Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dit ziet er een stuk serieuzer uit dan dat "Lor" van Rownd een poosje geleden.. maar als je een slantbed machine maakt.. waarom zet je dan de slede ONDER de centerlijn, en niet erboven?.. niet de meest logische keuze met het oog op spaanafvoer.. (Ja.. ik weet het, mijn EMCO Compact 5 CNC wordt ook Slantbed, met de slede onder de Centerlijn, maar dat is vanwege de ruimte op de Kruisslede, en de Toolchanger die ik nu heb)
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

De prijs exclusief opties zoals een tool post. Daar komt dan nog ongeveer zo'n zelfde bedrag bij en daarover transport, btw, invoer rechten.
Werkt met Mach4 en ziet er mooi uit.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Deze vond ik wel gaaf!.. een CVT zonder Duwband, maar met tandwielen en excenters!.. je moet er maar opkomen..
'k ben ondanks dat ik dol ben op "roerbakken" wel gecharmeerd van CVT's.. mijn overgrootvader zaliger reed een DAF 33, met het "pientere pookje" en ik heb in de tijd dat ik Minibike races reed eens kunnen testen met een Machine van een Mede-Coureur die was uitgerust met een CVT.. wel even wennen.. je draait het rechte stuk op, je toerental stijgt tot een bepaalde waarde, dan blijft ie vervolgens constant.. maar je motor gaat wel steeds harder!..
Daar waar Bridgeport Series 1 Freesbanken vaak waren uitgerust met een "Variator" die het zelfde werkt, maar handbediend is.. en sommige Kolomboormachines een soortgelijke voorziening hebben, denk ik.. "hmmm.. hoe zou dit kunnen functioneren met een CNC machine?..
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times

Bericht door Huub Buis »

Dat is toch mooi om de spindel van de draaibank aan te drijven. Top idee.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Dat is wel een brilliant stukje mechanica!

Praktisch zijn er denk ik nog wel wat hobbels te nemen. Zo heb ik het gevoel dat het getoonde mechaniek voor een fiets niet zo soepel bewoog als een ketting-derailleur combinatie 8) Maar goed, vrijwel alles begint met "proberen, verbeteren, en weer proberen"...

Leuk kanaal overigens. Deze video van "driving 4 answers" sprak mij ook wel aan (vanwege de psychologie er achter, geen techniek en al helemaal geen CNC, sorry):

https://www.youtube.com/watch?v=KUIzJPyl3LI
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Dat is gewoon kinetische kunst. Prachtig stukje engineering.

Mijn eerste ervaring met een CVT was in een Honda hybride auto van de ouders van een vriend, snelweg op is een vreemde gewaarwording inderdaad; naald van de toerenteller staat gefixeerd op 1 punt en de snelheid neemt toe. Valt wat van te zeggen, je kan de motor veel beter in zijn meest efficiënte bereik houden. Erg onwennig in de eerste paar km's. Ik ben geneigd/gewend laagtoerig te rijden.

Sowieso zijn compactere tandwieloverbrengingen op een fiets minder efficient dan een ketting/derailleur, in bepaalde versnellingen komen ze een heel eind, maar nooit over het volledige bereik.

Ik zag deze een tijd terug op een elektrische fiets. Viel op dat hij een buitengewoon dikke achternaaf had én een Bosch middenmotor, kon het niet goed rijmen. Nieuwsgierigheid en google namen het vanaf daar over.

https://www.youtube.com/watch?v=6xY2S-9gjHI
Kars-cnc schreef: 02 dec 2024 08:30 Leuk kanaal overigens. Deze video van "driving 4 answers" sprak mij ook wel aan (vanwege de psychologie er achter, geen techniek en al helemaal geen CNC, sorry):
Zijn uitleg over een verschuiving van de krukas tav de zuigers/cilinders is ook erg informatief. Hij boort erg leuke onderwerpen aan over verbrandingsmotoren
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

serum schreef: 02 dec 2024 08:48 Ik zag deze een tijd terug op een elektrische fiets. Viel op dat hij een buitengewoon dikke achternaaf had én een Bosch middenmotor, kon het niet goed rijmen. Nieuwsgierigheid en google namen het vanaf daar over.
Maar ook die Enviolo gebruikt wrijving om koppel over te brengen, wat schijnbaar de efficiency verlaagt (ben ik het niet helemaal mee eens).
Dat is het nieuwe/bijzondere aan die Ratio Zero; die doet dat niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
serum

Bericht door serum »

Die envolio is ontwikkeld voor elektrische fietsen. Denk dat je er niet mee door het bos wilt ploeteren zonder ondersteuning. (vind het wel vergezocht, 250w aan ondersteuning, geen pinda hoeven doen en dan nog klagen over het niet perfecte beentempo/verzet). Als de marketing maar klopt. Heb een tocht op een snaaraangedreven Rohloff gedaan, was erg nieuwsgierig en het sprak mij aan. Geef mij de ketting/derailleur maar.
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

de Enviolo naaf van mijn Riese en Muller begon al olie te lekken na 6000 km, natuurlijk buiten garantie, heb een nieuwe velg en nieuwe Enviolo naaf gekocht en laten vlechten, want de fietsenwinkel kon deze niet openmaken om het lek te herstellen. kostte toch een aardige duit.
Breek de dag, frees een lijntje.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Naar wat ik zo begrepen heb, is dat de Enviolo is ontwikkeld uit de NuVinci naaf.
't mooie van die concepten is dat ze een eenvoudige opbouw hebben.. 't is niet meer dan een "opgevouwen" wrijvingswiel variator, en dat legt meteen het nadeel bloot van deze richting.. je hebt wrijving nodig om kracht over te brengen.. en dat wil je natuurlijk wel tussen weg en band... zoveel mogelijk uiteraard, maar niet in je transmissie.. want dat vreet vermogen.. en er moet zoveel mogelijk vermogen naar waar de kracht uiteindelijk wordt overgedragen aan moeder aarde teneinde voortbeweging te bekomen..

Dat de krachtoverbrenging niet volledig lineair is.. acht.. er treden ook kleine hoeksnelheid verschillen op bij scharnierende koppelingen in auto's ,(Kruiskoppelingen), de rotatiesnelheid van een verbrandingsmotor (uitgezonderd Gasturbines) is ook niet constant..
'k heb in het verleden ook wel claims gezien van mensen die beweerden het uitgevonden te hebben.. maar wat zij deden was een Differentiëel gebruiken, en één kant aandrijven met een Electromotortje.. dan heb je geen Transmissie, dan heb je een in tweën gedeelde aandrijving...

Voor gereedschapsmachines lijkt me dit wel een bruikbaar concept, denk alleen maar aan de Freesbanken en boormachines die nu nog met een riemvariator zijn aangedrijven
Breid het uit met toerental bewaking, en wie weet wat er allemaal nog mogelijk is..
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

serum schreef: 02 dec 2024 10:36 Die envolio is ontwikkeld voor elektrische fietsen. Denk dat je er niet mee door het bos wilt ploeteren zonder ondersteuning.
Er zijn ook genoeg gewone fietsen te koop met de handmatige Enviolo versnelling volgens mij.

Ik vertrouw die Nexus/Enviolo/etc. naven juist op een E-bike niet zo. Maximale koppel op die dingen houd bij 50-60Nm wel op en da's eigenlijk helemaal niet veel.
Voorbeeld: ik heb een luxe modelletje ingebouwde winterjas om mijn uitgebreide collectie zware botten te beschermen tegen kou. Zeg dat ik met kleding aan en volle blaas enzo 100kg op de pedalen zet als ik weg wil bij een stoplicht of een dijk op wil. Rekent lekker makkelijk; cranklengte 175mm is dan 175Nm aan koppel op de trapas.
Zeg vervolgens Bosch ActiveLine Plus middenmotor met 50Nm koppel, een vrij gangbare motor voor dat segment fietsen. Dat is dan samen 225Nm.
Zeg 48 tanden voor op de riemschijf, 24 tanden achter. Is een gokje maar zal niet heel ver naast de waarheid zitten. Da's dan 1:2.

Oftewel 112Nm op de naaf, bijna het dubbele van wat zo'n naafding mag hebben....

Mijn nieuwe trapsnorfiets is dan ook braaf voorzien van een derailleur. Kan meer hebben, is te snappen voor simpele zielen en kost de wereld niet om te repareren indien stuk of versleten.
(vind het wel vergezocht, 250w aan ondersteuning, geen pinda hoeven doen en dan nog klagen over het niet perfecte beentempo/verzet)
Op mijn nieuwe trapsnorfiets hebben ze een cassette met 11 versnellingen achterop weten te plaatsen. Zou zat moeten zijn, maar het bereik van de cassette is te groot (11-51) dus effectief heb je 4 bruikbare versnellingen op de Nederlandse wegen. Dan wil je toch best graag nog versnelling achtenhalf zeg maar omdat je met weinig tot geen ondersteuning aan het rijden bent, of omdat je de auto aan het vervangen bent over 25km+ afstanden en ook met meer ondersteuning net geen lekkere cadans hebt op de eentonige polderwegen.
(als die cassette versleten is schijnt er ook nog een 11-41 te zijn. Heb ik op de vorige gejatte fiets ook gedaan, een cassette met kleinere spreiding. Da's al veel beter)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Arie Kabaalstra
Contacteer:

't rendement van een Derailleur is beter dan dat van een wrijvings-gebaseerde CVT, daarom ben ik ook wel blij met mijn puur op kuitenkracht functionerende fietsen.. de RIH Alpha is voorzien van een 7 versnellingsnaaf, en die dingen werken doorgaans met Planetaire tandwieloverbrengingen, net als de oude vertrouwde Sturmey-Archer naven.
Op de Giant Track zit een cassette van 8 tandwielen achter, en op de crank zitten 3 bladen, geeft 24 mogelijke overbrengingen met de nodige overlap, dus meestal als ik op het binnenblad geneigd ben om naar het 5de blad achter te schakelen, dan slinger ik em net zo lief op het middenblad voor, en dan een paar bladen terug achter.. en zo ook voor de overgang van het midden-naar het buitenblad.
de Jan Janssen Tour de France heeft een 6 blads cassette achter, en 2 bladen voor.. eigenlijk rijd ik altijd op het buitenblad voor, en als ik een kort heuveltje heb dat tamelijk steil is, dan wil ik nog wel eens gewoon het binnenblad voor kiezen..
qua vermogen.. 't is me door een fietsenmaker eens uitgelegd dat je niet te zwaar moet trappen.. want dan trap je de boel voor uit zijn fatsoen..

Kort en goed... een ouderwetsche Derailleur kan meer hebben dan een moderne wrijvingsCVT.. wat deze excenterplanetaire overbrenging betreft.. 'k ben benieuwd, voor stadsfietsen (zoals mijn RIH) lijkt me dit een uitgelezen keuze.. voor een Batterijtjesfiets zie ik er het nut niet direct van in, tenzij je em met een electronische regeling uitrust.
Verder zie ik veel mogelijke toepassingen van dit systeem.. 'k denk ook even terug aan een Ernault draaibank waar ik vroeger wel mee gewerkt heb.. die had een Riemvariator op de langsvoeding.. je zette em in de laagste stand, begon je snede, en dan trok je de hendel zover omhoog tot ie lekker sneed, en dan zette je em vast.. en nam je 3 passen afstand.. 't was een nogal zware bank.. snededieptes tot 7.5 mm waren geen probleem voor die machine.. , maar je had dan wel de kans dat de variator ging slippen.. en dan moest je em een tandje laten zakken.. zet daar deze overbrenging in.. problem solved.. en met de niet-lineaire overdracht, zou het ook zomaar kunnen dat ie beter spanen breekt..
serum

Bericht door serum »

DaBit schreef: 02 dec 2024 12:32 (11-51) dus effectief heb je 4 bruikbare versnellingen op de Nederlandse wegen.
(als die cassette versleten is schijnt er ook nog een 11-41 te zijn. Heb ik op de vorige gejatte fiets ook gedaan, een cassette met kleinere spreiding. Da's al veel beter)

11-51 is absurd. Dat is een mooie frisbee/pannenkoek. Een bergverzet met 15+ procent op en neer. Leuk voor op een MTB in de Ardennen, maar dat heeft niks te zoeken op een fiets die rond de 25 moet. (echt moet, als ik die huisvaders/vrouwen hier op het fietspad zie passeren, MOET het 25. Nooit en te nimmer minder). En het nauwelijks tot niet kunnen verwerken wanneer iemand afslaat, je totaal ongewenst moet remmen en van je 25 af moet. En stug vol blijven houden dat wielrenners het uitschot van de straat zijn. :mrgreen: (gelukkig hebben de wielrenners nu een afleiding in de vorm van de opgevoerde fatbikes).
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Volgens mij reed ik op mijn speed pedelec 53 11, bijna de hele tijd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie