Wat doe je met dure bestelfauten?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Sven
Contacteer:

Wat doe je met dure bestelfauten?

Bericht door Sven »

Met het opruimen kwam ik weer een dure bestelfaut tegen. Al jaren gebruik ik stauff buisklemmen. Die kocht ik eerst aan de balie bij eriks, bij een vast contactpersoon. Toen werd alles webshop en moest het onpersoonlijk gekocht worden.

In drukke tijd mijn bestellijst er doorheen gejast, ik had meerdere maten nodig.

Bij levering bleek het verkeerd. De buismaat was goed, maar de bouwmaat was te groot, maat 4 in plaats van maat 3. En omdat het speciale aanmaak bleek, kon ik niet retourneren. Fautje van eu 400,-- en nergens goed voor.

Marktplaats geprobeerd, geen interesse. cnczone, ook niet. Weggooien is ook zowat.

Wat hebben jullie met zulke fouten gedaan?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur

Re: Wat doe je met dure bestelfauten?

Bericht door Kjelt »

Metaalhandel?
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Sven schreef: 03 jan 2025 08:58 Wat hebben jullie met zulke fouten gedaan?
Teruggestuurd
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

M'n Pa zegt dan altijd tegen me "tja, dat is leergeld". (en dan heb ik de neiging hem een klap te geven, maar ja.. het is je pa hè? :roll: )
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Slikken en door. Daarvoor ben je ondernemer. Zorg dat je geen fouten maakt. Er is geen baas die garant staat voor je gepruts.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Het leergeld heb ik al geslikt. Het gaat me vooral om het praktische deel.

Wegpleuren vind ik grondstofverspilling.
Kelders kan ze vast wel verkopen (beste idee tot nu toe) maar of die de porto willen betalen... ; )

@ Andre: het was speciale aanmaak, wilde eriks niet terugnemen.
Gewoon in een doos kiepen en terug sturen kan ook. Maar dan weet ik zeker dat ze het zelf meteen weggooien.

Heb ik ook een keer gedaan met een philips cd recorder. Ding was al weggeweest onder garantie, dat veranderde niets.
In een doos gestopt en naar het hoofdkantoor gestuurd met briefje, "dit prul wil ik niet."

Maar deze pijpklemmen zijn gewoon goed. Alleen een rare maat.
Laatst gewijzigd door Sven op 03 jan 2025 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

kawarider schreef: 03 jan 2025 20:25 Slikken en door.
Goed idee 👍
sbos
Contacteer:

Bericht door sbos »

Als de buisklem te groot is, kan je er geen opvullings strook ertussen plaatsen?
Mits dit natuurlijk goed gaat klemmen.

sjaak
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Ook ik bestel wel eens iets dat verkeerd is. Het is niet leuk, maar fouten maken hoort er bij. Dan leg ik het op de plank in de hoop dat ik het ooit (deels) kan gebruiken. Soms maak ik een ontwerp zo dat ik de verkeerde onderdelen kan gebruiken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
pieter dr200

Bericht door pieter dr200 »

ze zeggen dat dat er bij hoort, maar leuk is het nooit.
in de afgelopen 10 jaar is er bij mij ook wel eens wat mis gegaan of er werden door klanten verkeerde of te veel spullen aangeleverd.
als het geen courant spul is gaat het tegenwoordig gelijk de container in, een jaar geleden heb ik een grote schoonmaak gehouden en een hele hoop weggegooid. natuurlijk is het zonde van de materialen maar als je alles op moet gaan slaan heb je ook een hoop ruimte nodig. en vaak zit je het te bewaren voor een ander. ik had dat ook met hd pvc voor heen bestelde ik dat online en tegenwoordig haal ik dat bij de wildkamp, als ik dan klaar ben met een project dan gaat het restant gewoon terug naar de winkel. sommige bedrijven sparen het op en bieden het dan aan als partijhandel.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

De buisklem heeft een te groot exterieur voor de buis, of andersom, de buismaat is te klein voor de buitenmaat.
Ik zou de buismaat ook wel kunnen vergroten tot 30 mm als ik er een goede opspanning voor maak, maar ik gebruik 4 tot 12 keer zo veel klemmen van 25 mm als van 30mm.
Die verkeerde klemmen krijg ik daarmee niet op.

Maar, mijn vraag gaat vooral over hoe jullie dit soort mislukte voorraad bestieren.
Voor mij is een ander nut vinden toch het fijnste.
rolandvs
Contacteer:

Bericht door rolandvs »

Sven schreef: 04 jan 2025 09:03 De buisklem heeft een te groot exterieur voor de buis, of andersom, de buismaat is te klein voor de buitenmaat.
Ik zou de buismaat ook wel kunnen vergroten tot 30 mm als ik er een goede opspanning voor maak, maar ik gebruik 4 tot 12 keer zo veel klemmen van 25 mm als van 30mm.
Die verkeerde klemmen krijg ik daarmee niet op.

Maar, mijn vraag gaat vooral over hoe jullie dit soort mislukte voorraad bestieren.
Voor mij is een ander nut vinden toch het fijnste.
Misschien de fout nog 3 keer maken dan heb je wel genoeg van dezelfde maat om te klemmen of buis voor te kopen.

Niet over na denken en door. Of ben je zo'n huilebalk die maand blijft treuren over afgebroken frees.

Komop er zijn wel meer dingen om je druk over te maken.
Gezondheid, verbouwing, verhuizing en dan ga je over zoiets mekkeren. Gebruik je energie voor belangrijke nuttige dingen.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

rolandvs schreef: 04 jan 2025 11:18 Komop er zijn wel meer dingen om je druk over te maken.
Gezondheid, verbouwing, verhuizing en dan ga je over zoiets mekkeren. Gebruik je energie voor belangrijke nuttige dingen.
Je begrijpt het duidelijk niet, het gaat hier om het principe dat het nu eenmaal zonde is om principieel waardevol materiaal klakkeloos weg te gooien.
Net als restvoorraad in een restaurant, terwijl er 100m verderop misschien een daklozen opvang is waar er nog dankbaar van gegeten kan worden.

Ik had een paar zakken tegellijm en voeg over, op marktplaats gezet, duurde een paar weken, net toen ik dacht, ik voer het af, kwam er reactie. Een stel wat een huis aan het opknappen was, en nogal buiten budget raakte was er hartstikke blij mee. Dat noemen we een win-win situatie.

Dus, ja wat doe je er mee, misschien nog een poging op marktplaats. Of hier op het forum.
Mijn kelder ligt vol met restpartijen van vorige klussen, af en toe doe je er iemand plezier mee, laatst nog een meneer bij Karwei zocht een dop voor in een rechthoekige stalen buis, hadden ze niet, ik zag direct dat de kans erg groot was dat ik die wel had liggen, dus maar gezegd dat ie 's-middags even langs moest rijden.

De boekhouders en accountants beginnen dan een kosten baten analyse te maken, maar dat is bij mij toch niet hetgeen ik gelukkig van wordt. En ondanks die leefstijl zit ik hier echt niet op een houtje te bijten, m'n schuurtje is comfortabel en over m'n huis heb ik ook niets te klagen, wat wil een mens nog meer, naast natuurlijk een goede gezondheid waar we helaas niet alles in de hand hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
rolandvs
Contacteer:

Bericht door rolandvs »

Nee ik snap het zeker wel. Maar van sommige dingen moet je sneller afscheid kunnen of durven nemen.
Eerst had ik ruimte van 80m2 daar had ik ruimte, daarna 675m2 daarna 2500m2.
Zelfs dan op gegeven moment moet je dan afscheid nemen althans binnen de grenzen.
Kun dan beter of zoiets ergens achterlaten of doneren ( kringloop, stichting, school )
dan dingen weg moeten gooien waar je iets aan zou kunnen verdienen of corebussiness is. Had entresol met 150 palletplaatsen met restanten. Ik had pallets staan met restanten van 125x70 cm 7 pallets. Komen van stichting voor Roemenië geef ik het ook mee dankbaarheid is veel belangrijker en mochten ze later iets nodig hebben komen ze terug. Op gegeven moment zie je dingen niet meer. Ging opruimen bleken er 5 stuks hydrofoor te staan en heb er zelf geen in gebruik en zoveel meer van dat soort dingen
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Plaats reactie