Kistje geïngraveerd met CNC

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
schutter schippers

Kistje geïngraveerd met CNC

Bericht door schutter schippers »

Hallo,

Voor de houdbewerkers onder ons. Mijn OSPF CNC draait lekker en ik ben een makers-YouTube kanaal gestart.
Het 1e filmpje staat online en het is een kistje om de herinnering in te bewaren. Dit was een kraam cadeau voor een maatje.
Ik heb de naam en het lettertype over genomen van het geboorte kaartje en dat geïngraveerd op de de voorkant en aan de binnenkant van de deksel met een 60 graden V-bitje.
De ingrafering heb ik zwart gemaakt met spuitverf en de restanten afgeschuurd.

Het CNC gedeelte staat niet bepaald centraal, maar ik vond het toch wel leuk om hier te laten zien :P
Of dit kanaal gaat lopen en of het iets wordt zie ik later wel weer, maar daar gaat het niet echt om haha :lol: .

Groetjes
Rocnc

Re: Kistje geïngraveerd met CNC

Bericht door Rocnc »

Dat ziet er goed uit, zeg! Het is duidelijk met liefde en plezier gemaakt. Lucah is een boffert!
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Niks CNC inderdaad, maar zeker de moeite waard om te kijken. Ik vind dat je een gelikt (= professioneel 8) ) filmpje gemaakt hebt van het maken van dit mooie kistje!
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times

Bericht door Huub Buis »

Mooi kistje en een mooie video die mij als leek laat zien hoe het gemaakt wordt. Top
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mooi Kistje,

Ben je bekend met "inboorscharnieren"? die boor je in, en dan klem je ze met een schroefje..

Afbeelding

Ik gebruik ze voor Massief beuken horlogecassettes. zo kun je een naadloos ontwerp maken, met onzichtbare scharnieren.
schutter schippers

Bericht door schutter schippers »

Bedankt allemaal!

Het CNC gedeelte staat niet centraal, maar het is wel een heel invloedrijk deel van het ontwerp.
Dit komt ook doordat het A niet makkelijk en goed te filmen is en B ik ben beeldmateriaal kwijtgemaakt :oops: .
Ik heb een plan om een nieuwe stof afzuig kap te ontwerpen en 3D printen. Nu werkt de afzuiging perfect, maar het blokkeert al het zicht voor een camera en ik wil het wel vaker filmen voor het nieuwe kanaal.
Ik wil een afzuigkap die aan de zijlkant van mijn spindel zit maken. Dit kost wat werkbereik als deze kap geplaatst is, maar ik gebruik de volle werkbreedte bijna nooit.

Als die kap er is wil ik vaker beelden maken met de CNC centraal op mijn kanaal.
Arie Kabaalstra schreef: 30 apr 2024 00:10 Ben je bekend met "inboorscharnieren"? die boor je in, en dan klem je ze met een schroefje..
Ik gebruik ze voor Massief beuken horlogecassettes. zo kun je een naadloos ontwerp maken, met onzichtbare scharnieren.
Ik ken ze wel, maar ik heb ze eigenlijk nog nooit gebruikt.
Als ik zoveel moeite in een kistje steek wil ik wel graag dat het heel lang goed blijft.
Die scharnieren lijken mij door complexiteit mogelijk minder bestand tegen de tijd, maar nu jij dit zegt realiseer ik mij dat dat gebaseerd is op 0 daadwerkelijke ervaring :roll: Ga ik nog eens naar kijken.

De deksel is niet zo dik en ik was bang dat mega korte schroefjes niet sterk genoeg waren. Vandaar dat de scharnier raar geplaats is op de achter rand van de deksel.
Ik ben er ook niet tevreden over hoe dat is uitgepakt en die keuze maak ik nooit meer.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb ze gebruikt voor het maken van mijn Horloge-Kistjes

25217

En als je't kistje omdraait..

25218

zie je dat ik alleen maar een schuin kantje heb gefreesd aan beide delen om ze wat vrijloop te geven..

25219

zodat je em tot net iets meer dan 90° kan openen.

Voor een "Speelgoedkist" misschien niet de degelijkste oplossing, maar er zijn talloze mogelijkheden om een deksel op een houten kist te maken.
Mijn vader heeft ooit een Pianoscharnier gebruikt voor zijn gereedschapskist, maar dan wel zo dat het scharnier niet uitstak, kwestie van zo'n vrijloopje aan het deksel en de kist maken.. daar ligt dan het ronde deel van de scharnier in..
Plaats reactie