't komt in de zijkant van de horlogekast, en er komt een "kroon" in de holte aan de zijkant.. een soort opwinden, alsof je een Zippo aansteekt..hfjbuis schreef: 22 jun 2025 08:42 Het zal wel titanium zijn, maar is wat groot voor in een horloge. Wat is het?
Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Moderator: Moderators
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Joh... "Captain Obvious"
... maar dat is aan de opdrachtgever..
Das voor het eerst dat ik meemaak dat de opdrachtgever zijn aangekochte werkstukken zelf mag ontbramen. 
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Hij bepaalt de Finish van de onderdelen, hij is daar ook beter voor ingericht, hij heeft een werkplaats waar ik alleen van kan dromen (Schaublin draaibanken, een Freesbank, en een tandwielfreesmachine, en een 5 assige CNC Freesmachine (al weet ik niet of die stabiel genoeg is voor Titanium,
De reden dat ie het maken van de Horlogekast aan mij uitbesteed heeft, is simpelweg vanuit de wetenschap dat ik dat varkentje vaker gesaneerd heb, en ook dat ik beschik over een Draadvonkmachine (die heeft hij dan weer op zijn verlanglijstje staan).
De reden dat ie het maken van de Horlogekast aan mij uitbesteed heeft, is simpelweg vanuit de wetenschap dat ik dat varkentje vaker gesaneerd heb, en ook dat ik beschik over een Draadvonkmachine (die heeft hij dan weer op zijn verlanglijstje staan).
Een 5 asser die niet stabiel genoeg is voor dat gekietel in titanium ,, lijkt me sterk. Is het ook een zelfbouw ?
Desalnietemin je kan toch gewoon braamloos leveren ? Ik zou hier niet van kunnen slapen.
Desalnietemin je kan toch gewoon braamloos leveren ? Ik zou hier niet van kunnen slapen.
Dus je beschikt niet over een zoetvijl, souverein of 45 graden frees?hij is daar ook beter voor ingericht, hij heeft een werkplaats waar ik alleen van kan dromen
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Ik vind de opmerkingen richting Arie wel verzuren en niet echt ten goede komen aan de sfeer.
Ik voel wel dat Arie een beetje uitlokt, maar laten we het speels houden, het gaat niet over het bezit/ gebruik van een zoetvijltje...
Afgezien daarvan, in een goed uitgeruste fabriek is vaak wel een trommelmachine te vinden (ookwel schudbak genoemd) waarin op industriele schaal gereinigd en/of ontbraamd wordt. En een eenpitter als Arie zal die nog niet hebben, maar zijn klant mogelijk wel. Wat als dit afwerkingsniveau nou gewoon is afgesproken met de klant? Terzijde; als maker van dat werkstukje zou ik dit dan niet hebben geplaatst.
Verder mooi forum met goede bijdragen en een hoop van te leren, ook door de bijdragen van Arie, maar Arie hou je svp een beetje in met posten en weersta de behoefte om altijd te reageren, daarmee voorkom je de neiging van anderen om te denken "heb je hem ook weer". Ik zou de bijdragen van jou toch niet graag missen.
Ik voel wel dat Arie een beetje uitlokt, maar laten we het speels houden, het gaat niet over het bezit/ gebruik van een zoetvijltje...
Afgezien daarvan, in een goed uitgeruste fabriek is vaak wel een trommelmachine te vinden (ookwel schudbak genoemd) waarin op industriele schaal gereinigd en/of ontbraamd wordt. En een eenpitter als Arie zal die nog niet hebben, maar zijn klant mogelijk wel. Wat als dit afwerkingsniveau nou gewoon is afgesproken met de klant? Terzijde; als maker van dat werkstukje zou ik dit dan niet hebben geplaatst.
Verder mooi forum met goede bijdragen en een hoop van te leren, ook door de bijdragen van Arie, maar Arie hou je svp een beetje in met posten en weersta de behoefte om altijd te reageren, daarmee voorkom je de neiging van anderen om te denken "heb je hem ook weer". Ik zou de bijdragen van jou toch niet graag missen.
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Als je regelmatig een sterke mening hebt over vanallesennogwat dan hoort een keer de wind van voren krijgen als je zelf een slordig afgewerkt stukje metaal post er ook gewoon bij.
Overigens maakt de flits van de foto dat alles 10x erger lijkt dan het is. Magoed, dan nog kost een polijsttrommeltje in Arie-onderdelen-formaat bij HBM 8 tientjes. Kun je geen armoei voor lijden. En da's een groene knop - koffie apparaat, dat past wel bij Arie
Overigens maakt de flits van de foto dat alles 10x erger lijkt dan het is. Magoed, dan nog kost een polijsttrommeltje in Arie-onderdelen-formaat bij HBM 8 tientjes. Kun je geen armoei voor lijden. En da's een groene knop - koffie apparaat, dat past wel bij Arie
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Arie heeft het gedaan zoals zijn opdrachtgever het wenst. Dat zou ik ook gedaan hebben, alleen al om klachten te voorkomen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Ik vind dat persoonlijk vooral een makkelijke smoes. Je zou ergens voor moeten staan en geen kwaliteit lager dan X uit moeten willen leveren.
Met deze bramen eraan kun je niet goed controleren of je je werk fatsoenlijk gedaan hebt. Bijvoorbeeld of de maat van dat centrale gat voldoet aan de specificaties. En een ander kan er best aardig zijn vinger aan openhalen. Dan zit je wat mij betreft onder de minimum viable lijn.
Vergeet ook niet dat persoon A en B afspreken dat het wel goed genoeg is zo, maar persoon C en D zien het werk ook en weten niks van die afspraak. Die herinneren zich de volgende keer dat er een opdracht is wel de kwaliteit die ze eerder in handen gehad hebben en kijken nog eens goed rond.
Magoed, als ik heel eerlijk naar mezelf kijk dan ben ik ook niet bepaald roomser dan de paus; gebrek aan tijd en/of zin doet veel.
Met deze bramen eraan kun je niet goed controleren of je je werk fatsoenlijk gedaan hebt. Bijvoorbeeld of de maat van dat centrale gat voldoet aan de specificaties. En een ander kan er best aardig zijn vinger aan openhalen. Dan zit je wat mij betreft onder de minimum viable lijn.
Vergeet ook niet dat persoon A en B afspreken dat het wel goed genoeg is zo, maar persoon C en D zien het werk ook en weten niks van die afspraak. Die herinneren zich de volgende keer dat er een opdracht is wel de kwaliteit die ze eerder in handen gehad hebben en kijken nog eens goed rond.
Magoed, als ik heel eerlijk naar mezelf kijk dan ben ik ook niet bepaald roomser dan de paus; gebrek aan tijd en/of zin doet veel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Ik heb al heel lang de wens om een houder te maken voor tappen. Een tijdje geleden kwam ik dit ontwerp tegen en heb het gemaakt. Eerst een prototype uit aluminium, daarna een uit ST37 (constructie staal) en de laatste uit C45 waarbij ik de bekken gehard heb.
Dit ding heeft minimale speling nodig en de binnenkant moet zo glad mogelijk zijn. Daarom eerst de bekken gemaakt en vervolgens het huis daarop passend gemaakt.
Het werkt niet verkeerd maar ik vind de klemkracht tegenvallen. Je trekt de gladde vierkante kop "gemakkelijk" uit de gladde bekken. Ik was van plan er nog een instelbare slipkoppeling voor te maken maar ik voel meer voor een ontwerp zoals een boorkop maar dan met 4 klauwen.
Het ontwerp (FreeCAD), het prototype uit aluminium en de 2 stalen versies:
Dit ding heeft minimale speling nodig en de binnenkant moet zo glad mogelijk zijn. Daarom eerst de bekken gemaakt en vervolgens het huis daarop passend gemaakt.
Het werkt niet verkeerd maar ik vind de klemkracht tegenvallen. Je trekt de gladde vierkante kop "gemakkelijk" uit de gladde bekken. Ik was van plan er nog een instelbare slipkoppeling voor te maken maar ik voel meer voor een ontwerp zoals een boorkop maar dan met 4 klauwen.
Het ontwerp (FreeCAD), het prototype uit aluminium en de 2 stalen versies:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination