Krachtstroom vraagje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Re: Krachtstroom vraagje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zitten we nu te tobben over 3x25A ?
Daar hebben wij woonhuis en werkplaats op.
2 freesbanken, 2 draaibanken, compressor, slijpbank, lintzaag, close in boiler.
En een heleboel ander spul.
Die machines trekken allemaal niet zo veel, af en toe een inschakelpiek.
Woonhuis was ik minder zeker over, oven, inductiekookplaat, quooker, warmtepomp, boiler, wasmachine, vaatwasser.
Allemaal spul wat tussen de 2000 en 2700 Watt zit.
Maar in de praktijk staat er maar weinig tegelijkertijd aan.
En als je wat meer inzicht wilt, koop je een shelly pro 3em 3 fase verbruiksmeter of iets dergelijks, kun je op je telefoon zien wat het allemaal op die fases gebeurt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Formule voor vermogen in een 3fase 400Vac systeem is, P = √3xU x I x cos phi, is mij ooit geleerd en is blijven hangen.
Je mag van mij ook ook P = 3 x 230Vac x I x cos phi. gebruiken, resultaat is hetzelfde
Geeft bij 20A dus 14,8 kW.
en
3x20x240

Dus 14.4 Kw totaal
Beiden zijn juist.
230V x √3 = 400V, daar zit de crux, √3x√3=3, daarom kloppen ze beiden.

Die Cos phi is de arbeidsfactor zoals men dat vroeger zei, als je een cos phi richting 0 hebt dan zijn spanning en stroom richting 90 graden verschoven en registreert je meter vrijwel geen energie afname, men noemt dat blind vermogen, stromen die er wel degelijk zijn maar die weinig opleveren. maar ook warmte ontwikkeling zonder echt energie te leveren. Het beste voorbeeld hier van is denk ik de ouderwetse beltrafo, die had een cos phi richting 0, de meter draaide er ook echt niet op, maar ook de truuk van een 230V aansluiting met een draaistroom (3 fase) motor en dan voor de 3e fase een condensator, naast zo veel faseverschuiving dat de motor er genoegen mee nam was dat ook een cos phi boosdoener.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 jun 2024 18:52 Zitten we nu te tobben over 3x25A ?
Nee.. dat wil zeggen, Ik niet.. Ik had alleen de vraag:
Nou heb ik even in de "Stoppenkast" in mijn werkplaats gekeken, en ik heb 1 groep 3Fase 400V, en 2 Groepen 230V
de 230V zijn 16 A afgezekerd, de 400V groep 20A, nu is de vraag.. hoeveel Watt kan ik daaraan laten lurken..
14.4 Kw dus.. hmm.. grappig.. 14.4.. bekend getal.. 12²x0.1.. anyway..

't was me na een paar posts wel duidelijk dat mijn installatie mijn machinepark wel aan de gang krijgt.. omdat het allemaal niet van die grootverbruikers zijn. en dat mijn huurbaas duidelijk lijdt aan koudwatervrees op dat gebied..

de verdere antwoorden in dit topic hebben me ook wel de noodzaak van degelijk verbinden en de mogelijke gevolgen van slechte verbindingen laten zien..
Zwevende nullen enzo.. ik begrijp nu ongeveer wat er dan gebeurt, en ik besef dat dat NIET goed is voor je installatie!

Nooit een NUL laten schakelen door een Relais is iets wat ik hieruit opgemaakt heb, en dat klinkt ook volkomen logisch.
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Ik herhaal nog maar even mijn punt aan het begin van dit topic; check even hoe de 3-fase groep zekeringen zich verhouden tot de hoofdzekeringen.

Je noemde 3x 20A, als dat achter een 3x 25A net-aansluiting zit is dat wel wat kritisch. Ik zou die 20A dan vervangen door 16A (daar heeft die roldeur ook echt wel genoeg aan).

Als de hoofdzekering er ook maar 1 keer uitgaat heb je je huurbaas weer kopschuw gemaakt voor al die mooie dingen die jij van plan bent...
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

De waardes van de automaten moeten selectief zijn maar iedere elektricien weet dat.
Ik mag aannemen en hopen dat Arie niet zelf de boel in elkaar schroeft.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Kars-cnc schreef: 24 jun 2024 08:16 Ik herhaal nog maar even mijn punt aan het begin van dit topic; check even hoe de 3-fase groep zekeringen zich verhouden tot de hoofdzekeringen.

Je noemde 3x 20A, als dat achter een 3x 25A net-aansluiting zit is dat wel wat kritisch. Ik zou die 20A dan vervangen door 16A (daar heeft die roldeur ook echt wel genoeg aan).

Als de hoofdzekering er ook maar 1 keer uitgaat heb je je huurbaas weer kopschuw gemaakt voor al die mooie dingen die jij van plan bent...
de Installatie in mijn werkruimte heeft een Hoofdzekering die zeker niet achter 25 A zit. 35 komt eerst.. 'k ben het even vergeten.. 't is 35A of zelfs 40..minimaal 35 dus..

en.. als ik met de juiste berekeningen, en de bevestiging van de Installateur dat mijn rekenwerk klopt (hij zal beroepsmatig die formules ook uit zijn hoofd kennen) kan aantonen dat 't allemaal goed zit.. dan zal mijn huurbaas ook niet dwars gaan liggen..
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Kars-cnc schreef: 24 jun 2024 08:16 Ik herhaal nog maar even mijn punt aan het begin van dit topic; check even hoe de 3-fase groep zekeringen zich verhouden tot de hoofdzekeringen.

de Installatie in mijn werkruimte heeft een Hoofdzekering die zeker niet achter 25 A zit. 35 komt eerst.. 'k ben het even vergeten.. 't is 35A of zelfs 40..minimaal 35 dus..

en.. als ik met de juiste berekeningen, en de bevestiging van de Installateur dat mijn rekenwerk klopt (hij zal beroepsmatig die formules ook uit zijn hoofd kennen) kan aantonen dat 't allemaal goed zit.. dan zal mijn huurbaas ook niet dwars gaan liggen..
Kjelt schreef: 24 jun 2024 09:45 De waardes van de automaten moeten selectief zijn maar iedere elektricien weet dat.
Ik mag aannemen en hopen dat Arie niet zelf de boel in elkaar schroeft.
zoals ik het nu in mijn hoofd heb.. 'k moet nog afspreken met de Installateur, ga ik wel de draden trekken, en de WCD's monteren in het pand, volgens de eerder getoonde tekening, dus eigenlijk een WCD midden op elke muur.. of.. misschien hang ik ze wel op.. of monteer ik ze hoog aan de kolommen
een WCD aansluiten, daar ben ik niet zo bang voor.. belangrijk is wel dat ik de juiste draden in de juiste klemmen schroef.. maar dat is wel uit te vlooien met een Multimeter, een stuk draad en een Kroonsteentje.. dan kan ik ook de draden markeren aan de Groepenkast zijde ('k heb er eigenlijk nog niet naar gekeken. maar de aders in de kabel zullen ook wel gemarkeerd zijn)..

Iemand noemde ook een Duspol als belangrijk Meetinstrument.. wat is of kan een Duspol meer of beter dan een Multimeter?..
Ik heb een Fluke 179, en een Nieaf-Smitt Easy MM
Afbeelding

is't geen snoepie?..
mjeuring

Bericht door mjeuring »

Persoonlijk zou ik alleen de (YMVK) kabels trekken en de lasdozen en WCD's plaatsen. Al het aansluit- en laswerk daarna overlaten aan de elektricien. Dan weet je zeker dat alle fases goed aangesloten zijn, de boel eventueel gemeggerd is en de juiste lasklemmen in je lasdozen zijn gebruikt.
Als je per ongeluk een fase en een nul omdraait heb je opeens 400 Volt op je 230 Volt apparatuur in de CNC bank staan.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

