Beginnersvraag 3D printen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
XXL66

Beginnersvraag 3D printen

Bericht door XXL66 »

Hallo,

in afwachting van de komst van mijn eerste 3D printer heb ik een tutorial over 3D printen gedownload van Erasmus hogeschool Brussel.
Hier heeft men als voorbeeld een fluitje om te 3D printen.

Men heeft het over de oriëntatie van de print m.b.t. het balletje in het fluitje. Dit moet op de bodem liggen omdat je uiteraard niet "in de lucht" kan printen (toch niet met een FDM printer). Ik heb ook geleerd dat je tot een bepaalde overhang kan printen zonder support.
In de tutorial print men het fluitje zijdelings:

Afbeelding

Mijn vraag: wanneer de printer aan het bovenvlak begint heeft deze toch ook geen ondersteuning? Hoe kan hij dat 3D bovenvlak dan (in de lucht) printen?
Er kan toch ook geen support zijn in het fluitje aangezien je die er niet uit krijgt...

Bedankt.
mark3
Donateur
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Beginnersvraag 3D printen

Bericht door mark3 »

Wat denk je nu zelf???
Quepee
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Quepee »

salautom

Bericht door salautom »

mark3 schreef: 20 jan 2025 14:14 Wat denk je nu zelf???
ik denk dat hij het niet weet en daarom hier de vraag stelt....
(maar dat had je zelf ook kunnen bedenken, zonder te vragen)
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Oh wat hebben we weer een Lol met zijn allen...

Maar goed.. ik ben ook nog maar een beginner, maar kijk naar zo'n Benchy.. dat dakje op de Kajuit zal vergelijkbare afmetingen hebben, en die krijgt een Printer ook dicht..

Wat ik denk, is dat wanneer je de supports uit hebt staan, de Printer gewoon die oversteek maakt, daar weer een laagje opprint, en zo verder gaat tot ie op de totale hoogte uitkomt..
'k pas het ook wel eens toe voor het maken van blinde gaten.. voor het mooie, als dat mogelijk is, zet ik daar een schuine kant onder, zodat je een "Boorpunt" in het gat hebt.. \
een schuin kantje aan de binnenkant kan ook al veel schelen, maar ik begrijp dat je dit Fluitje gedownload hebt ergens?
XXL66

Bericht door XXL66 »

Je zou denken dat ik een domme vraag stel.
ik heb dat bestand niet gedownload, het staat gewoon als voorbeeld in de tutorial.

Ik kan perfect begrijpen dat een SLS printer een 'zwevend' object kan printen aangezien alles op een bed van poeder ligt.

Het lijkt me niet onlogisch om te denken dat een enigszins plastische substantie die net uit een nozzle komt niet in de lucht kan blijven hangen. Vandaar mijn vraag. Ik heb nog nooit een 3D printer van dichtbij gezien.

Ik zie in de slicer nu inderdaad dat hij daar afremt (zodat het filament voldoende kan opstijven) om de brug te maken. Koeling speelt blijkbaar ook een rol alsook de afstand wellicht.
Maarten Visser
Contacteer:

Bericht door Maarten Visser »

Professionele fluitenbouwer hier in bezit van een paar 3D printers. Het printen van het dakje kan doordat het gesmolten plastic aan de zijkant plakt een de print en daarna razendsnel gekoeld wordt. Daarom kunnen alleen printers met hele goede koeling dit truukje. Zoals mijn Prusa Mk4S. En dan nog niet perfekt. Maar de zijkant van het fluitje hoeft niet perkekt te zijn. Het windkanaal en labium zijn veel belangrijker, en deze worden vertikaal geprint en zullen er goed uitkomen. Daarom is dit inderdaad je enige juiste orientatie voor deze print.
groetjes, Maarten
Superkees

Bericht door Superkees »

Printer trekt een draadje. Als het draadje niet te lang is, dan is de doorhang (vrijwel) niet zichtbaar.
serum
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Zijn diverse testen om te zien hoe je printer zicht gedraagt bij bridging, dan is een fluitje niet het eerste waar ik aan denk (zit in een afgesloten, niet zichtbaar deel).

In een slicer als Orca zitten dergelijke torentjes ingebakken om te testen met verschillende temperaturen.

Ik gebruik in mijn ontwerpen voor de 3d printer eigenlijk nooit bridging. (of minimaal) Maar de ervaring die ik ermee heb is dat een milde onderextrusie het goed doet icm een hogere snelheid voor de bridging. Maar dan moet je acceleratie het wel aankunnen. Ventilator op vol vermogen kan helpen, maar als ie te hard blaast duw je het plastic weer meer naar beneden.

Bij bridging zijn de eerste paar lagen nooit echt stevig. Om stevigheid te maken moet de ene laag zo tegen de andere aangelegd worden dat er niet teveel lucht tussenzit. En een 0,4mm stringetje bungelend plastic heeft niet al teveel te vertellen.

Bridging blijft een niet optimaal proces. Ik zou eerder geneigd zijn om een beter fluitje te printen door er een los dekseltje van te maken. Hoe je het ook went of keert, bridging is een compromis. Mooi bedacht, in de lucht printen, maar je maakt er niets echt een mooi vlak mee en de stevigheid is ver te zoeken, tenzij je veel laagjes op elkaar legt, iedere laag wordt het weer beter.. Je kan wel 'goed' in de lucht printen, maar dan moet je 3 assen tegelijk laten bewegen. (met een knap puntige nozzle). Maar of het allemaal al zover is qua slicers betwijfel ik. Er bestaat een luchtprinttechniek waarbij je in cirkeltjes in de lucht print; je trekt dan iedere keer met de nozzle je nieuwe laagje vast in de vorige cirkel. (door de spanning in het materiaal) Heb het een keer langs zien komen, maar volgens mij zit het nog niet geimplementeerd in slicers.
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Eigenlijk zou je de hele printer tijdens het bridgen even op z'n kant moeten zetten 🤔
... doe maar niet echt, dan gaat er vast van alles fout 😜
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

In water oplosbaar filament gebruiken als ondersteuning?
Ik ken het verder niet..
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

in water oplosbaar filament gebruiken als ondersteuning?
PVA (POLY VINYL ALCOHOL) ik weet alleen niet hoe goed dat hecht tussen verschillende filamenten. Moet je wel een printer hebben waar je verschillende filamenten in 1 keer kan laden en gebruiken in 1 print.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
hex173

Bericht door hex173 »

Wat de bovenkant betreft ik denk.... dat bij de rand begonnen wordt enz. Bij het tweede draadje zal de eerste al wat kouder zijn...zijn tenslotte allemaal draadjes die aan elkaar smelten. Zoals je ziet weet ik er ook niet zoveel van, komt nog wel ?

Bedankt voor de info. Ik heb de handleiding van de Erasmus school gedownload en ook de file van het fluitje. Ik wil ook wat met 3d spelen en heb voor mij (en mijn kleinzoon) een 3d printer besteld bij 3DJake een Bambulab A1 , komt eind februari. Kan ik het fluitje proberen.....eerst eens kijken hoe die files werken STL en dan slicen.....
alles wat ik maak, kan beter.
Rossero

Bericht door Rossero »

Hier één van mijn ontwerpen die print zonder support. Om het dak te kunnen printen wordt het inderdaad aan de onderkant ook "overspannen" (bridging) over een cm of 3, het oppervlakte wordt iets ruwer maar 3D printers printen hier gewoon lekker op verder.

Ditzelfde gebeurd onder de reling, hier is de afstand ongeveer 15mm en daar zie je er bijna niets van. Ik heb altijd zo iets van, het zit toch aan de onderkant, dus het mag iets minder strak zijn! Het geeft namelijk een heleboel extra ontwerpvrijheid:

Afbeelding

En mocht iemand interesse hebben in mijn ontwerp:
https://www.printables.com/model/111493 ... dice-tower
Plaats reactie