van een heel bericht te quoten [..]
Dat dacht ik ook al, maar laat ik daar nou weer niet direct als eerste over beginnen bij een nieuwkomer :-)
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

Ik zou starten met het Sorotec aanbod te bekijken.
Denk dat je daar met het budget op een hele mooie machine uitkomt voor de toepassing.
Ze hebben ook veel expertise en zijn goed bereikbaar in geval van vragen.

Kale machine maar wel al gebouwd, alleen electronica pakket toevoegen:

https://www.sorotec.de/shop/Portal-Mill ... -unit.html

Compleet bouwpakket:

https://www.sorotec.de/shop/Instant-Mil ... al-EN.html

Van de ST heb ik zijn kleine broertje al 5 jaar naar volle tevredenheid in gebruik. Zeer degelijk en kan met gemak het volle vermogen van 2-3kw spindel aan.

Andere optie is inderdaad een (gebruikte) chinees en daar de besturing, electronica van vervangen.
Caesar

Bericht door Caesar »

keesfrees schreef: 01 jul 2025 15:41 Inderdaad, maar, wat bedoel je met uitbreiden ? Als je "alles" al hebt, bv een gereedschaps wisselaar. ( je "kan" niet zonder, al dan niet automatisch )

stofafzuiging, atc, vacuumbed, touch probe, 4e as, macro's schrijven. M.a.w. in zijn stadium eerst de basis 3 assen werkend krijgen met 2.5D frezen ,comfortabel worden met freessnelheden etc. Als je dan eenmaal comfortabel bent en de machine de bottleneck wordt, dan uitbreiden met opties, meer automatisering.

Als je nu al voor die automatisering moet betalen als starter is dat echt zonde geld. Achteraf die automatisering laten installeren in een 'gesloten' systeem is heel erg duur.

Overigens zou ik wel altijd al beginnen met een hoogte sensor; dan maakt het niet uit of je een ATC of een handgewisselde spindel met Er11/Er20/Er32 hebt; gereedschap wordt dan ingemeten zodat niet opnieuw genuld hoeft te worden.

Ik heb een aantal keer zaken gedaan met Sorotec en daar ben ik wel heel tevreden over. Ik ken de machines niet, maar als de service ook de kwaliteit reflecteert, dan kan dat ook een zeer goede optie zijn.
Hessel Oosten
Contacteer:

Bericht door Hessel Oosten »

Hallo Helfe,

We hebben hier wel degelijk een CNC-ende gitaarbouwer op het forum.
En nog een goeie.. ook! Cocobolo en Cocobolo2

Denk dat hij je message nog niet heeft gezien. Stuur hem evt. een private message (pb) hier op het forum.

Zie: search.php?keywords=cocobolo

Hessel
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Vacuüm bed zou ik voor gitaarbouw niet aan beginnen.
Ik heb een prima vacuüm tafel maar gebruik 'm steeds minder ( door -ahum- ervaring )
ATC (wisselaar) zeker, altijd doen, of de optie openhouden.
Macro's, heb ik geen behoefte aan cq toepassing voor.
Hoogte sensor, heb ik ook maar gebruik ik niet (meer).

Fijn om te zien dat er een bedrijf is die de klanten serieus neemt.
Mijn ervaring is totaal anders (ander bedrijf), voor de betaling kon alles na de betaling niets, dat lag er wel heel dik bovenop toen . . .
Corneel
Contacteer:

Bericht door Corneel »

Ik zou voor de zelfbouw OSPF gaan. Is wat werk maar leer je het meeste van en is prima geschikt voor gitaarbouw.
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

keesfrees schreef: 01 jul 2025 16:12 Vacuüm bed zou ik voor gitaarbouw niet aan beginnen.
Ik heb een prima vacuüm tafel maar gebruik 'm steeds minder ( door -ahum- ervaring )
ATC (wisselaar) zeker, altijd doen, of de optie openhouden.
Macro's, heb ik geen behoefte aan cq toepassing voor.
Hoogte sensor, heb ik ook maar gebruik ik niet (meer).

Fijn om te zien dat er een bedrijf is die de klanten serieus neemt.
Mijn ervaring is totaal anders (ander bedrijf), voor de betaling kon alles na de betaling niets, dat lag er wel heel dik bovenop toen . . .
Waarom zou jij niet beginnen aan een vacuum bed voor gitaarbouw ??
Plaats reactie