Machine importeren uit China (Quick UL1325)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Superkees

Re: Machine importeren uit China (Quick K1313ATC)

Bericht door Superkees »

Een thuisaccu kan ook nog wel wat vermogen leveren. Maar het zal wel altijd of/of blijven op deze manier. Je zou kunnen overwegen de hoofdaansluiting te verzwaren naar 3x35A, en indien nodig de kabel naar de schuur verzwaren.
De houtdraaier

Bericht door De houtdraaier »

Bedankt voor de info Ben, dat is verhelderend! Nu ik het zo zie denk ik dat ik het wel aandurf om de machine te bestellen, desnoods stel ik in de VFD het maximale piekvermogen in zodat deze wat gesmoord wordt. Ik verwacht ook absoluut niet dat ik de spindle op vol vermogen ga gebruiken, dit zal inderdaad gemiddeld rond de 10% zijn.

Ik dacht dat ik ook nog een berichtje zag over de vacuum pomp maar die zie ik nu niet meer, enfin, ik denk dat ik aan de leverancier vraag of ze een wat lichtere vacuum pomp beschikbaar hebben, zou 3kw een goede zijn?

En dan vraag ik naar de verschillende mogelijkheden voor servo’s, misschien hebben ze ze ook wel van Leadshine, daar heb ik wel positieve verhalen over gehoord. Besturing is natuurlijk de kern van het functioneren van de machine, dus dat wil ik graag goed op orde hebben, dat betaald zichzelf in no time terug:)
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Waarom in hemelsnaam een 9kw spindel? En er dan vervolgens stappenmotoren opzetten. Ik zou beginnen met een (veel) lichtere spindel, en behoorlijk servo’s.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

De houtdraaier schreef: 08 feb 2025 15:00 Ik heb net met de elektricien overlegd,
Diego?

Ik zie net dat je In Bennekom woont, buurman!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ga eens echt praten met Jacala hier van het forum, hij zit zelfs niet zo heel ver van je vandaan (Nijmegen), hij heeft diverse machines staan en hij weet ook heel precies wat voor vermogens er bij welke bewerkingen nodig zijn, er hangt een levensgroot display in zijn werkplaats om continu het vermogen uit te lezen. En hij heeft ietsje meer machines staan dan jij voorlopig zult hebben, een niets eens op een veel zwaardere aansluiting dan jij hebt.
De houtdraaier

De keuze voor de 9kw kwam voort uit het feit dat er eerst een 5.5KW gespecificeerd was, maar deze gebruikte (als ik het goed heb) ISO 25 houders. Ik wilde graag ISO 30 ivm ruimere verkrijgbaarheid, en toen kon ik voor hetzelfde geld upgraden naar 9kw. Nu denk ik dat 4.5 kw al ruim voldoende zou zijn, maar ik heb in die zin liever wat over dan net te weinig:)
Ik ga wel upgraden naar Servo’s, moet nog even kijken of dat financieel ook uit kan, of dat het de easy servo’s worden.

Ik ga zeker even contact opnemen met Jacala, ik denk dat ik daar een hoop van kan leren! Ik houd jullie op de hoogte, bedankt weer!
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Als je echt een modern systeem wil aanschaffen kies dan voor Ethercad servo's, zelfs Eding heeft of komt binnenkort met een stuurkaart hier voor.
Wat belangrijk is voor servo systemen is de tuning mogelijkheid, kies voor een systeem wat daar erg gebruiksvriendelijk in is, een servo systeem tunen is lang niet voor iedereen weggelegd, vandaar dat die gebruiksvriendelijkheid belangrijk is.
En zoals al eerder gezegd, die 9kW hoef je niet te benutten, maar is er wel als het een keer nodig is. Bedenk wel dat de rest van de machine daar wel mee om moet kunnen gaan.
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Ik had gezegd dat die vacuumpomp van 7,5kw onnondig is. Ik gebruik een 7,5kw op een bed van 1,5x3,1. En de schroefcompressor is ook onnodig voor de ATC en de overdruk op de lagers in je spindelneus. Dit vraagt niet bijster veel. (zo weinig zelfs dat ik op de kleine machine met een 750W stille compressor uit kan) Schroefcompressor heb je nodig voor een kantenlijmer die 8 uur op een dag draait of een autospuiterij. (of andere grootverbruikers lucht) De olie moet op temperatuur komen, anders blijft er vocht in dat de schroeven aantast en dan verlies je capaciteit. Zoek er maar eens op of bel eens met een perslucht leverancier. Filtering en droging van de lucht, dat is wel vereist om de boel lang heel te houden.

Ik begrijp je leverancier niet goed. Als je iemand vraagt 'wat is de beste compressor' is er geen antwoord. Dan is de vraag 'waarvoor gebruik je hem'.

Je hebt geen perslucht nodig tijdens het verspanen van hout voor het wegblazen van de spanen.. Tenzij je automatisch platen gaat wisselen en het op de laatste seconde per product aankomt. Maar ook daar zijn andere oplossingen voor (zo'n ER32 spanmoer met ingebouwde fan)

Op mijn kleine machine heb ik een 4,5kw HQD spindel met ISO30. Beregoede spindel, Behoorlijk koppel ook. Prijsverschil tussen 4,5, 6 en 9kw is niet zo groot overigens. scheelt tussen de lichste en zwaarste een keer 300 dollar. Maar de spindel is ook compacter, de 9kw HSD op mijn andere machine is een behoorlijk forse knaap. Die 4,5kw is al niet superklein in vergelijk met de 2.2kw luchgekoelde die hij verving. Maar ga voor een HQD. Die zijn goed.

En neem servo's, (op de 3d printer zijn steppers prima) closed loop steppers boeten in op koppel op hogere toeren, heb je met servo's nagenoeg geen last van.

En ik weet niet wat het extra kost, maar zorg dat je machine uitgerust is met planetaire reductie ipv snaaraangedreven vertraging. Duurzamer, stabieler en stiller.
De houtdraaier

Ik heb de leverancier gevraagd wat de opties zijn qua servo’s, het Ethercat protocol ziet er inderdaad erg goed uit, ik weet niet of deze ook met Centroid werkt, anders even kijken of die kaart van Eding op korte termijn verkrijgbaar is. Het worden sowieso servo’s, alleen nog even kijken welke mogelijkheden ze hebben, de servo’s van Innovance zien er opzich goed uit, maar ken het merk niet. Volgens mij verkopen ze ook Leadshine.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Yaskawa, heel gebruikelijk daar.
De houtdraaier

Ze bieden 750W Leadshine servo’s aan, dat lijkt me top, deze werken ook met Ethercat. Ik heb Eding gevraagd of de Ethercat al beschikbaar is, deze kon ik niet vinden, (of ik ben blind haha). Ze hebben als alternatief voor de vacuum tafel een 2.2 kW, deze is 250 euro goedkoper, ik ben dan geneigd om voor dat verschil toch maar de 7.5 kW te doen.

Nog een vraag om inzicht in de spindels. De 5.5kw is BT30 (anders dan de bt25 die ik eerst dacht), de 9kw ISO30. Maakt dat enig verschil in verkrijgbaarheid of gebruik van toolholders?
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik ben er niet 100% zeker van, maar volgens mij heeft de BT30 die uitsparingen om hem echt te blokkeren tegen rotatie en heeft de ISO30 dat niet.
Bovendien zit er verschil in de pull studs i.v.m. de totale lengte.
Beiden hebben hun voor- en nadelen, zo moet de BT30 veel nauwkeuriger positioneren voor het plaatsen, en ook de uitsparingen moeten op de juiste plaats uitkomen bij een wissel.
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Je initiele vraag ging over je aansluiting in de schuur. met 7,5 onnodige kw's op de vacuumpomp zit je eerder aan je max. Al zou die 7,5kw goedkoper zijn blijft het net zo onnodig.

Die 4,5kw hqd spindel waar ik het over had is gewoon ISO30. (en luchtgekoeld)

Doe wat je wilt. ;-) 7,5 kw Schroefcompressor al besteld? Leverancier zal wel weten wat ie doet. :mrgreen:
De houtdraaier

Helemaal waar, zou 2.2kw voldoende zijn op een werkbereik van 130x130? Dat heeft zeker m’n voorkeur als het voldoende is!

Haha nee absoluut geen schroefcompressor, ik denk dat het een 100liter 1500-2000W variant wordt, hbm heeft best mooie silent compressoren, maar weet niet precies hoe die kwaliteit is.

Het servo verhaal is allemaal een beetje lastig, ik wil ze graag met Leadshine servos, of een ander merk met goede documentatie, maar die bouwen ze niet op deze serie, alleen Innovance en Yaskawa, (welke weer €3000 zijn). Die draaien op Ethercat, maar de kaart daarvoor is €1800, (centroid Hickory), en dat vind ik weer wat fors in verhouding tot de daadwerkelijke voordelen. Net contact gehad met Hardware CNC, en die bieden Lichuan servos aan;
https://hardware-cnc.nl/winkel/aandrijf ... t-encoder/

Binnenkort komt er een nieuw type met 23 bit encoder. Ik heb momenteel de neiging om de machine zonder servos en besturing te bestellen, en dan zelf de servos en reguliere centroid acorn, (met step en dir) op te bouwen. Dan heb ik daarop meteen Nederlandse support en garantie. Die servos zien er goed uit volgens mij toch?
Plaats reactie