Hbm bf30 vraagje.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

rolf1976
Contacteer:

Hbm bf30 vraagje.

Bericht door rolf1976 »

Ik zit al een tijdje te denken om een hbm bf 30 te kopen.
Om mijn hobbymat bfe 65 met kruistafel te vervangen.
Nu zie ik echter al een tijdje twee verschillende uitvoeringen.
Een donker blauwe en een licht blauwe.
Iemand enig idee wat het verschil is ?
Of is dit een nieuw type ipv de lucht blauwe die al een tijdje op niet op voorraad staat ?

Afbeelding

Mocht iemand nog een nette bf30 in de aanbieding hebben.
Met dro
Dan heb ik daar ook wel intressen in. 😃
Leeuwinga
Contacteer:

Re: Hbm bf30 vraagje.

Bericht door Leeuwinga »

verf in China op.....wegens tariffs van Donald Trump
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat het een goede keuze is om een Hobbymat met ronde kolom te vervangen voor een HBM met een Rechthoekige kolom met Zwaluwstaartgeleiding, die zijn stijver, en zuiverder.

't enige verschil zal de kleur zijn, 't is niet dat HBM de enige is die deze machines verkoopt, er staan daar in China fabrieken die deze machines maken, en er een Merk naar keuze op plakken..(als ik bereid ben er wat munten tegenaan te smijten, dan kan ik gewoon een Container vol met "AK-Mills" bestellen, in welke kleur ik maar wil.. (Antraciet met Lichtgroen?)..

Als je bij de Draaibankjes kijkt:

https://a.storyblok.com/f/255106/59ef5b ... uality(80)

Dezelfde kleuren, ik denk dat dit gewoon de "nieuwe Huisstijl" van Herman Buitelaar is, Dit draaibankje overigens, is gewoon een Kopie van de EMCO Unimat 3.. (ik heb er zelf eentje staan..Origineel EMCO)
Palmerlivesteam

Bericht door Palmerlivesteam »

Ik zie dat HBM al zijn producten (niet alleen metaalbewerkingsmachines), zover mogelijk, nu in een en dezelfde blauwe kleur levert. Zodra de beige/blauwe voorraad op is, krijg je dus eentje in de nieuwe kleur, inderdaad zijn nieuwe huisstijl. De foto's op de website worden zo mee en mee aangepast, is al een tijdje aan de gang.

Het blauw/beige is nog een overblijfsel van de WEISS https://weiss-machines.com/en tijd, de oorspronkelijke leverancier van deze machines die nog steeds deze kleuren gebruikt. Enige jaren geleden, is HBM op een andere chinees overgestapt.
EdingCNC 720 met Wabeco CC-F1200 HS
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb niet hele goede ervaringen met deze machine, de motor begaf het nog net binnen de garantieperiode, kreeg wel heel snel een nieuwe, maar binnen no-time waren daarvan de koolborstels versleten -iets van 10-15 draaiuren- Contact met HBM, sorry mijnheer dat zijn slijtonderdelen... Maar misschien heeft HBM betere motoren erop zitten...Mocht HBM iets van een verlengde garantie aanbieden dan zou ik dat zeker overwegen.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
rolf1976
Contacteer:

Bericht door rolf1976 »

Dat de motoren slecht zijn heb ik ook gelezen idd.
Maar wat is dan kwa formaat en prijs een goed alternatief?
Ik denk dat de meeste freesmachines in deze prijsklasse chinees zijn.
En dat je dan een beetje geluk moet hebben.

Hoe is de dro op deze machine ?
Ik heb zelf een dro van vevor op mijn draaibank gezet.
En daar ben ik erg blij mee.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times

Bericht door Huub Buis »

Mijn 2 HBM draaibanken en freesmachine hebben de afgelopen 10+ jaren heeeeel wat uurtjes gedraaid zonder problemen. Ik denk dat bij de freesmachines het draaien met een te laag toerental zorgt voor oververhitting van de motoren en hoge slijtage van de koolborstels. Dit probleem komt ook vaker voor.
rolf1976 schreef: 18 mei 2025 20:20 Maar wat is dan kwa formaat en prijs een goed alternatief?
Mijn laatste freesmachine (F207-V) is van Paulimot. Het enige positieve dat ik er van kan zeggen is dat hij stijver is dan mijn kleine HBM BF16 freesmachine en dat de AC motor met VFD meer koppel heeft om te tappen. Voor de rest is het een prul waar niets recht (pinole), haaks (pinole,Z-as) of spelingvrij (Z-as slede, KO spindels X,Y) is. Het kost mij een jaartje om hem bruikbaar te maken voor de hobby.
Laatst gewijzigd door Huub Buis op 19 mei 2025 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Ik heb een veel degelijker oplossing voor je te koop.
En startklaar met vrijwel alle tooling die je nodig bent.
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Tja, die lichtblauwe is uitverkocht, en de donker blauwe niet. Dat maakt 't toch simpel?

Een broer van mij had ook zoiets gekocht bij HBM (Ik denk een 25) en hij heeft minstens 2x de motor mogen vervangen, bijde keren met oververhitting rondom de koolborstels.

Voor de rest, voor zover ik weet staat ergens een grote fabriek die het gietijzer giet, en vanaf daar gaat het naar verschillende fabrieken, of op bestelling van een fabrikant wordt hij op verschillende manieren afgemonteerd. Blijkbaar kan er verschil zitten in kwaliteit van lagers, afwerking, rechtheid an haaksheid en meer. Bij Paulimot b.v. zit er een 3-fase motor op, dus van uitfikkende koolborstels heb je dan geen last meer.

https://www.paulimot.de/maschinen/fraesmaschinen

En verder, mijn RF30 (ronde kolom dinges uit jaren '90) heeft MK3, en dat is iets wat ik nooit meer doe. Met onderstaande link b.v. heb je voor dezelfde prijs een machine met SK30.

https://www.paulimot.de/Maschinen/Fraes ... Messsystem

Zie ook deze draad (MK2 vs SK30).
viewtopic.php?t=23861

Toevoeging: Wat betreft haaksheid enzo. Tja, m'n oude RF30 is ook best scheef, en dat is natuurlijk niet ideaal, en eigenlijk is het best triest dat die machine's zo verkocht worden. Maar ik denk dat het bij andere machine's in deze prijsklasse niet veel anders is. Kijk b.v. naar de oude machine van Stephan Gotteswinter. Hij heef (o.a) een vrij lange video gemaakt over verbeteringen die hij aan z'n oude machine heeft gemaakt (grootte "45"), en ook een video over het haaks stellen van de kolom met gegloeid koperdraad en een metaal gevulde epoxy.
Hessel Oosten
Contacteer:

Bericht door Hessel Oosten »

Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Die kende ik nog niet.
Deze heeft zo te zien geen H/L versnelling. Dan zal de machine (geen tandwielen) stil lopen maar het tappen is wat beperkter, ik denk tot M8 in staal op basis van mijn machine. Hij is ook 40 kg lichter dan de BF30 van HBM.
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

rolf1976 schreef: 18 mei 2025 20:20 Dat de motoren slecht zijn heb ik ook gelezen idd.
Maar wat is dan kwa formaat en prijs een goed alternatief?
Ik denk dat de meeste freesmachines in deze prijsklasse chinees zijn.
En dat je dan een beetje geluk moet hebben.

Hoe is de dro op deze machine ?
Ik heb zelf een dro van vevor op mijn draaibank gezet.
En daar ben ik erg blij mee.
Ik heb er zelf een dro opgezet. Met de motor-problemen heb ik overwogen deze te vervangen voor een servo, maar daarvan afgezien. Heb m verkocht met de mededeling van de motor-perikelen. Toen gewoon gewacht tot er op MP / elders een leuk machinetje voorbij kwam...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Palmerlivesteam

Bericht door Palmerlivesteam »

Hessel Oosten schreef: 20 mei 2025 10:57 Kan ook:

https://ltcschaijk.nl/nl/producten/ltc- ... ario-12025

3 fasen motor.

Hessel
HBM heeft zo af en toe ook een brushless versie in het program, waarom niet altijd? geen idee.

Verder is er nog de chinees SIEG, ook de meeste brushless en dat al zo'n 15jaar. Hier in NL niet zo eenvoudig te verkrijgen maar paulimot heeft ze wel.

Ben zelf ooit begonnen met een SIEG SX2L en daarna een HBM BF25.
EdingCNC 720 met Wabeco CC-F1200 HS
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Palmerlivesteam schreef: 20 mei 2025 16:54 HBM heeft zo af en toe ook een brushless versie in het program, waarom niet altijd? geen idee.
Een brushless motor heeft een complexere en daardoor duurdere controller nodig en heeft een "constant" koppel over zijn hele bereik. Een brushed DC motor werkt met een goedkope controller (PWM of Voltage gestuurd) en kan op een lager toerental draaien maar heeft dan maar weinig koppel.
Plaats reactie