z afstelling cr20pro

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Jan1ydanne

z afstelling cr20pro

Bericht door Jan1ydanne »

goede dag ik heb het hotend veranderd van mijn creality cr20pro. en nu krijg ik hem niet meer goed afgesteld met behulp van de bl touch 3.1.ik heb er een 2.2 moederboard in zitten wat altijd goed werkte op de marlin firmware 2.0x. als ik nu auto home doe gaat hij naar 15mm hoogte nozzle tov het bed.weet iemand een oplossing.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: z afstelling cr20pro

Bericht door Huub Buis »

Na veranderen van de extruder weet de printer niet wat het verschil is tussen het Z-nulpunt van de touch probe en het Z-nulpunt van de extruder daar de extruders een andere lengte hebben.
In deze video wordt uitgelegd hoe je dit kunt aanpassen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Jan1ydanne

bij mij zakt de z-as niet als ik op motion klik move axis dan kan z alleen omhoog en niet naar beneden. wel als ik hem omhoog doe daarna kan hij wel naar beneden.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Jan1ydanne schreef: 04 aug 2024 08:48 bij mij zakt de z-as niet als ik op motion klik move axis dan kan z alleen omhoog en niet naar beneden. wel als ik hem omhoog doe daarna kan hij wel naar beneden.
Dan moet je als eerste de z-offset aanpassen. Maak hem een halve mm groter en controleer of de spelling tussen het bed en de extruder kleiner wordt na het bomen.
Leg een stuk dik papier onder de extruder om het bed te beschermen.
Jan1ydanne

alles geprobeerd maar er veranderd niets hij gaat niet naar beneden.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je hele hotend met de nieuwe situatie hoger is komen te zitten, kan die misschien niet ver genoeg zakken, omdat er nog een eindschakelaar in de Z richting zit?
Dat heeft dan nog niets met die bl touch te maken.

Of die bl touch geeft een storing misschien, maar zonder bl touch zou het ook moeten werken lijkt me. (maar daarvan weet ik eigenlijk niet zo goed de effecten)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Gebruikt de homing wel de BL-touch module, dat zie je aan de lampjes in de module en de probe point die extended wordt gedurende het proben?
Jan1ydanne

ik denk dat hij de probe niet gebruikt hij gaat in ieder geval niet naar beneden om alles in te stellen. maar als ik hem in het bl touch menu test dan gaat de meetpen wel heen en weer. en ook al staat hij niet goed afgesteld hij moet toch naar beneden gaan met de z-as om te kunnen kalibreren. en dat doet hij nou net niet. als ik op home axis druk gaat hij naar de linker kant voor trekt de meetpin in en gaat dan naar het midden en dan omhoog dus hij kan nu nooit meten met de probe waar hij is. als er iemand in de buurt van egmond zit en mij wil helpen kan ik zo langskomen met de printer.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 aug 2024 15:03 Als je hele hotend met de nieuwe situatie hoger is komen te zitten, kan die misschien niet ver genoeg zakken, omdat er nog een eindschakelaar in de Z richting zit?
Als je de Z-as homed, moet de limit switch van de Z-as branden als de nozzle nog net een fractie van het bed af staat. Als dit meer is, dan moet je of de limit switch verplaatsen en/of het bed hoger stellen met de stelschroeven.
Draai de z-as met de hand omlaag totdat de nozzle het bed raakt (stukje papier er tussen) of de limit switch triggert.

De BL touch probe moet als die actief is, dieper zakken dan de nozzle en als die niet actief is, hoger staan dan de nozzle. De positie is onafhankelijk van het homen van de de Z-as. Dat moet je controleren
Jan1ydanne

er zit helemaal geen limit switch op de z-as die is vervangen door de bl touch sensor.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Jan1ydanne schreef: 04 aug 2024 15:52 ik denk dat hij de probe niet gebruikt hij gaat in ieder geval niet naar beneden om alles in te stellen.
Wat bedoel je dan hier mee te zeggen?
Jan1ydanne

Wat snap je niet of begrijp ik je verkeerd.
Jan1ydanne

Normaal gaat je printerkop als hij bijvoorbeeld 4cm boven het bed staat.tijdens het homen naar beneden om dingen in te stellen dat gebeurt in mijn geval niet. Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Mogelijk is er een probleem met de bl-touch probe, de montage of de aansluiting er van. Monteer de oude extruder en kijk of het probleem is opgelost.
Heb je behalve een andere extruder soms ook andere firmware geüpload of settings gewijzigd?
Plaats reactie