diode schreef: 27 dec 2024 13:31
Hoe ik er voor kan zorgen dat de voedingsdraden de signaaldraden niet kruisen is nog al een dingetje, dat lijkt mij schier onmogelijk.
Als het echt niet anders kan dan kruisen onder 90 graden dat gaat meestal goed.
Het probleem is vaak parallel langs elkaar leggen dat wil je niet dan krijg je twee soortige overspraak tenzij het een afgeschermde kabel betreft wiens mantel aan twee kanten hard geaard is.
Superkees schreef: 27 dec 2024 14:05
Dan zal het probleem toch ergens in die 20 cm kabel ontstaan of aan de kant van de inverter. Je schrijft dat de verbinding plat gaat, maar is dan niet die inverter zelf de boosdoener? Ik weet niet hoeveel werk het is, maar ik zou overwegen om die 20 cm kabel te vervangen, zodat je die kunt uitsluiten.
De inverter is niet de boosdoener, als ik de servodrive dissable of uitzet dan loopt de communicatie vlekkeloos. Dat stukje kabel vervangen is het werk niet, maar deze is reeds afgeschermd. Waarmee moet ik deze vervangen, een ander stuk afgeschermd?!?
diode schreef: 27 dec 2024 13:31
Hoe ik er voor kan zorgen dat de voedingsdraden de signaaldraden niet kruisen is nog al een dingetje, dat lijkt mij schier onmogelijk.
Als het echt niet anders kan dan kruisen onder 90 graden dat gaat meestal goed.
Het probleem is vaak parallel langs elkaar leggen dat wil je niet dan krijg je twee soortige overspraak tenzij het een afgeschermde kabel betreft wiens mantel aan twee kanten hard geaard is.
De bedrading/bekabeling in de goten is niet afgeschermd, onder 90 graden kruizen is het proberen waard.
Ik heb er geen verstand van, maar zou het kunnen dat je in de verkeerde hoek zoekt, en dat het echte probleem ergens anders zit. Iets van power voorziening van die servodrive. Bij enabelen gaat daar natuurlijk meer stroom lopen. Misschien gaat de powersupply over z’n nek. Het zal de eerste wazige storing niet zijn waar de powersupply of de aansluiting er naar toe uiteindelijk de boosdoener waren. (En daar heb ik dan weer wel ervaring mee)
Meer stroom kan ook meer ellende met aardlussen zijn misschien?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hugo stoutjesdijk schreef: 27 dec 2024 16:43
Ik heb er geen verstand van, maar zou het kunnen dat je in de verkeerde hoek zoekt, en dat het echte probleem ergens anders zit. Iets van power voorziening van die servodrive. Bij enabelen gaat daar natuurlijk meer stroom lopen. Misschien gaat de powersupply over z’n nek. Het zal de eerste wazige storing niet zijn waar de powersupply of de aansluiting er naar toe uiteindelijk de boosdoener waren. (En daar heb ik dan weer wel ervaring mee)
Meer stroom kan ook meer ellende met aardlussen zijn misschien?
Bedankt voor het meedenken. De drive is echter gewoon een 230V versie, die wordt niet via een externe voeding gevoed.
Toch zou ik bij EMC problemen verwachten dat er veel meer communicatie weg valt en niet enkel op een specifieke verbinding van 20 cm. De vraag is dan natuurlijk wel waarom het door de driver wordt getriggerd.
Dan krijgen alle verbindingen dezelfde extra belasting, alleen dat kabeltje van 20 cm trekt het niet. En dan denk toch dat het kabeltje de boosdoener is.
Even een verhaaltje wat aangeeft hoe makkelijk je een EMC probleem creëert:
Op mijn voormalige werk stond redelijk in mijn buurt een oude EMC meetkooi, die werd voornamelijk gebruikt om 400W zenders te testen op vol vermogen zonder dat de rest van de werkplaats daar last van had, dat is jaren zo gebruikt zonder enig probleem.
Op een bepaald moment bleek dat tijdens een proef brand alarm iemand die in die meetkooi aan het werk was het complete alarm niet had meegekregen en dus gewoon bleef doorwerken terwijl verder iedereen buiten stond.
Omdat dat beslist niet meer voor mocht komen moest onze bedrijfsdienst (die de ballen verstand hadden van EMC problemen) dit hiaat oplossen.
Er was ze wel duidelijk te verstaan gegeven dat ze beslist niet mochten boren en zagen in de wanden van de kooi.
De kooi had een zgn. honingraat luchtdoorvoer in, bedoeld om frisse lucht in de kooi te laten. Men had toen bedacht dat een kabeltje door die honingraat opening steken het makkelijkst was.
Die oplossing heeft denk ik best wel enkele jaren zo bestaan, maar op een bepaald moment moesten er door werkoverflow vanuit een andere werkplaats noodbaken(die worden gebruikt door b.v. piloten die m.b.v. hun schietstoel hun vliegtuig verlaten) te testen op goede werking.
Echter een signaal van zo'n noodbaken dient altijd met groot alarm te worden opgevolgd, er is dan waarschijnlijk iemand in nood.
Voordat men begon met deze werkzaamheden had men besloten om vooraf de meetkooi goed te testen op demping van binnen naar buiten.
Wat bleek, op de bewuste frequentie van dat noodbaken was de demping slecht enkele Db's i.p.v. vele tientallen Db's, vet probleem dus.
Toen zijn 2 collega's dagen lang op zoek geweest naar de oorzaak, dat bleek toch best wel een probleem te zijn, ze konden eigenlijk niets vinden.
Pas nadat ik ze had gewezen op het draadje door die hongraatdoorvoer vond men het probleem, inderdaad dat draadje was de oorzaak.
Na het draadje te hebben verwijderd bleek de kooi weer helemaal aan de eisen te voldoen.
Ik denk wel dat alles wat ze al eerder hadden gedaan zeker heeft meegeholpen om die demping weer te halen, b.v. de HF afdichtingsstrips van de deur waren allemaal vervangen, iets wat zeker nodig was, maar toevallig voor dat specifieke probleem niets uitmaakte.
Later heeft men een stevige rode lamp boven op de honingraat doorvoer gelegd, het licht kwam er met gemak doorheen, dus de rode lamp werk duidelijk waargenomen als die brandde.
Zo zie je dat een heel onschuldig kabeltje op de verkeerde plek een serieus probleem kan vormen.
Superkees schreef: 27 dec 2024 19:42
Toch zou ik bij EMC problemen verwachten dat er veel meer communicatie weg valt en niet enkel op een specifieke verbinding van 20 cm. De vraag is dan natuurlijk wel waarom het door de driver wordt getriggerd.
Dan krijgen alle verbindingen dezelfde extra belasting, alleen dat kabeltje van 20 cm trekt het niet. En dan denk toch dat het kabeltje de boosdoener is.
Bij EMC zijn er twee aandachtspunten:
- de veroorzaker, het apparaat dat de storing veroorzaakt
- het slachtoffer, het apparaat dat last heeft van decstoring.
Door één van de twee aan te pakken los je het op, de veroorzaker is het beste maar niet altijd mogelijk. Door alle gevoelige punten af te schermen kun je het tweede voorkomen.
Makkelijk gezegd maar soms erg lastig op te lossen
Na eigenlijk exact de zelfde storing met mijn servo kwam ik terecht bij dit draadje.
Ik gebruik dus een alie servo setje als spindelmotor en had soms onverklaarbare storingen waaronder het verplaatsen van het 0 punt.
Ook haperde de bewegingen bij handbediening maar alleen als de motor bekrachtigd was.
Na veel zoeken bleek het toch in de aarding te zitten ondanks dat alles leek te kloppen.
IK heb de motor op een stalen plaat geschroefd waarmee ik de riem kan spannen.
die plaat was netjes hard geaard moet goed zijn zou je denken maar nadat ik een draad rechtstreeks op de motor gezet had waren ineens alle problemen over.
Verklaren kan ik niet maar ik kan weer verder.
Misschien roest of zoiets tussen de verbinding? (nog niet losgehaald)
ik weet niet of iemand er iets mee kan maar aangezien ik hier veel info en ervaringen gevonden heb lijkt het me wel zo eerlijk omdat ook te delen
machiel schreef: 05 feb 2025 10:18
die plaat was netjes hard geaard moet goed zijn zou je denken maar nadat ik een draad rechtstreeks op de motor gezet had waren ineens alle problemen over.
Als de motor een aluminium behuizing heeft zal rechtsreeks aarden op de behuizing vaak niet helpen omdat de oxidatie van het aluminium slecht geleidend is. Door onder de schroeven een getande ring te zetten, tussen behuizing en schroef, los je dat probleem weer op.
Heb je de extra aarde nu ook op een aluminium onderdeel geplaatst, dan alsnog een getande ring er bij zetten.
Mijn beide servo drivers hebben ook een aardpunt op de driver. Die is ook van aluminium gemaakt en ook daar moet ik ook een getande ring gebruiken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination