HSD ES951
Moderator: Moderators
HSD ES951
Hoi!
Ik hou altijd van een second opinion dus bij deze, wie denk er mee?
Casus: Veel trillingen in een HSD ES951 bij hogere toeren, voornamelijk als er een ISO 30 houder in zit.
Vermoedelijke probleem: Lager kapot
Vermoedelijke oorzaak: Afgebroken overdruk leiding, de spindle heeft waarschijnlijk een jaar of korter zonder de overdruk op de lagers gedraaid doordat de zeer kleine nippel die moeilijk zichtbaar was is afgebroken, fout gemonteerd in de fabriek of tijdens het frezen is er iets tegenaan gekomen. Tijdens de jaarlijkse schoonmaak is het opgemerkt en is de nippel vervangen. Mogelijk is er dus vuil in gekomen en is het lager beschadigd.
Waarom ik wat meer info zoek:
Zonder ISO 30 houder er in is er weinig vibratie. Ook per ISO houder verschilt de vibratie. Het meeste vibratie is er als er een dure HSD houder in zit, het minste als er een goedkope ISO 30 houder in zit. Je zou andersom verwachten.
Er zit geen voelbare speling op, maar wat ik lees is dat wel vaker zo en komt het pas bij hogere toeren naar voren. Met een meetklok zit hij binnen een honderste mm.
Mogelijke andere oorzaken:
Een van de veren die de iso 30 houders op hun plek houd kapot? Dus soms een houder goed pakken en soms niet?
Goedkope iso houders (die er goed uit zien op het oog) hebben schade veroorzaakt aan de conus? -> Dit lijkt mij sterk maar wellicht denken jullie er anders over.
Wat wil ik testen:
De ISO houder die het meeste en die het minste lawaai maakt testen in de andere machine, kijken of hetzelfde probleem (in mindere maten) ook optreed.
Achtergrond info: De machine is nu 3 jaar oud. Ik lees over de spindels het volgende: Of gaat voor "eeuwig" mee of na 3 tot 5 jaar komen er problemen en moet hij gereviseerd worden.
De Machine die er naast staat met ook een ES951 is nu 8 jaar oud en heeft dus al ruim het dubbele gedraaid en is muisstil te noemen.
Oplossing voor nu: Er is een HQD vervanging onderweg vanuit China, deze was duidelijk voordeliger dan een nieuwe HSD 951. Zodra deze gemonteerd is stuur ik de HSD naar italie voor reparatie en leg ik hem zodra hij terug is als reserve onderdeel op de plank voor de volgende keer.
Ik hou altijd van een second opinion dus bij deze, wie denk er mee?
Casus: Veel trillingen in een HSD ES951 bij hogere toeren, voornamelijk als er een ISO 30 houder in zit.
Vermoedelijke probleem: Lager kapot
Vermoedelijke oorzaak: Afgebroken overdruk leiding, de spindle heeft waarschijnlijk een jaar of korter zonder de overdruk op de lagers gedraaid doordat de zeer kleine nippel die moeilijk zichtbaar was is afgebroken, fout gemonteerd in de fabriek of tijdens het frezen is er iets tegenaan gekomen. Tijdens de jaarlijkse schoonmaak is het opgemerkt en is de nippel vervangen. Mogelijk is er dus vuil in gekomen en is het lager beschadigd.
Waarom ik wat meer info zoek:
Zonder ISO 30 houder er in is er weinig vibratie. Ook per ISO houder verschilt de vibratie. Het meeste vibratie is er als er een dure HSD houder in zit, het minste als er een goedkope ISO 30 houder in zit. Je zou andersom verwachten.
Er zit geen voelbare speling op, maar wat ik lees is dat wel vaker zo en komt het pas bij hogere toeren naar voren. Met een meetklok zit hij binnen een honderste mm.
Mogelijke andere oorzaken:
Een van de veren die de iso 30 houders op hun plek houd kapot? Dus soms een houder goed pakken en soms niet?
Goedkope iso houders (die er goed uit zien op het oog) hebben schade veroorzaakt aan de conus? -> Dit lijkt mij sterk maar wellicht denken jullie er anders over.
Wat wil ik testen:
De ISO houder die het meeste en die het minste lawaai maakt testen in de andere machine, kijken of hetzelfde probleem (in mindere maten) ook optreed.
Achtergrond info: De machine is nu 3 jaar oud. Ik lees over de spindels het volgende: Of gaat voor "eeuwig" mee of na 3 tot 5 jaar komen er problemen en moet hij gereviseerd worden.
De Machine die er naast staat met ook een ES951 is nu 8 jaar oud en heeft dus al ruim het dubbele gedraaid en is muisstil te noemen.
Oplossing voor nu: Er is een HQD vervanging onderweg vanuit China, deze was duidelijk voordeliger dan een nieuwe HSD 951. Zodra deze gemonteerd is stuur ik de HSD naar italie voor reparatie en leg ik hem zodra hij terug is als reserve onderdeel op de plank voor de volgende keer.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Re: HSD ES951
Ben benieuwd of het niet voordeliger is om twee uit china te laten komen, en die als reserve te houden ipv repareren in italie.
Maar het ligt dan waarschijnlijk niet aan de houders zou wel raar zijn als het bij ene wel is en andere niet. Houders zullen of zouden in principe hetzelfde moeten zijn.
Maar proberen om uit te sluiten is nooit verkeerd.
Maar volgens mij verbeter me als ik het verkeerd zeg. Hsd is die niet voorzien van keramische lagers. ( volgens mij in 2 etages bij iso ) Althans meen dat mijne hsd dat wel heeft. Maar is ook al eens vervangen Althans freesspindel. Maar machine word nog geen uur per week of maand zelfs gebruikt. Hij staat nu al week of 5 stil.
Maar zit onder in spindel volgens mij ook ring bij sommige machine Althans bij mijn tandkrans. Als deze gescheurd is kan dat ook dezelfde symptomen hebben. Maar aangezien de kleine tolerantie die je opgeeft geloof ik daar niet zo in.
En neem aan dat machine daar meer draait dan bij mij. Dus dan van smeren lijkt me vreemd als dat zich pas na zo'n periode openbaart.
Maar dat van goedkope of originele zou best kunnen waarschijnlijk is tolerantie of waar machine op houder drukt minder tolerantie of speling Dus dat zou wellicht wel kunnen.
Heb je houders en waar hij machine ingaat gecontroleerd of schade. Ga ik wel vanuit maar voor zekerheid. Heb ooit bij iemand gezien zat hele kras op isohouder en was ook niet geheel geruisloos
Maar proberen om uit te sluiten is nooit verkeerd.
Maar volgens mij verbeter me als ik het verkeerd zeg. Hsd is die niet voorzien van keramische lagers. ( volgens mij in 2 etages bij iso ) Althans meen dat mijne hsd dat wel heeft. Maar is ook al eens vervangen Althans freesspindel. Maar machine word nog geen uur per week of maand zelfs gebruikt. Hij staat nu al week of 5 stil.
Maar zit onder in spindel volgens mij ook ring bij sommige machine Althans bij mijn tandkrans. Als deze gescheurd is kan dat ook dezelfde symptomen hebben. Maar aangezien de kleine tolerantie die je opgeeft geloof ik daar niet zo in.
En neem aan dat machine daar meer draait dan bij mij. Dus dan van smeren lijkt me vreemd als dat zich pas na zo'n periode openbaart.
Maar dat van goedkope of originele zou best kunnen waarschijnlijk is tolerantie of waar machine op houder drukt minder tolerantie of speling Dus dat zou wellicht wel kunnen.
Heb je houders en waar hij machine ingaat gecontroleerd of schade. Ga ik wel vanuit maar voor zekerheid. Heb ooit bij iemand gezien zat hele kras op isohouder en was ook niet geheel geruisloos
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Ik heb ook een hsd en de lagers heb ik vervangen. was veel werk. Er zaten keramische lagers in. De kogels slijten niet zoveel. de Ring is van metaal en kan slijten. ik had hierdoor ook dat er vibraties in zaten. De lagers vervangen. de 2 lagersetten (1 lagerset bestaat uit twee lagers) zijn al z'n 500 euro. Dan moet het nog opnieuw gebalanceerd worden. Wat ook nog kan zijn is de aantrek stang voor de iso uit onbalans is. Deze wordt dan ook vervangen.
Een revisie kan dus best prijzig worden.
De onbalans zou dus ook kunnen komen door de lagers maar ook van de trekstang.
Dit is mijn ervaring.
Sjaak
Een revisie kan dus best prijzig worden.
De onbalans zou dus ook kunnen komen door de lagers maar ook van de trekstang.
Dit is mijn ervaring.
Sjaak
-
FreesKever
- Been thanked: 2 times
Beetje pedantisch misschien, maar keramische lagers zijn van keramiek, en dan zowel de kogels als de banen. Als de lager schalen van staal zijn, dan is de correcte tern "hybride lager". Zie b.v:sbos schreef: 23 apr 2025 22:02 Er zaten keramische lagers in. De kogels slijten niet zoveel. de Ring is van metaal en kan slijten. ik had hierdoor ook dat er vibraties in zaten.
https://duursma.nl/blog/Wat-zijn-hybrid ... -je-ze-toe
Verder ben ik het wel met sbos eens. In plaats van de lagers kan het iets te maken hebben met de aantrek stang. Het verschil dure / goedkope BT30 kan dan misleidend zijn, misschien heeft het iets te maken met de exacte hoogte van de nippel. Ook komt het vrij vaak voor dat schotelveren bij de trekstang breken, en dit kan dan ook voor onbalans zorgen.
Als de lagers echt defect zijn, dan verwacht ik eerder dat de spindel altijd herrie maakt bij een hoog toerental, en net als rolandvs zou de ene of de andere gereedschaphouder dan niet veel uit moeten maken.
Hoi!
Om verwarring te voorkomen, over welke ring heb je het exact?
Ik heb voor de volledigheid even een test gedaan en een ISO30 van HSD gepakt die in de machine met problemen veel trilling veroorzaakt in een andere machine gezet: Geen problemen op die machine.
De ene houder trilt wel duidelijk meer dan de andere maar dat kan ook aan de lengte van de frees liggen die er in zit denk ik. Het gewicht en de uitstekende lengte kan ook invloed hebben op de optredende resonantie denk ik.
Plan van aanpak: Nieuwe HQD monteren en dan pas een plan maken voor de oude spindle.
Dit is de eerste keer dat een van de machines een weekje stil staat in 12 jaar dus, ik mag niet klagen. Wel meteen een goede om weer even alles na te lopen en te onderhouden.
Om verwarring te voorkomen, over welke ring heb je het exact?
Ik heb voor de volledigheid even een test gedaan en een ISO30 van HSD gepakt die in de machine met problemen veel trilling veroorzaakt in een andere machine gezet: Geen problemen op die machine.
De ene houder trilt wel duidelijk meer dan de andere maar dat kan ook aan de lengte van de frees liggen die er in zit denk ik. Het gewicht en de uitstekende lengte kan ook invloed hebben op de optredende resonantie denk ik.
Plan van aanpak: Nieuwe HQD monteren en dan pas een plan maken voor de oude spindle.
Dit is de eerste keer dat een van de machines een weekje stil staat in 12 jaar dus, ik mag niet klagen. Wel meteen een goede om weer even alles na te lopen en te onderhouden.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
In mijn ervaring van al weer een tijd terug, de houders die ik kocht waren niet goed genoeg gebalanceerd.
Even in het archief gedoken :
SK30 in BT30
viewtopic.php?p=151515#p151515
ERxx moer balanceren ?
viewtopic.php?p=214185#p214185
En :
Over weldonhouders ( vind ik erg handig, gebruik ik bijna altijd )
reduceerbussen per 0,1 mm gezocht (weldon-niet ronde maten)
viewtopic.php?t=15102
Even in het archief gedoken :
SK30 in BT30
viewtopic.php?p=151515#p151515
ERxx moer balanceren ?
viewtopic.php?p=214185#p214185
En :
Over weldonhouders ( vind ik erg handig, gebruik ik bijna altijd )
reduceerbussen per 0,1 mm gezocht (weldon-niet ronde maten)
viewtopic.php?t=15102
https://european-alternatives.eu/ https://appdwang.nl/
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Hoi Kees!
Bedankt voor je reactie. Het vreemde is dat exact dezelfde houder in een andere spindle geen problemen heeft. Dus vandaar dat ik de oorzaak zoek in de spindle zelf.
Of denk ik te makkelijk volgens jou?
Bedankt voor je reactie. Het vreemde is dat exact dezelfde houder in een andere spindle geen problemen heeft. Dus vandaar dat ik de oorzaak zoek in de spindle zelf.
Of denk ik te makkelijk volgens jou?
Dan heeft die andere spindel er minder last van ?
Of een combinatie van onbalansen ?
( optelling of uitdoving )
Voor de test de houder een1/4 of een 1/2 slag draaien ?
In sommige houders van mij is om te balanceren een flink stuk weg geboord, in anderen maar een beetje.
En mijn zoektocht op dit vlak begon ook met het constateren van trilling / herrie.
Of een combinatie van onbalansen ?
( optelling of uitdoving )
Voor de test de houder een1/4 of een 1/2 slag draaien ?
In sommige houders van mij is om te balanceren een flink stuk weg geboord, in anderen maar een beetje.
En mijn zoektocht op dit vlak begon ook met het constateren van trilling / herrie.
https://european-alternatives.eu/ https://appdwang.nl/
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Kun je misschien iets zien aan de aantrek klauwen?
Eigenlijk zou je ook de spankracht moeten meten, of er misschien schotelveren defect zijn.
Verder , zijn de aantrekbouten exact even lang? Wat je natuurlijk niet kunt meten eenvoudig, want dat is tov de conus.
Eigenlijk zou je ook de spankracht moeten meten, of er misschien schotelveren defect zijn.
Verder , zijn de aantrekbouten exact even lang? Wat je natuurlijk niet kunt meten eenvoudig, want dat is tov de conus.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
tuonov4
- Been thanked: 1 time
een vraag is of de spindel is uitgevoerd als BT30 of ISO30 en welk type houder je gebruikt( ISO of BT) en of de houders gebalanceerd zijn.
Hoi!
We hebben wat dingen geprobeerd, een van de meest trillende iso30 houders gewisseld met een nieuwe (ander merk) uit de verpakking en met exact dezelfde frees en ER32 moer teruggeplaatst.
Probleem weg.
Toen die trillende iso houder terug, en probleem weg. Na uur frezen weer terug na een toolwissel.
Ik denk dus zelf niet direct aan de lagers maar bijvoorbeeld meer aan de schotelveren (?)
Ander ding dat mij opvalt. Die Chinese iso30 houders zijn allemaal gebalanceerd met een klein geboord gaatje in de moer en houder. De dure houders van SEMAR (deze dus https://www.semarstore.it/en/prodotto/t ... anced-nut/) hebben geen bewerking of boring die ik kan vinden die laat zien dat ze gebalanceerd zijn. Op mijn eigen houders vind ik het niet terug maar ook niet op de fotos op hun website.
Ben benieuwd hoe het zit met trillingen met die nieuwe spindle
maar wil vooral voorkomen dat er iets anders is en dat ik de HQD ook om zeep help.
Leuke puzzel ;)
We hebben wat dingen geprobeerd, een van de meest trillende iso30 houders gewisseld met een nieuwe (ander merk) uit de verpakking en met exact dezelfde frees en ER32 moer teruggeplaatst.
Probleem weg.
Toen die trillende iso houder terug, en probleem weg. Na uur frezen weer terug na een toolwissel.
Ik denk dus zelf niet direct aan de lagers maar bijvoorbeeld meer aan de schotelveren (?)
Ander ding dat mij opvalt. Die Chinese iso30 houders zijn allemaal gebalanceerd met een klein geboord gaatje in de moer en houder. De dure houders van SEMAR (deze dus https://www.semarstore.it/en/prodotto/t ... anced-nut/) hebben geen bewerking of boring die ik kan vinden die laat zien dat ze gebalanceerd zijn. Op mijn eigen houders vind ik het niet terug maar ook niet op de fotos op hun website.
Ben benieuwd hoe het zit met trillingen met die nieuwe spindle
Leuke puzzel ;)
Nou kijk eens bij de titel of categorie van die isohouders.Jacala schreef: 24 apr 2025 11:39
Home Uncategorized Tool holder ISO30 Stainless Steel ER32 Right + Balanced nut
Dus moer is wel gebalanceerd lijkt me althans zou het zeggen want staat er.
Bewerking in isohouder kan ook ergens zijn waar het niet op hoeft te vallen lijkt me.
Heb andere zit op plek waar vork in houder pakt.
Zou wel raar zijn moer wel en houder niet althans beetje boerenverstand wat ik heb het zou zeggen
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Gezien de cut-outs in de ISO toolhouder zul je altijd wel moeten balanceren. Normaliter gebruik je daar een speciaal apparaat voor: je plaatst de houder erin, het systeem draait deze op snelheid, boort automatisch compensatieplekken, en voert uiteindelijk een test uit op volle snelheid inclusief een grafiek van de trillingen.
Bij de meeste Chinese fabrieken kun je zo’n testrapport trouwens gratis meekrijgen, mits je het van tevoren aanvraagt. Ik denk inderdaad dat er in dit geval iets anders speelt dan alleen de toolholder zelf.
Bij de meeste Chinese fabrieken kun je zo’n testrapport trouwens gratis meekrijgen, mits je het van tevoren aanvraagt. Ik denk inderdaad dat er in dit geval iets anders speelt dan alleen de toolholder zelf.