plus als je twee fases verwisseld draaien je machines de verkeerde kant op.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Kjelt schreef: 24 jun 2024 14:47 plus als je twee fases verwisseld draaien je machines de verkeerde kant op.
Nee?.. Je méént het?.. ik kan me vergissen.. maar dat is al meerdere malen genoemd hier, en ik heb zelf ook al aangegeven dat ik daar al sinds 1992 van op de hoogte ben.. maar dat even geheel terzijde
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 24 jun 2024 14:50 Nee?.. Je méént het?.. ik kan me vergissen.. maar dat is al meerdere malen genoemd hier, en ik heb zelf ook al aangegeven dat ik daar al sinds 1992 van op de hoogte ben.. maar dat even geheel terzijde
Oh ja dat staat op pagina 2 waarin je ook zelf aangeeft dat je verder er geen verstand van had, dat schept ook vertrouwen in een goede afloop ;-)
Arie Kabaalstra schreef: 20 jun 2024 15:33
Ballegooijen schreef: 20 jun 2024 14:31 Let wel op dat alle machines de goede kant op draaien. Dit kun je wijzigen door 2 draden met elkaar te wisselen.
Yes!.. dat is het geval.. dat heb ik reeds gecontroleerd, dat is namelijk het eerste en tot voor kort het enige wat ik ooit geleerd heb over 3 Fase...
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Kjelt schreef: 24 jun 2024 16:29 Oh ja dat staat op pagina 2 waarin je ook zelf aangeeft dat je verder er geen verstand van had, dat schept ook vertrouwen in een goede afloop
Dat ik er geen verstand van had.. dat was tot pagina 2.. niet dat ik inmiddels een expert ben, maar ik heb in de loop van dit draadje wel geleerd wat een zwevende nul is, en hoe dat kan voorkomen, en hoe je dat vooral kan en moet voorkomen..

Verder.. en dat lijkt me het meest logische in het werken met electriek:
<Captain Obvious Mode ON>
Het is natuurlijk van het grootste belang dat je de juiste draden op de juiste plek vast schroeft..
<Captain Obvious Mode OFF>

als je verder kijkt en leest op dit forum, ik weet dan niet veel van electro(nica), maar.. ik experimenteer wel eens met een Arduino, Heb 2 Heidenhain Bedieningspanelen bedraad en geherprogrammeerd met een Pokeys Kaartje, meerdere CNC besturingen opgebouwd, verder zat ik als jong knaapje al de Wisselbediening en stroomkringen aan te leggen op de Modelspoorbaan die mijn vader gebouwd had.. hij deed het bouwen, ik deed de bedrading.. hoe oud ik toen was?.jaartje of 9.. ohja.. ik doe ook alle onderhoud aan mijn motorfietsen zelf.. en Italiaanse Electrische installaties zijn wat dat betreft berucht.. toch heb ik ze altijd weer aan de praat gekregen als er wat mis was..

Ergo, ik heb van dit draadje het nodige opgestoken, waarvoor Hulde en dank voor degenen die met handige en toepasbare tips kwamen, alsmede de uitleg van bepaalde zaken waar ik rekening dien te houden..
HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 »

Denk dat meneer Kabaalstra prima zelf de kabels en pijp kan leggen, scheelt gewoon geld.
Aansluiten/lassen is ook niet echt moeilijk, wel consequent blijven.
Vooral mbt wcd's en Ymvk kabel kleur op kleur extra aandacht voor nul (blauw) en aarde (geel/groen).
Vooral de laatste als je merkt dat deze niet was aan gesloten dan ben je te laat......

"snoepje" gewoon gebruiken.
Wel even in je achterhoofd houden dat dit een gevoelige meter is.
Kan gebeuren dat "snoepje" wel spanning meet op een losgekoppelde kabel.
Dit komt omdat deze kabel dan naast een stroomvoerende kabel ligt en het magnetische veld van de stroomvoerdende kabel een spanning induceerd in de losgekoppelde kabel.

De duspool heeft hier geen last van omdat deze de stroomkring zwaarder belast.
Breaker
Donateur
Contacteer:

Bericht door Breaker »

Arie Kabaalstra schreef: 24 jun 2024 12:39 Iemand noemde ook een Duspol als belangrijk Meetinstrument.. wat is of kan een Duspol meer of beter dan een Multimeter?..
't Is een meer specialitisch apparaat, voor als je dag in dag uit elektra aanlegt. Voor eenmalig is een multimeter prima, misschien samen met een elektra schroevendraaier (zo wordt ie door mij genoemd, zo'n geisoleerde schroevedraaier met een lampje erin waar je je vinger op legt. Die worden tegenwoordig wel als levensgevaarlijk beschouwd geloof ik, maar ik vind ze ideaal.)

En als je echt wilt, een draaiveldtester, zoiets:
https://www.conrad.be/nl/p/voltcraft-vc ... 01007.html

Handig als een kabel bruin/zwart/zwart heeft i.p.v. bruin/zwart/grijs. Altijd een hand tekort maar doet verder precies wat ie moet doen en dit is niet te testen met een schroevendraaier of multimeter.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie