Is ie nou helemaal Knetter?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 26 mar 2024 11:16 Ja, Corian is best wel sterk, alleen is het wel een thermoplast, dus niet te warm maken.
Komende zaterdag in Best heb ik wel een stuk(je) voor je.
Warm zal het niet worden, Ik kook mijn DIëlectricum niet... :lol: Maar is Corian een beetje stijf is de vraag..
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door janplastiek »

pas op met Corian en spanning, Het is samengesteld uit acrylpolymeer en aluminiumoxidetrihydraat, een materiaal afgeleid van bauxieterts, dus er zit iets van metaal in. Dan pak je beter PVC of plexi
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

janplastiek schreef: 26 mar 2024 11:20
Arie Kabaalstra schreef: 26 mar 2024 10:50
Heeft iemand een Idee wat voor Kunststof dit is?, 't is Hard, en het lijkt een "mix" van vlokken, en 't belangrijkste 't is niet geleidend.
ik ben zo goed als zeker dat dit PPS is, Ryton als merknaam.
heb er nog een blokje restant van liggen.
Ik ben er niet zeker van.. maar ik weet ook niet heel veel van kunststoffen.. de specificaties nazoekend.. ja.. dan zeg ik: "Het zou inderdaad heel goed mogelijk zijn dat het PPS is, PPS voldoet in elk geval aan de eisen, dus zelfs als het GEEN PPS is in mijn machine.. dan maak ik een nieuwe net zo makkelijk van PPS.. dat zal het wel doen.. "
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik kreeg uit een andere hoek nog een suggestie: Arnite, zijn er mensen bekend met deze kunststof?
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door assink »

Heeft wel goede mechanische eigenschappen, hoe het elektrisch gezien is weet ik alleen niet.
Is weer iets harder en slijtvaster dan POM.
Officiele naam is PETP, hier wat info over het materiaal:
https://www.vinkkunststoffen.nl/kunstst ... ereftalaat

Moet je niet meer in de hardweefsel achtige materialen gaan zoeken? Dat wordt toch gebruikt in transformatoren etc?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hardweefsel heb ik ook wel aan zitten denken, echter!.. 't moet ook wel tegen water kunnen.. en dan bedoel ik 't zit Uren achtereen onder water.. ik weet niet hoe goed hardweefsel daar tegen kan.. (als dat goed gaat is Celleron mogelijk ook een optie)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door DaBit »

Hoe stijf en sterk moet het eigenlijk zijn? En hoe dik is het? 6mm dikke glasvezel/epoxy plaat heb ik eventueel ook wel een stukje voor je.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hardweefsel gebruiken ze niet voor niets op zeilboten, dus dat watervaste zal het wel goed mee zitten. (zit bij mij in de hoek van miskent talent, voor veel meer goed dan waar de meeste mensen aan denken)
Arnite, heb ik wel 'schapen-schaartjes' van gemaakt, met inzet bekjes. Sterk, hard en veerkrachtig.
Stukje makor (keramiek) is vast ook wel te vinden, maar kostbaar, kun je prima frezen. Heb er ooit lamp voetjes van gemaakt.
PPS klinkt toch als een goede kandidaat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door janplastiek »

Arie Kabaalstra schreef: 26 mar 2024 13:31 Ik kreeg uit een andere hoek nog een suggestie: Arnite, zijn er mensen bekend met deze kunststof?
is vergelijkbaar met POM, ik maak hier schraaplatten van voor chape machines, zeer slijtvast
Ik maakt hier sterwielen en vormdelen van voor Pharma, of uit pom, afhankelijk wat er in de machine zat, het moet identiek aan de originele materialen blijven om geen problemen te krijgen, zijn beide bij de hardste gewone niet gevulde kunststoffen.
Breek de dag, frees een lijntje.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door mjeuring »

PEEK geen optie?
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Quepee »

PEEK dat is wel prijzig , ik heb nog wel wat stukjes over voor mijn werk vroeger voor Shell.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 26 mar 2024 14:52 Hoe stijf en sterk moet het eigenlijk zijn? En hoe dik is het? 6mm dikke glasvezel/epoxy plaat heb ik eventueel ook wel een stukje voor je.
35 x 36 x 7 mm

Ik heb zelf ook wel zitten denken aan Glasvezelversterkte "meuk", Immers, een "bekisting" is zo gemaakt, en ik heb nog wel wat glasvezel liggen.. 't pure spul, dus zonder styreen, Keperweefsel 80Gr/m².
hugo stoutjesdijk schreef: 26 mar 2024 15:16 Hardweefsel gebruiken ze niet voor niets op zeilboten, dus dat watervaste zal het wel goed mee zitten. (zit bij mij in de hoek van miskent talent, voor veel meer goed dan waar de meeste mensen aan denken)
"Trabantium" of Celleron, Fenolhars met Katoenvezel, lijkt dan inderdaad wel te kunnen werken..

Wat stijfheid betreft, het plaatje moet de onderarm van de Draadvonkmachine verbinden met de Onderkop, en de kop moet electrisch geisoleerd van de arm zitten, vandaar een Isolator, in de Manual heet het dan ook niet voor niets "insulation plate" maar het moet wel dusdanig stijf zijn dat de kop op zijn plek blijft, dus dat het niet als een bladveer gaat werken als ik de draadspanning een keer op Max zet.
de Kunststof moet dus stijf zijn, niet buigen bij een beetje belasting.
Volgens de Manual van de machine staat er een max trekspanning van 1500 Gram op de draad..


Ik ben vandaag weer even lekker in de werkplaats aan de gang geweest..
van de Oude machine is de generator Kaduuk.. 'k kon een "werkende opknapper" kopen voor een heel schappelijke prijs.. de huurwagen verdubbelde het budget bijna!.. :lol:

Nou was ik nog kreupel toen die machine kwam, dus heeft ie maanden in een hoekje van mijn werkplaats (die overigens aardig vol begint te raken) gestaan, wachtend op betere tijden..

en die zijn dus aangebroken.. ik ben weer regelmatig in mijn Knutselkeuken..
Dus afgelopen Zondag begonnen aan "de Draadvonkmachine" de tweede. die was nogal verwaarloosd..
Maargoed.. hij werkt, dus.. Kijken wat we over kunnen zetten, zodat we weer één frisse machine hebben.. en een tweede exemplaar dat ofwel gerepareerd gaat worden, of voorzien gaat worden van nieuwe Electronica, mogelijk een Bax Generator (als ik kan uitvinden hoe dat allemaal aan te sluiten zonder al te veel om te moeten bouwen aan de bestaande machine.. )

Hoedanook!

25160

eerst de bak maar eens van de machine getakeld.. 't ding heeft een massief stalen bodem.. 't ding weegt 1½ keer dieplood, duidelijk is hier wel dat er van het staal al niet veel meer te zien is.. om maar niet te zeggen.. 't ding is smerig.. Laat ik het zo stellen.. als Ik medewerkers zou hebben die hun machine in een dergelijke terecht zouden laten komen.. dat gaan ze bij mij niet meemaken.. ik verwijs ze lang voor dat moment al naar het UWV.. je machine is waar je je boterham mee verdient.. die hou je schoon!

Ofwel.. zoals ik het ooit tegen de bedrijfsleidster zei toen ze zag dat ik een machine daadwerkelijk aan het schoonmaken was.. en ze daar een opmerking over maakte:"Hoe vaak rij jij je Auto door de wasstraat?" .. elke maand ongeveer.."Die auto KOST je alleen maar geld.. Hier verdien ik geld aan.. zou ik em dan niet op zijn minst net zo behandelen als mijn Auto?..".

Dat dus..

25161

Gek genoeg.. ONDER de bak.. alles heel dik in het vet.. alsof ie dagelijks doorgesmeerd werd..

25163

Daar eerst maar eens de poetslap gehanteerd!..
en daarna de Servo's opnieuw getuned.. de X-as stond niet goed.. dus kreeg ik Servo Errors.. ook de Y as stond niet helemaal goed.. dus kreeg ik daar ook Servo Errors, maar alleen bij hogere snelheden..

25162

Hier staat het scherm op "Volgfout" en die staat optimaliter binnen ±1µm, ik heb ze beide op 0 staan nu.. maar dat is nog zonder bak met water erop.. dat gaan we binnenkort dus nog een keer testen..

25164

Ook de tafel eruit gehaald.. die zat met 3 Bouten M8 vast in de bodemplaat van de Bak, 't is gewoon staal, want magnetisch, dus moet ik daar even wat op verzinnen.. Want ik wil een tafel Linksvoor, en niet linksachter.. die dingen bestaan, maar zijn niet meer te vinden, iemand die dat heeft.. wil er niet vanaf..
de bouten heb ik uit moeten boren..zoveel "Zut" zat daar aan en in.. daarbij is ook een massakabel bij beschadigd, maar die kan ik bij een automaterialenzaak wel regelen denk ik.. 't is gewoon een Massakabel tenslotte. gevlochten Koper, met een krimpkous erom..en 2 ogen aan de einden..

ik heb al wat schetsjes in Alibre staan, mogelijk maak ik een nieuwe, gewoon met kolommetjes die ik in de bakbodem schroef, al dan niet met een bout door-en door, tot boven in de tafel.
Zolang er maar ruimte is voor M5 Gaatjes voor het Spansysteem dat ik ooit nagemaakt heb, gebaseerd op System 3R.. 'k bestel wel weer een metertje 1.2510, en ik maak weer een setje kikkers en ander spanspul.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door P1-Engineering »

Zou het van Macor maken als je het kan bemachtigen. Dat is waar ze het bij de moderne machines (iig onze GF) ook van maken.
Heb het in verleden ook veel gebruikt voor isolerende montageplaten voor vibratiemetingen op turbines. Goud geld mee verdient en dan was ik nog 50% goedkoper tov de OEM... :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Mcgyver »

P1-Engineering schreef: 27 mar 2024 00:28 Zou het van Macor maken als je het kan bemachtigen.
https://nl.rs-online.com/web/c/?searchTerm=macor bemachtigen is niet zo moeilijk, denk dat arie eerst een nier moet verkopen voor een stukje :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie