Cirkelboog opmeten?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Contacteer:

Re: Cirkelboog opmeten?

Bericht door DirkSchipper »

Ik ga er even vanuit dat er echt een cirkelvormige afronding van de hoeken is toegepast.
Dan pak ik een zgn. zwaaihaak om de openingshoek te meten en een schatting maken van de afrondingsstraal.
Vervolgens in CAD iets tekenen met die openingshoek en een paar fillets van verschillende straal.
Even een plaatje printen, en passen maar ...

Afbeelding
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Ja, Het is gelukt.

Ik was even vergeten dat je in de viewer ook de maten van het freespad kan zien als je programmeert.
Meteen beetje nattevinger meten kon ik in drie pogingen een prima passende contour maken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
WillyH
Donateur

Bericht door WillyH »

keesfrees schreef: 28 jan 2025 14:16 ( zoek op (plaatje van een) contourmal )
Het gaat om een dinges met schuifpennen er in, die je ook wel ziet in de 5 gulden (!) bak in de bouwmarkt.

Maar, hoe dan verder, kun je die ook aansluiten op een een computer ?
Foto maken van de ingestelde mal en als contour (achtergrond) gebruiken in Fusion of andere smaak.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Overtrekken, zo doe ik dat ook, als het kan.
Maar dan heb je in dit geval 1 hoek maar nog niet hoe die zich verhouden tot elkaar.
In dit geval zou je een grovere/grotere pennenplank willlen en meerdere, verstelbaar, hmmm.
DirkSchipper schreef: 28 jan 2025 17:35 Ik ga er even vanuit dat er echt een cirkelvormige afronding van de hoeken is toegepast.
Mwah, dat zou kunnen maar vaak ook niet.

In dit geval zou ik de rand overtrekken, hartlijnen er in tekenen, die scannen (een deel) die overtrekken met spline, die omzetten nar bogen en spiegelen en ofsetten.
Voor deze vorm is dat wat overdreven, dat zou ik toch met wat punten doen en dan een groefje frezen in een reststuk voor proef.

NB, Ja dit geval is al opgelost maar er komen vast wel nieuwe gevallen.
De manier van Sven kan ik niet begrijpen, dat zou ik even moeten zien, maar laat maar, te druk, niet belangrijk.
Plaats reactie